Renomag.cz - Díly náhradní pro stavební stroje
Dnes je 7.10. – svátek slaví Justýna

V patách „koláku“ SANY SY155W. Dojmy čerstvého majitele i recenze od strojnického matadora

Zveřejněno: 4. 5. 2021

Jednu z posledních novinek výrobce, čerstvě z fabriky dovezený 15tunový kolový bagr SANY SY155W, jsme měli rezervovaný pro naše redaktory. Než ovšem k recenzi stačilo dojít, stroj byl prodán do firmy Stavitelství Háša v Libereckém kraji, kam jsem se za ním nakonec těsně před uzávěrkou časopisu zajeli podívat.

Kompaktní rozměry a dvoudílný výložník nového rýpadla SANY SY155W. To je jistota i při manévrování v úzkých uličkách.

Rýpadlo SANY SY155W vypadá na papíře skutečně dobře. V technickém listu se to hemží zavedenými značkami – je tu výkonná hydraulika Bosch Rexroth – Casappa, motor je klasicky z dílen DEUTZ, nápravy a převodovka ZF asi také nepotřebují nějakého komentáře. Nová „kolovka” v plné výbavě byla zákazníkovi dodána s kompletní sadou příslušenství, kde kromě sady lopat nechybělo ani bourací kladivo nebo vidle. Ve Švédsku pak pro majitele firmy, Romana Hášu, připravují k expedici tiltrotátor engcon EC214 s nejmodernějším ovládacím systémem DC2 a joysticky MIG2, přípravou EC Oi s hydraulickými průchodkami pro použití hydraulického příslušenství bez nutnosti připojování hadic.

Technické parametry kolového rýpadla SANY SY155W
Technické parametry kolového rýpadla SANY SY155W

Vize Romana Hášy je se odlišit

S tiltorátorem jsme nikdy nedělali, ale moje vize je přijít k zákazníkovi každý rok s něčím novým, s nějakou fajnovkou,” prozrazuje svoje plány sympatický majitel firmy Roman Háša a dodává: „Zvažoval jsem více značek, ale tato mašina byla skladem a dodavatel mi vyšel vstříc i co se týče veškerého požadovaného příslušenství. Samozřejmě i cenové podmínky byly zajímavé.” V době naší návštěvy bylo rýpadlo nasazeno už zhruba týden na stavbě nového kruhového objezdu v průmyslové zóně v Lovosicích. Bylo vidět, že strojník musí novou mašinu dostat jak se říká do krve. Předtím totiž dělal na kráčivém rýpadle Kaiser, a to je úplně jiný typ stroje.

Ty kolovky jsou na ovládání složitější než pásový bagr, jsou tam programovatelné tlaky a průtoky hydraulického oleje a celá řada dalších funkcí. Řekla bych, že je tam tak o dvě třetiny více tlačítek než u pásového bagru. Což je také dané tím, že stroj je již v základu vybaven klimatizací, kompletními hydraulickými okruhy, ale také například centrálním mazáním,” dodává Eva Kalcovská z CARACAL MACHINES, která se do Lovosic také vypravila.

Společnost Stavitelství Háša se primárně věnuje dodávkám staveb na klíč a rekonstrukcím objektů. Svým zákazníkům nabízí komplexní služby, včetně zajištění všech potřebných řemeslníků. Zakladatel firmy, Roman Háša, začal s podnikáním už v 90. letech a mimochodem dělat na bagrech mu není vůbec cizí. Začínal například na legendárním rýpadle DH. V současnosti začíná do řemesla nahlížet též syn majitele Matěj Háša, který by měl v budoucnu po otci převzít otěže firmy.

Roman Háša a Eva Kalcovská.
Roman Háša a Eva Kalcovská.

Majitel firmy o svém podnikání přemýšlí a jak jsme už zmínili, chce se lišit od konkurence. Proto také neváhal a k novému stroji objednal komplet příslušenství. V příštím roce zvažuje podle svých slov ještě nákup hutnicí desky, která by ho zase mohla posunout dál. „Protože bych samozřejmě z toho stoje chtěl dostat maximum, zahrnuji teď paní Kalcovskou spoustou dotazů, ale komunikace s ní nebo s jejími kolegy je musím říci výborná,” chválí si jinak přístup dealera SANY Roman Háša.

Rýpadlo SANY SY155W očima zkušeného strojníka

O názor na toto nové kolové rýpadlo SANY SY155W jsme požádali také zkušeného strojnického matadora a věrného fanouška Stavební techniky, Martina Sandnera. Jeho autentickou výpověď přinášíme níže v plném znění:

Jako strojník pracuji už mnoho let a na kolových rypadlech různých značek mám už něco odpracováno, takže je s čím porovnávat. Když jsem dostal možnost si vyzkoušet nový kolák od SANY, neváhal jsem, protože mě dost zajímalo, jak tato novinka zapadne do stávající nabídky kolových rýpadel u nás na trhu. Po příjezdu do Králova Dvora jsem od Evy Kalcovské dostal klíčky a šlo se na prohlídku. Při prvním pohledu na stroj si nešlo nevšimnout, že je vybaven radlicí u zadní nápravy a podpěrné nohy chybí. K tomu bych rád sám za sebe dodal, že v západních zemích jsou stroje také většinou bez patek a záleží, jak je stroj používán. Na stroji jsou tři přídavné hydraulické okruhy (nízkotlak, vysokotlak a drapák) a rychloupínač, takže práce se svahovkou nebo kladivem není problém.

