Profibagr.cz - Náhradní díly pro stavební a zemědělskou techniku
Dnes je 25.4. – svátek slaví Marek

Simply My Truck: Nová generace vozidel MAN se představila v ČR

Zveřejněno: 22. 12. 2021

Pískovna v Hrušovanech u Brna byla koncem září svědkem dvoudenní akce, na níž společnost MAN představila nejnovější produkci svých nákladních vozidel. Zájemci z oblasti médií, rozdělení do několika skupin, měli možnost nejen důkladně si prohlédnout a ohmatat, ale i vyzkoušet za volantem nejnovější vozidla.

Osminápravový obr se v písku choval jako ryba ve vodě.

Po celý den měli pozvaní účastníci k dispozici nejnovější provedení různých modelů všech typových řad. Pozornosti se těšila zejména u stavbařů oblíbená řada TGS, prezentovaná typy 31.510 6×6 BB CH S3 či 35.510 8×4 BB CH S3 se sklápěcími nástavbami Meiller nebo Molčík a mnohými dalšími. Tým těžké techniky doplňovala lehká řada TGE.

MAN představil novinky

MAN je v mnoha zemích předním dodavatelem těžké silniční techniky a i v České republice patří tato značka k nejžádanějším. V kategorii N2 a N3 se řadí dlouhodobě mezi trojici nejprodávanějších značek. V některých sledovaných obdobích dokonce dosáhla v těžké konkurenci na první místo. Řadu vozidel uvedených kategorií nedávno doplnil „trpaslík” v podobě typu TGE (kat. N1). Nelze se proto divit, že na akci SIMPLY MY TRUCK v Hrušovanech dorazily stovky zájemců o solidní tradiční techniku. Zájem o vozidla značky MAN potvrdila skutečnost, že většina prezentovaných novinek měla již své nové majitele.

Pohled do pískovny v pravé poledne. Mezi účastníky bylo stále o čem hovořit. (foto MAN)
Pohled do pískovny v pravé poledne. Mezi účastníky bylo stále o čem hovořit. (foto MAN)

Vzhledem k velkému počtu účastníků z České republiky a ze Slovenska rozdělil pořadatel zájemce do skupin a každá absolvovala „povinné kolečko”. Zajímalo nás zejména vystoupení projektových manažérů Ing. Petra Hanžla a Juraje Žabky, kteří se ve svých přednáškách vzájemně doplňovali. Věnovali se nejen současným změnám na vozidlech soustředěných v pískovně, ale odhalili i některé úpravy na příští rok. Změny a drobné či větší korekce zasáhly prakticky všechny montážní skupiny.

Od prvního motoru po Euro 6e

První naftový motor značky MAN vyrobil roku 1897 Rudolf Diesel v tehdejší továrně v Augsburgu. V roce 1971 byla spojena s firmou Büssing, kterou holding MAN převzal; logo lva má původ v uvedené firmě. Z původně malé automobilky se stal významný světový podnik mající výrobní závody v Německu, Rakousku, Polsku, Turecku či v Mexiku. Hlavním sídlem je německý Mnichov, kde se nachází také výrobní závod těžkých vozidel a tahačů. Výrobní program automobilky zahrnuje v kategorii N2 a N3 i lehká vozidla s označením TGL, dále středně těžké typy TGM a těžká vozidla řady TGS a TGX.

MAN TGS ve verzi 35.510 s nástavbou společnosti Meiller.
MAN TGS ve verzi 35.510 s nástavbou společnosti Meiller.

Vozidla MAN v nejnovějším provedení jsou vybavena motory, které splňují emisní normu Euro 6e. Přísný předpis plní jak nejmenší řadové čtyřválce určené pro nejlehčí řadu, tak i šestiválce těžších typových řad. Zásahy do motoru pro plnění nejpřísnější normy se týkají optimalizace termomanagementu a úprav výfukových plynů. Zásahy neměly za cíl absolutní snížení emisí, ale rozšíření spektra provozních režimů, kdy motor musí dodržovat předepsané parametry, a to i při jeho zahřívání či při jízdě na maximální výkon.

