Dnes je 25.5. – svátek slaví Viola

Největší dampry na světě

Aktualizováno: 11. 5. 2016

Rozsáhlé povrchové doly s obrovskou produkcí činící desetitisíce tun denně tvoří prostor pro uplatnění stále větších damprů. Největší současné dampry spadají do kategorie 400 short tons (363 t), převáží se rozebrané na lodích a nebo na více než desítce běžných silničních tahačů.

Budeme-li hledat o těchto oborech informace, narazíme většinou na imperiální jednotky (koně, stopy, míle za hodinu, libry a imperiální tuny). Důvod je prostý. Stroje těchto rozměrů se vyrábí v USA a následné uplatnění nalézají především v Severní Americe, Jižní Americe, Mexiku a Austrálii. Klíčový parametr, nosnost, se udává v tzv. „short tons” a platí: 1 short ton = 2000 lb = 0,907 t. V článku budeme „short ton”, nebo-li „krátkou tunu”, označovat jednotkou ton.

První dampry nad 300 ton

Komatsu 930E, vyvinutý a vyrobený firmou Komatsu America Corp. (Peoria, Illinois, USA) je první dvounápravový šestipneumatikový dampr na světě, který pokořil hranici 300 ton. Stroj byl představen v květnu 1995 a jeho nosnost činí 310 ton (281 t). V roce 1996 přichází verze 930E-2 (320 ton), následuje 930E-2SE (2000) a 930E-3 (prosinec 2003). V současné době jsou na trhu modely 930E-4 a 930E-4SE. Devětsettřicítka je nejlépe prodávaným damprem ve své třídě, od roku 1995 do dubna 2010 se prodalo přes 900 kusů.

Další výrobci následují. V září 1998 přichází Caterpillar s modelem 797, který se se svou nosností 360 ton (327 t) stává největším. Na přelomu března a dubna 2004 pak posouvá hranici dál Liebherr Mining Equipment Co., když na baumě uvádí dampr T 282B (400 ton).

Caterpillar 797F

Caterpillar 797F je posledním damprem z řady 797. Jedná se o dvounápravový, mechanicky poháněný (ostatní výrobci používají diesel-elektrický pohon) stroj vyvinutý a vyrobený ve Spojených státech. Dampr byl představen v roce 2008 na veletrhu MINExpo a uveze 400 ton (363 t) nákladu.

Caterpillar řady 797 (foto propagační leták Caterpillar)
Caterpillar řady 797 (foto propagační leták Caterpillar)

Motor

Stroj pohání čtyřtaktní dvacetiválcový elektronicky ovládaný motor Cat C175-20 ACERT se čtyřmi turbo dmychaly. Vstřikování paliva zajišťuje systém common rail. Výkon pak činí 2 983 kW.

Převodovka

Dampry řady 797 mají v zadní nápravě instalovanou sedmi rychlostní elektronicky řízenou planetovou převodovku s integrovaným lock-up měničem točivého momentu.

Kola a pneumatiky

Každé kolo je připevněno k nápravě pomocí 47 matic a k obutí je potřeba pneumatika o rozměru 59/80 R63. Samotná pneumatika váží 5 300 kg a stojí v přepočtu bezmála 100 000 Kč. Pneumatik je k obutí potřeba šest.

Výroba a montáž

Většina komponent je vyráběna a montována v šesti továrnách Caterpillaru či subdodavatelů nacházejících se na území Severní Ameriky.

Bucyrus MT6300AC

Bucyrus MT6300AC je dvounápravový, diesel-elektricky hnaný automobil vyvinutý divizí důlního zařízení Terex. Dampr disponuje nosností 400 ton (363 t) a byl přestaven v roce 2008 pod značkou Terex Unit Rig MT6300AC na téže výstavě jako Caterpillar 797F. V únoru 2010 byla divize důlního zařízení Terex koupena společností Bucyrus International Inc a stroj dostal označení Bucyrus MT6300AC. V červenci 2011 se Bucyrus stal divizí Caterpillaru a dampr je od té doby součástí řady Caterpillar UnitRig.

TEREX MT6300AC (foto tiskové informace TEREX)
TEREX MT6300AC (foto tiskové informace TEREX)

Pohon

Dampr pracuje pomocí diesel-elektrického pohonu. Pohonná jednotka MTU 20V4000 se skládá z čtyřdobého dieselového motoru pohánějícího elektrický alternátor. Na zadní nápravě jsou pak dva elektrické motory s možností nastavení jednoho ze tří převodových stupňů. Maximální rychlost při plném naložení činí 64 km/hod.

