Echidna - Expert na řeznou a jinou techniku pro stavební a demoliční stroje
Dnes je 30.9. – svátek slaví Jeroným

Kobelco v Klukách u Písku. Jedna novinka a jeden „speciál“

Zveřejněno: 31. 8. 2022

Prodejce stavebních strojů Kobelco, společnost AUSTRO Baumaschinen, s.r.o., uspořádala pro své zákazníky v jihočeském regionu malou show, při které ukázala jednu z novinek japonského výrobce – pásové rýpadlo Kobelco SK380SR LC. Jak napovídá označení, jedná se o 38tunový stroj s kompaktní zádí s nulovým přesahem. Jde o první kus, dodaný do České republiky. Tuto novinku doplnil v Klukách u Písku raritní stroj Kobelco ED160-7 Blade Runner, tedy pásové rýpadlo vybavené šesticestnou dozerovou radlicí. Oba stroje byly k vyzkoušení a v článku se o nich dozvíte více informací.

Novinka v nabídce AUSTRO Baumaschinen – Kobelco SK380SR LC s kompaktním poloměrem otáčení.

Rýpadlo SK380SR LC vsadilo na vyzkoušené technologie a osobitý design „Made in Japan”. Pod kapotou najdeme motor Hino, který byl v konstrukční kanceláři oproti sériové podobě ještě upraven. Motor splňuje nejnovější emisní normu Stage V, má vysokotlaké vstřikování CommonRail, turbodmychadlo s proměnlivou geometrií lopatek a je vybaven systémem recirkulace výfukových plynů (tzv. EGR). Maximální výkon 200 kW je k dispozici při nízkých otáčkách 2 100 ot./min, což se projevuje na nízké spotřebě paliva.

Velké rýpadlo v kompaktním „balení”

Velkou předností tohoto stroje jsou jeho rozměry. Při otáčení nástavba nepřesáhne šířku pásů, což se hodí například při stavbách silnic a dálnic (stroj nepřesáhne šířku jednoho jízdního pruhu), ale také podél zdí nebo v uličkách. Rýpadlo uzvedne na rameni až 12,4 tuny; pro práci se sbaleným ramenem v úzkém poloměru je vybaveno speciálním módem Heavy Lift (přepíná se tlačítkem v kabině), určeným na zvedání těžkých břemen. Z dalších užitečných funkcí jmenujme aktivaci nezávislého pojezdu, která se hodí pro rychlé přesuny na staveništi. V rámci tohoto režimu přiřadí elektronika jedno hydraulické čerpadlo pouze pro pojezd, zatímco druhé posílá tlak do otoče nebo do pracovního nástroje. Při nakládce vozidel s otočením do boku nebo s plným otáčením (180°) si nové Kobelco automaticky přizpůsobí tlak, dodávaný do otoče – strojník nemusí nic přepínat a může se tak v klidu soustředit pouze na práci. V praxi přijde vhod rovněž jednorázové navýšení výkonu o 10 % (když potřebujete na stavbě něco odvalit nebo vyrýpnout, zapnete „turbo” režim a maximální rypná síla lžíce naroste ze 189 kN na 208 kN). Elektronika je zkrátka u těchto Japonců všudypřítomná, ale jak potvrzují strojníci, ve skutečnosti o ní ani nevíte. Dělá si zkrátka svou práci, chrání stroj, posádku a dohlíží na maximální produktivitu.

Nové Kobelco SK380SR LC prošlo důkladným testem. Na akcích v Klukách u Písku si jej odzkoušeli pozvaní zákazníci.
Nové Kobelco SK380SR LC prošlo důkladným testem. Na akcích v Klukách u Písku si jej odzkoušeli pozvaní zákazníci.

Přehledná kabina

Kabina ve tvaru kvádru s minimem zkosených hran nabízí dostatek prostoru i pro velké strojníky a jako bonus parádní výhled všemi směry. Ve standardu najdeme prémiovou sedačku GRAMMER s výborně řešeným odpružením a polohováním. Ovládací joysticky jsou instalovány tak, že se dají držet v nízkém úhlu. Zápěstí tak není vystavováno příliš velkému tlaku a ani při dlouhých směnách by vás neměly bolet ruce. Odpružení kabiny je pomocí spirálových pružin a tlumičů se silikonovým olejem. Líbí se nám ovládání. Je řešené pomocí barevného LCD displeje, zasazeného do ovládací konzole. V její dolní části se nacházejí přehledně uspořádaná tlačítka: jedním stiskem je aktivována příslušná funkce, která se současně zobrazí v grafice na LCD, takže strojník přesně ví, jakou funkci právě aktivuje. Klasicky se tu nacházejí přepínače pro jednotlivé typy příslušenství (stroj podle toho automaticky upraví hydraulický průtok).

