Profibagr.cz - Náhradní díly pro stavební a zemědělskou techniku
Dnes je 29.3. – svátek slaví Taťána

Nová generace osmitunového kompaktního rýpadla Komatsu je tu. Pohání ji zbrusu nový tříválec

Zveřejněno: 20. 5. 2021

Po šesti letech přichází japonská firma Komatsu s novou generací osmitunového pásového rýpadla. Srovnáme-li základní technické parametry s předchozí verzí, můžeme nabýt dojmu, že PC88MR-11 přináší jen minimum změn. Opak je ale pravdou, inženýři zapracovali na motoru, produktivitě i celé řadě dalších věcí.

Osmitunové pásové rýpadlo Komatsu PC88MR-11 se díky zkrácené zádi hodí pro práce v městské zástavbě.

Začněme tím, co se oproti starší verzi MR-10 nezměnilo. Zůstávají rozměry, pracovní dosahy, hmotnost i zkrácená záď. Zajímají-li někoho konkrétní čísla, tak vězte, že provozní hmotnost rýpadla činí 8 600 až 8 750 kg, maximální dosah je téměř 7,2 metrů či hloubka výkopu 4,6 m (více v tabulce). Bagr se tak, stejně jako jeho předchůdce, dokonale hodí pro práce v městské zástavbě nebo třeba na výstavbě silnic a dalších komunikací.

Technické parametry rýpadla Komatsu PC88MR-11
Technické parametry rýpadla Komatsu PC88MR-11

Tříválcový motor s objemem 2,4 l

Nejzajímavější změna spočívá v použití zcela nové pohonné jednotky – naftového tříválce SAA3D95E-1 o objemu 2,4 l splňujícího emisní normu Stage V a schopného dosahovat výkonů 37 až 56 kW.

Blok tohoto motoru, navržený „od nuly“, včetně sacího a výfukového systému, měl premiéru koncem minulého roku v sedmitunovém rýpadle PC78US-11 určeném pro americký trh. Prostřednictvím modelu ­PC88MR-11, ve kterém je naladěn na výkon 50,7 kW při 1900 ot/min., se nyní dostává i do Evropy. Při porovnání s předchozí MR-10 generací rýpadla osazené čtyřválcovým motorem SAA4D95LE-6 tak došlo, díky snížení objemu a provozu při nižších otáčkách, k 6% úspoře paliva a naopak narostl točivý moment, a to na 337 Nm při 1440 ot/min.

Z hlediska provozních nákladů stojí za zmínku i filtr pevných částic (DFP), který stačí nově vyčistit až po 6000 hodinách provozu a absence SCR systému (bez AdBlue). Průběžná regenerace DPF je plně automatická, řízená systémem. V případě, že je vyžadováno její manuální spuštění, zobrazí se operátorovi na monitoru příslušná výzva.

Hydraulika a pracovní režimy

Vylepšení doznala též hydraulika, která je opět o něco svižnější. V režimu „P“ (Power) Komatsu uvádí 26% nárůst rychlosti při zvednutí lopaty do výsypné výšky a otáčení stroje s plnou lžicí, respektive 14% v případě srovnávání terénu za využití výložníku (např. svahovkou). Eko režim „E0“ zůstává přibližně stejně rychlý, výrazně, asi o 20 %, se u něj však zlepšila palivová účinnost.

V režimu „P“ (Power) Komatsu uvádí 26% nárůst rychlosti při zvednutí lopaty do výsypné výšky a otáčení stroje s plnou lžicí.
V režimu „P“ (Power) Komatsu uvádí 26% nárůst rychlosti při zvednutí lopaty do výsypné výšky a otáčení stroje s plnou lžicí.

Jiný tvar dostala radlice. Ta je nyní více prohnutá a kromě toho, že lépe odvaluje materiál, je též pevnější. K pohodlnému dozerování přispívá i další „drobnost“, přepínání jízdních režimů (želva/zajíc) je přímo na páce radlice. Kromě toho bagr umožňuje aktivovat automatický výběr rychlosti.

Kabina a komfortní funkce rýpadla

Důraz u nového rýpadla je kladen samozřejmě i na pracovní prostředí a snadné ovládání. Kabina, ze které je vynikající výhled ve všech směrech, o 1 dB lépe chrání před okolním hlukem. Pohodlné vzduchem odpružené stavitelné sedadlo řidiče zase poskytuje dostatečný komfort a snižuje únavu i při dlouhých směnách.

V základní výbavě nalezneme zadní kameru nebo rádio s širokou škálou rozhraní (bluetooth, USB, wifi). Při práci v noci nebo za zhoršené viditelnosti jsou neocenitelné výkonné LED světlomety (4× vpředu, 1× vzadu, 2× na výložníku).

Pracovní rozsahy se oproti předchozí verzi nezměnily. Například výsypná výška činí 4700 mm.
Pracovní rozsahy se oproti předchozí verzi nezměnily. Například výsypná výška činí 4700 mm.

Údržba

Podíváme-li se současně na nové rýpadlo PC88MR-11 a starší model MR-10, ihned nás upoutá jinak řešená kapota na zádi stroje. Jedno velké víko totiž vystřídaly tři samostatné kryty. Změna to však není pouze designová, podstatné rozdíly nalezneme i v uspořádání pod kapotou: Například olejové a palivové filtry jsou situovány do jedné oblasti, nebo filtr vratné větve hydraulického systému se přestěhoval k zásobníku na ostřikovací kapalinu a je dobře dostupný ze země.

Na závěr se zastavme ještě u komplexního monitorovací systému KOMTRAX, který je v rýpadle ve verzi 5. Nově je tak podporován přenos dat pomocí 4G sítí, lze sledovat on-line spotřebu paliva nebo si můžeme nechat vygenerovat zprávu o úspoře paliva.

 

Nové

Hutnicí techniku Bomag nyní pořídíte s extra slevou a rozšířenou výbavou

Zveřejněno 29.3. Společnost NorWit, oficiální distributor ručně vedené hutnicí techniky Bomag, připravila pro letošní stavební sezonu cenovou akci na vybrané stroje tohoto výrobce. celý příspěvek

Pojízdné pístové kompresory z Chrástu. Nechyběly na žádné československé stavbě

Zveřejněno 27.3. Většinu své služby stály mimo pozornost jakýchkoliv nadšenců. Často zastrčené stranou někde v rohu staveniště. Je to pochopitelné – nejednalo se o působivé pohybující se siláky, kteří by zvedali těžká břemena či rozrývali nepoddajnou zeminu. Pokud… celý příspěvek

S-DEUTZ jste vždy o krok napřed. Ucelená nabídka služeb pro maximální péči o motor

Zveřejněno 25.3. Společnost DEUTZ AG, významný výrobce motorů přináší pro své stávající i potenciální zákazníky nové služby nesoucí název S-DEUTZ. Proč písmeno S na začátku? Protože jsou v něm zahrnuta hned tři anglická slova začínající na „S“ vystihující služby –… celý příspěvek