Renomag.cz - Díly náhradní pro stavební stroje
Dnes je 7.10. – svátek slaví Justýna

Goldhofer řady MPA a MPA-V. Duo nejúspěšnějších návěsů pro těžkou a nadrozměrnou dopravu

Zveřejněno: 27. 6. 2021

Značka Goldhofer je v oboru těžké a nadrozměrné dopravy opravdovým pojmem. Podobně je tomu u návěsů MPA a MPA-V, které si zákazníci cení díky nejlepšímu poměru ceny ke kvalitě, spolehlivosti, životnosti a užitným vlastnostem.

Šestinápravový návěs MPA firmy RÁDL Plzeň v akci.

Jedná se bezpochyby o náš klenot z prodejního portfolia od značky Goldhofer”, říká o modelech MPA a MPA-V Jaroslav Vladyka, jednatel firmy VLADYKA s.r.o., která Goldhofer na českém a slovenském trhu již více než čtvrtstoletí zastupuje. Tato chrudimská firma přitom návěsů řad MPA a MPA-V prodala za poslední léta už více než 50, což samo o sobě hodně vypovídá o jejich oblibě u zákazníků.

Návěsy Goldhofer řady MPA a MPA-V

Co přináší návěs s typovým označením MPA? V každém případě komfort pro obsluhu, tedy pro řidiče. Dále také kvalitu, bezpečnost v provozu, spolehlivost, životnost, robustnost, vynikající užitné vlastnosti nebo variabilitu.

Samotný systém MPA je založen na promyšlené provázanosti hydraulických funkcí a obslužných prvků s cílem jednoduché obsluhy, údržby i případného servisu a prostorově velkorysém přístupu k jednotlivým komponentům. Eventuální výměna hlavních zástavbových dílů je velmi jednoduchá a zvládne ji každá opravárenská dílna, vlastnící montážní jámu a šikovný personál.

Vynikající jízdní vlastnosti

Systém stability návěsu funguje na principu tříbodového opření, což zaručuje u každé jednotlivé přepravy tu nejlepší rovnováhu nákladu a jízdy s ním. S trochou nadsázky lze vlek přirovnat k třínohé židli, která bude pevně stát i na nerovném povrchu. Podobně je tomu i u návěsu řady MPA.

Židle „třínožka” je však pouze židle. Návěs má samozřejmě daleko sofistikovanější systémy, tedy ještě další pomocníky, kteří pomáhají zajistit maximální stabilitu jízdy, a to i s vysokým těžištěm velmi těžkých a nadrozměrných nákladů.

Odborníky i fandy v oboru těžká doprava překvapí až neuvěřitelně jednoduchá integrace zdvihu a řízení návěsu do jednoho hydraulického válce na každé polonápravě. Každá polonáprava má jen tři hlavní komponenty, tj. závěsné a řídicí rameno a hydraulický zdvihový válec s integrovaným řízením (viz obrázek), s celkovým zdvihem 350 mm a s úhlem řízení až na maximálních 60°.

Každá polonáprava má jen tři hlavní komponenty – závěsné rameno, řídicí rameno a hydraulický zdvihový válec s integrovaným řízením.
Každá polonáprava má jen tři hlavní komponenty – závěsné rameno, řídicí rameno a hydraulický zdvihový válec s integrovaným řízením.

Měkkost zdvihu/vyrovnávání zajišťují zabudované tlakové membránové nádobky se stlačeným dusíkem. Ty lze pro zlepšení stability jízdy s velmi těžkým nákladem jednoduše odpojit. Zdvih každé poloviny návěsu je možné vzhledem k podmínkám jízdy také nastavit stranově výškově odděleně. Toto se hodí hlavně při přepravě těžkých komponentů na stavbách a při různých náklonech vozovky nebo terénu.

Každá náprava, respektive polonáprava, je zdvihatelná, což ocení zejména řidiči, protože například při defektu pneumatiky vůbec nepotřebují hever. Podle podmínek provozu nemusí nutně provést opravu kola na místě, jednoduše vezmou dálkové ovládání a polonápravu vyvěsí pohodlně z kabiny tahače. Takto pak mohou bez problémů dojet na klidné a bezpečné místo vhodné k výměně kola.

Jak již bylo zmíněno, návěs je vybaven hydraulickým nuceným systémem řízení s maximálním úhlem 60°. Znamená to, že nápravy průběžně, téměř ideálně kopírují dráhu tahače a samozřejmě se odpovídajícím způsobem natáčejí i při couvání. U tohoto typu návěsu je již v základním provedení každá náprava hydraulicky nuceně řízená. U některých víceosých provedení s variabilitou délky ložné plochy jsou z důvodu optimální geometrie stopy řízení zabudovány i předbíhací nápravy, většinou první v pořadí.

Návěs Goldhofer řady MPA ve flotile slovenské společnosti ENZA, s.r.o.
Návěs Goldhofer řady MPA ve flotile slovenské společnosti ENZA, s.r.o.

