TRIGA - vývoj a výroba přídavných zařízení  pro stavební, těžební a zemědělské stroje
Dnes je 26.5. – svátek slaví Filip

Dampry Komatsu HD 405-8 už slouží zákazníkům. Přesvědčily technickou vyspělostí a nízkými náklady

Zveřejněno: 16. 4. 2020

Jsou to necelé tři roky, kdy japonská značka Komatsu ohlásila příchod nové řady pevných damprů na evropský, potažmo český trh. Aktuálně se jedná o čtyři modely (HD325-8, HD405-8, HD465-8 a HD605-8) s užitečným zatížením od 36,5 do 63 tun. Dampry, vybavené pokročilými technologiemi a motory s emisní normou Stage EU V, si za tu dobu našly celou řadu zákazníků po celém světě. A bodují i u nás.

Více prostoru mezi rámem a předními koly snižuje poloměr otáčení
Přidat na Seznam.cz Přidat na Google News

Dva zbrusu nové dampry HD 405-8 totiž poputují do kamenolomu Kajlovec Tisová u Opavy, jehož provoz zajišťuje společnost Silnice Morava. „Stroje jsou v principu určené pro těžké lomové použití s vysokým stupněm výbavy ve standardu. Nad rámec je namontován integrovaný vážicí systém a systém řízení trakce KTCS,” popsal František Zemčík z KUHN-BOHEMIA. Nutno podotknout, že společnost Silnice Morava patří mezi dlouholeté uživatele techniky Komatsu a disponuje širokou flotilou strojů tohoto japonského výrobce. A jak zhodnotil prodej pan Zemčík: „Tato zakázka je pro nás důležitá z několika pohledů. V první řadě se jedná o tzv. vlajkový produkt sortimentu Komatsu. Za druhé se ročně dodá do ČR pouze několik jednotek kusů takovýchto strojů. No a za třetí se jedná o posílení dlouhodobé spolupráce s tímto naším významným zákazníkem.

Povedené stroje

Za úspěchem současné generace pevných damprů Komatsu stojí na jedné straně jejich technické parametry, ale také poskytované poprodejní služby, jako je například nový balíček tzv. Komatsu Care, v rámci kterého dostává majitel stroje prodloužené záruky i výhodnější nákupy údržbových dílů. Zapomenout v této souvislosti bychom neměli ani na integrovaný systém „dálkového dohledu” KOMTRAX, který pomáhá se snižováním nákladů a je užitečný při pravidelné údržbě stroje. Samotná HD405-8ka je ale rozhodně zajímavým strojem, který si zaslouží naši pozornost.

Postaveno na dobrých základech

Třída těžkých pevných damprů bývá zpravidla výkladní skříní každého výrobce. Je to dáno často až extrémním nasazením těchto strojů v kamenolomech a dalších těžebních provozech. V rámci vícesměnných provozů se dokonce dá říci, že se stroje až na pravidelné servisní odstávky nezastaví. V Komatsu si i proto dali na této řadě záležet. Základem je odlévaný masivní pevný rám stroje a silný motor. V případě HD405-8ka je to „domácí” motor Komatsu SAA6D140-7 (EU Stage V), nabízející výkon 386 kW (518 k). Nezbytnou součástí je SCR systém pro dodatečnou úpravu výfukových plynů (pro snížení emisí oxidu dusíku), hydraulicky ovládaný recirkulační systém výfukových plynů a také speciální Komatsu filtr pevných částic (KDPF) s pasivní automatickou regenerací, která nevyžaduje obsluhu a nezasahuje do provozu stroje. Celý výše popsaný emisní systém, umístěný v jednom „bloku” pod kabinou, je velice účinný a podle dosavadních zkušeností zákazníků také velmi spolehlivý.

Co se týče motoru, Komatsu vsadilo na osvědčené přeplňování s technologií VGT; tedy jedná se o turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek, které přispívá například ke zrychlení odezvy motoru. Dosavadní naměřené provozní hodnoty vypovídají o nízké spotřebě paliva. K tomu účelu je demper vybaven celou řadou řešení – za zmínku stojí například vyspělá převodovka Komatsu s optimálním modulačním řídicím systémem (Komatsu Advanced Transmission – Optimum Modulation Control System – K-ATOMiCS) nebo automatické vypínání motoru při nečinnosti (nastavitelné). Velmi chytrou funkcí je tzv. „průvodce úsporným provozem” (Energy Saving Guidance). Ta v podstatě zaznamenává, jakým způsobem strojník dampr ovládá a na monitoru v kabině mu ukazuje, jak by měl provoz případně přizpůsobit, aby měl co nejnižší spotřebu. Systém je schopen data pro jednotlivé obsluhy zaznamenávat a reportovat je v elektronickém rozhraní telematického systému KOMTRAX. Úkolem tohoto chytrého asistenta rozhodně není znechutit práci strojníkovi, ale spíše jej nenásilně navádět k optimálnímu provozu, zdokonalovat ho v ovládání tak, aby stroj vydržel pracovat co nejdéle a co nejefektivněji.

