Dnes je 20.5. – svátek slaví Zbyšek

Nová technologie polonáprav MPA značky GOLDHOFER se prosadila i na českém a slovenském trhu

Zveřejněno: 17. 11. 2015

Nová technologie polonáprav MacPherson zpočátku nevzbuzovala příliš důvěry a málokdo věřil, že její realizace bude vůbec proveditelná. Opak byl však pravdou. Vše se podařilo nad očekávání a po úspěchu na veletrhu BAUMA 2013 se tato technologie rozšířila jak na český, tak i slovenský trh.

Když v roce 2012 přišlo vývojové konstrukční oddělení firmy GOLDHOFER s nápadem aplikace technologie náprav MacPherson do návěsů pro těžkou a nadrozměrnou přepravu, vyvolal tento plán údiv a zamítavou reakci většiny managementu firmy.

Známá technologie nezávisle zavěšených ramen polonáprav pro účely přepravy těžkých nákladů? Ne, to není proveditelné. A nebude to jen špatný vtip? Červík v hlavách managementu však již byl dostatečně uhnízděn a „hlodal”. Mohli bychom být první v oboru s touto technologií. První je sice riziko, první však znamená mít náskok, možnost patentové ochrany, vždyť je to geniálně jednoduché, co legislativa? Další a další myšlenky se honily hlavou ředitele Stefana Fuchse a jeho managementu. Porada stíhala poradu, argumenty pro a proti se vršily a po zralé úvaze padlo ředitelovo rozhodnutí „tak se do toho tedy dejte”.

Přípravy

Následovala pečlivá příprava plánu vývoje, tisíce konstruktérských hodin práce, současně jednání s dodavateli komponentů, především s firmou BPW, výroba prvních prototypů ve střeženém režimu (konkurence nikdy nespí). Pak následovaly testy na testovacím polygonu, nekonečná tenzometrická měření, sledování, úpravy, jednání s úřady. Následně bylo několik návěsů uvedeno do testovacího silničního provozu a pravidelně byl vyhodnocován jejich stav ve všech sledovaných ohledech. Přitom byly prověřeny všechny bezpečnostní a funkční parametry jednotlivých komponentů a celého systému ve spojení s rámem vozidla při předpokládaném maximálně technickém zatížení náprav.

Provoz těchto návěsů s technologií náprav MPA byl simulován v hydropulsním zkouškovém stavu. Při všech testech obstály všechny konstrukční díly na jedničku a to se týká i maximálního bodového zatížení nebo vysokého počtu proměnlivých zátěží s různou charakteristikou. Své úsilí vyvinout novou technologii jednotlivě zavěšené polonápravy a originálního hydraulického nuceného řízení spojila firma GOLDHOFER s předním výrobcem náprav firmou BPW. Tento systém byl následně při plných zátěžích testován na reakci zavěšení kol při dlouhodobě trvajícím vysokém zatížení, na síly, které musí absorbovat příčné řízení a pružinová vyrovnávací noha, a jak se tyto komponenty vzájemně chovají vůči rámu vozidla. Se speciální měřicí technikou byla analyzována zatížení v jednotlivých komponentech až do rámu vozidla.

Testování

Bylo třeba přesně zjistit, co se děje s jednotlivými komponenty a jak v určitém okamžiku reagují na různá zatížení. Inženýři firmy GOLDHOFER přesným měřením analyzovali působící horní i boční síly. Rovněž bylo přesně zjištěno chování nejlehčího systému náprav na světě v případě maximálního brzdového působení. K tomuto účelu byly vedle vertikálních zatížení zohledněny do systému MPA také boční a brzdové síly. Komponenty GOLDHOFER byly testovány podle vysokého standardu našeho partnera BPW. Výsledky testů prokázaly jejich zvlášť vysokou kvalitu.

Tvůrci byli na závěr testů s výsledky velice spokojeni. Vše se dařilo a plán byl jasný – představit první návěs s technologií náprav Mac Pherson pod vlastním názvem MPA (Mac Pherson Achse) na mezinárodní výstavě BAUMA 2013 v Mnichově.

Úspěch na BAUMA 2013

Celosvětová novinka technologie náprav MPA prezentovaná firmou GOLDHOFER AG poprvé na výstavě BAUMA 2013 vzbudila u odborníků, provozovatelů návěsů pro těžkou dopravu (dále TD) i laické veřejnosti opravdové nadšení. Získala si své přívržence pro svoji jednoduchost, nízkou potřebu údržby (vždyť na závěsném nosném rameni ani na řídícím rameni nenajdete žádnou maznici) a především svými parametry, jako je výrobcem potvrzených 12 t na nápravu a úhel 60° řízení. Celá sestava řízení jedné polonápravy MPA má jen 3 komponenty! Když navíc bylo německými úřady uznáno legislativní zatížení náprav MPA 12 tun na jednu nápravu, začaly přicházet také první objednávky nových vozidel s touto technologií. Následně byla tato nová technologie zavedena do standardních výrobních řad produkce GOLDHOFER.

Po veletrhu v Mnichově 2013 jsem si kladl otázku, kdy i já prodám první návěs s technologií náprav MPA, která se mi od samého začátku moc líbila,” říká zástupce firmy GOLDHOFER AG pan Jaroslav Vladyka. Zastupujeme firmu GOLDHOFER na území bývalého federálu, tedy i na Slovensku. A právě z Bratislavy přišla ještě v tomto roce první objednávka na 5osý, teleskopický návěs MPA. Další kontrakty na sebe nenechaly dlouho čekat, a tak i na českých silnicích již máme slušnou flotilu návěsů GOLDHOFER s technologií náprav a řízení MPA. Navíc si naši zákazníci uvědomili, že k pořádnému návěsu na TD patří i jeho odpovídající výbava.

