Firma Röhrig Granit, zaměstnávající přibližně 90 lidí, provozuje dva velké lomy nedaleko městečka Heppenheim, ve kterých se těží granodiorit, minerál bohatý na živec. Jedná se o 325 milionů let starý materiál, který se vyznačuje homogenním složením a krystalickou strukturou. Další lom v oblasti Odenwaldu dodává gneis, kámen u zákazníků oblíbený zejména díky své červené barvě. Kromě klasických oblastí využití se vytěžený materiál zušlechťuje pro různé průmyslové aplikace v závodě na zpracování nerostů.
Minerály od společnost Röhrig Granit nacházejí uplatnění též v různých průmyslových odvětvích a při výrobě speciálních plniv. Společnost dodává kamenivo na míru, které se používá mimo jiné ve stavební chemii, v betonářském průmyslu a při stavbě silnic. Výrobky jsou ceněny zejména pro svou odolnost proti leštění a světlou barvu. „Tento barevný aspekt je v městské zástavbě stále důležitější,“ vysvětluje Marco Röhrig, jednatel a zástupce již třetí generace rodu zakladatelů. „Kromě toho naše výrobky přispívají k regulaci teploty a zvyšují trvanlivost povrchů.“ Vedle klasického silničního stavitelství se minerály používají také v průmyslu barev, laků a omítek a při výrobě keramiky či skla. Další oblastí použití je vybavení interiérů, například v dekorativních površích nebo v interiérech automobilů, kde hraje klíčovou roli vizuální vzhled a odolnost.
Jak snížit spotřebu paliva vozidel a snížit hlučnost?
Odstřelování tvrdé horniny je v kamenolomu Röhrig Granit v Heppenheimu Sonderbachu součástí každodenní rutiny. Po úvodním předdrcení pomocí šestitunové koule se materiál pomocí bagru nakládá na kolové dumpery. Doprava odstřelené horniny je rozhodujícím faktorem z hlediska efektivity a struktury nákladů v zařízení. Vzhledem k nárůstu těžby v posledních letech plánoval závod zhruba před dvěma lety nákup nového speciálního sklápěcího vozu, který by splňoval rostoucí požadavky na objem nákladu a přepravní hmotnost. V souladu s udržitelnou podnikovou strategií a certifikací EMAS bylo cílem nového plánovaného řešení úspora nákladů, snížení hlučnosti a zvyšování efektivity. Nejvhodnějším způsobem, jak toho při přepravě horniny dosáhnout, se ukázal být pokročilý systém sklápění u kolových dumperů. Volba padla na dodavatele Metso a na jeho speciálně vyvinutou nákladní nástavbu pro vozidla v povrchových lomech a dolech. Toto řešení v sobě kombinuje výhody vysokopevnostní konstrukční oceli a pryže a nabízí tak lehkou a zároveň robustní konstrukci s mnohaletou životností. Oproti klasickým ocelovým sklápěčkám je tato konstrukce až o 30 % lehčí a nabízí také vyšší jednorázovou nosnost. Pryžový plášť, jehož tloušťka je něco málo přes 10 cm, nejenže snižuje hluk při vykládce, ale také znatelně tlumí vibrace, což pozitivně hodnotí strojníci z dumperů. Snížená hmotnost korby navíc znamená více převezeného materiálu a s tím spojenou nižší spotřebu paliva na přepravenou tunu, což se promítne do úspory nákladů.
Snížení hmotnosti, zvýšení užitečného zatížení
Konkrétně má nákladní korba o 6 tun nižší vlastní hmotnost než běžné ocelové alternativy, což umožňuje zvýšit užitečné zatížení na jednu jízdu o 5 tun. Pro společnost Röhrig Granit byly tyto výhody zřejmé a přímo se odrazily v provozních nákladech. „Díky novému řešení Truck Body od společnosti Metso ušetříme kolem 5 litrů paliva za hodinu. Vzhledem k přibližně 2 000 provozním hodinám ročně to vede k úspoře až 10 000 litrů paliva za rok. Kumulativním efektem budou celkové úspory v následujících letech obrovské a to byl také rozhodující faktor pro naše investiční rozhodnutí,“ vysvětluje Marco Röhrig.
Nová technologie také snížila zátěž pro řidiče. „Díky speciálnímu pryžovému povlaku jsme dosáhli snížení hlučnosti o přibližně 10 decibelů. Pryžový plášť zajišťuje lepší ergonomii a chrání řidiče před intenzivními vibracemi, především při vykládání materiálu do výsypky prvního stupně drcení. Kromě toho má řidič lepší přehled o výsypném tělese a nakládce,“ říká jednatel těžební společnosti.
Řešení na míru na základě vstupních provozních dat
Silvio Spiegel, technicko-obchodní zástupce společnosti Metso, objasňuje použitou konstrukci: „Ocelová konstrukce nástavby Metso byla upravena tak, aby byla lehká a zároveň stabilní a aby následně umožnila přepravu o 10 % většího užitečného zatížení. Abychom si tyto parametry ověřili, provádíme jako výrobce pravidelně u zákazníka snímání zátěže během přepravy. Přitom také dáváme konkrétní doporučení pro nakládku materiálu, která pak spolu se zákazníkem konzultujeme. Tímto způsobem dochází k optimálnímu vytěžování vozidel.“
Další výhodou sklápěcí nástavby Metso je její plochá konstrukce, čímž dochází ke snížení výšky nakládky. Výložník bagru musí překonávat menší vzdálenost, takže v dlouhodobé perspektivě i tady dochází k úspoře paliva. Sklápěcí nástavby Metso Truck Body se osvědčily v tvrdých podmínkách lomu, při každodenním provozu a přinášejí provozovateli vysokou přidanou hodnotu, která má svou oporu i v konkrétních číslech (spočítané úspory). Po dvouletém používání navíc nástavba včetně pryžového opláštění nevykazuje žádné výraznější známky opotřebení.