Dnes je 18.11. – svátek slaví Romana

Letos je to 50 let, co do Československa přišly americké stroje Caterpillar. Chyběla nám technika na stavbu dálnice D1

Zveřejněno: 2. 10. 2019

Ačkoliv historie firmy Caterpillar zasahuje už do osmdesátých let 19. století, dostaly se její specificky žluté stroje do Československa až v roce 1969. Tehdy vláda zjistila, že v zemi chybí technika potřebná pro budování liniových staveb, přehrad nebo při povrchové těžbě uhlí. Dostatečně silné stroje se navíc nevyráběly v žádné ze zemí bývalého východního bloku.

Pásové rýpadlo Cat 235 bylo představeno v roce 1973. Stroj měl kompletně hydrostatický pohon a v několika řadách (235, 235B, 235C & 235D) se vyráběl až do roku 1994

Historie firmy, která dnes nese jméno Caterpillar, zasahuje až do osmdesátých let 19. století a spadá do konce éry výlučného používání zvířecí tažné síly v zemědělství. Tehdy, v roce 1890, představil Benjamin Holt, jeden z klíčových mužů společnosti, parní stroj určený pro farmáře. Brzy se ale ukázalo, a Holt to rychle pochopil, že hlavní trh leží v oblasti dopravy. Vznikl proto tažný stroj, který dokázal přepravovat 40-50 tun nákladu rychlostí 3 míle za hodinu.

Půda v oblasti delty Mississippi, na které farmáři stroje používali, se za dešťů měnila v močály a bažiny. Holt tehdy přišel na nápad použít místo kol pásy. Nejednalo se o myšlenku novou, technologie výroby pásů ale doposud nebyla dovedena do takového stavu, aby umožňovala praktické využití. V roce 1904 byl testován první Holtův pásový traktor, který následně našel místo na jeho rodinné farmě. Záhy po provedení testů pásového traktoru Holt vymyslel a zavedl obchodní značku Caterpillar.

Zajímavost: Na bázi Holtova amerického traktoru Caterpillar vznikl v německé továrně prototyp housenkového traktoru, který následovaly modely Hanomag WD Z 25, WD Z 28 a WD Z 50. Licenci od Hanomagu v roce 1925 zakoupila továrna Breitfeld a na jejím základě postavila následujícího roku 1926 prototypy označené BD 25 a BD 30. Dá se tedy říci, že vliv na Československou stavební techniku měl Caterpillar daleko dříve, než se k nám dostaly první stroje. Více o historii spojené se značkou Hanomag se dozvíte například v článku Hanomag WD Z 28 a 50. Paralelní příběh prvního německého, českého a sovětského pásového traktoru nebo Počátek licenční výroby pásových traktorů Hanomag WD Z 28 a 50 v Československu a v SSSR.

Stroje Caterpillar v Československu

Šedesátá léta 20. století se celosvětově nesla ve znamení dosud nevídaného rozmachu - stavěly se desetitisíce kilometrů nových dálnic i obrovská letiště. Znásobila se potřeba surovin, energie a vody, vznikaly nové doly, stavěly se elektrárny a přehrady. Zkrátka bylo potřeba mnohem větší množství strojů. U nás tomu nebylo jinak a vláda při rozhodování o významných liniových stavbách, budování přehrad a povrchové těžbě uhlí zjistila, že v zemi chybí potřebná technika. Žádná země bývalého východního bloku navíc nevyráběla dostatečně silné stroje, které by svým výkonem odpovídaly nárokům pro taková zadání (stroje naší dobové produkce dokumentujeme například v článku VÚSZ Brno – 40 let užitečného vývoje komponentů a strojů pro stavebnictví a armádu). Bylo tedy rozhodnuto o dovozu těžké stavební techniky ze západu.

Pásový dozer D9L (na fotografii) uvedený v roce 1980 navazoval na předchozí model D9H. Pracoval v Severočeských dolech
Pásový dozer D9L (na fotografii) uvedený v roce 1980 navazoval na předchozí model D9H. Pracoval v Severočeských dolech

V září 1969 je proto založena společnost Phoenix Praha, která se stává oficiálním dealerem amerických stavebních strojů Caterpillar v Československu. Nyní je to tedy přesně 50 let od okamžiku, kdy se známé žluté stroje dostaly i k tuzemským strojníkům.

Zajímavost: V roce 1970 zakoupil tehdejší PZO MARTIMEX (Podnik Zahraničního Obchodu) pro VHJ ZŤS licenci na výrobu rypadel Poclain řady „T”. V Martině a následně v Dubnici nad Váhom tak startuje domácí produkce rýpadel; nejprve Poclainů a následně tzv. „déháček“. Více v článcích Od Poclainu k Dháčkům. Výroba prvních rypadel v Martině a Cesta k Dháčkům. Přesun výroby Poclainů do Dubnice nad Váhom a jejich dobová konkurence.

