VLW Prodej, servis a půjčovna stavební techniky
Dnes je 19.6. – svátek slaví Leoš

Kamery místo zrcátek: Systém MAN OptiView zlepšuje výhled a zvyšuje bezpečnost dopravy

Zveřejněno: 27. 3. 2022

V nabídce všech modelových řad MAN TGL, TGM, TGS a TGX se v říjnu loňského roku objevil systém OptiView. Jeho hlavním úkolem je prevence dopravních nehod. Zorné pole systému totiž zviditelní slepá místa na straně řidiče i spolujezdce, což pomáhá chránit například cyklisty projíždějící městy nebo chodce na čerpacích stanicích. Tento asistenční systém ale samozřejmě i garantuje větší vizuální komfort řidiče.

Systém OptiView je v nabídce modelových řad MAN TGL, TGM, TGS a TGX.

Systém OptiView zcela nahrazuje konvenční vnější zpětná zrcátka, přičemž místo nich pracuje s pěti kamerami. Dvě – jedna širokoúhlá a jedna pro snímání blízkých předmětů – jsou umístěné na obou stranách nad rámem dveří a nahrazují vnější zpětná, širokoúhlá a blízkopohledová zrcátka. Pátá kamera, umístěná na A-sloupku na straně spolujezdce, nahrazuje přední zrcátko a slouží k monitorování těsného prostoru před vozidlem. Boční kamery jsou chráněny před stříkající vodou a mají i automatický systém vyhřívání, pokud teplota klesne k 0 °C. Dají se i manuálně sklopit a jsou odstíněné proti rušivému osvětlení, např. když je slunce nízko, nebo od světel protijedoucích vozidel.

Velký a větší HD displej

Obraz bočních kamer se přenáší na dva na výšku orientované displeje uchycené v interiéru na A-sloupcích. Oba mají vysoké HD rozlišení (1920 × 1080 pixelů), ten vlevo má velikost 12”, monitor na straně spolujezdce pak dokonce 15”, což má za úkol kompenzovat větší vzdálenost od řidiče. Jas a kontrast lze podle potřeby nastavit buď ručně prostřednictvím ovládacího modulu na dveřích, nebo ho nastavuje automatika v závislosti na intenzitě okolního osvětlení.

Obraz bočních kamer se přenáší na dva na výšku orientované displeje uchycené v interiéru na A-sloupcích.
Obraz bočních kamer se přenáší na dva na výšku orientované displeje uchycené v interiéru na A-sloupcích.

Ovládací modul se nachází ve dveřích na straně řidiče a je podobný tomu u konvenčních zrcátek. U systému OptiView se však pomocí tlačítek a ovládacího prvku provádí ruční nastavení displejů – nastavuje se délka konce jízdní soupravy, resp. vozidla, šířka a lze i přepínat zobrazení na displeji.

Ovládací modul ve dveřích na straně řidiče.
Ovládací modul ve dveřích na straně řidiče.

Tři režimy zobrazení

Systém MAN OptiView dokáže generovat tři různé druhy obrazu z kamer, což řidiči zajišťuje ideální přehled v každé situaci. Přepínání mezi jednotlivými režimy zobrazení na displejích uvnitř vozidla je řízeno automaticky v závislosti na směru jízdy, rychlosti jízdy a úhlu řízení. Jak už jsme ale uvedli, lze tak dělat i ručně prostřednictvím ovládacího modulu:

Standardní zobrazení: boční prostor zobrazený ve standardním zobrazení je srovnatelný se zorným polem běžných zrcátek. Vertikální a horizontální dělicí čára rozděluje displej na čtyři asymetrické kvadranty. V těchto kvadrantech se zobrazují zorná pole vnějšího zpětného, širokoúhlého a blízkopohledového zrcátka. Obrazy z kamer jsou digitálně sloučeny do jednolitého zobrazení, což umožňuje rychlou a bezpečnou kontrolu prostoru vedle vozidla i za ním.

Zobrazení se zvětšením („zoom”): ve zvětšeném zobrazení lze dříve rozpoznat vzdálenější objekty, například blížící se vozidla ve vedlejším jízdním pruhu. K tomuto účelu se v kvadrantu pro vnější zpětné zrcátko zobrazí výrazně zvětšený výřez. Zvětšené zobrazení se spustí automaticky při rychlosti přesahující 60 km/h a lze jej aktivovat také ručně, například při manévrování směrem dozadu. Neexistuje zde žádný mrtvý úhel.

