Profibagr.cz - Náhradní díly pro stavební a zemědělskou techniku
Dnes je 27.4. – svátek slaví Jaroslav

Koncept 3 v 1 pro opravu silnic. JCB POTHOLE PRO je jako multifunkční švýcarský nůž

Zveřejněno: 11. 7. 2023

Jestli má Velká Británie s námi něco společného, pak je to stav silnic nižší třídy. Kdo měl někdy možnost cestovat po ostrovech po vlastní ose, jistě mi dá za pravdu, že s kvalitou cest je to tam „na draka“. Tradiční britský výrobce proto zadal konstruktérům úkol sestrojit mimořádně efektivní stroj pro opravu rozbitých vozovek. Výsledkem několikaletého výzkumu je JCB POTHOLE PRO – kolový multifunkční stroj na platformě modelu Hydradig s unikátně řešeným příslušenstvím pro opravu výmolů (odtud i označení modelu – pothole znamená anglicky „výmol“).

Konstrukce kolového nosiče nářadí Hydradig byla ideální pro vývoj multifunkčního stroje POTHOLE PRO.

JCB POTHOLE PRO je přesně ten typ stroje, který nikoho nenechá chladným. Strojníci kolem něj budou zvědavě kroužit, provozní ředitelé „SÚSek” budou do svých kalkulaček „házet” jednu cifru za druhou a zástupci konkurenčních firem budou netrpělivě postávat opodál a přemýšlet, jakou alternativu by za tento stroj mohli svým zákazníkům nabídnout. Moc možností jim ale JCB POTHOLE PRO nedává. Výkonný stroj zvládne tři funkce najednou – frézovat, řezat a zametat. S jedním strojníkem nahradí nový JCB četu dělníků a další techniku. Opracování výmolu trvá stroji průměrně osm minut, pak už může rovnou nastoupit finišer a položit nový povrch. S JCB POTHOLE PRO jsme se seznámili na předváděcí akci tuzemského prodejce, firmy TERRAMET, v areálu Správy a údržby silnic Pardubického kraje.

Výhody Hydradigu jsou zachovány...

Nový JCB je postaven na podvozku multifunkčního kolového nosiče nářadí Hydradig. Záměrně nepoužívám slovo „rýpadlo”, protože vzhledem k využitelnosti stroje není zcela přesné. Hydradig byl vlastně takovým prvním utajeným projektem výrobce JCB (ani samotní dealeři o jeho vývoji nevěděli), jenž vznikl čistě na základě zákaznických požadavků. Ti se ve výzkumech vyjadřovali jasně: „Chceme rychlý, flexibilní stroj s jednoduchou údržbou, ze kterého bude dobře vidět.” Tak spatřil světlo světa Hydradig.

U JCB POTHOLE PRO těží obsluha ze všech výhod Hydradigu. Jde o kompaktní, silný stroj s vynikající stabilitou. Ta je dána nízko položeným těžištěm, protože celé pohonné ústrojí, včetně hydraulických komponentů, umístili konstruktéři do podvozku stroje. Strojník tak vlastně ani nepotřebuje hydraulické patky. Nový JCB se může pochlubit skvělou nosností (na nataženém rameni při vybočení otoče do strany uzvedne jednu tunu) a manévrovatelností. Stroj je vybaven reverzním řízením a obě jeho nápravy jsou poháněné a řízené (k dispozici jsou všechny režimy řízení včetně krabího chodu a protiběžného řízení). V cestovním režimu vyvine POTHOLE PRO „maximálku” 40 km/h, což je výhodou při přemísťování mezi jednotlivými staveništi. Podobně jako Hydradig umožňuje tato novinka snadnou výměnu pracovního příslušenství, což zvyšuje její už tak velkou produktivitu.

JCB POTHOLE PRO na předváděcí akci v areálu Správy a údržby Pardubického kraje.
JCB POTHOLE PRO na předváděcí akci v areálu Správy a údržby Pardubického kraje.

... a k nim se přidávají další výhody

V zadní části (tam, kde má standardní Hydradig dozerovou radlici) na speciálním nosiči je pomocí upínače ze smykem řízeného nakladače připevněna fréza SIMEX s šířkou 600 milimetrů. Upínač byl pro potřeby manipulace s tunovou frézou upraven – jeho geometrie je postavena naruby (zatímco u dozerové radlice je vyžadován přítlak dolů, toto upínání poskytuje sílu do zdvihu). V případě potřeby lze bubnovou frézu z nosiče odpojit, což se hodí například při využití homologovaného závěsu (ve volitelné výbavě) pro tažení 3,5tunového vleku. To je praktické: strojník si s sebou na stavbu přiveze materiál nebo potřebné příslušenství. Fréza SIMEX je hydraulicky nastavitelná, všechny funkce se ovládají z kabiny pomocí speciálního tlačítkového panelu pod displejem. Strojník ovládá hloubku řezu, natočení (o 8 stupňů) a boční posuv (až 1,3 metru!). Díky této funkci není potřeba nastavovat každý řez zvlášť, stačí dojet rovně na výchozí místo a pomocí tlačítka frézovací válec posunout.