Rozměry a nosnost

Typová řada návěsů Goldhofer MPA a MPA-V je zpracovaná pro maximální variabilitu délky ložné plochy, tzn. je teleskopicky roztažitelná až do délky 36 m. Základní šířky činí 2 550 mm, 2 750 mm a 3 000 mm plus je jako opce k dispozici vytahovací rozšíření až o 2 × 320 mm. Hmotnostně jsou jednotlivá provedení uzpůsobená pro nosnost 24 tun až 100 tun.

Návěsy mohou být vybaveny nájezdovými rampami v různých variabilních provedeních, hydraulickými opěrami, hydraulickým nebo elektrickým navijákem, kolovými prohlubněmi, bagrovou prohlubní, vytahovacím rozšířením, vhodnými hliníkovými přejezdy apod. Standardní výbavou je velké množství vázacích ok a kotevních bodů. V základu je také automatické centrální mazání – obsluha pouze doplňuje mazivo do mazacích pump.

Maximální komfort pro obsluhu

Ovládání všech funkcí, veledůležitá součást každého návěsu, zajímá jistě každého provozovatele a řidiče. A tady je možné obslužné pracovníky opravdu potěšit. O namáhavé práci zde nelze hovořit, snad jen rozšíření ložné plochy je mechanicky vytahovací, tedy klasika. Jinak pracuje hydraulika.

Hydraulické funkce jsou dálkově ovládány tlačítky na příslušných ovladačích, jen málokteré se ovládají pákami.

A pokud si někdo jako opci zvolí multifunkční dálkový ovladač „Smart Control” (viz obrázek), pak mnohdy nemusí pro ovládání některých funkcí ani vystupovat z kabiny tahače. Na tomto ovladači si pouze zvolí hydraulickou funkci, následně ji potvrdí a už jen sleduje, jak je daná funkce v pohybu.

S multifunkčním dálkovým ovladačem „Smart Control“ není potřeba pro ovládání některých funkcí ani vystupovat z kabiny tahače.
S multifunkčním dálkovým ovladačem „Smart Control“ není potřeba pro ovládání některých funkcí ani vystupovat z kabiny tahače.

To platí pro nezávislé dořizování náprav, srovnání stopy řízení, srovnání tlaku v řídícím systému, hydraulické spojovací čepy v případě hlubinného provedení, ovládání nakládacích ramp, tj. jejich zvedání/spouštění i boční posun, opěry labutího krku nebo zádě návěsu, úroveň ložné plochy nebo i naviják, vše jen na zmáčknutí příslušného tlačítka.

Někdo však může namítnout: „Co když se mi v ovladači vybije baterie, nebo přestane ovladač fungovat?” Ne, nic se neděje, nestává se to často, ale může se stát. Goldhofer vás však nikdy nenechá „ve štychu”. Každá hydraulická funkce má v záloze minimálně tři další náhradní ovládání. Jako první vždy následuje ovládání tlačítky na kabelovém ovládači s napojením do příslušné připravené zásuvky nebo přímá obsluha ovládacími pákami.

Hlubinné návěsy (MPA-V) se používají pro převoz nákladů, kde rozhoduje přepravní výška a je nutné ji minimalizovat.
Hlubinné návěsy (MPA-V) se používají pro převoz nákladů, kde rozhoduje přepravní výška a je nutné ji minimalizovat.

Goldhofer má pro vás řešení vždy připraveno

S návěsy Goldhofer řady MPA dovezete každý těžký náklad vždy bezpečně do cíle. Více informací k jednotlivým produktům na níže uvedených kontaktech.

Autor: Jaroslav Vladyka
Foto: VLADYKA, Goldhofer
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.

Přečtěte si také

 

Nové

Velké jeřáby Peiner v Československu, díl II

Zveřejněno 30.9. V našem putování za jeřáby na stavbách někdejšího Československa si tentokrát představíme modely Peiner SN 500-08, Peiner MK 630 a Peiner MK 900. První z nich se objevil například při výstavbě papíren Štětí nebo petrochemičky v Litvínově, zbylé dva… celý příspěvek

S čistotou provozu pomáhá v lomu Budislav myčka MobyDick

Zveřejněno 27.9. Už dlouho jsme v redakci zamýšleli zpracovat reportáž z provozu myčky nákladních vozidel švýcarského výrobce Frutiger AG, který má hlavní výrobní závod v Týništi nad Orlicí. Od zástupců firmy Frutiger CZ, s.r.o. jsme nedávno dostali tip na jednu… celý příspěvek

Seznamte se s tiltrotátory a příslušenstvím značky MRT

Zveřejněno 25.9. Nějak jsme si v posledních letech zvykli, že se na českém trhu v oblasti příslušenství objevuje záplava neznámých značek. Často mají společné to, že jsou podezřele levné, podezřele vypadají, nemají žádné reference a nikdo k nim nechce poskytovat… celý příspěvek