TECHBUD - Generální zástupce John Deere Power Systems
Dnes je 18.11. – svátek slaví Romana

Kde to všechno začalo aneb Jak se zrodil první Lokotrack

Zveřejněno: 27. 9. 2025

Inovace často začíná jiskrou inspirace, ale k tomu, aby se tato jiskra proměnila v něco revolučního, jsou zapotřebí odvážné myšlenky a odhodlaní lidé. Příběh vzniku Lokotracku není jiný – je to vyprávění o vizi, tvrdé práci a odhodlání naslouchat zákazníkům. Dohromady tyto prvky navždy změnily obor mobilního drcení.

První modely Lokotrack z roku 1986.

Příběh mobilních drticích a třídicích zařízení Lokotrack začíná u dvou finských podnikatelů, Mauna Vuorsoly a Olaviho Puputtiho. Ti potřebovali přesouvat své vybavení z místa na místo snadněji, a tak přišli s myšlenkou použít pásový kuželový drtič pro dvoustupňovou drticí a třídicí linku. Svůj nápad představili společnosti Metso, tehdy známé jako Lokomo, kde našli podobně smýšlející inovátory, kteří v jejich myšlence viděli potenciál.

První Lokotrack: od nápadu k realitě

Vuorsola a Puputti na základě pozitivního ohlasu usedli k jednacímu stolu s obchodním týmem Lokomo a začaly se rýsovat plány na pásový drtič. Zatímco návrh byl stále v plenkách, obchodní tým už předložil nabídku ke zvážení. K překvapení všech přišla hned druhý den ráno zpráva: „Je prodáno!“

S myšlenkou na mobilní zařízení přišli první zákazníci Mauno Vuorsola (vlevo) a Olavi Puputti (vpravo). Uprostřed Reijo Santanenem.
S myšlenkou na mobilní zařízení přišli první zákazníci Mauno Vuorsola (vlevo) a Olavi Puputti (vpravo). Uprostřed Reijo Santanenem.

V té době měla Lokomo ve své nabídce už kolové drtiče ve formě návěsu. I kvůli tomu byl první Lokotrack dodán v rekordním čase – pouhé čtyři a půl měsíce po uzavření dohody. Dne 31. prosince 1985 bylo průlomové zařízení předáno zákazníkovi, což dokázalo, že rychlý vývoj prototypu a vizionářské myšlení mohou jít ruku v ruce.

Před Lokotrackem mělo Lokomo v nabídce kolové drtiče ve formě návěsu. Na fotografii sekundární drticí zařízení BG 1810 P uvedené do provozu v roce 1974.
Před Lokotrackem mělo Lokomo v nabídce kolové drtiče ve formě návěsu. Na fotografii sekundární drticí zařízení BG 1810 P uvedené do provozu v roce 1974.

Jako každá průlomová inovace čelil i Lokotrack skepsi. Někteří předpovídali, že se vyrobí jen tři kusy a projekt zanikne. Trh měl ale jiné plány. Už následující rok 1986 získala Lokomo 28 objednávek z Norska, Finska a Švédska a její nabídka čítala šest modelů.Inovace se ujala nejen ve Skandinávii, ale i ve světě. Stý Lokotrack, vyrobený v roce 1988 putoval z výrobní linky v Tampere ve Finsku na Newfoundland v Kanadě.

Stý Lokotrack byl vyroben v roce 1988. Z výrobní linky v Tampere ve Finsku putoval přes oceán na Newfoundland v Kanadě.
Stý Lokotrack byl vyroben v roce 1988. Z výrobní linky v Tampere ve Finsku putoval přes oceán na Newfoundland v Kanadě.

Když inovace nezná hranic

V roce 1991 byl dokončen dvoustý Lokotrack, typ LT125, který zamířil do Německa. Lokotracky už v té době pracovaly ve více než 20 zemích. Ke globálnímu růstu přispělo velkou měrou i to, že flotilu Lokotracků firma prezentovala na významných mezinárodních veletrzích, jako je CONEXPO-CON/AGG v Las Vegas, Steinexpo v Německu a Hillhead ve Velké Británii.

Devadesátá léta přinesla další významné milníky. V roce 1996 byl oslaven pětistý vyrobený Lokotrack, který putoval do Finska. Portfolio už tehdy čítalo 29 modelů – od primárního drcení přes střední a jemné drcení až po recyklaci. Toto desetiletí také přineslo automatizaci drtičů – od PLC řídicích jednotek představených v roce 1996 až po moderní systém IC z konce 90. let. Průmyslový design se stal prioritou, což vedlo k bezpečnějšímu a uživatelsky přívětivějšímu zařízení, které zaujalo i svým vzhledem a funkčností.

