TECHBUD - Generální zástupce John Deere Power Systems
Dnes je 16.11. – svátek slaví Otmar

Jiřího Masaře provází značka Yanmar téměř dvě dekády

Zveřejněno: 16. 11. 2025

Na sklonku letošního babího léta jsme absolvovali velmi zajímavou návštěvu. Naše kroky směřovaly do obce Dolní Lhota u Luhačovic, kde jsme navštívili malou stavební firmu Jiřího Masaře. V areálu společnosti na nás čekala trojice naleštěných stavebních strojů Yanmar, které si tento sympatický stavař pořídil od dealera této značky – společnosti ASbud Česká Republika. Dotkli jsme se i témat, jako jsou měnící se trendy v oblasti stavebních strojů a ve stavebnictví obecně, nebo zkušenosti s naklápěcím tiltrotátorem Steelwrist, otevírajícím při stavebních činnostech dosud netušené možnosti.

Téměř kompletní flotila strojů Yanmar od společnosti ASbud v areálu stavební firmy Jiřího Masaře. Chybí jen Yanmar ViO57 ještě s původní žlutou barvou.

Najít areál stavební firmy Jiřího Masaře v Dolní Lhotě nebylo těžké. Už zdálky byly vidět v řadě seřazené stroje a na stavební branži poukázaly také vzorně upravené meziskládky nejrůznějšího stavebního materiálu, jako je písek nebo štěrk. Majitel firmy nám šel ihned naproti, a jak bývá v tomto koutu na severním okraji Bílých Karpat zvykem, pozval nás na skleničku vincentky, typického produktu z nedalekých luhačovických lázní. Před samotným focením a testováním strojů se tak našla chvilka, kdy nám mohl krátce povyprávět příběh této úspěšné regionální firmy.

Začátky v nultých letech a první setkání s Yanmarem

V podstatě rodinná firma Jiřího Masaře není velká; v hlavní stavební sezoně by vám na spočítání jejích zaměstnanců stačily obě ruce. Zaměřují se tu na klasickou zemařinu, jako jsou nejrůznější práce při budování infrastruktury, dále na výkopy, kanalizace, stavbu domů nebo terénní úpravy kolem nich. Vedle vlastních staveb působí tato společnost i jako subdodavatel v rámci větších projektů. K dispozici má pestrý strojový park, jehož základem je čtveřice yanmarů od již zmíněné společnosti ASbud. Doplňuje je jeden traktorbagr, nákladní vozidla, dva kolové bagry, šestitunový zeminový válec a řada drobnější hutnicí techniky různých značek. Jak nám Jiří Masař prozradil, techniku průběžně doplňují tak, aby byli maximálně soběstační a dokázali pokrýt potřeby zákazníků.

S podnikáním začal Jiří Masař už v roce 2001, a jak tomu tak bývá, pomohla tomu náhoda. Jeho otec, který v té době již působil v oblasti autodopravy a vlastnil buldozer a starší rýpadlo Poclain, si všiml starého odstaveného stroje DH 411 a zmínil se o něm svému tehdy dvacetiletému synovi. Slovo dalo slovo, stroj odkoupili a společnými silami se pustili do renovace tohoto historicky cenného kousku. A tím vlastně „kariéra“ současného majitele firmy ve stavební branži odstartovala. „Byla to doba, kdy bylo všechno jinak než dnes. Rychloupínače? To byl tehdy sen. Klasická svahovka bez naklápění? Zázrak!“ vzpomíná s úsměvem na divoká „nultá“ léta Jiří Masař a dodává: „Dokonce si myslím, že tehdy ještě ani nepropukla slavná éra traktorbagrů. Používali jsme například řetízkové lžíce, samozřejmě s klasickými zuby, protože hladké břity se prostě nenosily. Dneska máme 2D nivelace, naklápěcí tiltrotátory, rychloupínače ovládané z kabiny a všemožné specializované příslušenství.

Steelwrist je skvělá hračka a pro každého strojníka je radost s ním pracovat.
Steelwrist je skvělá hračka a pro každého strojníka je radost s ním pracovat.

