Renomag.cz - Díly náhradní pro stavební stroje
Dnes je 7.10. – svátek slaví Justýna

Jeřáb, plošina nebo manipulátor aneb JCB 555-210R při stavbě Štvanické lávky v Praze

Zveřejněno: 29. 11. 2022

Otočný teleskopický manipulátor JCB 555-210R považujeme za jednu z nejzajímavějších novinek, kterou tento tradiční britský výrobce v poslední době představil. Univerzální stroj, kombinující v sobě vlastnosti jeřábu a teleskopického manipulátoru, byl k vidění v Praze na Štvanici. Na stavbu nové lávky přes Vltavu ho používá společnost Skanska, a. s., divize Inženýrské stavitelství, oblast Mosty.

Manipulátor JCB 555-210R v nesplavné části Vltavy u Štvanického ostrova v Praze. Jedním z příslušenství je jeřábový hák, kterým se například skládá materiál z pontonu.

Ihned po svém uvedení na evropský trh se manipulátor JCB 555-210R objevil také v České republice. Do sortimentu půjčovny TERRARENT ho zařadil oficiální dealer stavební a manipulační techniky JCB, společnost TERRAMET, spol. s r. o., která na českém trhu působí více než 30 let. Odtud si ho zapůjčila společnost Skanska na stavbu unikátního mostu v Praze.

Abychom se s tímto strojem blíže seznámili, vypravili jsme se přímo na pražskou Štvanici. Teleskopický manipulátor tu obsluhuje zkušený strojník Karel Čermák, který se ujímá role našeho průvodce. V době návštěvy se manipulátor nachází na jednom z říčních pontonů, takže se k němu přepravujeme malou motorovou lodí.

Vizualizace části lávky na Štvanici. (zdroj fota tisková zpráva Magistrátu hlavního města Prahy)
Vizualizace části lávky na Štvanici. (zdroj fota tisková zpráva Magistrátu hlavního města Prahy)

Manipulátor JCB 555-210R je v ranním srpnovém slunci fotogenickým objektem. Přispívají k tomu elegantní křivky nástavby stroje, kolový podvozek s vysunutými robustními podpěrami a vysunuté teleskopické rameno s hákem. Zatímco připlouváme ke speciálně postavenému pontonu, Karel Čermák popisuje uplatnění tohoto stroje na stavbě lávky: „Používáme ho hlavně k nejrůznější manipulaci. Z pontonu si s ním podáváme železo, ocelové profily a další materiál. Máme ho zhruba dva měsíce a nějakou dobu ho tu ještě využijeme. Počítáme s ním hlavně na klíčovou fázi stavby, což bude usazování věží na vodě.” Při této práci bude manipulátor dopraven na pontonu tlačným člunem pod skruž a pomocí vidlí usadí na nosný rošt na mikropilotách dvojici věží MTP 100.

Nová lávka na Štvanici z bílého cementu odolá i povodním

Štvanická lávka pro pěší a cyklisty, která propojí pražské čtvrti Karlín a Holešovice, je pozoruhodným architektonickým počinem. Stavba dlouhá bezmála 300 metrů bude mít v sobě zabudovanou zvedací konstrukci pro případ povodní. Mechanismus, tvořený ocelovým kloubem a pístem, v případě potřeby vyzvedne most až o 3,2 metru. Most je unikátní i zvolenou technologií výstavby – použit je zde speciální kompozit, ultra vysokohodnotný beton (UHPC), jenž se při stavbách mostů využívá jen zřídka, ale propůjčuje jim vynikající mechanické vlastnosti. Lávka díky němu bude tenká pouhých 22 centimetrů. Materiál byl vyvinut v Kloknerově ústavu Českého vysokého učení technického v Praze. Předpokládaný termín dokončení stavby je jaro roku 2023.

Jak vyplývá dále z jeho vyprávění, nové JCB je tu velmi ceněno pro svou univerzálnost. Z příslušenství tu k němu mají – vedle jeřábového háku – zapůjčenou také pracovní plošinu a paletizační vidle. Nové JCB tak zastane práci několika strojů. „Má nosnost pět a půl tuny, dobře projede i obtížným terénem a k tomu si ještě připočtěte dosah na rameni přes dvacet metrů,” vyjmenovává Čermák provozní výhody manipulátoru. Stroj je díky své hmotnosti a síle možné nasadit rovněž na vyprošťování jiné techniky – v zadní části je umístěno masivní oko pro zavěšení ocelového lana.

Manipulátor lze použít i na vyprošťování jiné techniky. Masivní závěsné oko v zádi stroje slouží pro uchycení lana.
Manipulátor lze použít i na vyprošťování jiné techniky. Masivní závěsné oko v zádi stroje slouží pro uchycení lana.

S důrazem na celek i detaily

Po výstupu na ponton přichází na řadu obhlídka stroje. Manipulátor s kolovým podvozkem není přes své úctyhodné provozní parametry žádným obrem; zachovává si kompaktní rozměry, díky čemuž může být nasazován i na práci podél stěn. Všímáme si i některých praktických detailů – masivního mřížování kabiny nebo dvojice uzamykatelných úložných boxů (vepředu a na boku stroje), kam se pohodlně vejdou například vázací prostředky nebo čistidla. Co se týče konstrukce, všechny klíčové komponenty jsou soustředěny uprostřed stroje.

Technické parametry JCB 555-210R.
Technické parametry JCB 555-210R.