Téměř v každé objednávce je komfortní výbava, jako je rádiové nezávislé dořizování náprav, automatické seřízení tlaků v řídicím systému, rádiové ovládání nájezdových ramp, jejich posuv do boku pomocí vysílače a zadní výsuvné podpěry také s rádiovým ovládáním. Mnohdy nechybí ani kamera pro zpětnou jízdu s přenosem na obrazovku v tahači. Samozřejmostí dodávky je také nejnovější verze nakládacího programu „Easy Load”. Při předání takového návěsu vybíhá ze své kanceláře i pracovník propagačního oddělení firmy GOLDHOFER s fotoaparátem a jen uznale kývá, že ti moji zákazníci mají opravdu provedení „TOP”. A já vím, že na českých a slovenských komunikacích bude GOLDHOFER nadále tou „jedničkou” v TD. Jedničkou ve svém originálním provedení a v nabídce všech parametrů vozidla, jedničkou v kvalitě a v povrchových úpravách, jedničkou v malém rozsahu údržby, s vynikajícím poměrem ceny a užitných hodnot samotného výrobku – návěsu pro TD,” říká pan Vladyka, který zastupuje značku GOLDHOFER na českém a slovenském trhu již více než 20 let.

Technologický náskok

Do budoucnosti se dívám s optimismem,” dodává dále pan Vladyka. GOLDHOFER je symbolem kvality, je to jistota a tradice, je to pojem v oboru TD, prostě „originál”. Našim zákazníkům se snažíme nabídnout a dodat především kvalitu s technologickým náskokem a odpovídajícím zázemím. K tomu patří i neustále aktualizovaný katalog náhradních dílů „on line” na internetu a již zmíněný nakládací program „Easy Load”, ve kterém si může každý náš zákazník dopředu namodelovat výsledné hodnoty naloženého podvalníku v návaznosti na zapojený tahač (hodnoty dle TÜV). Automaticky se mu ihned znázorní všechna pro speciální povolení požadovaná data, jako jsou zatížení točnice, nápravové tlaky, průhyb konstrukce a další informace. Celou namodelovanou situaci je možné elektronicky zaslat povolovacím úřadům k vyjádření.

Podle filozofie „méně znamená více” jsou v tomto novém systému MPA zabudovány jen 3 komponenty: nosné závěsné rameno, příčné řídící rameno a pružinová vyrovnávací noha, jejíž píst se otáčí. Méně komponentů už nelze u nezávislého zavěšení kol pro těžkotonážní vozidla zabudovat. V celém agregátu nejsou žádná mazací místa řízení a zdvihu.

K hlavním přednostem nové technologie MPA patří:

  1. Technické zatížení nápravy 12 tun (v SRN také legislativní),
  2. řídící úhel 60 stupňů,
  3. vynikající manévrovatelnost,
  4. celkový hydraulický zdvih náprav 350 mm s rozdělením na – 100 mm / + 250 mm,
  5. nakládací výška jen 780 mm,
  6. extrémně nízká vlastní hmotnost,
  7. prostorově velmi komfortní přístup k brzdovému válci v ochranném obalu,
  8. velmi jednoduchá a bezpečná výměna kola i při maximálně zatíženém podvalníku pomocí vlastního zdvihu náprav.

K českým a slovenským zákazníkům, kteří dali firmě GOLDHOFER důvěru a zakoupili návěsy s technologií náprav MPA, patří takové firmy, jako je EUROVIA CS, KULACS, ČNES, East West logistik, SSAD, Landbau atd.

Firma GOLDHOFER rozšířila tuto inovační technologii i do dalších typových řad a byly také dodány hlubinné návěsy MPA a návěsy s odpojitelným předním podvozkem.

Autor: Jaroslav Vladyka
Foto: Archiv firmy
 

Nové

Chystá se demolice bývalé Tesly v Lanškrouně. Klíčové rypadlo je již na místě

Zveřejněno 17.5. Lanškroun 15. května. Za redakci časopisu Stavební technika jsme navštívili areál bývalé Tesly v Lanškrouně, kde proběhla předávka demoličního rypadla DEVELON včetně sortýrovacích kleští a na míru vyrobeného adaptéru RENOMAG. Hlavní roli při bourání… celý příspěvek

Paket příslušenství od MB Crusher pomáhá se stavbou domů a úpravou pozemků

Zveřejněno 15.5. Počet uživatelů speciálního příslušenství italského výrobce MB Crusher v České republice stoupá. S těmito typicky žluto-černými drticími nebo třídicími lžicemi se na stavbách potkáváme stále častěji. Pro tento článek jsme od dealera MB Crusher… celý příspěvek

Nové demoliční rýpadlo Cat 330 UHD klade důraz na všestrannost a bezpečnost

Zveřejněno 12.5. Společnost Caterpillar oznamuje uvedení nové generace demoličního rypadla Cat 330 UHD s vysokým dosahem. Tento univerzální stroj s řadou funkcí poskytuje zvýšenou bezpečnost pro zásahy při mimořádných událostech či při práci v městských aglomeracích… celý příspěvek