Kabina nebyla první co jsem klíčky otevřel. První mě zajímalo srdce stroje a okolí. Kombinace přeplňovaného čtyřválcového motoru DEUTZ a hydraulické pumpy Rexroth mě mile překvapila, protože tuto sestavu znám u jiné značky a funguje spolehlivě. Na pravé straně v zadní části stroje jsou umístěny filtry motorového oleje, paliva a hydraulického okruhu servotlaku, pro výměnu dobře dostupné, tak jak je zvykem. V přední pravé části při výstupu k motoru narazíte na nádrž na AdBlue. Na straně levé se nachází vzduchový filtr k motoru a chladiče. Kabina, bydliště každého strojníka, je vcelku prostorná. Je vybavena sedačkou Grammer, kterou lze pohodlně polohovat včetně podsedáku. Výška je klasicky měněna vzduchovým kompresorem. Trochu mi chybí, že nelze hýbat s konzolemi joysticků směrem nahoru a dolů, což je pro pohodlí rukou docela podstatné. Roletky proti slunci hledejte jen na předním okně, zbytek clony tvoří záclonky, ale i na velkém pravém okně k rameni, což oproti jiným výrobcům alespoň něco. Prvky ovládání jsou přehledné a dobře umístěné. Překvapil mě displej, který je přehledný a má menu v češtině. Obraz ze zadní kamery je zde dobře viditelný, stejně tak základní provozní hodnoty. Uvítal bych kameru i na pravý bok stroje. Rádio je standardně vybaveno USB portem. Za sedačkou je odkládací prostor, kde mi chyběla od výrobce alespoň gumová podložka. Stroj má i klimatizovanou přihrádku na nápoje, kam dáte 0,5l láhev. Výhled z kabiny je dobrý a dostačující.

Pojďme ale na samotný test stroje. Po nastartování mi mašina přišla oproti jiným maličko hlučnější a to ve volnoběžných otáčkách. To se změnilo při zvýšení otáček, kdy stroj ztichnul. Musím pochválit hydrauliku. Je citlivá, není příliš agresivní a co po ní požadujete, to splní. To stejné platí u otoče. Síla hydrauliky mi přijde v této hmotnostní kategorii rýpadel dostačující. Něco málo o pojezdu. Pedál pojezdu jde měkce, na panelu lze tlačítkem zvolit mezi třemi režimy. Při nejnižší rychlosti má stroj slušnou trakční sílu při práci s paralelní radlicí, která je umístěna za zadní nápravou. Při nabrání svahové lopaty a otočení do strany mi aretace nápravy bez pacek stačila a stroj se choval vyváženě, což je při svahování na silnicích, kde se nesmíte packovat a používat radlici, dost důležité. Rychlost ramene a násady v závislosti při svahování je úměrná a jde dobře do ruky. Údržba stroje je srovnatelná s jinými a ničím extrémně nevyčnívá; to platí u intervalů údržby a mazání stroje. Co říci závěrem? To, jak se stroj osvědčí, co se týče kvality a poruchovosti, ukážou jen počty odpracovaných motohodin, ale první dojem a vyzkoušení stroje mě jen utvrzuje, že Čína už dávno nepatří k těm odsouvaným. A i když není stroj super komfortní v kabině (taková střední třída), nemá packy a je maličko hlučnější, na práci to vliv nemá. Rozhodně si myslím, že si své zákazníky lehce najde. Za mě palec nahoru!

Martin Sandner

První šichta

Kolové rýpadlo SANY hloubí v Lovosicích základy pro budoucí kruhový objezd. Strojník opatrně odebírá zeminu a nakládá ji na přistavená nákladní vozidla. Dle jeho slov je mašina pohodlná, výkonná a na silnici umí být i pěkně hbitá. Výtku směřuje pouze k absenci hydraulických patek, takže rýpadlo se podle něj někdy až příliš houpe, ale jak sám říká, je to spíše otázka zvyku. Nutno podotknout, že patkování už se dnes příliš nenosí a pokud se strojník na stavbě dobře postaví a naplno využije pohyblivost dvoudílného výložníku, stroj umí dobře držet balanc.

Na závěr snad zbývá jen dodat, že do ČR přes německý tranzitní sklad brzy dorazí kromě dalších kolových rypadel rovněž jedna novinka – kompaktní minirypadlo SANY SY80U o hmotnosti necelých 9 tun, se kterým se budou moci naši čtenáři také už brzy seznámit.

Autor: Jan Rybář
Foto: Jan Rybář
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.

Přečtěte si také

 

Nové

Velké jeřáby Peiner v Československu, díl II

Zveřejněno 30.9. V našem putování za jeřáby na stavbách někdejšího Československa si tentokrát představíme modely Peiner SN 500-08, Peiner MK 630 a Peiner MK 900. První z nich se objevil například při výstavbě papíren Štětí nebo petrochemičky v Litvínově, zbylé dva… celý příspěvek

S čistotou provozu pomáhá v lomu Budislav myčka MobyDick

Zveřejněno 27.9. Už dlouho jsme v redakci zamýšleli zpracovat reportáž z provozu myčky nákladních vozidel švýcarského výrobce Frutiger AG, který má hlavní výrobní závod v Týništi nad Orlicí. Od zástupců firmy Frutiger CZ, s.r.o. jsme nedávno dostali tip na jednu… celý příspěvek

Seznamte se s tiltrotátory a příslušenstvím značky MRT

Zveřejněno 25.9. Nějak jsme si v posledních letech zvykli, že se na českém trhu v oblasti příslušenství objevuje záplava neznámých značek. Často mají společné to, že jsou podezřele levné, podezřele vypadají, nemají žádné reference a nikdo k nim nechce poskytovat… celý příspěvek