Dnes je 5.5. – svátek slaví Klaudie

Inovace v podání METSO: Speciální sklápěcí korba pro vozidla v lomech

Zveřejněno: 5. 5. 2025

Podíváme se do německé společnosti Röhrig Granit, která se dlouhodobě zabývá těžbou a zušlechťováním přírodního kamene a minerálů. Společnost řešila, jak optimalizovat náklady v lomech při odvozu odstřelené horniny na korbách dumperů a rozhodla se pořídit si speciální sklápěcí nástavby od výrobce Metso. Řešení, prodávané pod označením Metso Truck Body, se osvědčilo a v článku přinášíme konkrétní zhodnocení z dvouletého provozu těchto sklápěcích nástaveb pro kolové dumpery.

Oproti běžným ocelovým nástavbám je Metso Truck Body až o 30 % lehčí a vozidlo tak má výrazně nižší spotřebu paliva přepočtenou na přepravenou tunu.

Firma Röhrig Granit, zaměstnávající přibližně 90 lidí, provozuje dva velké lomy nedaleko městečka Heppenheim, ve kterých se těží granodiorit, minerál bohatý na živec. Jedná se o 325 milionů let starý materiál, který se vyznačuje homogenním složením a krystalickou strukturou. Další lom v oblasti Odenwaldu dodává gneis, kámen u zákazníků oblíbený zejména díky své červené barvě. Kromě klasických oblastí využití se vytěžený materiál zušlechťuje pro různé průmyslové aplikace v závodě na zpracování nerostů.

Minerály od společnost Röhrig Granit nacházejí uplatnění též v různých průmyslových odvětvích a při výrobě speciálních plniv. Společnost dodává kamenivo na míru, které se používá mimo jiné ve stavební chemii, v betonářském průmyslu a při stavbě silnic. Výrobky jsou ceněny zejména pro svou odolnost proti leštění a světlou barvu. „Tento barevný aspekt je v městské zástavbě stále důležitější,“ vysvětluje Marco Röhrig, jednatel a zástupce již třetí generace rodu zakladatelů. „Kromě toho naše výrobky přispívají k regulaci teploty a zvyšují trvanlivost povrchů.“ Vedle klasického silničního stavitelství se minerály používají také v průmyslu barev, laků a omítek a při výrobě keramiky či skla. Další oblastí použití je vybavení interiérů, například v dekorativních površích nebo v interiérech automobilů, kde hraje klíčovou roli vizuální vzhled a odolnost.

Před korbou dumperu s nástavbou Metso Truck Body: Marco Röhrig (uprostřed) vedle Silvia Spiegela ze společnosti Metso (vlevo) a vedoucího lomu Sebastiana Maye (vpravo).
Před korbou dumperu s nástavbou Metso Truck Body: Marco Röhrig (uprostřed) vedle Silvia Spiegela ze společnosti Metso (vlevo) a vedoucího lomu Sebastiana Maye (vpravo).

Jak snížit spotřebu paliva vozidel a snížit hlučnost?

Odstřelování tvrdé horniny je v kamenolomu Röhrig Granit v Heppenheimu Sonderbachu součástí každodenní rutiny. Po úvodním předdrcení pomocí šestitunové koule se materiál pomocí bagru nakládá na kolové dumpery. Doprava odstřelené horniny je rozhodujícím faktorem z hlediska efektivity a struktury nákladů v zařízení. Vzhledem k nárůstu těžby v posledních letech plánoval závod zhruba před dvěma lety nákup nového speciálního sklápěcího vozu, který by splňoval rostoucí požadavky na objem nákladu a přepravní hmotnost. V souladu s udržitelnou podnikovou strategií a certifikací EMAS bylo cílem nového plánovaného řešení úspora nákladů, snížení hlučnosti a zvyšování efektivity. Nejvhodnějším způsobem, jak toho při přepravě horniny dosáhnout, se ukázal být pokročilý systém sklápění u kolových dumperů. Volba padla na dodavatele Metso a na jeho speciálně vyvinutou nákladní nástavbu pro vozidla v povrchových lomech a dolech. Toto řešení v sobě kombinuje výhody vysokopevnostní konstrukční oceli a pryže a nabízí tak lehkou a zároveň robustní konstrukci s mnohaletou životností. Oproti klasickým ocelovým sklápěčkám je tato konstrukce až o 30 % lehčí a nabízí také vyšší jednorázovou nosnost. Pryžový plášť, jehož tloušťka je něco málo přes 10 cm, nejenže snižuje hluk při vykládce, ale také znatelně tlumí vibrace, což pozitivně hodnotí strojníci z dumperů. Snížená hmotnost korby navíc znamená více převezeného materiálu a s tím spojenou nižší spotřebu paliva na přepravenou tunu, což se promítne do úspory nákladů.

