Renomag.cz - Díly náhradní pro stavební stroje
Dnes je 7.10. – svátek slaví Justýna

Kolové rýpadlo Hydradig a teleskopické manipulátory JCB jsou novými posilami společnosti Agrostav

Zveřejněno: 19. 10. 2021

V Bystřici nedaleko Benešova u Prahy právě probíhá výstavba moderního zemědělského provozu. Postavit kravíny, maštale a kompletní zázemí pro chov skotu má na starost jihlavská akciová společnost AGROSTAV. Tato firma nedávno pořídila do své flotily strojů tři nové posily značky JCB, a to dva teleskopické manipulátory 527-58 a kolové kompaktní rýpadlo Hydradig HD110.

Na pohled vypadá JCB Hydradig 110W jako takový velký pavouk se svaly. Charakteristickým znakem je chybějící zadní převis a výrazná kabina.

Stavba zemědělských objektů má určitá specifika, díky kterým jsou na používané stroje kladeny vyšší nároky než u klasických stavebních prací. V podobných aplikacích vynikají u teleskopických manipulátorů JCB vlastnosti jako je síla, obratnost nebo dosah ramene, zatímco u Hydradigu zmiňují majitelé nejčastěji nízko položené těžiště, výborný rozhled všemi směry a rovněž jeho obratnost. Jaké dojmy zatím zanechaly tyto mašiny na strojníky AGROSTAVu? Zeptali jsme se přímo na stavbě v Bystřici...

Značka JCB je ve firmě AGROSTAV jako doma. Celkem provozují deset teleskopických manipulátorů britského výrobce, dvojici pásových rýpadel a dva rýpadlo-nakladače 4CX. Hydradig je jako poslední novinka zastoupen zatím prvním kusem. Pojďme tedy začít u této kompaktní kolovky.

Nevšední konstrukce Hydradigu

Kolové rýpadlo Hydradig 110W je unikátní stroj. Výrobce na vývoji pracoval více než tři roky a finální koncepci ovlivnily svými poznatky a požadavky i sami zákazníci. Cílem bylo vyrobit kompaktní kolové rýpadlo s provozní hmotností do 12 tun, které by dokázalo udělat práci i za stroje s vyšší tonáží. Výsledkem je multifunkční stroj s unikátně řešenou konstrukcí – rýpadlo nemá žádnou klasickou záď, kabina je posazena uprostřed a všechny klíčové komponenty (motor, hydraulika, rozvody) jsou umístěny v podvozkové části stroje. Díky tomu se podařilo významně snížit těžiště, zvýšit stabilitu a jako bonus pro posádku umožnit perfektní výhled z kabiny do všech stran.

Z kabiny Hydradigu je dobře vidět všemi směry. Podepisují se na tom široká skla, úzké sloupky a v neposlední řadě absence klasické zádě kolových rýpadel.
Z kabiny Hydradigu je dobře vidět všemi směry. Podepisují se na tom široká skla, úzké sloupky a v neposlední řadě absence klasické zádě kolových rýpadel.

V porovnání s traktorbagrem má Hydradig větší sílu a lépe se s ním přesunete z místa na místo,” říká o novém stroji strojník Bohumír Smejkal, který pracuje se strojem na stavbě kravínů v Bystřici. Bohumír je zkušený matador, jeho rukama prošlo již mnoho techniky včetně dnes již historických DHáček, Broytu nebo dříve oblíbených UDSek. „Určitě se Hydradig méně houpe než klasické kolové rýpadlo. Měl jsem jedno takové nedávno půjčené a mohu tedy srovnávat,” doplňuje strojník další výhodu, plynoucí z nízkého těžiště rýpadla.

JCB HD110W – Technické parametry
JCB HD110W – Technické parametry

První dojmy

Hydradig je pro strojníka Bohumíra přeci jen něco nového, a proto si na některé jeho vlastnosti musí teprve zvykat. Jak říká, alternativou k němu mělo být desetitunové rýpadlo na gumových pásech, ale nakonec u majitelů vyhrála kolovka JCB. Nový stroj má třídílný lomený výložník pro lepší dosah a manipulaci. A protože je Hydradig vhodným nosičem různých druhů příslušenství, čímž pomáhá zvyšovat produktivitu práce, plánují k němu dokoupit rotační naklápěcí hlavu „rototilt”.

Když například bouráme staré maštale, občas jsou v sutinách dráty nebo kusy ocelové výztuže. Takže je při práci se strojem potřeba dávat pozor, abych někde neprořízl pneumatiku,” říká Bohumír Smejkal.

Záď se zákoláky a s vyvedenými přípojkami na vlek. Hydradig má homologaci pro tažený přívěs do 3,5 tun.
Záď se zákoláky a s vyvedenými přípojkami na vlek. Hydradig má homologaci pro tažený přívěs do 3,5 tun.

Stroj prokazuje své přednosti zejména rychlostí v kombinaci s dostatečnou silou, přičemž v hmotnostní kategorii do 12 tun bude těžko hledat konkurenta. Jeho ovládání je bezproblémové, méně zkušený strojník si možná bude déle zvykat na množství tlačítek v kabině. Spoustu funkcí lze ale ovládat pomocí barevného monitoru, díky výrazným grafickým symbolům se v menu obsluha rychle zorientuje. Po usednutí na sedačku je potřeba nejprve vyklopit a zajistit levý panel s joystickem. Startuje se pomocí tlačítka po pravé ruce, tzn. podobně jako u současných automobilů. Rozvržení ovládacích prvků je standardní, zaujme nás pouze kruhový přepínač jízdních režimů pod volantem (jedna náprava / obě nápravy / krabí chod). Na joysticku nacházím tlačítka pro ovládání kladiva, svahovky a také spouštění klaksonu. Poněkud nedořešené je vyklápění předního okna; respektive umístění předního stěrače. Ten totiž není integrován do rámu okna, a tudíž při jeho maximálním vyklopení zasahuje do sloupku řízení v kabině.

