VLW Prodej, servis a půjčovna stavební techniky
Dnes je 19.6. – svátek slaví Leoš

Nová generace osmitunového kompaktního rýpadla Komatsu je tu. Pohání ji zbrusu nový tříválec

Zveřejněno: 20. 5. 2021

Po šesti letech přichází japonská firma Komatsu s novou generací osmitunového pásového rýpadla. Srovnáme-li základní technické parametry s předchozí verzí, můžeme nabýt dojmu, že PC88MR-11 přináší jen minimum změn. Opak je ale pravdou, inženýři zapracovali na motoru, produktivitě i celé řadě dalších věcí.

Osmitunové pásové rýpadlo Komatsu PC88MR-11 se díky zkrácené zádi hodí pro práce v městské zástavbě.

Začněme tím, co se oproti starší verzi MR-10 nezměnilo. Zůstávají rozměry, pracovní dosahy, hmotnost i zkrácená záď. Zajímají-li někoho konkrétní čísla, tak vězte, že provozní hmotnost rýpadla činí 8 600 až 8 750 kg, maximální dosah je téměř 7,2 metrů či hloubka výkopu 4,6 m (více v tabulce). Bagr se tak, stejně jako jeho předchůdce, dokonale hodí pro práce v městské zástavbě nebo třeba na výstavbě silnic a dalších komunikací.

Technické parametry rýpadla Komatsu PC88MR-11
Technické parametry rýpadla Komatsu PC88MR-11

Tříválcový motor s objemem 2,4 l

Nejzajímavější změna spočívá v použití zcela nové pohonné jednotky – naftového tříválce SAA3D95E-1 o objemu 2,4 l splňujícího emisní normu Stage V a schopného dosahovat výkonů 37 až 56 kW.

Blok tohoto motoru, navržený „od nuly“, včetně sacího a výfukového systému, měl premiéru koncem minulého roku v sedmitunovém rýpadle PC78US-11 určeném pro americký trh. Prostřednictvím modelu ­PC88MR-11, ve kterém je naladěn na výkon 50,7 kW při 1900 ot/min., se nyní dostává i do Evropy. Při porovnání s předchozí MR-10 generací rýpadla osazené čtyřválcovým motorem SAA4D95LE-6 tak došlo, díky snížení objemu a provozu při nižších otáčkách, k 6% úspoře paliva a naopak narostl točivý moment, a to na 337 Nm při 1440 ot/min.

Z hlediska provozních nákladů stojí za zmínku i filtr pevných částic (DFP), který stačí nově vyčistit až po 6000 hodinách provozu a absence SCR systému (bez AdBlue). Průběžná regenerace DPF je plně automatická, řízená systémem. V případě, že je vyžadováno její manuální spuštění, zobrazí se operátorovi na monitoru příslušná výzva.

Hydraulika a pracovní režimy

Vylepšení doznala též hydraulika, která je opět o něco svižnější. V režimu „P“ (Power) Komatsu uvádí 26% nárůst rychlosti při zvednutí lopaty do výsypné výšky a otáčení stroje s plnou lžicí, respektive 14% v případě srovnávání terénu za využití výložníku (např. svahovkou). Eko režim „E0“ zůstává přibližně stejně rychlý, výrazně, asi o 20 %, se u něj však zlepšila palivová účinnost.

V režimu „P“ (Power) Komatsu uvádí 26% nárůst rychlosti při zvednutí lopaty do výsypné výšky a otáčení stroje s plnou lžicí.
V režimu „P“ (Power) Komatsu uvádí 26% nárůst rychlosti při zvednutí lopaty do výsypné výšky a otáčení stroje s plnou lžicí.

Jiný tvar dostala radlice. Ta je nyní více prohnutá a kromě toho, že lépe odvaluje materiál, je též pevnější. K pohodlnému dozerování přispívá i další „drobnost“, přepínání jízdních režimů (želva/zajíc) je přímo na páce radlice. Kromě toho bagr umožňuje aktivovat automatický výběr rychlosti.

Kabina a komfortní funkce rýpadla

Důraz u nového rýpadla je kladen samozřejmě i na pracovní prostředí a snadné ovládání. Kabina, ze které je vynikající výhled ve všech směrech, o 1 dB lépe chrání před okolním hlukem. Pohodlné vzduchem odpružené stavitelné sedadlo řidiče zase poskytuje dostatečný komfort a snižuje únavu i při dlouhých směnách.

V základní výbavě nalezneme zadní kameru nebo rádio s širokou škálou rozhraní (bluetooth, USB, wifi). Při práci v noci nebo za zhoršené viditelnosti jsou neocenitelné výkonné LED světlomety (4× vpředu, 1× vzadu, 2× na výložníku).

Pracovní rozsahy se oproti předchozí verzi nezměnily. Například výsypná výška činí 4700 mm.
Pracovní rozsahy se oproti předchozí verzi nezměnily. Například výsypná výška činí 4700 mm.

Údržba

Podíváme-li se současně na nové rýpadlo PC88MR-11 a starší model MR-10, ihned nás upoutá jinak řešená kapota na zádi stroje. Jedno velké víko totiž vystřídaly tři samostatné kryty. Změna to však není pouze designová, podstatné rozdíly nalezneme i v uspořádání pod kapotou: Například olejové a palivové filtry jsou situovány do jedné oblasti, nebo filtr vratné větve hydraulického systému se přestěhoval k zásobníku na ostřikovací kapalinu a je dobře dostupný ze země.

Na závěr se zastavme ještě u komplexního monitorovací systému KOMTRAX, který je v rýpadle ve verzi 5. Nově je tak podporován přenos dat pomocí 4G sítí, lze sledovat on-line spotřebu paliva nebo si můžeme nechat vygenerovat zprávu o úspoře paliva.

 

Nové

TEREX Titan byl čtvrt století největším damprem na světě

Zveřejněno 12.6. Terex 33-19 „Titan“ byl prototyp třínápravového terénního dampru nejtěžší třídy. Stroj s diesel-elektrickým pohonem byl smontován v roce 1973 v Kanadě divizí Terex, spadající pod společnost General Motors. Po prvotních záměrech byl nakonec… celý příspěvek

Věžový jeřáb od AMS se 100metrovým výložníkem je na dnešní poměry raritou

Zveřejněno 10.6. Německý výrobce věžových jeřábů AMS Kranbau Arneburg představil loni v červnu odborné i široké veřejnosti nejnovější jeřáb koncepce Flat-Top se 100metrovým výložníkem – model s typovým označením AMS AK 810. Věžový jeřáb s takto dlouhým výložníkem je… celý příspěvek

Proč se vyplatí svěřit podvozek stavebního stroje firmě RENOMAG?

Zveřejněno 7.6. Stálice v oblasti prodeje, výroby a oprav příslušenství pro stavební stroje – to je RENOMAG spol. s r.o. z Rosic u Brna. Společnost má již od roku 1993 ve svém portfoliu široký sortiment podvozkových dílů pro bagry, buldozery a další stavební stroje… celý příspěvek