Kvalita na prvním místě

Právě kvalita od začátku byla a doposud je jádrem úspěchu Lokotracku. Specializovaná továrna Lokotrack v Tampere hraje klíčovou roli v udržování vysokých standardů – s neustálými vylepšeními výrobních postupů a optimalizací linek. Významné modernizace proběhly v letech 1996 a 2008, přičemž tým továrny vždy kladl důraz na rychlé dodací lhůty bez kompromisů v kvalitě – rovnováha, která odlišuje Lokotrack od konkurence.

Ne výhradně Lokotrack, ale výroba společnosti Metso má i českou stopu. Koncert totiž v roce 2008 kvůli posílení dodávek opotřebitelných dílů pro drticí a třídicí zařízení převzal PSP Slévárnu (Přerov), kde se vyráběly manganové odlitky. Vzhledem ke změně v tržním prostředí (ukončení dodávek do Ruska) a zdražení energií se, spolu s vyhodnocením nezbytných investic potřebných pro stárnoucí zařízení, Metso rozhodlo slévárnu uzavřít ve druhém čtvrtletí 2024.

Posun vpřed: Řada Lokotrack EC a nové zázemí

Jak se trh vyvíjí, Metso inovuje, aby zůstalo o krok napřed. Nová řada EC, uvedená na trh v loňském roce, ukazuje dědictví kvality a inovace značky. Nejnovější Lokotracky mají nový diesel-elektrický pohon, vylepšený design a osvětlení, a také úpravy pro snazší a bezpečnější použití i údržbu. Jsou vybaveny špičkovou drticí technologií a digitálními nástroji tak, aby odváděly kvalitní práci za správnou cenu.

Budoucnost Lokotracku utváří projekt Lokomotion – přesun do moderního areálu v Lahdesjärvi v Tampere, který pokračuje v odkazu Lokomo.

Znáte Lokomo?

Průmyslová cesta Metso začala v roce 1915 pod názvem Lokomo, kdy se firma zaměřovala na výrobu lokomotiv. Brzy ale rozšířila své portfolio o parní stroje, zařízení pro těžbu rašeliny a dokonce odlévání kostelních zvonů. V počátcích vyrobilo Lokomo své první drtiče, určené pro výrobu kameniva na stavbu silnic.

Jedna z prvních „mobilních“ drticích zařízení na světě byla postavena v továrně Lokomo v roce 1921. Již tehdy zahrnovala čelisťový drtič, dopravník a třídič na kolech.
Jedna z prvních „mobilních“ drticích zařízení na světě byla postavena v továrně Lokomo v roce 1921. Již tehdy zahrnovala čelisťový drtič, dopravník a třídič na kolech.

Navzdory hospodářské krizi ve dvacátých letech a zaneprázdnění výroby v rámci válečných reparací Sovětskému svazu po druhé světové válce, továrna dále zlepšovala své výrobní schopnosti. V roce 1950 si rotační drtič Teräskita (Železná čelist) získal popularitu v USA i Evropě. V 60. a 70. letech Lokomo posunulo technologii drticí a třídicí techniky dál a v roce 1976 uvedlo na trh čelisťový drtič řady C, který způsobil revoluci v technologii čelisťových drtičů.

Zpět ale na samotný začátek. Název „Lokotrack“ je vhodnou kombinací dvou prvků: „Loko“ jako odkaz na Lokomo a „track“, tedy pásový podvozek. Název, který vymyslel Pentti Pietilä ze společnosti Metso, se stal synonymem pro snadnou mobilitu a vysoce kvalitní drcení.

Autor: Metso1)
Foto: Metso

1) Z blogu Metso volně přeloženo a mírně doplněno redakcí.

Tématické tagy

Přečtěte si také

 

Nové

Dny s Menzi Muckem 2025: Premiéra modelu M445X a demoshow v českých barvách

Zveřejněno 18.11. Ve Stachách na Šumavě proběhl druhý ročník Dnů s Menzi Muckem, pořádaný společností STAVOPLAST KL – výhradním prodejcem strojů Menzi Muck pro ČR. Návštěvníci měli možnost vidět premiéru nejnovějšího modelu Menzi Muck M445X, dechberoucí demoshow i… celý příspěvek

Jiřího Masaře provází značka Yanmar téměř dvě dekády

Zveřejněno 16.11. Na sklonku letošního babího léta jsme absolvovali velmi zajímavou návštěvu. Naše kroky směřovaly do obce Dolní Lhota u Luhačovic, kde jsme navštívili malou stavební firmu Jiřího Masaře. V areálu společnosti na nás čekala trojice naleštěných… celý příspěvek

GIANT G2200E: Elektrický nakladač s širokou škálou využití

Zveřejněno 14.11. Elektrifikace proniká do stále širší škály pracovních strojů a u kompaktních nakladačů to platí dvojnásob. Modely GIANT G2200E představují moderní pojetí kompaktní techniky, spojující robustní konstrukci, vysoký výkon a přitom naprosto tichý a… celý příspěvek