Společná kontrola pryžových prvků na nástavbě po dvou letech používání. Jsou sešroubovány předem přivařenými šrouby, chrání lehčí ocelovou nosnou konstrukci a pohlcují velkou část vibrací, vznikající při nakládce.
Společná kontrola pryžových prvků na nástavbě po dvou letech používání. Jsou sešroubovány předem přivařenými šrouby, chrání lehčí ocelovou nosnou konstrukci a pohlcují velkou část vibrací, vznikající při nakládce.

Snížení hmotnosti, zvýšení užitečného zatížení

Konkrétně má nákladní korba o 6 tun nižší vlastní hmotnost než běžné ocelové alternativy, což umožňuje zvýšit užitečné zatížení na jednu jízdu o 5 tun. Pro společnost Röhrig Granit byly tyto výhody zřejmé a přímo se odrazily v provozních nákladech. „Díky novému řešení Truck Body od společnosti Metso ušetříme kolem 5 litrů paliva za hodinu. Vzhledem k přibližně 2 000 provozním hodinám ročně to vede k úspoře až 10 000 litrů paliva za rok. Kumulativním efektem budou celkové úspory v následujících letech obrovské a to byl také rozhodující faktor pro naše investiční rozhodnutí,“ vysvětluje Marco Röhrig.

Nová technologie také snížila zátěž pro řidiče. „Díky speciálnímu pryžovému povlaku jsme dosáhli snížení hlučnosti o přibližně 10 decibelů. Pryžový plášť zajišťuje lepší ergonomii a chrání řidiče před intenzivními vibracemi, především při vykládání materiálu do výsypky prvního stupně drcení. Kromě toho má řidič lepší přehled o výsypném tělese a nakládce,“ říká jednatel těžební společnosti.

Řešení na míru na základě vstupních provozních dat

Silvio Spiegel, technicko-obchodní zástupce společnosti Metso, objasňuje použitou konstrukci: „Ocelová konstrukce nástavby Metso byla upravena tak, aby byla lehká a zároveň stabilní a aby následně umožnila přepravu o 10 % většího užitečného zatížení. Abychom si tyto parametry ověřili, provádíme jako výrobce pravidelně u zákazníka snímání zátěže během přepravy. Přitom také dáváme konkrétní doporučení pro nakládku materiálu, která pak spolu se zákazníkem konzultujeme. Tímto způsobem dochází k optimálnímu vytěžování vozidel.

Servisní tým Metso ověřuje parametry nástavby Truck Body u zákazníka. Na snímku zařízení pro kontrolu ideálního rozložení nákladu.
Servisní tým Metso ověřuje parametry nástavby Truck Body u zákazníka. Na snímku zařízení pro kontrolu ideálního rozložení nákladu.

Další výhodou sklápěcí nástavby Metso je její plochá konstrukce, čímž dochází ke snížení výšky nakládky. Výložník bagru musí překonávat menší vzdálenost, takže v dlouhodobé perspektivě i tady dochází k úspoře paliva. Sklápěcí nástavby Metso Truck Body se osvědčily v tvrdých podmínkách lomu, při každodenním provozu a přinášejí provozovateli vysokou přidanou hodnotu, která má svou oporu i v konkrétních číslech (spočítané úspory). Po dvouletém používání navíc nástavba včetně pryžového opláštění nevykazuje žádné výraznější známky opotřebení.

 

Nové

Inovace v podání METSO: Speciální sklápěcí korba pro vozidla v lomech

Zveřejněno 5.5. Podíváme se do německé společnosti Röhrig Granit, která se dlouhodobě zabývá těžbou a zušlechťováním přírodního kamene a minerálů. Společnost řešila, jak optimalizovat náklady v lomech při odvozu odstřelené horniny na korbách dumperů a rozhodla se… celý příspěvek

Představujeme GNSS Nivel Point 3

Zveřejněno 29.4. Zajímáte se o to, jak zpřesnit a zrychlit průběh stavebních prací a dosáhnout tak špičkové efektivity? Potřebujete všestranný a výkonný GNSS přijímač, který vám umožní změřit nebo vytyčit bod či vlastnickou hranici? Nivel Point 3 od společnosti 3gon… celý příspěvek

Systém Digga HALO: vychytávka zpřesňující vrtání

Zveřejněno 24.4. Při vrtání ovlivňuje lidský faktor zásadním způsobem finální výsledek. Pro dokonalý vrt je potřeba nejenom vrták dobře nasměrovat na začátku, ale též v průběhu práce si musíme dát pozor na odklon od kolmice. Jednoduché a zároveň velice efektivní… celý příspěvek