Dnes je 19.3. – svátek slaví Josef

Indonésie hlásí nový rekord v nadrozměrné přepravě podvalníky

Zveřejněno: 19. 1. 2022

Při přepravě komponentů pro rafinérii Balikpapan na ostrově Borneo byly překonány všechny zdejší rekordy v oblasti nadrozměrných nákladů. Obrovské kusy „železa“, určené pro stavbu technologických linek pro fluidní katalytické krakování, nejprve dorazily na dopravních lodích po moři z jihokorejské továrny Hyundai Heavy Industries. Následně proběhla pozemní přeprava do tři kilometry vzdálená rafinerie.

Kompletní přeprava těžkých komponentů do krakovací linky trvala tři dny.

Investice, které proudí od indonéské vlády do ropného průmyslu jsou obrovské a při modernizaci zdejších ropných závodů se údajně počítá s částkou 17 miliard amerických dolarů. Převážené komponenty, o kterých je řeč, byly objednány pro nově otevřenou moderní krakovací „linku“, která bude sloužit k přeměně zbytkových vedlejších produktů při výroby ropy na hodnotné produkty jako jsou například motorové oleje.

Přepravu po souši zajišťovala logistická společnost PT LV Logistics. Speciální samohybné podvalníky řady PST/SL německého výrobce Goldhofer AG bylo nutné k sobě spojit po třech, a to kvůli velkému rozměru nákladu. Samotná přeprava komponentů byla velmi náročná, ačkoli se jednalo o vzdálenost pouhých tří kilometrů. Celkový objem přepravovaného nákladu činil 24 500 m³. Na podvalech se postupně vystřídal odpojovač (striper) o váze 1 031 tun a délce bezmála 40 metrů. Následovala dvojice regenerátorů, přičemž ten první s hmotností 1 357 tun se stal dosud nejobjemnějším a nejtěžším přepravovaným nákladem v Indonésii. Celkem bylo na samohybné podvalníky v rámci této jedné rekordní přepravy naskládáno 1 597 tun nákladu s celkovou délkou 34 metrů a s úctyhodnou šířkou přes 11 metrů. Dopravu ještě komplikoval fakt, že v areálu rafinerie musel náklad zdolat několik 90stupňových zatáček!

Technické řešení, které bylo pro tuto dopravu zvoleno, se skládalo z již zmíněných samohybných podvalníků Goldhofer AG řady PST / SL, které byly doplněny 20nápravovými transportními podvalníky řady THP/SL. Každý z těchto obřích podvalníků má 20 náprav uspořádaných v řadě za sebou. Výhodou při dopravě takto rozměrných nákladů je modularita jednotlivých transportních vozidel Goldhofer, které se dají různě pospojovat do funkčních celků.

Celkem bylo na samohybné podvalníky v rámci této jedné rekordní přepravy naskládáno 1 597 tun nákladu s celkovou délkou 34 metrů a s úctyhodnou šířkou přes 11 metrů.
Celkem bylo na samohybné podvalníky v rámci této jedné rekordní přepravy naskládáno 1 597 tun nákladu s celkovou délkou 34 metrů a s úctyhodnou šířkou přes 11 metrů.

Samohybné podvalníky PST / SL jsou mechanicky řízené a jsou speciálně vyrobené pro takto těžké náklady. Mají vysoké nápravové zatížení (až 45 tun na nápravu) a také hodnota tažné hnací síly jedné nápravy je úctyhodná (160 kN). Výhodou je také to, že světlou výšku podvalníku lze hydraulicky snížit až o 600 mm, takže lze zajet přímo pod náklad a nemusí být na tuto přesnou manipulaci nasazovány obří jeřáby. Kompletní přeprava těžkých komponentů do krakovací linky trvala tři dny.

Německá firma Goldhofer AG sídlí v Memmingenu na jihu Bavorska. Výrobní program je zaměřen na dopravní techniku pro těžké a nadrozměrné náklady od 6 do 10 000 tun. Návěsy, přívěsy a jednotlivé komponenty jsou často vyráběny jako modulární systémy stavebnicového typu, což dovoluje velkou flexibilitu při řešení rozmanitých požadavků uživatelů. Současná konstrukční řada podvalníků, představená na veletrhu Bauma v roce 2010, sklízí od svého uvedení na trh velký ohlas.

V České republice a na Slovensku má technika Goldhofer dlouhodobě velkou tradici a dobrou pověst, první vozidla se v tehdejším Československu objevovala už někdy od roku 1970 a k dnešnímu dni bylo na tuzemský trh dodáno více než 800 kusů vozidel a speciální techniky tohoto německého výrobce. Obchodní zastoupení značky, záruční a pozáruční servis nebo odborné poradenství při nadrozměrných transportech zajišťuje společnost VLADYKA s.r.o. z Chrudimi.

Autor: Jan Rybář1)
Foto: Goldhofer

1) Z materiálů Goldhofer AG.

Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.

Přečtěte si také

 

Nové

Neúnavný pracant Rokbak a první 50tunové rýpadlo LiuGong v Čechách

Zveřejněno 18.3. Sezonu předváděcích akcí pod širým nebem zpravidla na začátku roku zahajuje DEMO TOUR – velká předváděčka v lomu Kalcit v Brně Líšni, kterou společně se svými partnery pořádá prodejce stavebních strojů, společnost Austro Baumaschinen. Mezi letošními… celý příspěvek

Trimble úspěšně dokončil test plně autonomního zemního válce!

Zveřejněno 15.3. Společnost Trimble poprvé přímo na stavbě otestovala plně autonomní zemní válec, čímž učinila další důležitý krok k naplnění vize autonomní mobility. Standardní platforma Trimble Earthworks, určená i pro autonomní řízení instalovaná na zemním válci… celý příspěvek

Tatra ukázala vozidlo Force e-Drive poháněné vodíkovými palivovými články

Zveřejněno 13.3. V říjnu loňského roku měl v rámci konference H2 Fórum 2023 premiéru vůz na podvozku Tatra Force třetí generace s pohonným systémem využívajícím vodíkové palivové články. Vývoj vozidla probíhá v rámci pětičlenného konsorcia, vedeného společností ÚJV… celý příspěvek