Všeuměl s širokým využitím

Zvenku vypadá stroj jako velký pavouk se svaly. Charakteristickým znakem je chybějící zadní převis a výrazná kabina s velkými skly. Na předním podvozkovém rámu zaujmou vyvedené elektrické přípojky pro zapojení přídavného příslušenství. U dealera značky, společnosti TERRAMET, je ho k dostání nepřeberné množství, od kleští, drapáků, až třeba po zametací zařízení. Ve své hmotnostní kategorii je JCB Hydradig jediným strojem, který má homologaci pro tažený přívěs do 3,5 tun. Strojník si tak za sebou na vleku může přivézt například lopaty nebo posypový materiál. „Je to myslím ideální mašina pro cestáře, na klasickou zemařinu a údržbu chodníků a komunikací,” uzavírá Bohumír Smejkal.

Pohon kolového rýpadla HD110W zajišťuje 81kW naftový motor T4F JCB EcoMax bez filtru pevných částic, s čímž souvisejí i minimální náklady na servis a méně prostojů při práci.

Mrštná „liška” JCB 527-58

Do úplně jiného soudku patří teleskopický manipulátor JCB 527-58. Na stavbách a rekonstrukcích zemědělských staveb je takový stroj v podstatě nenahraditelný. Má nízkou světlou výšku, takže pokud se rekonstruují staré zemědělské objekty, snadno s ním obsluha vjede do vrat stájí nebo maštalí. Velkou výhodou je silné teleskopicky vysouvatelné rameno. S maximální výškou zdvihu dosahující téměř šesti metrů není problém zvedat palety na lešení, vyložit návěs nebo dodávku.

Teleskopický manipulátor zvládne na stavbě to samé, co nakladač. Jeho výhoda je větší dosah a také agilita při jízdě.
Teleskopický manipulátor zvládne na stavbě to samé, co nakladač. Jeho výhoda je větší dosah a také agilita při jízdě.

Dříve jsme materiál vykládali traktorbagrem, ale ten má u této práce několik nevýhod, například vám překáží lopata,” vysvětluje strojník a jmenuje další praktické výhody manipulátorů: „K manipulátoru máme kromě vidlí také lopatu, takže si po stavbě rozvážíme cihly, štěrk, písek, ale třeba i roury nebo rozvaděč. Dá se s tím také v pohodě rozhrnovat a uhlazovat.” Jako pomocný stroj nebo náhražka lidské manuální práci je teleskopický manipulátor JCB ideální, možná proto jich ve společnosti AGROSTAV dnes vlastní již celkem deset. Na stavbě podobné té v Bystřici se podle strojníka uplatní dva až tři manipulátory.

JCB 527-58 – Technické parametry
JCB 527-58 – Technické parametry

Nový teleskopický manipulátor JCB 527-58 má oproti předchozí generaci elektrohydraulické ovládání výsuvného ramene, což vyžaduje trochu zvyku, nicméně práce se strojem je velmi přesná. Silný motor JCB EcoMax 81 kW v kombinaci s nízkou hmotností stroje zaručuje dostatečnou agilitu ve všech situacích. Maximální točivý moment je k dispozici již od nízkých otáček, což přispívá k efektivnímu využití paliva. Hydrostatický pohon a řízení všech čtyř kol umožňuje lepší manévrovatelnost se strojem. Robustní sekce teleskopického ramene u kabiny může subjektivně zhoršovat výhled z kabiny vpravo.

Výrobce manipulátoru JCB 527-58 dobře vyřešil přístup ke všem servisním bodům. Jsou dosažitelné ze země po odklopení jednodílné kapoty pomocí plynových vzpěr. Chladič chrání speciální kryt, ventilátor má reverzní chod pro vyfoukávání nečistot. Celý chladicí systém se dá snadno rozložit a vyčistit, stejně jako podlaha s odvodňovacími kanály. Provozovatel stroje jistě ocení prodloužené servisní intervaly – většina z nich včetně mazání výložníku je 500 motohodin.

 

Nové

Velké jeřáby Peiner v Československu, díl II

Zveřejněno 30.9. V našem putování za jeřáby na stavbách někdejšího Československa si tentokrát představíme modely Peiner SN 500-08, Peiner MK 630 a Peiner MK 900. První z nich se objevil například při výstavbě papíren Štětí nebo petrochemičky v Litvínově, zbylé dva… celý příspěvek

S čistotou provozu pomáhá v lomu Budislav myčka MobyDick

Zveřejněno 27.9. Už dlouho jsme v redakci zamýšleli zpracovat reportáž z provozu myčky nákladních vozidel švýcarského výrobce Frutiger AG, který má hlavní výrobní závod v Týništi nad Orlicí. Od zástupců firmy Frutiger CZ, s.r.o. jsme nedávno dostali tip na jednu… celý příspěvek

Seznamte se s tiltrotátory a příslušenstvím značky MRT

Zveřejněno 25.9. Nějak jsme si v posledních letech zvykli, že se na českém trhu v oblasti příslušenství objevuje záplava neznámých značek. Často mají společné to, že jsou podezřele levné, podezřele vypadají, nemají žádné reference a nikdo k nim nechce poskytovat… celý příspěvek