Kola a pneumatiky

Stejně jako Caterpillar 797 má tento dampr dvě nápravy s celkem šesti pneumatikami v rozměru 59/80 R63.

Liebherr T284

Nosností 400 ton disponuje Liebherr již od roku 2004, kdy představil dampr T 282 B. Po modelové řadě T 282 C přichází na konci roku 2012 na výstavě MINExpo se speciálem T 284. Nový dampr má nosnost stále „jen” 400 ton (363 t) ale díky zrychlení pracovního cyklu umožní opět snížit počet strojů potřebných k převozu materiálu.

Liebherr T284 (foto produktové informace Liebherr)
Liebherr T284 (foto produktové informace Liebherr)

Tab. 1 : Největší dampry

ModelBelAZ 75710Liebherr T 284MT6300ACCaterpillar 797FKomatsu 960E-1
Uvedení na trh20132012200820082008
Užitečné zatížení (t)450363363363327
Provozní hmotnost (kg)810 000600 000603 300623 700576 100
Výrobce motoru, modelMTU DD 16V4000MTU 20V4000 C23MTU/DDC 20V4000CAT C175-20Komatsu SSDA18V170
Výkon (kW)3 4302 9832 7962 9832 600
Nejvyšší rychlost (km/hod)6464646864
Výška (m)8,178,297,927,447,37
Výška se zvedlou korbou (m)?15,0513,5115,7014,10
Délka (m)20,6015,6915,5715,0915,60
Šířka (m)9,759,689,709,539,60
Palivová nádrž (l)5 6005 3514 9217 5715 300
Pneumatika59/80 R6359/80 R6359/80 R6359/80 R6359/80 R63

Pohon

Liebherr T284 disponuje stejně jako Bucyrus diesel-elektrickým pohonem. Dle specifických podmínek použití stroje je osazen jeden ze tří dieselových motorů o výkonu 2,610 až 2,983 kW, který pohání alternátor. O vlastní rozpohybování dumperu se postará dvojice elektrických indukčních motorů Litronic Plus AC.

Kola a pneumatiky

Dampr je možné vybavit pneumatikami o rozměru 56/80 R63 nebo 59/80 R63.

BelAZ 75710

BelAZ 75710, vyrobený stejnojmenným běloruským výrobcem BelAZ, je damper, který vytvořil novou kategorii blížící se 500 ton. Uveden na trh byl v roce 2013 a se svou nosností 450 tun (496 ton) je v současné době největším damprem na světě. První stroj se začal využívat roku 2013 v povrchovém uhelném dole v Kuzbasském regionu v Rusku.

BelAZ 75710 (foto www.belaz.by)
BelAZ 75710 (foto www.belaz.by)

Pohon

Pohon je opět dieselelektrický. Dvojice dieselových motorů MTU DD 16V4000 o výkonu 3430 kW (2 × 1715) pohání elektrickou část Siemens MMT 500 drive system. Pomocí dvojice trakčních alternátorů (každý na jednom motoru) je nejprve vyrobena elektrická energie, která následně prostřednictvím čtveřice elektromotorů a planetových redukcí pohání přímo jednotlivá kola.

Kola a pneumatiky

Ty největší, které se v současné době vyrábí. Tedy opět 59/80 R63.

Literatura a zdroje:

[1] www.cat.com
[2] www.liebherr.com
[3] www.komatsu.com
[4] www.wikipedia.org
[5] www.belaz.by/en/

Autor: Jiří Hejhálek
Foto:

Nové

Nové konfigurace podvozku, nové nápravy. Lídr na trhu tahačů představil v Malaze řadu inovací

Zveřejněno 20.5. Nedávno představila společnost DAF ve španělské Malaze odborným novinářům rozšířenou nabídku podvozků určených pro stavebnictví, včetně varianty 8×4 se dvěma poháněnými tandemovými nápravami a zadní řízenou vlečenou nápravou. Při jízdních testech… jít na článek

Jaký standard rychloupínačů zvolit?

Zveřejněno 26.4. Každý, kdo se pohybuje v oboru zemních prací, se jistě setkal s problémem nekompatibility používaných rychloupínacích systémů rypadel. Na našich stavbách tak uvidíte rychloupínače Lehnhof, Verachtert, Pick Up Pin, Martin, SMP, Bofors a mnoho dalších. jít na článek

Tři nakladače Novotný jezdí ve významné stavební společnosti na Vsetínsku

Zveřejněno 24.4. Na všestranný smykový nakladač české výroby, který obohatil strojový park stavební firmy TM Stav, spol. s r.o., jsme se zajeli podívat do Vsetína. Od vedení společnosti a obsluhy stroje jsme se dozvěděli, co bylo při výběru nového stroje hlavní… jít na článek