Japonský rodokmen v podobě značky Yanmar se do historie společnosti vepsal krátce poté, co bylo do provozu uvedeno opravené „déháčko“. Pro malý bagr Yanmar se vypravili až do daleké Plzně, místo joysticků měl klasické páky, ale už v té době se mohl pyšnit krátkou zádí s nulovým přesahem. S rozvojem podnikání si zanedlouho pořídili ještě dalšího yanmara – lehce ojetý kousek putoval na úpatí Bílých Karpat z Mladé Boleslavi. Za věrností značce nestojí u Jiřího Masaře žádné radikální přesvědčení, jak tomu bývá u mnohých jiných bagristů, ale spíše praktické výhody. „Myslím, že všechny značky jsou dobré a mají něco do sebe, respektive každý si v nich najde to svoje,“ dodává stavař. V případě Yanmaru hrají důležitou roli kompaktní rozměry, tedy především krátká záď, malá šířka, ale také dosahy a nosnosti. Z vyprávění je jasné, že zejména nulový přesah zádě se jim v úzkých podhorských uličkách nejednou vyplatil.

Regionální partnerství s ASbudem

Na společnost ASbud narazil Jiří Masař v podstatě náhodou, i když jak sám říká, spojení je to logické a samo se nabízelo. V minulosti tu pro tuto značku nebylo příliš silné zázemí, a proto když se objevila lokální firma z Valašska, která měla v malíku nejen prodej strojů a příslušenství, ale také perfektně zvládnutý servis a služby, nebylo co řešit. Celkem má Masařova firma od ASbudu čtyři stroje, přičemž na poslední z nich – Yanmar ViO 57 – si u tohoto dodavatele nechala namontovat naklápěcí hlavu s rotací značky Steelwrist. Co se týče dealerského servisu, má Jiří Masař pro ASbud jen slova chvály. „Na dílnách jsou šikovní a ochotní, vyhoví mi a i lidsky jsou v pohodě. Je to také menší, skoro rodinná firma, žádný korporát a to mi vyhovuje.“ Část údržbových prací si nicméně ve firmě Jiřího Masaře dělají sami, zejména v zimních měsících, kdy ve vlastních garážích chystají stroje na další sezonu.

Yanmar ViO57 s naklápěcím rotátorem Steelwrist při práci na meziskládce. Za joysticky sedí majitel firmy a náš hlavní průvodce Jiří Masař.
Yanmar ViO57 s naklápěcím rotátorem Steelwrist při práci na meziskládce. Za joysticky sedí majitel firmy a náš hlavní průvodce Jiří Masař.

Nekonečné možnosti naklápěcí otočné hlavy

Pořízení již zmíněného steelwristu je rovněž zajímavým příběhem. Jak je známo, nejedná se o nejlevnější záležitost, a proto koupi naklápěcí hlavy s rotací dlouho zvažovali. Jde o klasickou konfiguraci se sendvičovou konstrukcí, kleštěmi a pomocným hydraulickým vývodem na drapák. „Je to skvělá hračka a pro každého strojníka je radost se steelwristem pracovat,“ říká nadšeně Jiří Masař a dodává: „Finanční návratnost bude určitě dobrá, i když přesně spočítat to nejde. Líbí se mi, že si pomocí kleští vezmu obrubník, sundám si vibrační desku z auta a výměnu příslušenství nebo jeho sundání můžu ovládat pohodlně z kabiny.“ Navzdory tomu, že jde o stroj s krátkou zádí a prodlouženým ramenem, nepociťuje uvnitř strojník žádná výrazná omezení plynoucí z hmotnosti tiltrotátoru. „Rotátor sundávám, jen když jdu těžit nebo se chystám do tvrdého materiálu,“ potvrzuje hrdý majitel a stavař. Dokonce si byl se steelwristem schopen složit 750kilogramový panel, na ten větší – tunový – už pro jistotu tiltrotátor odpojil. I to je dle jeho slov hračka: stačí odpojit čtyři hadice na rychlospojkách a jeden kabel, což je úkon, který se dá zvládnout za minutu. Protože stroj ve firmě využívají také ke stavbě cest, přikoupili k němu i velkou rovnací lištu a příkopovou lopatu. Ta se velmi dobře osvědčila na jedné z posledních zakázek, jež se v době naší návštěvy pomalu chýlila ke konci a byla jí úprava více než kilometrového úseku lesní cesty. „Byla tam spousta příkopů a různých propustí, když se ale můžete všelijak natočit a vyosit, je práce velmi rychlá a efektivní,“ hodnotí Jiří Masař progres nového stroje s otočnou naklápěcí hlavou. Celý úsek zvládli i s odvozem velkých kubatur zeminy zhruba za pět měsíců.

