Renomag.cz - Díly náhradní pro stavební stroje
Dnes je 7.10. – svátek slaví Justýna

Jubilejní 750 000. traktorbagr JCB. Koncepce stroje s lopatou vepředu a podkopem vzadu táhne již sedm dekád

Zveřejněno: 12. 3. 2020

Začátkem března společnost JCB oslavila ojedinělý milník, kdy z její výrobní linky sjel rýpadlo-nakladač s pořadovým číslem 750 000. Jubilejní stroj byl vyroben v závodu v anglickém Rocesteru ve Staffordshiru, přesně tam, kde před téměř 70 lety spatřil světlo světa vůbec první rýpadlo-nakladač JCB.

Model Hydra-Digga byl představen v roce 1956

V roce 1953 přišel zakladatel společnosti Joseph Cyril Bamford s nápadem sestrojit první rýpadlo-nakladač na světě, tedy stroj který měl vepředu nakládací lopatu a vzadu rameno s podkopem. Následující rok (1954) bylo vyrobeno pouhých 35 strojů a trvalo více než dvě desetiletí, než došlo k překonání hranice 50 000 kusů.

Koncept zcela nového stroje, rýpadlo-nakladače JCB Mark I, doslova ohromil celý svět
Koncept zcela nového stroje, rýpadlo-nakladače JCB Mark I, doslova ohromil celý svět

V březnu letošního roku vyrobený 750 000. kus je jako speciální edice aktuálního modelu JCB 3CX vyveden v jedinečné barevné kombinaci a s kompletní výbavou.

Předseda představenstva JCB Lord Bamford k historii výroby rýpadlo-nakladačů uvedl: „Jedna z mých vzpomínek z dětství se týká sledování produkce našich prvních traktorbagrů v Rocesteru a je neuvěřitelné, že už jsme jich zhotovili 750 000 kusů. Ještě mnohem více mě však udivuje, že sedm dekád poté, co jsme vyrobili první traktorbagr, zůstává tento stavební stroj jedním z nejoblíbenějších. Popularita stroje pramení z jeho jeho mnohostranného použití a zajišťuje mu prosperitu i v budoucnu.

Jubilejní rýpadlo-nakladač JCB s pořadovým číslem 750 000
Jubilejní rýpadlo-nakladač JCB s pořadovým číslem 750 000

Pionýrská padesátá léta

Koncept zcela nového stroje, rýpadlo-nakladače JCB Mark I, doslova proměnil celý svět, protože mechanizoval řadu činností, které se do té doby prováděly ručně. Výrobek natolik zaujal, že následoval další rychlý vývoj a v roce 1956 došlo k představení modelu Hydra-Digga. Zajímavé též je, že oba tyto stroje se vyráběly v modré a červené barvě. Ve, pro dnešní dobu charakteristické, žluté barvě se objevil v roce 1960 až výkonnější model JCB 4.

Výroba stroje JCB 3 byla zahájena v roce 1961. Na něj navázal v roce 1963 model JCB 3C a v roce 1967 pak JCB 3CII. Tento model se mimořádně osvědčil a vyráběl se dlouhých 13 let.

Teprve výkonnější model JCB 4 z roku 1960 je vyveden v dodnes charakteristické žluté barvě
Teprve výkonnější model JCB 4 z roku 1960 je vyveden v dodnes charakteristické žluté barvě

Rok 1980 se stal díky investici ve výši 24 milionů liber bodem zvratu ve vývoji technologicky pokročilého modelu JCB 3CX. Úspěch tohoto stroje byl skutečným motorem růstu prodeje traktorbagrů a celé společnosti JCB.

Dnešní generace rýpadlo-nakladačů nabízí automatické spuštění stabilizátorů na nerovném terénu, systém Smooth Ride, který zajišťuje hladké odpružení a zlepšuje udržení nákladu za jízdy, a funkci TorqueLock, jež snižuje spotřebu paliva během jízdy až o 25 %.

V kabinách rýpadlo-nakladačů JCB se v průběhu let vyfotografovali představitelé královské rodiny, premiéři, politici i televizní hvězdy. Stroj se dokonce objevil v písni, která se dostala na vrchol hitparád a byl také využit zloději při neúspěšném pokusu ukrást diamanty z Millennium Dome v roce 2000.

Čvrt milionu strojů za necelých 10 let

Letošní milník ve výrobě rýpadlo-nakladačů navazuje na prosinec 2012, kdy společnost JCB slavila výrobu svého 500 000. stroje. Byl jím traktorbagr 5CX, doposud nejvýkonnější komerčně dostupný model tohoto britského výrobce, který v současnosti vyrábí rýpadlo-nakladače kromě ve Velké Británii také v Indii, Brazílii a USA.

Rýpadlo-nakladače JCB se těší oblibě mezi strojníky ze všech koutů světa a jsou nejvíce prodávanými stroji svého druhu již 19 let v řadě.

Foto: JCB
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

Velké jeřáby Peiner v Československu, díl II

Zveřejněno 30.9. V našem putování za jeřáby na stavbách někdejšího Československa si tentokrát představíme modely Peiner SN 500-08, Peiner MK 630 a Peiner MK 900. První z nich se objevil například při výstavbě papíren Štětí nebo petrochemičky v Litvínově, zbylé dva… celý příspěvek

S čistotou provozu pomáhá v lomu Budislav myčka MobyDick

Zveřejněno 27.9. Už dlouho jsme v redakci zamýšleli zpracovat reportáž z provozu myčky nákladních vozidel švýcarského výrobce Frutiger AG, který má hlavní výrobní závod v Týništi nad Orlicí. Od zástupců firmy Frutiger CZ, s.r.o. jsme nedávno dostali tip na jednu… celý příspěvek

Seznamte se s tiltrotátory a příslušenstvím značky MRT

Zveřejněno 25.9. Nějak jsme si v posledních letech zvykli, že se na českém trhu v oblasti příslušenství objevuje záplava neznámých značek. Často mají společné to, že jsou podezřele levné, podezřele vypadají, nemají žádné reference a nikdo k nim nechce poskytovat… celý příspěvek