Vybraná rypadla Sunward nyní s financováním s 0% navýšením - NorWit, s.r.o.
Dnes je 12.9. – svátek slaví Marie

Evropská premiéra: Švédský Boliden bude v měděném dole Aitik využívat systém autonomní přepravy

Zveřejněno: 8. 2. 2022

Nadnárodní společnost Boliden AB se rozhodla zainvestovat do systému autonomní přepravy a do svého měděného dolu Aitik pořídí 11 elektrických damprů Komatsu 930E-5. Náklady na techniku a potřebné příslušenství jsou vyčísleny na 218 milionů švédských korun (asi 240 mil. Kč), vlastní realizace má být dokončena v průběhu roku 2024.

Elektrický dampr Komatsu 930E. (foto Boliden)

Autonomní přepravní systém (Autonomous Haulage System, zkráceně AHS) se – v případě Komatsu – v ostrém komerčním nasazení poprvé objevil v roce 2008 v Chilském měděném dole Gaby. K září 2021 se tato technologie nachází na třech kontinentech a čítá více než 400 nákladních vozidel.

Poprvé na starém kontinentě

Automatizace vozového parku podle společnosti Boliden AB zvýší produktivitu a zároveň zlepší využití majetku, což přispěje k nákladové konkurenceschopnosti z pohledu vytěžené tuny. Stefan Romedahl, prezident pro obchodní oblast dolů k transakci uvedl: „Automatizace nákladních vozidel v Aitiku zajistí, že důl zůstane v pozici nejproduktivnějšího měděného dolu na světě a zároveň bude i ve vedoucí pozici z pohledu plnění klimatických závazků.” V prostorách dolu Aitik vyroste pro dampry též 3,5 km dlouhé trolejové vedení. Kromě technických aspektů projekt zahrnuje i podrobné školení zaměstnanců, a to jak pro současné, tak pro nově vzniklé pracovní pozice.

Společnost Boliden očekává, že spolu se zavedením automatizace bude pracovní prostředí nejen bezpečnější, ale i atraktivnější pro zaměstnance. A to se pravděpodobně opravdu stane. Spolehlivé odolné elektricky poháněné dampry Komatsu vybavené inovativní technologie autonomní přepravy se již osvědčují těžařům po celém světě. Do dnešních dní pro představu přepravily více než 4 miliardy tun materiálu bez jakékoliv „systémem” zaviněné nehody.

Autonomní dampry Komatsu

FrontRunner, jak Komatsu svoji AHT technologii označuje, staví na konvenčních velkých damprech – většinou na některé generaci modelu 930E. Jedná se o autonomní provoz, v rámci kterého vozidla fungují zcela samostatně, bez jakéhokoliv „ručního" řízení na dálku. Obrovskou výhodou je i fakt, že dampry mohou pracovat bez prostojů 24 hodin denně, sedm dní v týdnu. Kromě vyšší produktivity a spolehlivosti se ukazují též jako bezpečnější.

Každý autonomní vůz je vybaven přesným GPS, systémem detekce překážek využívajícího radar a laser a bezdrátovým komunikačním systémem. Řídicí systém pak obsahuje podrobnou mapu oblasti prostoru, a to včetně silnic, těžebních prostorů, tankovacích a údržbových ploch.

Požadované trasy – ať už jde o přepravu nadloží nebo o přepravu rudy – jsou každému z damprů přiřazovány centrálně. Strojníci v rýpadlech (případně v nakladačích) zajišťujících nakládku mohou autonomní vozidla sledovat a úkolovat pomocí dotykových obrazovek, které zobrazují polohu, směr pohybu a rychlost všech vozidel. Jakmile se autonomní vůz přiblíží, určí obsluha nakládacího stroje správné místo nakládky a „řekne" dampru, kdy se může přiblížit. Když je potvrzeno dokončení nakládky, odjede se dampr vyložit. Autonomní technika je zároveň schopna pracovat paralelně s se strojníky řízenými dampry.

V dole Aitik se vytěží 18 milionů tun rudy ročně. Kromě mědi se zde nachází též zlato a stříbro. (foto TZorn, Wikimedia)
V dole Aitik se vytěží 18 milionů tun rudy ročně. Kromě mědi se zde nachází též zlato a stříbro. (foto TZorn, Wikimedia)

Aitik

Důl Aitik se nachází poblíž města Gällivare v severním Švédsku. Je to jeden z největších evropských povrchových měděných dolů, kromě mědi se zde nalézá též menší množství zlata a stříbra. Těžba v dole probíhá od roku 1968, z počátečních cca 2 milionů tun rudy ročně se postupně zvýšila až na současných 18 milionů tun.

Autor: Jiří Hejhálek1)
Foto: viz popisky

1) Z materiálů Komatsu a Boliden AB.

Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.

Přečtěte si také

 

Nové

Nové tunelové rypadlo DEVELON DX235RTF-7

Zveřejněno 11.9. DEVELON, dříve Doosan Construction Equipment, uvedl na trh tunelovací rypadlo DX235RTF-7, které je novým přírůstkem do řady strojů pro speciální použití. Model vychází z osvědčeného pásového rypadla se sníženým poloměrem otáčení Develon DX235LCR-7 a… celý příspěvek

Sháníte gumové pásy nebo podvozkové díly na bagr? Kontaktujte Profibagr

Zveřejněno 9.9. Specializovaný prodejce a e-shop s náhradními a spotřebními díly na stavební techniku, Profibagr.cz, posílil a zkompletoval nabídku podvozkových dílů. V současnosti může zájemce vybírat z devíti kategorií komponentů – od gumových pásů a desek, přes… celý příspěvek

Budoucnost patří teleskopickým manipulátorům. JCB zde hraje prim

Zveřejněno 6.9. Teleskopické kolové manipulátory patří k těm typům strojů, po kterých v posledních letech konstantně roste poptávka. Může za to jejich všestranné uplatnění v mnoha oborech, od stavebnictví, průmyslu, logistiky až po zemědělství. S konceptem stroje s… celý příspěvek