Kupuj speciální pneumatiky
Continental EM Master a RDT Master
a získej dárek
Dnes je 3.8. – svátek slaví Miluše

Podvozek vozidel nové generace MAN TG zvládne jakýkoliv úkol

Zveřejněno: 6. 1. 2021

Vozidla nové generace MAN TG pro stavební průmysl využívají vývojovou a konstrukční synergii komplexní nabídky MAN řešení dopravních problémů. Nejinak je tomu i u vozidel MAN s pohonem všech kol.

Čtyřnápravový sklápěč MAN TGS může být konfigurován v provedení 8×4, 8×6 či 8×8.

MAN nabízí vozidla pro stavebnictví v několika modelových řadách. Samostatnou kapitolu tvoří dodávková vozidla či vozidla s různými nástavbami řady MAN TGE (3,0 t až 5,5 t). V nabídce nákladních vozidel jsou k dispozici modelové řady MAN TGL (7,5 t až 12 t), MAN TGM (12 t až 26 t), MAN TGS (18 t až 51 t) a MAN TGX (18 t až 41 t) v konstrukčních výškách podvozku „normální”, „střední” a „vysoká” (ta je určena pro verze s pohonem kol všech náprav). Čtyři modelové řady nákladních vozidel mají několik typů kabin splňující všechny legitimní zákaznické a legislativní požadavky. Nabídka zahrnuje úzké krátké kabiny typu CC pro TGL a TGM a typu NN pro TGS pro klasický denní provoz, ale také dlouhé kabiny typu FN a FM s jedním nebo dvěma lůžky. Široké kabiny typu GN, GM a GX určené pro MAN TGX nabízí v případě potřeby ještě více prostoru. Pro přepravu až sedmi osob na staveniště nebo pracoviště je k dispozici kabina pro posádky typu DN určená pro vozidla modelových řad TGL a TGM.

Bez ohledu na to, zda má být postaven sklápěč, vozidlo s jeřábovou nástavbou nebo domíchávač betonových směsí, podvozek vozidel nové generace MAN TG zvládne jakýkoli úkol. Dodává se s širokou škálou rozvorů, lze jej plně přizpůsobit zákaznickým požadavkům. Horní hrana rámu vozidla je po celé délce vodorovná, což usnadňuje práci výrobce nástavby. Zákazníci si mohou vybrat z rozsáhlé nabídky konfigurací náprav a pohonu. V závislosti na účelu použití a modelu lze využít širokou škálu konstrukčních řešení: připojitelný hydrostatický pohon kol přední nápravy MAN HydroDrive (TGX a TGS) pro příležitostné zvýšení trakce, připojitelný mechanický pohon kol všech náprav (TGS a TGM) pro delší cesty se zvýšenými požadavky na trakci nebo stálý pohon kol všech náprav (TGS a TGM) pro jízdu s permanentně zvýšenými požadavky na trakci. MAN nabízí různé nápravy a nápravové systémy, které jsou v závislosti na modelu obzvláště robustní nebo speciálně optimalizované pro užitečné zatížení. Kromě toho existují různé varianty odpružení: mechanické a pneumatické.

Tahače sklápěcích stavebních návěsů MAN TGS mohou být osazeny také motorem MAN D15.
Tahače sklápěcích stavebních návěsů MAN TGS mohou být osazeny také motorem MAN D15.

Čisté, výkonné a efektivní

Nová vozidla MAN TGL, TGM, TGS a TGX jsou díky čistým, výkonným a hospodárným motorům emisní specifikace Euro-VId nejnovější generace mimořádně efektivní a hospodárná. U modelů TGL a TGM pro lehké až středně náročné stavební využití poskytují motory řady MAN D08 dokonalý základ pro efektivní hnací trakt v závislosti na počtu válců (čtyři nebo šest), zdvihovém objemu (4,6 l nebo 6,9 l) a maximálním výkonu (šest variant od 160 k do 320 k). U vozidel TGS a TGX ve středně náročných stavebních aplikacích je první volbou hmotnostně optimalizovaný motor MAN D15 (ve srovnání s původním motorem D20 má o 230 kg menší vlastní hmotnost). Novinka roku 2019 má zdvihový objem 9 l a spektrum maximálního výkonu 330 k, 360 k a 400 k. Pro vozidla TGS a TGX určená pro těžký provoz je k dispozici vynikající a dlouhodobě osvědčený motor MAN D26, který je ideální volbou, například když je celková hmotnost vozidla či soupravy 40 t nebo, je-li povoleno, i více. Řadový šestiválec se zdvihovým objemem 12,4 l je k dispozici ve výkonových úrovních 430 k, 470 k a 510 k. Pro vozy řady TGX je dále k dispozici šestiválcový motor MAN D38 o zdvihovém objemu 15,2 l s maximálním výkonem 540 k, 580 k nebo 640 k. Je doporučený pro zvláště náročné stavební aplikace. Neustálý vývoj motorů zlepšil jejich spotřebu paliva, snížil opotřebení a také si získal pozornost díky minimalizovaným nákladům na údržbu.

