Skladové vozy Ford Trucks
Dnes je 28.1. – svátek slaví Otýlie

Rýpadlo SANY SY390H: slušné dělo do lomu i pro zemařinu

Zveřejněno: 4. 10. 2022

Chytrý tah výrobce ve správný čas. I tak by se dalo nazvat uvedení nového modelu pásového rýpadla SANY SY390H na evropský trh. Populární kategorie 40tunových rýpadel byla dosud tímto výrobcem neobsazena; pro zájemce byl k dispozici buď typ SY365 (35 tun), nebo těžkotonážní SY500 (50 tun). Světlo světa nyní spatřil model SY390H, který v červnu zažil svou evropskou premiéru. CARACAL MACHINES, s. r. o., dovozce strojů SANY do České republiky, ho nedočkavým zájemcům ukázal v rámci své předváděcí akce v lomu Kosov u Berouna.

Nový model pásového rýpadla SANY SY390H byl zájemcům předveden v rámci předváděcí akce v lomu Kosov u Berouna.

Výrobce SANY už delší dobu cílí na evropského zákazníka. To se odráží nejen v konstrukční vyspělosti strojů a v úrovni jejich výbavy, ale rovněž v dalších doplňkových službách. Ruku na srdce – který podobný výrobce nabízí standardně pětiletou záruku, nebo záruku 10 tisíc motohodin? Kromě SANY jich moc nenajdete. O globálních ambicích výrobce vypovídají i další úctyhodná čísla. Pokud budeme věřit oficiálním údajům, pak bylo na celém světě dosud vyrobeno a zákazníkům předáno přes 450 tisíc rýpadel. I další údaj je zajímavý: až sedm procent z celkového obratu směřuje každoročně do výzkumu a vlastního vývoje. O tom, že se to vyplácí, svědčí fakt, že každý nově uvedený model přichází s dalšími vylepšeními, která mají předobraz ve strojnické praxi. Je vidět, že vývoj jde kupředu a promítání poznatků do výrobní praxe u SANY funguje.

Žádný papírák, ale heavy duty stroj

Z toho, co jsme měli možnost během červnového odpoledne v Kosově vidět, je zřejmé, že v novém SY390H se sešlo to nejlepší, čeho jsou v SANY momentálně schopni. To, co se osvědčilo, doplnili novými konstrukčními prvky a nezapomněli ani na individualizaci pro český trh (povíme si dále). Design rýpadla je navržen tak, aby stroj bez problému obstál jak při pokládce infrastruktury, tak při práci v kamenolomu. Pásový podvozek je ve standardu v HD provedení a lomové desky pásu se dvěma břity a s dvojitě uloženými horními vodicími kladkami slibují dlouhou životnost i při tvrdším zacházení.

Lomové pásy s deskami se dvěma břity a s dvojitě uloženými horními vodicími kladkami slibují dlouhou životnost i při tvrdším zacházení.
Lomové pásy s deskami se dvěma břity a s dvojitě uloženými horními vodicími kladkami slibují dlouhou životnost i při tvrdším zacházení.

Příkladně vyvážené rameno spolu s nízkým těžištěm stroje poskytuje při práci pocit absolutní jistoty. K robustnosti stroje přispívají roboticky svařované díly a masivní hydraulické válce a pístnice. Při letmé prohlídce ze země nás zaujal celokovový pás trojúhelníkového profilu po celém obvodu nástavby. Ten slouží jako výztuha a chrání boky stroje před promáčknutím, například při práci u rozvalu v lomu. Při případném nárazu do kamene je velká část energie absorbována a celkové poškození nástavby je minimální. Výztuhy najdeme rovněž na vnitřní straně násady; ty pro změnu slouží jako ochrana před poškozením při nakládce do sklápěček. Aby toho nebylo málo, v nejvíce namáhaných místech jsou použity vysokopevnostní odlitky zabraňující zkroucení. Tento konkrétní stroj, který byl přivezen jen několik dní před akcí, nechali v CARACALU vybavit skalní lžicí RENOMAG. Protože se počítá s nasazením v kamenolomu, je lžíce uchycena přímo na čepy. Stroj je nicméně už z výroby dodáván s přípravou (vývody) pro hydraulický rychloupínač.

