Renomag.cz - Díly náhradní pro stavební stroje
Dnes je 7.10. – svátek slaví Justýna

Doosan uvádí své první „chytré“ pásové rypadlo. Model DX225LC-7 upoutá řadou vylepšení

Zveřejněno: 5. 10. 2022

Pásové rypadlo s označením DX225LC-7X bylo navrženo tak, aby obsluze umožnilo pracovat rychleji a efektivněji. Pro dosažení tohoto cíle dostalo již ve standardní výbavě řadu skvělých nových funkcí, včetně technologie plně elektrické hydrauliky (Full Electric Hydraulic, FEH).

Pásové rypadlo Doosan DX225LC-7X

Rypadla Doosan jsou známá tím, že v porovnání s ostatními stroji na trhu nabízejí velké množství inovativních funkcí již ve standardu. Například u modelu DX225LC-7 (ale i u ostatních zástupců sedmičkové řady) pak nové funkce poskytují zásadní vylepšení v oblasti ovladatelnosti stroje, všestrannosti a pohodlí obsluhy. Stroje též vynikají zvýšením produktivity na pracovišti, svojí robustností a provozuschopností a v neposlední řadě jsou známé velmi dobrou návratností vstupní investice.

Rypadlo DX225LC-7X posouvá laťku zase o něco dál a Doosan ho označuje jako svůj první „chytrý” model. Kromě systému FEH mezi další prvky standardní výbavy modelu totiž patří integrované 2D řízení stroje, poloautomatické 2D řízení stroje, přijímač laserového signálu, virtuální zeď E-Fence nebo systém vážení. Tyto novinky si blíže popíšeme.

Technologie plně elektrické hydrauliky (FEH)

Systém plně elektrické hydrauliky (FEH) je podobný systému D-ECOPOWER VBO, který je nyní součástí výbavy standardního modelu DX225LC-7 a všech pásových rypadel Doosan od modelu DX350LC-7 výše. FEH je v podstatě systémem VBO bez vedení pilotního tlaku. Joysticky a pedály jsou plně elektrické, ale pocitově jsou pro obsluhu stejné jako hydraulické joysticky.

V systému FEH je do centrální řídicí jednotky posílán signál elektronikou, což je přesnější a poskytuje rychlejší odezvu. Zpětný tlak a ztráty energie jsou proto eliminovány dodáním přesného množství potřebného oleje. Protože systém nevyužívá pilotní tlak, šetří se energie a výsledkem je úspora paliva.

V praxi systém FEH přináší výrazně nižší spotřebu paliva, konkrétně o 8 % ve srovnání se systémem D-ECOPOWER VBO. K tomu je třeba ještě přidat (nebo spíše ubrat) dalších 7 %, o které byla snížena spotřeba paliva rypadla DX225LC-7 ve srovnání s předchozím modelem DX225LC-5 díky ostatním vylepšením.

V praxi systém FEH přináší výrazně nižší spotřebu paliva, konkrétně o 8 % ve srovnání se systémem D-ECOPOWER VBO.
V praxi systém FEH přináší výrazně nižší spotřebu paliva, konkrétně o 8 % ve srovnání se systémem D-ECOPOWER VBO.

Navádění stroje a ovládání stroje

Integrovaný systém navádění stroje u modelu DX225LC-7X využívá k rozpoznávání polohy pracovního nástroje a k informování operátora množství senzorů (na podvozku, výložníků, násadě a lžíci). Zpětná vazba obsluze je poskytována prostřednictvím zvuků i vizuálně na displeji, což umožní lepší ovládání stroje ve vztahu k prováděnému úkolu. Použití ramene, lžíce nebo výložníku je tak efektivnější.

Díky přijímači laserového signálu systém vždy obdrží referenční bod, a to i když stroj změní polohu, aniž by obsluha musela referenční bod znovu nastavovat při každém přesunu stroje.

Když je model DX225LC-7X dodán zákazníkovi, zmíněné snímače jsou již zkalibrovány. Výjimkou je čidlo na lžíci. Pro něj si systém vyžádá manuální dokončení kalibrace, přičemž celý proces trvá v případě tří lžic přibližně hodinu.

K rozpoznávání polohy pracovního nástroje slouží množství senzorů (na podvozku, výložníků, násadě a lžíci).
K rozpoznávání polohy pracovního nástroje slouží množství senzorů (na podvozku, výložníků, násadě a lžíci).

Tři hlavní funkce ovládání stroje

K dispozici jsou tři hlavní funkce ovládání stroje, které lze aktivovat stisknutím příslušného funkčního tlačítka:

  • Asistent – poskytuje Asistenta na svahu a Asistenta pro lžíci,
  • Ovládání otáčení – pro Asistenta při otáčení a Limit otáčení,
  • Virtuální zeď – nastavení Stropu / Dna / Zdi / Otáčení / Vyhnutí se kabině / Vyhnutí se pásu / Vyhnutí se dozeru.

Režim Asistent na svahu – On/Off (Zap/Vyp) lze nastavit pomocí přístrojové desky a joysticku. Když je nastaven tento mód, výložník a lžíce se zobrazí zeleně podle nastavení režimu na ikoně na přístrojové desce.

Nastavení úhlu lžíce – pokud je aktivována funkce Asistent pro lžíci, aktuální úhel se uloží do paměti. Když řidič ovládá joystick lžíce, uloží se poslední hodnota po zastavení operace. Zapnutý režim Asistent pro lžíci vede též k zobrazení zelené ikony lžíce na přístrojové desce.

Systém vážení a Asistent pro zdvih

Systém vážení a funkce Lift Assist měří a zobrazuje aktuální hmotnost lžíce při nakládání materiálu a varuje řidiče, když celková hmotnost nakládky překročí cílovou hodnotu.

Společnost Doosan plánuje nabídnout u modelu DX225LC-7X v budoucnu ještě další doplňkové funkce, v podobě upgrade na plnou Trimble GPS 3D (volitelně), engcon Plug and Play přípravy z výroby nebo naklápěcí lžíce pro 2D řízení stroje.

Pro více informací o stavebních strojích Doosan navštivte stránky www.doosanequipment.eu nebo kontaktujte distributora pro ČR, společnost GARNEA a.s. na www.garnea-stavebni.cz.

Autor: Pavel Svoboda1)
Foto: Doosan

1) Doplněno a upraveno redakcí Stavební techniky.

Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.

Přečtěte si také

 

Nové

Velké jeřáby Peiner v Československu, díl II

Zveřejněno 30.9. V našem putování za jeřáby na stavbách někdejšího Československa si tentokrát představíme modely Peiner SN 500-08, Peiner MK 630 a Peiner MK 900. První z nich se objevil například při výstavbě papíren Štětí nebo petrochemičky v Litvínově, zbylé dva… celý příspěvek

S čistotou provozu pomáhá v lomu Budislav myčka MobyDick

Zveřejněno 27.9. Už dlouho jsme v redakci zamýšleli zpracovat reportáž z provozu myčky nákladních vozidel švýcarského výrobce Frutiger AG, který má hlavní výrobní závod v Týništi nad Orlicí. Od zástupců firmy Frutiger CZ, s.r.o. jsme nedávno dostali tip na jednu… celý příspěvek

Seznamte se s tiltrotátory a příslušenstvím značky MRT

Zveřejněno 25.9. Nějak jsme si v posledních letech zvykli, že se na českém trhu v oblasti příslušenství objevuje záplava neznámých značek. Často mají společné to, že jsou podezřele levné, podezřele vypadají, nemají žádné reference a nikdo k nim nechce poskytovat… celý příspěvek