Z dalších úprav uveďme systém EfficientRoll, který při mírném klesání automaticky zařadí neutrál, otáčky se oproti standardním volnoběžným otáčkám sníží. Další systém představuje dynamickou adaptaci hnacího momentu (udržení provozního režimu motoru v oblasti největší účinnosti). Tahače využívají automatizované převodovky TipMatic 12. Pro motory D0836 je určena samočinná převodovka s měničem.

Za volantem

Jak jsme uvedli, vozidla prošla důkladnou modernizací. Významné změny se týkají i kabin, a to všech typových řad. Výstup do vysokých vícepohonných vozidel po neklouzavých schodech nedělá potíže. Nová prostorná kabina poskytuje dostatek komfortu pro řidiče i spolujezdce, k čemuž přispívá i solidní odhlučnění dunících šestiválců. V případě hluku ovšem nehovoříme o „tichošlápkovi” v podobě elektrické verze TGE. (Rovněž prezentovaný MAN TGE 4×4 je pochopitelně vybavena spalovacím motorem.)

Pohodlný výstup se standardním počtem neklouzavých schůdků a přídržnými madly na obě ruce.
Pohodlný výstup se standardním počtem neklouzavých schůdků a přídržnými madly na obě ruce.

K velké radosti motocyklového akrobata akce proběhla za slunného počasí. Jízdu blátivým terénem nahradil všudypřítomný písek. Překonávání výmolů, stejně jako prudká stoupání a klesání, zvládala testovaná vozidla hravě i díky optimálně vyladěnému hnacímu řetězci.

Ráj nástavbářů

V Hrušovanech byli zastoupeni snad všichni význační výrobci nástaveb a úprav nákladních vozů. Patřily mezi ně jak české, tak zahraniční firmy. Z německých značek dominoval Meiller, z českých Molčík. Mnozí výrobci se pochlubili novinkami, s nimiž letos přišli na trh (kupř. GTS Poběžovice). Ve většině případů byly bytelné podvozky osazeny sklápěčkami.

Většinu nástaveb tvořily sklápěčky.
Většinu nástaveb tvořily sklápěčky.

V pískovně nechyběly typy od běžných konfigurací s jednou či dvěma poháněnými nápravami až po uspořádání 8×6 či 8×8. Nové systémy, jimiž jsou vozidla vybavena, včetně drobných designových zásahů (kupř. lepší obtékání budky vzduchem u „A” sloupků) znamenají snížení spotřeby až o 3,7 %.

V rámci doprovodného programu shlédli návštěvníci odvážnou jízdu Petra Piláta, který se při svém akrobatickém vystoupení s motocyklem několikrát vznesl nad střechami prezentovaných vozidel. Inspirováni odvážným akrobatem měli návštěvníci možnost vyzkoušet si v terénu jízdu na čtyřkolkách a buginách či otestovat produkty značky Škoda.

Mnoho šťastných kilometrů novým majitelům i dalším řidičům za volanty vozidel MAN!

Autor: Vlastislav Tůma
Foto: Vlastislav Tůma
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.

Přečtěte si také

 

Nové

Profesionální světlo pro profesionální práci

Zveřejněno 25.4. Investice do kvalitních přídavných světlometů se v podobě zvýšené produktivity a efektivity práce mnohonásobně vrátí. Při setmění se práce nemusí nutně zastavit a v klidu lze dodržovat termíny 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. celý příspěvek

Variantné modulárne riešenia kompaktného nakladača Valet 150 a jeho prídavných zariadení

Zveřejněno 3.4. Kompaktný nakladač Valet 150 vznikol v rámci vývojového projektu na Ústave automobilového inžinierstva a konštruovania Strojníckej fakulty Slovenskej Technickej Univerzity v Bratislave. Postupne vznikali variantné riešenia tohto mobilného pracovného… celý příspěvek

Těžba v arizonských dolech bude automatizovaná

Zveřejněno 1.4. Ve významné arizonské těžební lokalitě Bagdád bude předán celý proces těžby dálkově řízeným strojům. Klíčovým prvkem inovace je systém Cat MineStar Command for Hauling, který přináší zásadní změny v oblasti bezpečnosti, produktivity i efektivity. celý příspěvek