TECHBUD - Generální zástupce John Deere Power Systems
Dnes je 28.11. – svátek slaví René

Traktorbagr na vodík dostal v Británii zelenou. Může na silnice

Zveřejněno: 8. 3. 2023

Britská vláda udělila zvláštní výjimku, umožňující výrobci stavebních strojů JCB testovat a používat na britských silnicích svůj rypadlo-nakladač poháněný vodíkem. Ten je první svého druhu na světě a nabízí průkopnické řešení, které pomáhá snižovat emise na staveništích.

Ministr technologií a dekarbonizace Jesse Norman u rýpadlo-nakladače JCB poháněného vodíkovým spalovacím motorem.

Prototyp rýpadlo-nakladače JCB na vodíkový pohon je důležitým prvním krokem v úsilí stavebního průmyslu o dekarbonizaci v odvětví, které je ‚těžko dekarbonizovatelné‘. Stroje na vodíkové spalování mohou hrát zásadní roli při snižování emisí uhlíku v prostředí, kde jiné druhy čisté energie nemusí být nejpraktičtější nebo nejúčinnější,” uvedl k udělení výjimky Alexander Jesse Norman, ministr pro dekarbonizaci a technologie.

JCB v tiskové zprávě dále dodává, že ministr Norman má v plánu navštívit sídlo společnosti JCB v Rocesteru v hrabství Staffordshire, aby na vlastní oči uviděl, jak traktorbagr vyjíždí na silnici poblíž továrny, kde byl vyroben. Prohlédne si i jeden z vodíkových spalovacích motorů JCB, které jsou výsledkem investičního projektu společnosti JCB v hodnotě 100 milionů liber, jehož cílem je navázat na jejich inovativní britské inženýrství a vyvinout nové pohonné jednotky s nižšími emisemi.

Jsem rád, že ministr pro dekarbonizaci bude na vlastní oči svědkem první jízdy bagru poháněného vodíkem na otevřené silnici. Je mi jasné, že po této návštěvě ocení potenciál vodíkových spalovacích motorů, které pomohou rychleji dosáhnout cílů čisté nulové spotřeby a zároveň vytvoří nová pracovní místa a přispějí k širšímu ekonomickému přínosu pro stavebnictví,” dodal k návštěvě předseda společnosti JCB lord Bamford.

Cesta k vodíkovému motoru

Proces snižování emisí byl u společnosti JCB nastartován již před čtvrt stoletím. A pro představu jen nejnovější dieselové motory navržené v souladu s evropskými předpisy Stage V ve srovnání s rokem 1999 přinesly 97% snížení emisí NOx a 98% snížení emisí pevných částic.

Kromě tradičních spalovacích motorů na naftu se v posledních letech JCB věnuje nejen elektrickým (bateriovým) strojům, ale i technice využívající jako palivo vodík. První vlaštovkou bylo uvedení prototypu 20tunového pásového rýpadla poháněného pomocí vodíkového palivového článku (palivový článek vyrábí z vodíku elektrickou energii, která putuje do elektromotorů). Stroj s typovým označením 220X prošel sérií náročných zkoušek v ostrém provozu.

V praxi se ukázalo, že palivové články jsou pro stavební a zemědělskou techniku příliš drahé, hodně komplikované a nedostatečně robustní. Inženýři JCB proto zkonstruovali vodíkový motor, který dodá stejný výkon, stejný točivý moment a poskytuje stejnou účinnost, jakou se pyšní dnešní naftové pohonné jednoty. Díky využití technologie a komponentů prověřených u dieselových motorů je velká pravděpodobnost, že se i vodíkové motory ve stavební a zemědělské technice osvědčí. Je to zkrátka technologie, jež je nákladově efektivní, robustní, spolehlivá a dobře známá.

Vodíkové motory JCB v současné době kromě zmíněného prototypu rýpadlo-nakladače najdeme též v testovacím teleskopickém manipulátory Loadall. Britská firma nedávno navíc představila mobilní vodíkový tankovací zásobník pro dopravu paliva do strojů, který je možné přepravovat buď na korbě upraveného traktoru Fastrac, nebo na přívěsu.

 

Nové

Cummins je vám stále k dispozici. Síť Karola Walczaka udržuje průmysl v regionu SEE v chodu

Zveřejněno 28.11. Společnost Cummins je celosvětově známá kvalitou a odolností svých motorů – mnohé z nich zůstávají v provozu i po desítkách let. Stejně jako u každého mechanického zařízení je pro jejich životnost klíčová pravidelná údržba, dodržování servisních… celý příspěvek

FINLAY 693+ SPALECK DUO v Pískovně Černovice

Zveřejněno 26.11. Dne 14. srpna jsme se za redakci Stavební technika zajeli podívat do Pískovny Černovice. Přivítal nás pan Ludvík Kadlec, který nám s hrdostí představil nejen samotnou pískovnu, ale i nový přírůstek do jejich flotily – dvousítný třídič FINLAY 693+… celý příspěvek

Jak připravit stavební techniku na zimu

Zveřejněno 25.11. Hlavní stavební sezóna je za námi – a teď přichází jedna z důležitých fází v životě stavební techniky: zima. Kdo podcení údržbu po sezóně, může být na jaře nepříjemně překvapen. Přinášíme vám proto přehled nejčastějších chyb a základní rady, jak… celý příspěvek