Komatsu HD 405-8 – technické údaje
Komatsu HD 405-8 – technické údaje

Bezkonkurenční jízdní pohodlí

Komatsu nezapomnělo na pohodlí za volantem: hydropneumatické odpružení poslední generace dokonale tlumí rázy i při pojezdu v plném zatížení, hydropneumaticky odpružená je i kabina. Samozřejmostí je integrovaný a vysoce citlivý retardér s velkou absorpční schopností. Pro jízdu z kopce s nákladem je k dispozici funkce automatické regulace rychlosti, kdy si na základě sklonu terénu nastaví obsluha požadovanou rychlost (během jízdy se dá nastavovat v intervalu ± 5 km/h). Tento tempomat je pohodlný a umožňuje plně se koncentrovat pouze na řízení stroje. Z dalších vymožeností zmíníme volitelný systém řízení trakce (KTCS), což je v podstatě automatické brzdění jednotlivých kol na základě aktuálních jízdních podmínek, aby bylo na všech typech terénu dosaženo optimální trakce.

Uvnitř stroje přivítá řidiče odhlučněná a prostorná kabina s uspořádáním sedadel 1+1
Uvnitř stroje přivítá řidiče odhlučněná a prostorná kabina s uspořádáním sedadel 1+1

Snadná ovladatelnost, vysoká produktivita

Při nakládce rozvalu u stěny je velkou výhodou, pokud se dá s damprem dobře manévrovat. U Komatsu HD405-8, stejně jako u celé řady těchto těžkých damprů, je malý poloměr otáčení zajištěn díky přednímu zavěšení nápravy typu MacPherson se speciálním A-rámem pro upevnění kola k hlavnímu rámu. Mezi koly a hlavním rámem tak vzniká dostatečně široký prostor, který umožňuje natočit kola pod větším úhlem.

Při opakujících se nakládkách těžkého materiálu bývá rozhodující, aby nedocházelo k přetěžování damprů. U Komatsu toto vyřešili jednoduchou elektronickou váhou, která shromažďuje data o hmotnosti nákladu, zobrazuje je jednak v reálném čase na monitoru v kabině, ale jsou také on-line k dispozici i ze vzdáleného přístupu, například na počítači vedoucího provozu. Kromě toho vybavil výrobce dampry jednoduchou světelnou signalizací, která strojníkovi v nakladači indikuje momentální zatížení dampru.

Uvnitř stroje přivítá řidiče odhlučněná a prostorná kabina s uspořádáním sedadel 1+1. Sedadlo řidiče má vysoký opěrák, tříbodové bezpečnostní pásy, dvojici praktických loketních opěrek, na přání může být navíc vyhřívané či odvětrávané. Pracoviště řidiče je přehledně uspořádané, protože veškeré ovladače jsou sdružené do logických celků. Multifunkční barevný displej zobrazuje provozní data a slouží také k přenosu obrazu ze zadní kamery. Do kabiny se řidič dostane pohodlně po schůdcích s nízkým sklonem a s protiskluzovou úpravou, pomáhá také nové zábradlí.

Program údržby Komatsu Care®

Komplexní služba pro servis a údržbu stroje – tzv. Komatsu Care® – se mezi zákazníky těší oblibě. Výhodou je, že vychází z reálných zkušeností a v rámci ní tak majitel stroje dostane přesně odstupňované balíčky servisních služeb a údržbových dílů. Pro jednotlivé součásti stroje jsou nastaveny záruky tak, aby se zajistil nepřerušený a efektivní provoz. Zajímavé je také to, že na složitější a dražší komponenty stroje jako je například SCR systém, KDPF filtr nebo AdBlue nádrž nabízí Komatsu prodloužené záruky, v těchto zmíněných případech je to konkrétně 5 let nebo 9 tisíc motohodin.

Autor: Jan Rybář
Foto: Komatsu, KUHN-BOHEMIA

Oborové členění

Nové

Italský silák při stavbě ocelových konstrukcí v Hlinsku. Upoutá stabilizační systém i komfortní kabina

Zveřejněno 25.5. Současná široká škála stavebních prací a služeb si žádá multifunkční stroje, které na stavbě dokážou pružně reagovat na nejrůznější požadavky, například kolem manipulace a dopravy. V této oblasti se angažuje lídr v oboru, italská společnost Dieci, s… jít na článek

Caterpillar dosáhl mety 2 miliard přepravených tun autonomními dampry. Zdvojnásobení přišlo po 16 měsících

Zveřejněno 21.5. O stále rychleji nastupující autonomní přepravě v uzavřených těžebních provozech jsme psali nedávno ve spojitosti s brazilským povrchovým železným dolem Vale’s Carajás, který postupně pořídí 37 třistatunových damprů Komatsu 930E-5. Dosažení významné… jít na článek

Daimler Trucks chce do roku 2039 nabízet všechna nová nákladní vozidla s neutrální bilancí emisí CO2

Zveřejněno 15.5. Realizace elektricky poháněného vozidla Mercedes-Benz eEconic, napájeného čistě z akumulátorů, je další významný krok v elektrifikaci nákladních vozidel tohoto nadnárodního německého koncernu. eEconic bude zpočátku nabízen v konfiguraci 6×2/N NLA a,… jít na článek