Fréza má vůči kolu přesah 15 centimetrů, což je praktické například při frézování podél obrubníků. Pro snížení prašnosti je vybavena skrápěním (nádržka na vodu je chytře zakomponována do zadní části nástavby). Na sobě má několik ukazatelů: strojník vidí šířku záběru, naklopení a nechybí ani analogový ukazatel tlaku (tlak může kontrolovat i na displeji v kabině). Z boku frézy je jednoduchá stupnice pro měření hloubky. S tímto zařízením je možné frézovat asfalt až do hloubky 170 milimetrů; pokud se vymění na válci zuby, je možné frézovat také beton.

Kabina JCB POTHOLE PRO. Od klasického Hydradigu se liší v drobnostech: nový je tlačítkový panel pod displejem sloužící k ovládání frézy.
Kabina JCB POTHOLE PRO. Od klasického Hydradigu se liší v drobnostech: nový je tlačítkový panel pod displejem sloužící k ovládání frézy.

Do přední části na rameno namontovali konstruktéři kombinované upínací zařízení tvořené naklápěcí rotační hlavou Steelwrist se standardizovaným upínáním S45. Na něm je přichycen multiupínač se sběrným košem, zametacím zařízením a vysekávacím nástrojem. Sběrný koš má objem 0,3 m³ a ve spodní části je opatřen břitem, takže s ním lze pracovat podobně jako s lopatou (strojník si může například odházet přebytečný odfrézovaný materiál). Smeták má šířku 1,2 metru, je polohovatelný a podobně jako fréza má skrápění, aby se při opravě silnice neprášilo. Velkým pomocníkem je integrované kladivo HM012T, které je na konci opatřeno sekáčem o šířce 40 centimetrů. Pomocí něj si strojník po frézování opracuje hrany do roviny, takže povrch je dokonale připraven pro asfaltový finišer. V případě potřeby lze břit sekáče vyměnit za menší s šířkou 10 centimetrů (to se hodí například při vysekávání reflexních prvků z povrchu apod.). Na předváděcí akci v Pardubicích jsme měli možnost se přesvědčit, že výsledná kvalita vyfrézovaného a vyčištěného povrchu je skutečně obdivuhodná. Smeták má výbornou přilnavost k povrchu, takže nikde nezůstávají žádné nánosy materiálu, stejně jako nikde není ani známka po nedokončených okrajích.

Dobře viditelný detail kladiva se sekáčem na předním sběrném koši.
Dobře viditelný detail kladiva se sekáčem na předním sběrném koši.

Multifunkční využití aneb rychlá investiční návratnost

Z popsaného řešení je patrné, o jaký multifunkční stroj jde. Zadní frézu i přední sběrný koš lze odpojit; vepředu se dá na Steelwrist upnout svahovací lopata nebo například mulčovací fréza na čištění okolí silnic apod. Zájemci o tento konkrétní stroj si jej nyní mohou v TERRAMETu vyzkoušet a počítá se s jeho zařazením do půjčovny TERRARENT. Ve spolupráci s jedním renomovaným dodavatelem se dále pracuje na kompletaci celé sady příslušenství, která bude k tomuto stroji nabízena. Potěší i možnost využít výhodné financování. O tom, že výrobce této novince opravdu věří, svědčí i nadstandardní záruka 5 let nebo 4 000 motohodin, a to jak na stroj, tak na příslušenství.

Přední sběrný koš lze využít i jako lopatu.
Přední sběrný koš lze využít i jako lopatu.

