Renomag.cz - Díly náhradní pro stavební stroje
Dnes je 7.10. – svátek slaví Justýna

Černý kůň mezi demoliční technikou. SANY SY 500 HRD si vysloužilo ostruhy v královské disciplíně

Zveřejněno: 17. 12. 2022

Není tomu tak dávno, co jsme vás informovali o předávce 65tunového demoličního rýpadla SANY SY 500 HRD. Vzhledem k tomu, že jde o vůbec první takový stroj SANY v tomto segmentu a tonáži u nás, nemohli jsme si nechat ujít možnost zjistit více informací přímo z provozu.

První zatěžkávací zkouškou nového SANY SY 500 HRD byla demolice bývalé výrobny krmných směsí v Novém Bydžově. Bourala se budova s výškou přes 25 metrů.

Výhradní dealer této značky v České republice, společnost CARACAL MACHINES, obstaral tento stroj pro uznávanou firmu Recycling – kovové odpady a. s. z Chotěboře, která tak posílila svoje středisko demolic. Rýpadlo bylo dodáno v rekordně krátké době a ještě před předáním zákazníkovi ho v CARACAL opatřili požadovanou výbavou na přání.

Sbírání referencí v zahraničí

Pořízení nového rýpadla SANY do flotily společnosti Recycling – kovové odpady a. s. nebylo unáhleným rozhodnutím, ale promyšleným krokem. Investici do nové techniky bylo zapotřebí prověřit, a to především na základě referencí z různých stran. Situaci však ztěžoval fakt, že tyto stroje byly dosud pouze v zahraničí. „Například v Německu bylo v době, kdy jsme pořízení stroje zvažovali, v provozu osm kusů,” dodává k tomu Jiří Švanda, vedoucí demolic v Recycling – kovové odpady a. s.. Klíčovou se však stala nabídka firmy CARACAL MACHINES. „Podobný stroj jsme nějakou dobu sháněli a oni přišli s tím, že v německém skladu právě jeden takový stojí a byl by k dispozici,” říká pan Švanda a doplňuje: „Tak jsme začali pátrat v Česku a ptát se strojníků, jak se jim se SANY pracuje. Reference byly kladné, nicméně pořád šlo o mašiny s tonáží do třiceti tun. Nezbývalo tedy nic jiného, než se vypravit k našim západním sousedům.

Společnost Recycling – kovové odpady a.s. vznikla v roce 1996 v Chotěboři. Jedná se o rodinnou českou firmu, která se od svého založení zaměřuje na nakládání s odpady. Za více než 20 let své existence vybudovala společnost více než dvě desítky provozoven po celé ČR. Provozovny slouží jako odpadová centra, kde se zajišťuje nejenom výkup druhotných surovin, jejich třídění a zpracování, ale slouží zároveň také jako sběrné dvory pro obce, místa zpětného odběru elektrozařízení a některé i jako místo, kde je možné odevzdat autovrak k ekologické likvidaci. Cílem společnosti je nabídnout zákazníkům komplexní služby v odpadovém hospodářství. Nedílnou součástí podnikání jsou demolice a likvidace technologických celků (průmyslových objektů, budov, komínů, mostů nebo výškových objektů). Více informací na www.recycling.cz.

Zástupci Recyclingu si byli stroj osobně prohlédnout a rovněž navštívili několik demolic přímo v Německu, kde se pídili po zkušenostech tamějších strojníků. „Vzali jsme s sebou i našeho strojníka, aby se podíval, jak je rýpadlo konstrukčně zpracováno, jak vypadá podvozek, rameno a jaké to je v kabině.” Ohlasy ze všech stran byly pozitivní a dohoda byla tedy záhy stvrzena. K přepravě stroje zbývalo vyřídit nezbytná povolení a další formality a rovněž rýpadlo dovybavit na základě požadavků firmy Recycling – kovové odpady a. s.. Přesto se stroj předával ve velmi krátké době.

Výbava na přání

Stroj byl společností CARACAL MACHINES vybaven nůžkami na kov s rotací od italského výrobce MBI, kterého u nás loděnická firma rovněž zastupuje. Co se týče konstrukce, je toto příslušenství natolik zajímavé, že jsme mu v článku věnovali samostatný prostor. Jak nám potvrzuje Švanda, s těmito nůžkami jsou tu maximálně spokojeni, i když mají odpracováno zatím pouze desítky hodin. Z dalších výbavových prvků, kterými bylo rýpadlo pro zákazníka opatřeno, stojí za zmínku speciálně instalované skrápěcí zařízení na nástroji. I o něj se postarali specialisté CARACAL.