Kromě silného pohonu je v aplikacích vozidel s pohonem kol všech náprav vyžadována také výkonná přídavná brzda. MAN nabízí elektronicky řízenou bezúdržbovou motorovou brzdu EVBec vhodnou pro všechny motory, která generuje vysoký brzdný výkon i při nízkých otáčkách. Systém Turbo EVBec, který je dostupný pro motory MAN D15 a MAN D38 je ještě výkonnější. V závislosti na aplikaci dokonce eliminuje potřebu sekundárního retardéru, což znamená zisk užitečného zatížení mezi 60 kg a 90 kg. Kapalinový retardér MAN PriTarder je ideální volbou pro vozidla s častým působením v terénu. Pracuje s kapalinou chladicího systému vozidla a je zvláště účinný při nízké rychlosti a vysokých otáčkách motoru.

Stavební sektor je pro značku MAN velmi významný. Uplatní se v něm celá řada aplikací vozidel všech modelových řad od TGE po TGX. Na obrázku zleva: MAN TGS, MAN TGM a MAN TGL.
Stavební sektor je pro značku MAN velmi významný. Uplatní se v něm celá řada aplikací vozidel všech modelových řad od TGE po TGX. Na obrázku zleva: MAN TGS, MAN TGM a MAN TGL.

Dokonalá strategie řazení

Druhým prvkem, který je pro efektivní hnací trakt nezbytný, je převodovka. K dispozici je šestistupňová a dvanáctistupňová automatizovaná převodovka MAN TipMatic. Speciální funkce převodovky dokonale přizpůsobené motorům MAN zajišťují vyšší účinnost a komfort jízdy. Programy řazení Efficiency a Efficiency + ukazují svoji sílu v tradičním nasazení na silnici a speciální programy podporující trakci, jako je Offroad a Low Range, ukazují plný potenciál při využití v terénu. Řidiči MAN TGS nebo TGX mohou také v závislosti na aplikaci využít nový volitelný program MAN EfficientCruise. Asistenční systém založený na systému GPS porovnává polohu vozidla, navigační data a topografii plánované trasy a vypočítává nejlepší strategii rychlosti a řazení převodových stupňů.

Poprodejní a digitální služby

Ve stavebnictví, kde se každý den provádějí obtížné a náročné práce, má optimální dostupnost vozidel zásadní význam. Proto společnost MAN podporuje své zákazníky poskytováním široké škály poprodejních služeb a inteligentních digitálních služeb MAN. Ty fungují s údaji o vozidle poskytnutými přes rozhraní RIO (je standardně instalováno v každém novém vozidle MAN) a umožňují mimo jiné analýzu vozového parku a jeho nasazení, proaktivní správu údržby prostřednictvím služby MAN ServiceCare a právně závaznou archivaci dat z karty řidiče. Digitální služby MAN proto usnadňují a zefektivňují nasazení a správu vozových parků pro společnost a také umožňují plánovat náklady. Společnost MAN Digital Services nabízí aplikaci Driver pro řidiče. Mezi její funkce patří digitální kontrola odjezdu, MAN Dealership Search, digitální rychlá referenční příručka pro spínače a kontrolní body pomocí funkce skenování a snadná komunikace se servisní organizací v případě poruchy.

Autor: Milan Olšanský
Foto: MAN
 

Nové

Ve firmě vložili důvěru do strojů Vermeer. Vyrábí kvalitní kompost i štěrk

Zveřejněno 28.7. Společnost Humuswerk se zabývá kompostováním, přičemž v rámci výroby u ní uvidíte zajímavé stroje. Příchozí surovinu zpracovává v horizontálním drtiči Vermeer HG6000. Na konci procesu kompostování hraje důležitou roli další stroj Vermeer, bubnové… celý příspěvek

MAHLE – to jsou motorové náhradní díly za skvělé ceny! Jejich zpracování odpovídá originálům

Zveřejněno 25.7. V jednom z minulých čísel Stavební techniky jsme si představili společnost ACRO GROUP, která provozuje profesionální e-shop s náhradními díly pro širokou škálu stavební, těžební a zemědělské techniky. Nyní se speciálně zaměříme na motorové díly… celý příspěvek

Drticí lžice MB Crusher BF70.2 mění zbytkový materiál na surovinu

Zveřejněno 22.7. Drticí lžice MB Crusher se na českém trhu zabydlují a rostoucímu počtu tuzemských zákazníků přinášejí výraznou přidanou hodnotu k jejich strojům. Mezi největší bestsellery patří řada drticích lžic k rýpadlům, označovaná BF. Zdaleka nejprodávanější… celý příspěvek