Jiří Masař – Zemní práce / nákladní autodoprava

Firma provozuje kompletní služby v oblasti stavebních a výkopových prací: zemní práce, terénní úpravy, demolice budov, výkopy pro inženýrské sítě (voda, plyn, kanalizace), nakládku a vykládku paletového zboží, rozbíjení betonů a živic, čištění příkopů, stavby cest a komunikací či stavbu domů. Dále zajišťuje nákladní autodopravu a meziskládky. Více informací na www.bag-mas.cz.

Hledání limitů aneb Co vše se dá zvládnout…

Podobně se tento kompakt osvědčil i při stavbě mlatových chodníků na fotbalovém hřišti v obci Pozlovice. Při mimoosém zasypávání mlatem byl stroj s tiltrotátorem v podstatě k nezaplacení; pomocí relativně malého bagru zvládl strojník usadit zhruba dvě desítky panelů pod lavičky kolem celého hřiště. Skvěle mu sekundoval kompaktní nakladač Yanmar V7. S jeho pomocí sundali paletizačními vidlemi balíky betonových panelů o hmotnosti 2 100 kilogramů. „Bylo to na hraně, ale nakladač to zvládl,“ vzpomíná Jiří Masař. Že ho do firmy pořídil, považuje s odstupem času za správné rozhodnutí. Cení si jeho jednoduchosti, nenáročnosti na obsluhu i údržbu, dále jeho výkonu, malých rozměrů a velké univerzálnosti. Nakladač si půjčují v rámci svých vlastních stavebních projektů – výborně se hodil například pro manipulaci s dlažbou a obrubníky při stavbě velkého parkoviště – a samozřejmě ho využívají také na meziskládce v sídle firmy při manipulaci se sypkými materiály.

Nakladač Yanmar V7 při práci na vlastní meziskládce. Materiál si tu drží skladem pro své stavební projekty. V případě potřeby jiné frakce si sem dovezou mobilní drtičku, kterou obsluhují právě pomocí tohoto nakladače.
Nakladač Yanmar V7 při práci na vlastní meziskládce. Materiál si tu drží skladem pro své stavební projekty. V případě potřeby jiné frakce si sem dovezou mobilní drtičku, kterou obsluhují právě pomocí tohoto nakladače.

Na závěr nás zajímalo, jaké dojmy si majitel stavební firmy odnesl z předváděcí akce DEMO DAYS 2025, kterou společnost ASbud se svými partnery uspořádala v Kunčicích pod Ondřejníkem. „Líbil se mi zástupce nejnovější sedmé generace středních rýpadel ViO 33-7, který je dobře dílensky zpracován,“ míní Masař, jenž kladně hodnotí i design stroje a schopnosti při práci s drapákem, což bylo možné si v rámci předváděčky naživo vyzkoušet. Pozornost zaměřil také na největší kolové rýpadlo tohoto výrobce – model Yanmar B110W, který byl během akce v permanenci snad všech návštěvníků.

 

Nové

Jiřího Masaře provází značka Yanmar téměř dvě dekády

Zveřejněno 16.11. Na sklonku letošního babího léta jsme absolvovali velmi zajímavou návštěvu. Naše kroky směřovaly do obce Dolní Lhota u Luhačovic, kde jsme navštívili malou stavební firmu Jiřího Masaře. V areálu společnosti na nás čekala trojice naleštěných… celý příspěvek

GIANT G2200E: Elektrický nakladač s širokou škálou využití

Zveřejněno 14.11. Elektrifikace proniká do stále širší škály pracovních strojů a u kompaktních nakladačů to platí dvojnásob. Modely GIANT G2200E představují moderní pojetí kompaktní techniky, spojující robustní konstrukci, vysoký výkon a přitom naprosto tichý a… celý příspěvek

Úspěšná demonstrace bezpečnosti nového rypadla Develon řady 9

Zveřejněno 31.10. DEVELON, dříve Doosan Construction Equipment, oznámil úspěšnou praktickou ukázku svého nového pásového rypadla DX230LC-9 o hmotnosti 23 tun. Stroj byl představen na testovacím polygonu v Compiègne ve Francii, kde prokázal nejen vysoký výkon, ale… celý příspěvek