NorWit: Oficiální zastoupení pro stavební stroje Sunward
Dnes je 8.7. – svátek slaví Nora

Průkopníci mezi stavební technikou. Hydraulické rýpadlo Cat letos slaví 50 let

Zveřejněno: 21. 7. 2022

Když přimhouříte oči, nerozeznáte ho od současných pravnoučat. A to je co říct, protože první hydraulické rýpadlo z produkce Caterpillar, Cat 225, právě slaví padesát let. Pojďme si tento stroj, který se oficiálně představil světu v roce 1972, krátce připomenout.

Rýpadlo Cat 225 bylo uvedeno na trh v roce 1972.

Práce na konstrukci hydraulického rýpadla a na výběru jeho pohonné jednotky začaly v tajnosti během roku 1968. Jelikož Caterpillar chtěl přijít až s vyladěným strojem, který převeze konkurenci1) , dal si na vývoji záležet a zbytečně nepospíchal. Testování prototypu tak začalo až o dva roky později v Arizoně a teprve za další dva roky, v roce 1972, bylo rýpadlo oficiálně uvedeno na trh.

Stroj se začal vyrábět souběžně na třech místech, a to ve Spojených státech, v Brazílii a v Belgii. Veřejnosti se poprvé ukázal během odvážného představení, které spojovalo balet s akrobacií a demonstrovalo všechny přednosti nového stroje.

Cat 225 s dvoudílným výložníkem.
Cat 225 s dvoudílným výložníkem.

Motor a hydraulika

Srdcem rýpadla, které dostalo označení Cat 225, je vznětový osmiválcový motor Caterpillar model 3208 s přímým vstřikováním paliva disponující výkonem 125 koní. Tato pohonná jednotka, odvozená z řady motorů pro nákladní automobily 1160, byla původně vyvinuta pro společnost Ford Motor Co. a hojně používána v její řadě vozidel „Louisville”. Motor se vyznačoval výborným poměrem hmotnosti ku výkonu a dvouokruhovými písty. Kromě rýpadel Cat 225 byl používán též pro skrejpry Caterpillar 613.

Pohon pracovních funkcí rýpadla zajišťovalo regulovatelné dvoudílné hydraulické čerpadlo s průtokem cca 250 l/min. Zákazníci si mohli zvolit mezi jednodílným zakřiveným výložníkem a dvoudílnou tzv. „evropskou” variantou. K dispozici byla též řada různě dlouhých násad, které Caterpillar zpočátku označoval jako „tyče” (sticks). První stroje nedisponovaly přídavnými hydraulickými okruhy pro příslušenství, jako jsou kladiva nebo rotátory. S příchodem dalších verzí to však bylo rychle napraveno.

Druhé dvojsekční čerpadlo pohánělo dvourychlostí pojezd, který umožňoval, aby se 225ka řítila rychlostí přibližně dva a půl kilometru za hodinu. S pojezdem se pojí i další zajímavost. Lamelové brzdy rýpadla Cat 225 byly umístěny uvnitř hydromotorů, přičemž se automaticky aktivovaly v momentě zařazení neutrálu, případně po vypnutí motoru. Tento bezpečnostní prvek oceňovala řada strojníků.

Celá sestava motoru, čerpadel doplněná o hromadu potrubí byla umístěna v typické hranaté karoserii. Přístup do motorového prostoru zajišťovala šestice dvířek – dvakrát dvě po stranách a dvě vzadu – spolu s odklopitelnými vrchními částmi kapoty.

Standardní lžíce modelu 225 pojmula jeden metr krychlový.
Standardní lžíce modelu 225 pojmula jeden metr krychlový.

Kabina

Když už zmiňujeme obsluhu, tak o tu bylo perfektně postaráno. Kabina s dobrým výhledem totiž byla nejenom velmi prostorná a odhlučněná, ale myslelo se i na ovládací prvky. Ty byly „po ruce” a snadno se s nimi manipulovalo. Zprvu jednoduché pracoviště strojníka prošlo po čtyřech letech modernizací. Novější modely dostaly více ukazatelů provozních dat a kvůli lepšímu přehledu proběhla i revize přístrojové desky.

Strojníci vyzdvihovali bezpečnostní prvky, například lamelové brzdy. Ty se aktivovaly automaticky v momentě, kdy byly ovladače na neutrál nebo se vypnul motor. Kabinu si strojníci chválili kvůli prostornosti, dobrému výhledu a ne zvyklému tichu. Po čtyřech letech byly předělány ovládací joysticky a čelní sklo, které se nyní dalo zcela otevřít.

Kromě prosklení dveří byla všechna okna prvních modelů vyrobena z „lexanu", průhledného plastu, do nějž Caterpillar vkládal velké naděje – odolnost měl jak tvrzené sklo, ale byl lehčí a levnější. Lexan však nesplnil očekávání, poměrně snadno se poškrábal a byl obzvláště náchylný na UV záření, které způsobilo jeho rychlé „žloutnutí”. Nikoho proto asi nepřekvapí, že rýpadla vybavená Lexanem se nevyráběla příliš dlouho a společnost Caterpillar se brzy vrátila k tvrzenému bezpečnostnímu sklu.

Odkaz do současnosti

Cat 225 se v různých úpravách vyráběl až do roku 1990, tedy skoro dvacet let, kdy byl nahrazen modelem Cat E240. Toto první hydraulické rýpadlo z dílny Caterpillar položilo základy pro konstrukční model, jehož odkaz vidíme i v současných strojích. Přejeme mu vše nejlepší!

Autor: Jiří Hejhálek2)
Foto: Caterpillar

1) Mnozí američtí konkurenti, zejména firmy Koehring, Link-Belt a Warner & Swasey, měli hydraulická rýpadla na trhu již řadu let. Hrozbu pro Caterpillar začínala představovat i technika dovážená ze zahraničí, zejména z Japonska. Jmenovitě například Hitachi, Kato a Komatsu.

2) Čerpáno z materiálů Caterpillar a článku zveřejněném v Contractor Magazine.

Přečtěte si také

 

Nové

Stavební nákladní vozidla Scania: Pevné základy pro úspěšné stavby

Zveřejněno 7.7. Nákladní doprava tvoří pilíř každé stavební činnosti. Stavební podniky a organizace se v tomto ohledu mohou spolehnout na výkonná, robustní a hospodárná nákladní vozidla Scania dodávaná v rozmanitých variantách pro všechny myslitelné úkoly ve… celý příspěvek

Continental LD-Master pro nakladače v lomech, dolech i na staveništích

Zveřejněno 4.7. Pneumatika třídy LD-Master L5 je určena pro těžké nakladače pracující v nejnáročnějších podmínkách – ve stavebnictví, lomech a povrchových dolech. Díky robustní kostře a mimořádně hlubokému dezénu poskytuje vynikající ochranu a zajišťuje… celý příspěvek

Bobcat na Bauma 2025: Show, která brala dech

Zveřejněno 2.7. Pravidelné demo show Bobcat pořádané v rámci Baumy se letos zúčastnili čtyři strojníci, z toho tři z České republiky – Zdeněk Brůžek, Tomáš Mrkvička a Radek Mach. Se Zdeňkem a Tomášem, kteří tvořili jádro celé show, jsme na místě hovořili a… celý příspěvek