Svět olejů - Specialisté na oleje a maziva
Dnes je 23.10. – svátek slaví Teodor

Komatsu slaví 100 let. Jak vypadaly historické milníky výrobce stavebních strojů

Zveřejněno: 17. 3. 2021

Japonská značka Komatsu slaví letos kulatých 100 let od svého vzniku. Podíváme se proto za oponu, abychom si ukázali, jak se z výrobce hydraulických lisů a malých pásových traktorů stal gigant, který současnými celkovými ročními tržbami 23,3 miliard amerických dolarů patří na druhé místo světového žebříčku výrobců stavebních strojů.

V roce 1931 byl v Komatsu vyroben první pásový zemědělský traktor. Jednalo se o vůbec první stroj svého druhu pocházející z Japonska.

Počátky značky se datují do 20. a 30. let minulého století a jsou spojené se jménem vizionáře a japonského průmyslníka Meitaro Takeuchi, zakladatele společnosti Takeuchi Mining Co (TMC), která se zabývala těžbou a zpracováním železné rudy. Společnost Komatsu Iron Works byla tehdy jakousi servisní organizací, dceřinou společností TMS, zodpovědnou za výrobu komponentů a zařízení pro Takeuchiho železárny. Její specialitou byly především těžké hydraulické lisy. Výrobní aktivity společnosti se rozrůstaly, a tak byla rozhodnutím správní rady 13. května 1921 vyčleněna jako samostatná společnost Komatsu Ltd., která byla oprávněna prodávat své výrobky také na volném trhu, mimo mateřskou firmu TMC.

Dalším historickým milníkem se stal rok 1931, kdy v Komatsu sestrojili vůbec první pásový zemědělský traktor v Japonsku. Ačkoli byla výroba těchto typů traktorů po skončení druhé světové války pro společnost marginálním oborem, přesto se ve všech pramenech mluví jako o významném inovačním kroku v historii společnosti. V třicátých letech se odehrál ještě jeden významný moment, který má souvislost s budoucím zrodem japonské jedničky ve stavebních strojích. Tím okamžikem bylo zahájení výroby vysoce kvalitních odlitků a speciální oceli s vysokou trvanlivostí. Výrobě předcházel dlouholetý výzkum a testování těchto materiálů.

Specialitou společnosti byly v začátcích především těžké hydraulické lisy.
Specialitou společnosti byly v začátcích především těžké hydraulické lisy.

Obrovský rozmach po válce

V období těsně po druhé světové válce byl v Japonsku přebytek americké techniky, což na krátkou dobu upozadnilo domácí výrobu. K oživení domácí produkce došlo v roce 1947, kdy z podnětu vlády vyvinuli v Komatsu první skutečný pásový traktor pro průmysl. Šlo o legendární model buldozeru s typovým označením D50. Záhy poté začali v Komatsu se sériovou výrobou vlastních dieselových motorů (už v roce 1957 měly všechny stroje Komatsu vlastní motory). Během poválečné rekonstrukce země v 50. letech byl buldozer D50 žádaným artiklem a společnost díky dalším zakázkám rychle rostla. (Buldozery se během 60. let stále zlepšovaly a z výrobních linek Komastu začaly sjíždět i stroje s výkonem přes 300 koní). V rámci expanze došlo k přemístění sídla do Tokia; byla postavena moderní továrna v Osace. Stejně tak docházelo k akvizicím dalších společností a k vzniku pobočných závodů (Kawasaki, Himi). V 50. letech tu začali také s výrobou vysokozdvižných vozíků, pásových nakladačů, motorových grejdrů a vibračních válců. Společnost se postupně začala rozkoukávat také po světě – v roce 1955 poprvé vyvezla svůj výrobek za hranice japonského souostroví. Jednalo se o monstrózní soupravu multifunkčních hydraulických lisů o váze 400 tun, která si to namířila do Argentiny. Cesta k sebevědomé značce, která je schopna uspět kdekoli na světě, tak byla otevřená. To se potvrdilo o pár let později na průmyslové výstavě v Pekingu a Šanghaji, kde Komatsu podepsalo významný kontrakt na dodávku stavebních strojů do Číny.

Legendární buldozer D50 sjel z výrobní linky poprvé v roce 1947. Poptávka po těchto strojích byla díky poválečné rekonstrukci Japonska velká.
Legendární buldozer D50 sjel z výrobní linky poprvé v roce 1947. Poptávka po těchto strojích byla díky poválečné rekonstrukci Japonska velká.