Širokoúhlé zobrazení: v tomto zobrazení se na obrazovky přenáší pouze širokoúhlý obraz, což znamená, že je snímáno bezprostřední okolí vozidla bez tzv. mrtvého úhlu. Řidič může vybírat ze dvou režimů: v městském automatickém režimu se širokoúhlé zobrazení aktivuje automaticky až do rychlosti 45 km/h, v automatickém režimu pro projíždění zatáček se zobrazení aktivuje až do rychlosti 50 km/h, pokud použijete ukazatel směru jízdy nebo pokud je dosaženo určitého úhlu mezi vozidlem a návěsem.

Boční prostor snímají na každé straně dvě kamery. Jedna širokoúhlá a jedna pro sledování blízkých předmětů.
Boční prostor snímají na každé straně dvě kamery. Jedna širokoúhlá a jedna pro sledování blízkých předmětů.

Doplňkové funkce

Kromě různých pohledů na monitorech přináší MAN OptiView další doplňkové asistenční funkce. Na bočních displejích se mohou zobrazit pomocné horizontální a vertikální linky, aby se řidiči při předjíždění nebo manévrování snáze odhadovaly vzdálenosti a rozměry. Řidič má možnost si pomocí ovládacího modulu ve dveřích nastavit pomocí vodicí linie jak šířku, tak především délku soupravy, což usnadňuje couvání třeba k rampě. Na displeji se navíc při jízdě zobrazují i další dvě pomocné linky označující hranici 15 a 50 m za soupravou.

Boční kamery mají automatický systém vyhřívání, pokud teplota klesne k 0°C. Dají se i manuálně sklopit.
Boční kamery mají automatický systém vyhřívání, pokud teplota klesne k 0°C. Dají se i manuálně sklopit.

Systém také na obou displejích zobrazuje ve formě žlutého orámování rohů displeje (nahrazuje tak LED diody v A-sloupcích) výstrahy asistenta odbočování, asistenta změny jízdního pruhu a asistenta předjíždění, aby se předešlo kolizím. Všechny důležité informace o okolní dopravní situaci jsou takto vždy sdruženy v zorném poli.

Další funkcí MAN OptiView, která je užitečná a také přispívá k bezpečnosti, je režim během přestávek. V tomto módu může řidič z interiéru kabiny kontrolovat okolí vozidla, když odpočívá. K dispozici má širokoúhlé zobrazení na obou displejích a také záběr přední kamery na displeji mediálního systému. To se hodí zejména v noci, kdy jsou závěsy na oknech zataženy, ale díky systému OptiView lze monitorovat podezřelé pohyby kolem vozidla. Monitorovací režim lze aktivovat ovládacím modulem u spodního lůžka kdykoliv – i vleže. Pokud je vozidlo vybaveno zpětnou kamerou, její záběr se na mediálním displeji zobrazí v rámci rozdělené obrazovky.

 

Nové

TEREX Titan byl čtvrt století největším damprem na světě

Zveřejněno 12.6. Terex 33-19 „Titan“ byl prototyp třínápravového terénního dampru nejtěžší třídy. Stroj s diesel-elektrickým pohonem byl smontován v roce 1973 v Kanadě divizí Terex, spadající pod společnost General Motors. Po prvotních záměrech byl nakonec… celý příspěvek

Věžový jeřáb od AMS se 100metrovým výložníkem je na dnešní poměry raritou

Zveřejněno 10.6. Německý výrobce věžových jeřábů AMS Kranbau Arneburg představil loni v červnu odborné i široké veřejnosti nejnovější jeřáb koncepce Flat-Top se 100metrovým výložníkem – model s typovým označením AMS AK 810. Věžový jeřáb s takto dlouhým výložníkem je… celý příspěvek

Proč se vyplatí svěřit podvozek stavebního stroje firmě RENOMAG?

Zveřejněno 7.6. Stálice v oblasti prodeje, výroby a oprav příslušenství pro stavební stroje – to je RENOMAG spol. s r.o. z Rosic u Brna. Společnost má již od roku 1993 ve svém portfoliu široký sortiment podvozkových dílů pro bagry, buldozery a další stavební stroje… celý příspěvek