S nůžkami na kov od italského výrobce MBI panuje zatím spokojenost.
S nůžkami na kov od italského výrobce MBI panuje zatím spokojenost.

Důvodem instalace skrápěče je omezení prašnosti, která při demolicích vzniká. Rýpadlo dostalo také upravený joystick (s proporcionálním ovládáním), mřížování kabiny a pancéřovaná skla, chránící posádku před odlétávajícími úlomky a kameny. Rýpadlo bylo dodáno s dvojicí vyměnitelných ramen: to delší demoliční měří 28 metrů; kratší podkopové rameno je dimenzováno na větší zatížení a používají ho hlavně pro nakládku zeminy nebo do těžby. Výměna ramene probíhá pomocí čtyř čepů a trvá zhruba čtyři hodiny.

Nůžky na železo MBI s rotací

Použitá technologie takzvaných „nahých nůžek“ celosvětově změnila jejich konstrukci. Určeny jsou k demolici kovových konstrukcí, jako jsou budovy, nádrže, lodě, mosty a mnoho dalších. Jsou také hojně používány pro zpracování železného šrotu.

Všechny vnitřní břity lze před výměnou třikrát otočit. Břity jsou s ohledem na zlepšení řezného účinku speciálně tvarovány; bodná špička a přední břit zlepšují schopnost probodnutí materiálu.

Čelisti SH jsou navrženy tak, aby pracovaly ve vzájemné součinnosti a zajišťovaly maximální řezný výkon. Pevná čelist naklápí materiál, zatímco mobilní čelist poskytuje plný řezný výkon na zmenšené ploše.

Extrémně výkonný hydraulický válec SH je obrácený, aby se zlepšila ochrana pístní tyče a bylo dosaženo „nahého designu“, který šetří hmotnost. Pístní tyč válce je kovaná, a to z důvodu maximální robustnosti a funkčnosti.

Nůžky nad 7 tun jsou vybaveny patentovaným systémem Manto-Autolube. Automatické mazací čerpadlo zajišťuje správné mazání důležitých pohyblivých částí. Ventil Speed Valve zkracuje dobu otevírání a zavírání a zvyšuje produktivitu.

Ohlasy z provozu

První zatěžkávací zkouškou stroje byla demolice bývalé výrobny krmných směsí v Novém Bydžově. Zbourat budovu s výškou přes 25 metrů bylo docela oříškem, nicméně rýpadlo SANY spolu se zkušeným strojníkem si s tím hravě poradilo. Druhou aktuálně probíhající zakázkou je bourání sladovny v Chrudimi. Zde bude stroj nasazen ještě minimálně dva měsíce. „Je to složitý projekt, pohybujeme se v maximálním pracovním dosahu stroje, navíc je to celé proarmované, takže je potřeba si s tím více pohrát,” komentuje nasazení rýpadla Jiří Švanda. Až bude objekt srovnán se zemí, přijde na řadu již zmíněné krátké rameno. „Nasadíme lžíci a začneme třídit a odvážet sutiny,” dodává.

SANY SY500HRD nachystané v poledním slunci na první zakousnutí.
SANY SY500HRD nachystané v poledním slunci na první zakousnutí.

Zajímal nás také názor strojníka – jak se mu s novým přírůstkem pracuje a jak splnil jeho očekávání. I přesto, že na větší soudy je vzhledem k datu pořízení stroje ještě brzy, bylo pro nás první zhodnocení přínosné. Kladné body SANY dostává za celkové zpracování; kabina i podvozkové díly působí kvalitně. Rýpadlo je stabilní, stabilitu drží i při rozebírání stěn ve výškách, rameno ani čepy nevykazují žádné vůle. Ovládání je jednoduché, plynulé, hydraulika pracuje jak má, a je velmi silná. Strojník také oceňuje dobrý přístup ke klíčovým komponentům, což usnadňuje pravidelnou údržbu. Spotřeba se při tomto typu práce pohybuje ve standardním rozmezí (mezi 20 a 22 litry na MTH). Drobná výtka směřuje k výhledu čelním oknem, respektive k funkci čelního stěrače. Při demolicích padá na okna zvláštní mazlavá směs (prach smíchaný s vodou ze skrápěcího systému) a v horní části okna vzniká nestíratelná plocha, která částečně zamezuje výhledu. „Je to běžné vychytávání provozních much. S dodavatelem stroje o tom ještě budeme diskutovat, ale jak znám jejich přístup, vymyslí pro nás nějaké řešení,” poukazuje pan Švanda na filozofii společnosti CARACAL MACHINES. Ostatně s firmou tu už mají dobré zkušenosti, v minulosti od nich pořídili skrápěcí zařízení na výrobu vodní mlhy Motofog MF60D. „I když jsme zatím řešili pouze běžnou údržbu, komunikace s CARACAL je v tomto směru bezproblémová,” dodává na závěr.