Zhodnocení možností a potenciálu

Nový POTHOLE je unikátní stroj pro specifickou, a tedy relativně úzkou skupinu zákazníků a je na nás, abychom jim tento stroj uměli nabídnout v nějakém smysluplném balíčku, tedy například s výhodným financováním,” řekl nám při slavnostní pardubické premiéře stroje Petr Kotršál, jednatel společnosti TERRAMET. Díky multifunkčnímu konceptu (tři funkce v jednom stroji) může být zcela jistě zajímavým argumentem pro pořízení stroje vyčíslení jeho produktivity, což je další výzva, před níž podle Petra Kotršála společnost TERRAMET stojí. Čísla z britského trhu jsou sice už dostupná (podle nich lze s POTHOLE PRO v rámci jedné směny opravit 250–300 m² výtluků a oproti konvenčnímu spravování je to 7–8krát rychlejší metoda), nicméně pro tuzemského zákazníka je nutné spočítat i další úspory plynoucí z provozu JCB POTHOLE PRO. „Dalším benefitem, který lze jen stěží převést do konkrétních čísel, je fakt, že s tímto strojem ušetříme lidem fyzicky náročnou práci a zvýšíme bezpečnost na stavbě,” vypočítává Petr Kotršál další praktické výhody.

Impulzem pro tuzemský trh bude jistě i reference ze sousedního Slovenska, kde Správa ciest Košického samosprávného kraja provozuje hned deset kusů JCB POTHOLE PRO. V rámci obměny flotily pořídila k těmto novým pomocníkům také další přídavná zařízení a stroje tak vedle oprav silnic najdou uplatnění i při čištění příkopů, stříhání keřů podél cest apod. V rámci střední a východní Evropy jde zatím o největší jednorázovou dodávku těchto strojů.

Detail měřicích ukazatelů na zadní fréze stroje: červené šipky indikují šířku řezu, dále je tu tlakoměr a měřidlo úhlu naklopení.
Detail měřicích ukazatelů na zadní fréze stroje: červené šipky indikují šířku řezu, dále je tu tlakoměr a měřidlo úhlu naklopení.

Hodnocení prvního strojníka Hydradigu v ČR

Na předváděcí akci v Pardubicích jsme zastihli známého strojníka Tomáše Sookyho, který je mimochodem také propagátorem stroje JCB Hydradig, protože to byl právě on, kdo u nás tento stroj dostal jako první k užívání. „Co se týče ovládání, je to pořád ten starý dobrý Hydradig. Vzhledem k velké hmotnosti na rameni se ale chová trochu jinak, také hydraulika mi připadá posílená,” vypočítává Tomáš Sooky své postřehy. Poznatek o hydraulice je mimochodem správný. Spodní vysoký průtok (k fréze) má nyní hodnoty 150 l/min. s tlakem 280 barů, horní vysoký průtok (na výložníku) dosahuje 120 l/min. s tlakem 210 barů. Naddimenzovaný hydraulický výkon dovoluje připojit celou škálu dalšího příslušenství.

Oceňuji přesné ovládání zadní frézy všemi směry, velmi praktické a dobře ovladatelné je kladivo se sekáčem,” pokračuje Tomáš. Podle jeho slov jde o stroj spíše pro zkušenějšího strojníka, ale pokud ho obsluha dostane takzvaně pod kůži, udělá s ním velké množství práce. „Je to mnohem efektivnější, rychlejší a pro firmu samozřejmě i levnější způsob, jak opravovat silnice. Tento stroj zastane spoustu náročné lidské práce a ještě ji provede mnohem přesněji,” uzavírá zkušený strojník své hodnocení.

JCB POTHOLE PRO má nakročeno k tomu, být opravdu výjimečným strojem. V rukách zkušeného strojníka a s komplexní sadou příslušenství se může stát „továrnou na vydělávání peněz”. Jak se mu bude u nás dařit teprve uvidíme. Rozhodně je však v našem dlouhodobém hledáčku. Rovněž se zájmem očekáváme poznatky z provozu strojů na Slovensku.

 

Nové

Profesionální světlo pro profesionální práci

Zveřejněno 25.4. Investice do kvalitních přídavných světlometů se v podobě zvýšené produktivity a efektivity práce mnohonásobně vrátí. Při setmění se práce nemusí nutně zastavit a v klidu lze dodržovat termíny 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. celý příspěvek

Variantné modulárne riešenia kompaktného nakladača Valet 150 a jeho prídavných zariadení

Zveřejněno 3.4. Kompaktný nakladač Valet 150 vznikol v rámci vývojového projektu na Ústave automobilového inžinierstva a konštruovania Strojníckej fakulty Slovenskej Technickej Univerzity v Bratislave. Postupne vznikali variantné riešenia tohto mobilného pracovného… celý příspěvek

Těžba v arizonských dolech bude automatizovaná

Zveřejněno 1.4. Ve významné arizonské těžební lokalitě Bagdád bude předán celý proces těžby dálkově řízeným strojům. Klíčovým prvkem inovace je systém Cat MineStar Command for Hauling, který přináší zásadní změny v oblasti bezpečnosti, produktivity i efektivity. celý příspěvek