Celokovový pás trojúhelníkového profilu navařený po celém obvodu nástavby slouží jako výztuha a chrání boky stroje.
Celokovový pás trojúhelníkového profilu navařený po celém obvodu nástavby slouží jako výztuha a chrání boky stroje.

Chytrá hydraulika, ovládání v češtině

Pojďme si říci také něco o „vnitřnostech” stroje. Srdcem je vodou chlazený šestiválec Cummins L9-C s výkonem 252 kW a emisní normou Stage V. Motor se obejde bez EGR ventilu, takže starosti s tímto choulostivým komponentem můžete hodit za hlavu. Emise jsou řešeny pomocí SCR technologie s dnes už nezbytným AdBlue. Co se týče hydrauliky, systém je dopován dvojicí výkonných elektronicky řízených čerpadel Kawasaki KPM, poskytujících více než slušný maximální průtok 2 × 352 l/min. V základu jsou k dispozici dva programovatelné přídavné hydraulické okruhy, samozřejmostí je i zpětný hydraulický ventil (lekáž).

Hydraulický průtok se nastavuje na displeji umístěném v kabině na pravém sloupku. Veškeré ovládání přes displej je navíc naprosto jednoduché; menu bylo totiž kompletně přeloženo do češtiny. Po jeho vyzkoušení musíme uznat, že tohle bude fungovat. Zapomeňte na obtížně stravitelné fráze z internetových překladačů, překlady jednotlivých položek menu tady dělali profíci s praxí. „Do paměti lze uložit pět typů příslušenství. Strojník si vezme parametry a nastaví a uloží si jednotlivé tlaky pro lžíce, nůžky nebo kladivo,” vyjmenovává výhody systému Daniel Vnuk, vedoucí technického úseku ve společnosti CARACAL MACHINES. Při nasazení zvoleného typu příslušenství se hydraulický systém automaticky přenastaví dle uložených parametrů. Výměna příslušenství je otázkou okamžiku a strojník v podstatě nemusí vylézt z kabiny. Platí to i v případě hydraulického kladiva; stroj má elektricky ovládaný ventil speciálně pro tento druh příslušenství.

Hydraulika poskytuje více než slušný maximální průtok 2 × 352 l/min.
Hydraulika poskytuje více než slušný maximální průtok 2 × 352 l/min.

Výbava a bezpečnost

Čtyřicetitunový stroj má v základu vše, co by mohla obsluha při každodenní šichtě potřebovat. Rozměrnou sedačku lze nastavit do všech myslitelných směrů, novinku představují přepracované područky, které jsou zakomponovány do sedačky a pohybují se spolu s ní. Sedačka má pohodlné odpružení, v zimních měsících si ji navíc vyhřejete. Plusové body dáváme také za výhled z kabiny, ačkoli ho nepatrně narušuje ochranná mříž v dolní části předního skla. Desetipalcový monitor už jsme chválili v předchozích odstavcích; ještě však zmíníme, že ho lze pohodlně ovládat třeba i v pracovních rukavicích. Efektní jsou zobrazovací režimy z bezpečnostních kamer; obrazy lze buď rozdělit, nebo spojit do tzv. orlího pohledu. K výbavě dále patří automatická klimatizace, autorádio s USB vstupem a klimatizovaná schránka. Ovládací prvky jsou dobře dosažitelné, jen joystick s integrovanými spínači po pravé ruce je možná až příliš velké „pádlo”, nicméně alespoň nebudete mít strach, že ho utrhnete. Kabina dostala také nové tlumicí materiály proti hluku a prašnosti, takže pokud si při práci zavřete dveře, pustíte klimatizaci a rádio, budete si připadat jako doma v obývacím pokoji.