Výrobní program se dále rozšiřuje

Podepsáním licenčního ujednání s výrobcem motorů Cummins (1961) dochází k modernizaci používaných motorů. V roce 1965 byla „mozaika” produktového portfolia pro domácí trh doplněna o kolový nakladač, na konci 60. let začali v Komatsu také s výrobou pásových rýpadel, jejichž koncept se na tamním trhu osvědčil. Výrobu těchto typů strojů akcelerovala licenční spolupráce s americkým výrobcem Bucyrus-Erie, která trvala až do roku 1981. Šedesátá léta bývají spojována s prezidentem Komatsu Rioichi Kawaiem, jenž se výrazně zasadil o renomé značky. Posílil export na světové trhy a definitivně tak vyvrátil tehdy zažité klišé, že japonské produkty jsou levné a nekvalitní. Posílil prestiž značky dalšími akcemi: například v roce 1968 dorazil speciální pásový pluh KD60 od Komatsu na jižní pól. V oblasti světového povědomí se zasloužil o rozmach značky na americkém trhu. Navázání obchodních styků v USA pak vedlo na počátku 70. let k založení tzv. Komatsu America Corporation.

Expanze do světa

V 70. letech pokračovala expanze značky Komatsu do světa, pobočky vznikají v Austrálii, Mexiku nebo Singapuru. V roce 1975 byl vyroben vůbec první stroj Komatsu mimo území Japonska. Šlo o buldozer D50, který byl vyrobený v Brazílii. V 80. letech byla pomyslná vlaječka Komatsu zapíchnuta na mapě do dalších zemí: Německa, Belgie nebo Indonésie. V Německu vstupuje Komatsu majetkově do známé firmy HANOMAG AG (výrobce pásových dozerů a traktorů – psali jsme několikrát ve Stavební technice). Pokračuje diverzifikace výroby Komatsu – z linky sjíždí například velmi přesné plasmové řezací stroje nebo stroje pro laserové obrábění.

Ve znamení inovací

90. léta znamenají další expanzi, především na asijských trzích – Komatsu upevňuje své postavení v Indii, Číně, Vietnamu, ale i v některých dalších evropských zemích či v Brazílii. Abychom nebrali ze zřetele stroje, v roce 1999 uvádí na trh největší mechanicky poháněný kolový nakladač na světě (WA1200): Z let 2000 a dále stojí za zmínku rozšíření portfolia o lesní techniku (akvizice švédského výrobce Partek Forest AB), uvedení telematického sytému KOMTRAX jako standardní součásti strojů nebo vůbec první komerční nasazení bezpilotně řízeného vozidla (jednalo se o pevný dampr v Chilském měděném dole Gaby – psali jsme rovněž ve Stavební technice). Nepsané prvenství v inovacích potvrdili Japonci představením prvního pásového rýpadla s hybridním pohonem (psal se rok 2008 a rýpadlo neslo označení Komatsu PC200-8 Hybrid). V roce 2015 pak spatřil světlo světa koncept digitálně řízené stavby – tzv. SMART CONSTRUCTIONS.

Hybridní rýpadlo Komatsu HB215LC-3 s telematickým sytémem KOMTRAX je v tuzemsku již dobře známé.
Hybridní rýpadlo Komatsu HB215LC-3 s telematickým sytémem KOMTRAX je v tuzemsku již dobře známé.

Jednou ze žhavých – a dosud nepublikovaných novinek – je uzavření spolupráce s předním světovým výrobcem elektrických baterií, americkou společností Proterra Inc. To úzce souvisí s plány výrobce Komatsu zahájit výrobu plně elektrických lehkých a středně těžkých pásových rýpadel. Vzhledem k tomu, jak ambiciózně a sebevědomě si Komatsu během těch uplynulých 100 let počínalo, máme se i v segmentu elektrických strojů určitě na co těšit...

 

Nové

Potřebujete opravit turbodmychadlo? Volte originální díly

Zveřejněno 22.10. Kvalitně opravené turbodmychadlo z originálních náhradních dílů na první pohled od levnější renovace z nekvalitních komponentů nerozeznáte. Skříň může být v obou případech originální, ale rozdíl mezi originálními a neoriginálními díly uvnitř skříně… celý příspěvek

Transformers od Komatsu: Systém umožní změnit konfiguraci demoličního rýpadla během pár minut

Zveřejněno 21.10. Horká letošní novinka od japonského výrobce Komatsu tentokrát stojí za to. Systém, pojmenovaný jako K100, byl představen na vlajkové lodi v demoliční technice Komatsu – pásovém rýpadle PC490HRD-11. Co si vlastně pod tímto označením představit? celý příspěvek

Premiéra atraktivních novinek DAF v malebné Andalusii

Zveřejněno 20.10. Pro udržitelný vývoj modré planety je nutné, aby lidé byli nejen dobrými a svědomitými hospodáři, ale aby dokázali soužívat s přírodou. Jak toho ale dosáhnout v současnosti s přebujelou technikou, a to i v takových oblastech jakou je doprava, bez… celý příspěvek