VLW Prodej, servis a půjčovna stavební techniky
Dnes je 19.6. – svátek slaví Leoš

Transformers od Komatsu: Systém umožní změnit konfiguraci demoličního rýpadla během pár minut

Zveřejněno: 21. 10. 2021

Horká letošní novinka od japonského výrobce Komatsu tentokrát stojí za to. Systém, pojmenovaný jako K100, byl představen na vlajkové lodi v demoliční technice Komatsu – pásovém rýpadle PC490HRD-11. Co si vlastně pod tímto označením představit?

K100 od Komatsu je v podstatě stavebnicí, umožňující dostrojit velké demoliční rýpadlo pro různé druhy práce.

K100 představuje komplexní systém pro rychlou a snadnou výměnu jednotlivých dílů výložníku. Sada obsahuje šest různě velkých násad, kterými lze stroj přizpůsobit aktuální aplikaci. V závislosti na použité násadě se provozní hmotnost rýpadla PC490HRD-11 pohybuje od 62 105 kg do 75 830 kg.

Myšlenka je taková, že s jedním strojem by majitel zvládnul na stavbě jak bourací práce, tak třeba manipulaci se zbytkovým materiálem a úklid. Tím by odpadla potřeba mít u demolice ještě další menší stroj a provozovatel by tak významně ušetřil náklady. Pojďme se ale podívat na některá čísla. Pro maximální dosah stroje 32 metrů lze instalovat demoliční příslušenství o váze do 2 500 kg, pro standardní dosah 28 metrů platí u demoličního příslušenství nosnost 3 350 kg. Pro výkopové práce se lžící a urovnovávání a planýrování v úrovni země se pak nosnost výložníku zvedne až na 5 000 kg.

Výhodou celého systému K100 je, že výměna se odehrává automaticky a ovládá se v kabině rýpadla. Není k ní potřeba žádná hrubá manuální práce, ani plošiny nebo žebříky pro případnou manipulaci ve výškách. Odpadá také manipulace s těžkými hydraulickými hadicemi. Výhody „stavebnicového” systému ocení majitel rovněž při přepravě stroje na podvalu.

Ovládání výměny násad je integrováno do standardního HMI panelu (Human Machine Interface). Na tomto monitoru s vysoce kontrastním podsvícením je obsluha naváděna pomocí názorných animací, pomáhají rovněž naisntalované kamery, přenášející obraz z okolí stroje.

Autor: Jan Rybář
Foto: Komatsu
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.

Přečtěte si také

 

Nové

TEREX Titan byl čtvrt století největším damprem na světě

Zveřejněno 12.6. Terex 33-19 „Titan“ byl prototyp třínápravového terénního dampru nejtěžší třídy. Stroj s diesel-elektrickým pohonem byl smontován v roce 1973 v Kanadě divizí Terex, spadající pod společnost General Motors. Po prvotních záměrech byl nakonec… celý příspěvek

Věžový jeřáb od AMS se 100metrovým výložníkem je na dnešní poměry raritou

Zveřejněno 10.6. Německý výrobce věžových jeřábů AMS Kranbau Arneburg představil loni v červnu odborné i široké veřejnosti nejnovější jeřáb koncepce Flat-Top se 100metrovým výložníkem – model s typovým označením AMS AK 810. Věžový jeřáb s takto dlouhým výložníkem je… celý příspěvek

Proč se vyplatí svěřit podvozek stavebního stroje firmě RENOMAG?

Zveřejněno 7.6. Stálice v oblasti prodeje, výroby a oprav příslušenství pro stavební stroje – to je RENOMAG spol. s r.o. z Rosic u Brna. Společnost má již od roku 1993 ve svém portfoliu široký sortiment podvozkových dílů pro bagry, buldozery a další stavební stroje… celý příspěvek