Hmotnost je tak rovnoměrně rozložena, což se pozitivně promítá do jízdních vlastností. Ty jsou podle strojníka výborné, manipulátor se nezalekne těžkého terénu a vyhrabe se i z mazlavého bláta. Zbývá ještě zmínka o teleskopickém výložníku, který se skládá ze tří dílů a lze ho vysunout až do výšky 20,5 metru. Dodejme, že v nabídce je také model JCB 555-260R s výškovým dosahem 25,5 metrů.

Do úložných boxů (vepředu a na boku stroje) se pohodlně vejdou například vázací prostředky.
Do úložných boxů (vepředu a na boku stroje) se pohodlně vejdou například vázací prostředky.

Elektronika neobtěžuje, ale pomáhá

Obsluha dále oceňuje některé pokročilé elektronické funkce, kterými je JCB vybaveno. „Líbí se mi, že si můžu stroj pohodlně zapatkovat z kabiny pomocí jediného tlačítka a nemusím nikam ven do bláta,” říká Čermák a dodává: „Patky v sobě mají čidla a stroj se umí sám automaticky postavit do roviny. Je to pohodlné a ušetří to spoustu času.” Další elektronický asistent například hlídá, aby stroj nebyl přetěžován. Aktuální hmotnost nákladu je navíc zobrazována v reálném čase na barevném displeji v kabině. Strojník má rovněž možnost předem si nadefinovat bezpečnostní zóny, tedy prostor, v jakém bude pracovat, a systém pak automaticky pohlídá, aby se rameno nedostalo mimo tuto oblast. Díky zmíněné chytré elektronice, automatickým funkcím a jednoduchému ovládání prostřednictvím dotykového displeje v kabině je práce s tímto strojem podle Karla Čermáka velmi bezpečná a zvládne ji i méně zkušený strojník.

JCB 555-210R: Fakta, čísla, zajímavosti

  • Rameno stroje lze ovládat třemi způsoby: z kabiny, z pracovní plošiny nebo pomocí dálkového ovladače.
  • Stroj má nejlepší zátěžový diagram ve své třídě.
  • Hydrostatický pohon
  • Stroj je vybaven hydraulicky poháněným navijákem a (hydraulicky) výsuvnými podpěrami s automatickou stabilizací.
  • Nástavba se otáčí v rozsahu 360°.
  • V rámci volitelné výbavy lze instalovat bezpečnostní kamery.

Kabina: velkorysý výhled a pohodlí

Pojďme se ale podívat také dovnitř stroje. Přístup do kabiny je dobře vyřešen pomocí stupačky integrované do rámu stroje. Uvnitř pak strojníka čeká bohatě polstrovaná sedačka, klasický přístrojový panel s kolébkovými přepínači a volant. Po pravé ruce je umístěn joystick pro ovládání otoče a ramene; v úrovni očí na sloupku kabiny nejdeme barevný sedmipalcový displej, pomocí něhož se ovládá řada funkcí stroje. Po usednutí na sedačku musíme pochválit dobrý výhled do všech směrů. Přispívají k tomu užší sloupky kabiny, zeštíhlená konstrukce teleskopického ramene i jeho uchycení přímo na rám stroje.

Pohled do kabiny manipulátoru. Ochranná mříž chrání posádku při manipulaci s materiálem.
Pohled do kabiny manipulátoru. Ochranná mříž chrání posádku při manipulaci s materiálem.

Nové JCB 555-210R je díky své koncepci a jízdním vlastnostem unikátním strojem na tuzemském trhu. V rychlosti a flexibilitě dokáže konkurovat mobilnímu jeřábu, a to při nižších provozních nákladech; zároveň ho lze využívat jako vysokozdvižný vozík nebo pracovní plošinu. Výhody stroje zhodnotil také projektový manažer společnosti Skanska (divize Inženýrské stavitelství), Ing. Michal Kunc: „S manipulátory na stavbách máme obecně dobré zkušenosti. Jedním víceúčelovým strojem v podstatě nahradíme vysokozdvižnou plošinu, jeřáb nebo nakladač. Před zahájením projektu jsme nadefinovali technické požadavky a ve výběrovém řízení vyhrál manipulátor JCB.

Více technických informací rádi poskytnou zástupci společnosti TERRAMET na níže uvedených kontaktech. Tento stroj je možné rovněž vyzkoušet v provozu, protože jak jsme už zmínili, je součástí flotily půjčovny TERRARENT.

 

Nové

Velké jeřáby Peiner v Československu, díl II

Zveřejněno 30.9. V našem putování za jeřáby na stavbách někdejšího Československa si tentokrát představíme modely Peiner SN 500-08, Peiner MK 630 a Peiner MK 900. První z nich se objevil například při výstavbě papíren Štětí nebo petrochemičky v Litvínově, zbylé dva… celý příspěvek

S čistotou provozu pomáhá v lomu Budislav myčka MobyDick

Zveřejněno 27.9. Už dlouho jsme v redakci zamýšleli zpracovat reportáž z provozu myčky nákladních vozidel švýcarského výrobce Frutiger AG, který má hlavní výrobní závod v Týništi nad Orlicí. Od zástupců firmy Frutiger CZ, s.r.o. jsme nedávno dostali tip na jednu… celý příspěvek

Seznamte se s tiltrotátory a příslušenstvím značky MRT

Zveřejněno 25.9. Nějak jsme si v posledních letech zvykli, že se na českém trhu v oblasti příslušenství objevuje záplava neznámých značek. Často mají společné to, že jsou podezřele levné, podezřele vypadají, nemají žádné reference a nikdo k nim nechce poskytovat… celý příspěvek