Bourání sladovny v Chrudimi. Rýpadlo rozebírá průmyslové objekty jako proslulé dánské stavebnice.
Bourání sladovny v Chrudimi. Rýpadlo rozebírá průmyslové objekty jako proslulé dánské stavebnice.

Vybaveno pro náročné uživatele

O těžkých pásových rýpadlech SANY jsme už v našem časopise psali. Model SY 500 HRD má s nimi řadu společných konstrukčních prvků, ale je ještě více uzpůsoben pro náročné demolice. Základem je osvědčený elektronicky řízený nízkoemisní motor Cummins QSG12, který je oblíbený díky tichému provozu a malým vibracím. Konstrukce stroje je náležitě vyztužena; šasi a rameno jsou vyrobeny z vysokopevnostní oceli, zpevněny jsou některé části podvozku. Vyšší tuhosti přispívají rovněž roboticky svařované svary (u SANY jsou dnes už standardem). Aby se stroj dal snadněji přepravovat mezi jednotlivými staveništi, vybavil ho výrobce roztažitelným podvozkem.

Co je v demoliční branži velmi praktické, obzvláště při práci s dlouhým ramenem, je kabina výklopná pomocí pístnice. Stiskem tlačítka ji lze naklopit až pod úhlem 30°, takže při rozebírání výškových objektů má strojník uvnitř perfektní přehled o tom, co se nahoře děje. Co se týče hydrauliky, i tady výrobce implementoval veškerá osvědčená řešení z řady těžkých rýpadel. Výkonná hydraulika je plně programovatelná (průtoky a tlaky se standardně nastavují z kabiny na displeji) a je vybavena snímači zátěže, pomocí kterých se hydraulický výkon přizpůsobí právě prováděné práci. Toto řešení přispívá k vysoké efektivitě stroje a nízké spotřebě paliva.

Technické parametry SANY SY 500 HRD.
Technické parametry SANY SY 500 HRD.

SANY SY 500 HRD představuje více než zajímavou alternativu k těžkým demoličním rýpadlům zavedených značek. Úroveň výbavy, zpracování i využití nejmodernějších prvků od renomovaných výrobců z něj dělá na trhu velmi atraktivní zboží. Ostatně – zájem o něj stoupá i v sousedním Německu, což souvisí s již zmíněnými dobrými zkušenostmi tamních firem. Výhradní dealer značky SANY pro ČR, společnost CARACAL MACHINES, navíc ke strojům nabízí mimořádnou tovární záruku 5 let nebo výhodné financování. Ke strojům také dodává kvalitní příslušenství MBI a dokáže si poradit i s nestandardními požadavky zákazníků, jako jsou světelné rampy, doplňky v kabině a podobně. Pro více informací slouží níže uvedené kontakty.

 

Nové

Velké jeřáby Peiner v Československu, díl II

Zveřejněno 30.9. V našem putování za jeřáby na stavbách někdejšího Československa si tentokrát představíme modely Peiner SN 500-08, Peiner MK 630 a Peiner MK 900. První z nich se objevil například při výstavbě papíren Štětí nebo petrochemičky v Litvínově, zbylé dva… celý příspěvek

S čistotou provozu pomáhá v lomu Budislav myčka MobyDick

Zveřejněno 27.9. Už dlouho jsme v redakci zamýšleli zpracovat reportáž z provozu myčky nákladních vozidel švýcarského výrobce Frutiger AG, který má hlavní výrobní závod v Týništi nad Orlicí. Od zástupců firmy Frutiger CZ, s.r.o. jsme nedávno dostali tip na jednu… celý příspěvek

Seznamte se s tiltrotátory a příslušenstvím značky MRT

Zveřejněno 25.9. Nějak jsme si v posledních letech zvykli, že se na českém trhu v oblasti příslušenství objevuje záplava neznámých značek. Často mají společné to, že jsou podezřele levné, podezřele vypadají, nemají žádné reference a nikdo k nim nechce poskytovat… celý příspěvek