První stroje překvapily výkonem, nebývalou spolehlivostí a především bezkonkurenčním servisem, který se s nimi automaticky vázal. V době, kdy celá řada výrobků patřila k nedostatkovým a na některé zboží se muselo čekat i měsíce, byly například dodávky náhradních dílů zajištěny do druhého dne. Komponenty sice neputovaly přímo z Ameriky, ale i tak představovaly tyto služby něco ne zcela obvyklého, jak vzpomíná Josef Mixa, tehdejší ředitel firmy: „V našich podmínkách bylo průlomové objednávání chybějících komponentů prostřednictvím telefaxu. Doručení probíhalo letecky z centrálních skladů v Belgii. Díky této službě se nestalo, že by některá z klíčových staveb stála kvůli závadě.“ Pamětníci si také vybaví školení posádek, poskytování polního servisu a pravidelnou údržbu poskytovanou přímo dovozcem.

Jeden z prvních strojů u nás, kloubový kolový nakladač 988, se vyráběl od roku 1963. V té době se jednalo o největší nakladač Caterpillar, disponoval výkonem 325 koní a mohl být vybaven lopatou o objemu 6 kubických yardů (cca 4,5 m3)
Jeden z prvních strojů u nás, kloubový kolový nakladač 988, se vyráběl od roku 1963. V té době se jednalo o největší nakladač Caterpillar, disponoval výkonem 325 koní a mohl být vybaven lopatou o objemu 6 kubických yardů (cca 4,5 m3)

Caterpillary jsou od té doby k vidění na celé řadě staveb. Podílely se na budování komunikací včetně první československé dálnice D1, která od roku 1980 bez přerušení propojila Prahu s Bratislavou, pomáhaly se stavbou továren, chemiček, elektráren i sídlišť, pracovaly v dolech, zajišťovaly nakládky a vršily materiál na velkých přehradách. Díky špičkové péči dokázaly i v tvrdých a nehostinných podmínkách překonat svou životnost až dvojnásobně. Některé z nich fungují dodnes.

Změny po roce 1989

Poté, co se v roce 1989 československý trh otevřel světu bylo zřejmé, že transformaci se nevyhne ani zastoupení značky Caterpillar. Kapitálově tak do firmy vstupuje německá společnost Zeppelin Metalwerke GmbH, která zajišťuje prodej a servis téže značky u našich západních sousedů. Od roku 1991 československé zastoupení mění název na Phoenix-Zeppelin. Následně se společnost rozrůstá o nová střediska a začíná techniku půjčovat.

Důležitý je i rok 2013, kdy Zeppelin GmbH odkupuje od Caterpillar Global Mining LLC důlní divizi v Ostravě-Radvanicích. Následně, v roce 2014, předává Josef Mixa zbývající podíl v Phoenix-Zeppelin do rukou německého koncernu Zeppelin GmbH, čímž vzniká dnešní podoba firmy pod značkou Zeppelin CZ.

Autor: Jiří Hejhálek
Foto: Zeppelin CZ, archiv redakce

Nové

Lopaty a lžíce RENOMAG: pro těžkou práci bez kompromisů

Zveřejněno 14.11. V portfoliu RENOMAG je celá řada lopat a lžic pro nakladače a rýpadla, včetně těch do nejnáročnějších těžebních provozů. Nechybí ani zakázková výroba. Nepočítáme-li základní řadu ST, tak zákazník může volit dle náročnosti aplikace mezi třemi… jít na článek

Nakladač s hydromechanickým pohonem má nově i Komatsu. Slibuje až o 30 % efektivnější využití paliva

Zveřejněno 12.11. Japonský výrobce stavebních strojů Komatsu letos ukázal světu 24tunový kolový nakladač WA 475-10, tedy zástupce desáté generace osvědčených strojů. Nový model, který je nyní dostupný i v České republice, se může pochlubit celou řadou vylepšení a… jít na článek

Setkání s těžkou váhou v lomu Mokrá. Cat 990H & Cat 775G

Zveřejněno 4.11. Často si čtenáři píšou o článek s velkými stroji. Rádi jim v tomto vyhovíme a na mušku si rovnou vezmeme to největší, co se dá v českých lomech a pískovnách vidět. Konkrétně čelní kolový nakladač Cat 990H z roku 2010, který pracuje ve vápencovém… jít na článek