Renomag.cz - Díly náhradní pro stavební stroje
Dnes je 6.10. – svátek slaví Hanuš

V prachovickém lomu byla uvedena do provozu dvojice obřích strojů

Zveřejněno: 30. 8. 2021

Sečteme-li provozní hmotnosti nového kolového nakladače Komatsu WA600-8 a pevného dumperu Komatsu HD605-8, dostaneme úctyhodné číslo 107 000 kg. Právě tyto dva stroje byly 17. srpna slavnostně pokřtěny v areálu lomu v Prachovicích. Pro těžbu vápence je do své flotily pořídila společnost CEMEX Czech Republic.

Dvojice nových „velikánů“ v Prachovicích. Kolový nakladač na své první motohodiny čeká, dumper HD605-8 již má za sebou první ostré směny.

Celkem 22 strojů japonského výrobce Komatsu už letos putovalo nebo zamíří do provozů skupiny CEMEX. Řekl to na slavnostním předání v Prachovicích generální ředitel KUHN-BOHEMIA, Daniel Sys, a poděkoval za důvěru a spolupráci zúčastněným zástupcům skupiny CEMEX. Kolový nakladač WA600-8 a pevný dumper HD605-8 jsou bezesporu těmi největšími předanými stroji. Na slavnostním křtu nechyběli kromě managementu obou firem také strojníci a zástupci odborných médií.

Stroje Komatsu jsou v prachovickém lomu jako doma. Vyjma těchto dvou novinek je tu v provozu pět pevných dumperů a čtyři velké nakladače. Ve velmi náročném prostředí, při těžbě vápence, prokazují stroje Komatsu dlouhodobě bezporuchový provoz, což potvrdil přímo na místě jak ředitel cementárny, Karol Czubara, tak několik strojníků. Chválí si především komfortní odpružení, které bezpečně tlumí rázy; dále vysoký výkon a nízkou spotřebu paliva. Ty nejvytíženější stroje mají za deset let najeto i 25 000 motohodin, což jistě vypovídá o jejich kvalitách.

Projít úspěšně tendrem nebylo snadné. Provozovatel lomu byl nekompromisní ve všech kritériích, ať už se jedná o spotřebu paliva, nebo jízdní pohodlí. Karol Czubara zmínil také krátkou dodací lhůtu, která rovněž vychýlila jazýčky na pomyslných vahách ve prospěch společnosti KUHN - BOHEMIA. „Naši lidé sedí ve strojích osm hodin denně, a proto chceme, aby se v nich cítili bezpečně a pohodlně. Vím, že stroje Komatsu tyto požadavky zcela splňují,” podotkl ještě k výběru nové techniky Karol Czubara.

Zleva Jiří Bosák a Daniel Sys (oba KUHN-BOHEMIA) ukazují provoznímu řediteli lomu Prachovice, Karolovi Czubarovi, na tabletu přístup ke stroji skrze systém KOMTRAX.
Zleva Jiří Bosák a Daniel Sys (oba KUHN-BOHEMIA) ukazují provoznímu řediteli lomu Prachovice, Karolovi Czubarovi, na tabletu přístup ke stroji skrze systém KOMTRAX.

Novinky podrobněji

Kolový nakladač Komatsu WA 600-8, vybavený lopatou o objemu 7 m³, má provozní hmotnost 56 tun, překlopné zatížení 38,8 tun a motor o výkonu 530 koní. Motor přitom splňuje nejpřísnější emisní normu (EU Stage V). Pro provoz v lomu byl vybaven již osvědčenými vysokopevnostními řetězy Pewag TYRO 16, které jsou nasazeny na speciálních pneumatikách značky Michelin. Mezi další technické „vymoženosti” nakladače patří například vysokokapacitní měnič točivého momentu, funkce nastavitelné regulace trakce, elektronicky nastavitelné otáčky, retardér nebo programovatelné vypínání motoru při nečinnosti. Nakladač je rovněž vybaven systémem vzdáleného dohledu KOMTRAX. Ten shromažďuje provozní údaje a pomáhá s celkovou optimalizací provozu.

Pevný dumper Komatsu HD605-8 má hmotnost 51,6 tun, užitečné zatížení 63 tun, výkon 778 koní a v ideálních podmínkách je schopen vyvinout rychlost až 70 km/h. Objem korby činí 40,0 m3. K hlavním přednostem tohoto stroje patří kromě výkonného motoru také systém kontroly trakce (KTCS), který automaticky zajišťuje udržení optimální trakce při práci na všech typech terénu. Pohonná jednotka dumperu využívá šestistupňovou automatickou, elektronicky ovládanou K-ATOMiCS převodovku. Monitorováním jízdních podmínek dumperu se minimalizuje počet řazení převodovky a tím se zvyšuje její životnost. Dumpery slouží v Prachovicích zejména k převozu vytěžené horniny do drtírny.

Lom v Prachovicích

Zdejší ložisko, staré přibližně 400 mil. let, se skládá ze standardního vápence, vysokoprocentního vápence a břidlice. Těží se celkem v šesti etážích při zachování současné produkce by zásoby vydržely přibližně na 150 let. Denně se tu vytěží a podrtí 5 000 tun horniny. Specifika zdejší těžby spočívá v přesném míchání suroviny do požadovaného chemického složení.

 

Nové

Velké jeřáby Peiner v Československu, díl II

Zveřejněno 30.9. V našem putování za jeřáby na stavbách někdejšího Československa si tentokrát představíme modely Peiner SN 500-08, Peiner MK 630 a Peiner MK 900. První z nich se objevil například při výstavbě papíren Štětí nebo petrochemičky v Litvínově, zbylé dva… celý příspěvek

S čistotou provozu pomáhá v lomu Budislav myčka MobyDick

Zveřejněno 27.9. Už dlouho jsme v redakci zamýšleli zpracovat reportáž z provozu myčky nákladních vozidel švýcarského výrobce Frutiger AG, který má hlavní výrobní závod v Týništi nad Orlicí. Od zástupců firmy Frutiger CZ, s.r.o. jsme nedávno dostali tip na jednu… celý příspěvek

Seznamte se s tiltrotátory a příslušenstvím značky MRT

Zveřejněno 25.9. Nějak jsme si v posledních letech zvykli, že se na českém trhu v oblasti příslušenství objevuje záplava neznámých značek. Často mají společné to, že jsou podezřele levné, podezřele vypadají, nemají žádné reference a nikdo k nim nechce poskytovat… celý příspěvek