Kobelco SK380SR LC – Technické parametry.
Kobelco SK380SR LC – Technické parametry.

Efektní jsou vykreslované analogové ukazatele (teplota oleje, stav paliva); stav filtru pevných částic a nádrže s AdBlue se zobrazuje pomocí barevné škálovací lišty. Spodní část displeje slouží buď k zobrazení průběžné / okamžité spotřeby paliva nebo pro zobrazování obrazu z kamer. Zadní a dvojice bočních kamer mají ale v rýpadle svůj samostatný monitor, nacházející se po pravé ruce strojníka na sloupku kabiny.

Podobnou ergonomii jako v kabině najdeme také u rozmístění důležitých servisních bodů stroje. Všechny jsou přístupné ze země; ať se jedná o nádrž na močovinu (přední část nástavby), dvoustupňový vzduchový filtr nebo palivový filtr s odlučovačem vody (přístup skrz široká boční dvířka) nebo vzdálený vypouštěcí ventil palivové nádrže. V prahu pod dveřmi do kabiny je objemná odkládací kapsa s uzamykatelným, nahoru otevírajícím se krytem.

Paket standardní výbavy nového Kobelca je obsáhlý a obsahuje například odklápěcí střešní mříž, čtveřici výkonných LED světlometů a žlutý maják, automatickou klimatizaci (s nově uspořádanými zadními výdechy), rádio s USB a Bluetooth (pro připojení telefonu), tankovací čerpadlo, trojici bezpečnostních kamer nebo telematický systém pro vzdálenou správu KOMEXS.

ED160-7 Blade Runner

Během předváděcí akce byl k vyzkoušení také speciální stroj – rýpadlo Kobelco ED160-7 BLADE RUNNER s dozerovou radlicí. Jedná se o originální koncepci Kobelca, ve které se spojuje klasický bagr s pásovým dozerem. Šestisměrná radlice přesahuje šířku stroje na každé straně o 40 cm, přičemž v případě transportu rýpadla se boční přesahy dají sklopit.

Dozer nebo rýpadlo? V případě stroje Kobelco ED160-7 Blade Runner obojí.
Dozer nebo rýpadlo? V případě stroje Kobelco ED160-7 Blade Runner obojí.

Rýpadlo s provozní hmotností 16,8–18 tun pohání nízkoemisní kapalinou chlazený čtyřválec ISUZU 4JJ1XDDV A01 s výkonem 86 kW. Tento stroj je ideální volbou pro menší a střední stavební firmy, které čas od času potřebují zplanýrovat nebo urovnat terén a nedisponují vlastním pásovým dozerem. Navzdory své unikátnosti už toto rýpadlo zakotvilo v Čechách u několika zákazníků, kteří jej s oblibou využívají ve svém podnikání. Poptávky po tomto stroji se tak budou s rostoucím počtem kladných referencí pravděpodobně zvyšovat.

 

Nové

Kubota na veletrhu Bauma 2022: Nová řada minirýpadel, telematika a experimenty s HVO

Zveřejněno 29.9. Výrobce malých a středních rýpadel Kubota v tiskových materiálech představil, na co se mohou na podzim návštěvníci veletrhu Bauma v Německu těšit. Stavební technika jako hlavní mediální partner této akce v České republice přináší souhrn toho… celý příspěvek

Bauma 2022: Brány do ráje stavebních strojů se otevírají 24. října

Zveřejněno 26.9. Svátek všech fanoušků stavební techniky propukne na podzim v Německu. Tradiční veletrh Bauma, který byl v minulém roce kvůli pandemii Covid-19 odložen, bude probíhat letos od 24. do 30. října v areálu výstaviště v Mnichově. Časopis Stavební technika… celý příspěvek

Za bestsellerem do Metrostavu: Volvo EC250E L dostalo maximální výbavu a 3D nivelaci

Zveřejněno 23.9. Současné stavební stroje jsou si často co se týče výbavy nebo výkonů podobné. O to větší máme radost, když dostaneme do redakce tip na nějaký zajímavý exemplář, který se něčím liší. Přesně takovým je pásové 25tunové rýpadlo Volvo EC250E L, které… celý příspěvek