Veškeré ovládání přes displej je naprosto jednoduché. Potěší i menu kompletně přeložené do češtiny.
Veškeré ovládání přes displej je naprosto jednoduché. Potěší i menu kompletně přeložené do češtiny.

K bezpečnostním prvkům stroje patří dvojice kamer (boční a zadní) a ochranná masivní mříž, která se nachází ve spodní části předního skla a pak klasicky na střeše. Celkem šest úsporných LED světlometů s vysokou svítivostí pomáhá při práci za šera nebo v nočních hodinách. Světelná výbava je kapitolou, na níž výrobce SANY v poslední době hodně zapracoval. Motorová kapota vzadu za kabinou je snížena tak, aby strojníkovi nenarušovala výhled; při přístupu k motoru přijde vhod protiskluzová podlaha na horní kapotě. Rýpadlo má na několika místech masivní bezpečnostní oka sloužící k uchycení při transportu.

Podobně jako menší sourozenci SANY, které jsme měli možnost si v poslední době vyzkoušet, i tato „40tuna” má dobře řešené přístupy k servisním bodům. Vzduchové, olejové, palivové filtry – všechno je rozmístěno jednoduše tak, jak to mají strojníci rádi. Mazání čepů je svedeno do jednoho místa, takže nemusíte mazat každou součást zvlášť (automatické centrální mazání je možné v rámci volitelné výbavy). V tomto směru nelze novému SANY nic vytknout.

SANY SY390H – technické parametry
SANY SY390H – technické parametry

Zhodnocení novinky

Potenciál nového SY390H je díky jeho konstrukční vyspělosti a výbavě velký. Jak nám prozradil Daniel Vnuk z CARACAL MACHINES, tento testovaný kus s největší pravděpodobností zamíří do lomového provozu. „Dokážu si ho představit při nakládce čtyřiceti- nebo padesátitunové drtičky, ale stejně tak dobře si povede v kamenolomu při práci v rozvalu,” dodává.

Na názor jsme se zeptali také Miroslava Šmída, majitele známé stejnojmenné středočeské firmy a jednoho ze zakladatelů iniciativy Strojnické průkazy na klíč, který měl možnost se s novinkou na předváděcí akci také seznámit: „Je to slušné dělo. Ta mašina je stavěná na tisíce kubíků týdně. Má lomové pásy, nejrůznější výztuhy, silný motor, zkrátka bych se nebál vzít ji do těch nejtěžších provozů. Zároveň je to ale pořád hmotnostní kategorie, která obstojí i při klasické zemařině,” uzavírá hodnocení zkušený podnikatel.

 

Nové

V Hydraulikservis I vracejí do kondice nakladač Caterpillar 972G

Zveřejněno 26.1. Dílny specializované servisní firmy Hydraulikservis I v Bohuňovicích na Olomoucku zažívají jednu z největších zakázek poslední doby. Unikátní přestavbu zde podstupuje čelní kolový nakladač Caterpillar 972G. Stroj, který byl vyrobený v roce 2001, byl… celý příspěvek

Kam se ubírá značka Ford Trucks na českém trhu. V jednoduchosti je konkurenční výhoda

Zveřejněno 16.1. Ačkoli nákladní vozidla značky Ford Trucks vstoupila na český trh relativně nedávno, potkáváme se s nimi stále častěji jak ve flotilách spedičních firem, tak v autoparcích těžebních a stavebních společností. Oficiální importér, společnost F TRUCKS a… celý příspěvek

Novinky SEPPI M a STEHR na veletrhu Bauma 2022

Zveřejněno 12.1. Italskou značku SEPPI M, známou díky svým frézám a mulčovačům, spolu s technikou STEHR zahrnující široký sortiment stavebních strojů i příslušenství k nám dováží firma Agriimport Plzeň. Zástupci této plzeňské společnosti samozřejmě nemohli chybět na… celý příspěvek