TECHBUD - Generální zástupce John Deere Power Systems
Dnes je 16.10. – svátek slaví Havel

Traktorbagr na vodík dostal v Británii zelenou. Může na silnice

Zveřejněno: 8. 3. 2023

Britská vláda udělila zvláštní výjimku, umožňující výrobci stavebních strojů JCB testovat a používat na britských silnicích svůj rypadlo-nakladač poháněný vodíkem. Ten je první svého druhu na světě a nabízí průkopnické řešení, které pomáhá snižovat emise na staveništích.

Ministr technologií a dekarbonizace Jesse Norman u rýpadlo-nakladače JCB poháněného vodíkovým spalovacím motorem.

Prototyp rýpadlo-nakladače JCB na vodíkový pohon je důležitým prvním krokem v úsilí stavebního průmyslu o dekarbonizaci v odvětví, které je ‚těžko dekarbonizovatelné‘. Stroje na vodíkové spalování mohou hrát zásadní roli při snižování emisí uhlíku v prostředí, kde jiné druhy čisté energie nemusí být nejpraktičtější nebo nejúčinnější,” uvedl k udělení výjimky Alexander Jesse Norman, ministr pro dekarbonizaci a technologie.

JCB v tiskové zprávě dále dodává, že ministr Norman má v plánu navštívit sídlo společnosti JCB v Rocesteru v hrabství Staffordshire, aby na vlastní oči uviděl, jak traktorbagr vyjíždí na silnici poblíž továrny, kde byl vyroben. Prohlédne si i jeden z vodíkových spalovacích motorů JCB, které jsou výsledkem investičního projektu společnosti JCB v hodnotě 100 milionů liber, jehož cílem je navázat na jejich inovativní britské inženýrství a vyvinout nové pohonné jednotky s nižšími emisemi.

Jsem rád, že ministr pro dekarbonizaci bude na vlastní oči svědkem první jízdy bagru poháněného vodíkem na otevřené silnici. Je mi jasné, že po této návštěvě ocení potenciál vodíkových spalovacích motorů, které pomohou rychleji dosáhnout cílů čisté nulové spotřeby a zároveň vytvoří nová pracovní místa a přispějí k širšímu ekonomickému přínosu pro stavebnictví,” dodal k návštěvě předseda společnosti JCB lord Bamford.

Cesta k vodíkovému motoru

Proces snižování emisí byl u společnosti JCB nastartován již před čtvrt stoletím. A pro představu jen nejnovější dieselové motory navržené v souladu s evropskými předpisy Stage V ve srovnání s rokem 1999 přinesly 97% snížení emisí NOx a 98% snížení emisí pevných částic.

Kromě tradičních spalovacích motorů na naftu se v posledních letech JCB věnuje nejen elektrickým (bateriovým) strojům, ale i technice využívající jako palivo vodík. První vlaštovkou bylo uvedení prototypu 20tunového pásového rýpadla poháněného pomocí vodíkového palivového článku (palivový článek vyrábí z vodíku elektrickou energii, která putuje do elektromotorů). Stroj s typovým označením 220X prošel sérií náročných zkoušek v ostrém provozu.

V praxi se ukázalo, že palivové články jsou pro stavební a zemědělskou techniku příliš drahé, hodně komplikované a nedostatečně robustní. Inženýři JCB proto zkonstruovali vodíkový motor, který dodá stejný výkon, stejný točivý moment a poskytuje stejnou účinnost, jakou se pyšní dnešní naftové pohonné jednoty. Díky využití technologie a komponentů prověřených u dieselových motorů je velká pravděpodobnost, že se i vodíkové motory ve stavební a zemědělské technice osvědčí. Je to zkrátka technologie, jež je nákladově efektivní, robustní, spolehlivá a dobře známá.

Vodíkové motory JCB v současné době kromě zmíněného prototypu rýpadlo-nakladače najdeme též v testovacím teleskopickém manipulátory Loadall. Britská firma nedávno navíc představila mobilní vodíkový tankovací zásobník pro dopravu paliva do strojů, který je možné přepravovat buď na korbě upraveného traktoru Fastrac, nebo na přívěsu.

 

Nové

Nová výbavová sada pro kolové nakladače Develon DL-7 pracující v segmentu zpracování odpadu a recyklace

Zveřejněno 29.9. Značka Develon představila novou aktualizovanou sadu výbavy pro populární řadu kolových nakladačů DL-7 využívaných v provozech zpracování odpadu a recyklace. Je navržena tak, aby obsluze pomáhala bezpečně pracovat v těchto náročných a nebezpečných… celý příspěvek

Kde to všechno začalo aneb Jak se zrodil první Lokotrack

Zveřejněno 27.9. Inovace často začíná jiskrou inspirace, ale k tomu, aby se tato jiskra proměnila v něco revolučního, jsou zapotřebí odvážné myšlenky a odhodlaní lidé. Příběh vzniku Lokotracku není jiný – je to vyprávění o vizi, tvrdé práci a odhodlání naslouchat… celý příspěvek

Nové trendy ve zhodnocení nejen stavebních odpadů

Zveřejněno 25.9. Technologie pro zpracování stavebních odpadů, sutí, zeminy, kompostů a dalších materiálů dnes nabízí mnoho společností. Přesto, abychom například z vybouraných cihel získali opravdu kvalitní surovinu vhodnou pro výrobu betonu, je nutné pečlivě… celý příspěvek