Prodej náhradních dílů, použitých stavebních strojů a příslušenství | STAVTECH CZ
Dnes je 27.9. – svátek slaví Jonáš

Obři v ČR: Kolový nakladač Cat 988K v kamenolomu Jakubčovice

Zveřejněno: 13. 7. 2017

Velké dampry používané v kamenolomech jsou nakládány obřími nakladači nebo rypadly. A jeden takový nakladač, jednapadesátitunový Cat 988K rozšířil flotilu firmy HÁJEK a SYNOVÉ, která v lomu společnosti EUROVIA zajišťuje nakládku a přepravu horniny.

Úkolem nově pořízeného kolového nakladače je nakládat vytěženou horninu na pevné dampry značky Cat 775E respektive na starší Belazy. Naložit jeden vůz přitom znamená přemístit 60 t materiálu do výšky téměř 4 m.

Čelní kolový nakladač Cat 988K

Nakladače řady 988 byly poprvé uvedeny na trh v roce 1963 a za uplynulých 55 let se staly vyhledávanými stroji do těžebních provozů. Model 988K tak pokračuje v nastolené tradici spolehlivosti, výkonu, bezpečnosti, komfortu obsluhy, provozuschopnosti a účinnosti.

Vyráběny jsou dvě verze, první s běžným výložníkem určeným pro nakládání menších damprů (Cat 770, 772 apod.) a druhá s prodlouženým výložníkem pro dampry větší (Cat 773, 775 apod.). Delší verze, která byla dodána do Jakubčovic, dosahuje při položené lopatě délky 12,58 m, výšky 4,19 m a šířky 3,9 m. Dle typu materiálu je možno do lopaty naložit například 11,3 t velkých kamenů nebo 14,3 t štěrku. Plné naložení 63 tun do dampru 775 si vyžádá 6 cyklů, časově pak v závislosti na pronikání zubů do materiálu a délce pojezdu cca 3–5 minut.

Motor a převodovka

Pohon nakladače zajišťuje koncernový elektronicky řízený motor Cat® C18 ACERT se zdvihovým objemem 18,1 l, splňující emisní stupeň EU IV (U.S. EPA Tier 4 Final). Maximálního výkonu 432 kW dosahuje pohonná jednotka již při 1 500 ot./min, což mimo jiné vede k nízkým provozním nákladům a dlouhé životnosti. Samozřejmostí je precizní zpracování.

Pro produktivní práci v těžkých podmínkách kamenolomů je nakladač 988K vybaven planetovou převodovkou umožňující plynulé řazení jednotlivých stupňů při plném zatížení. Integrovaný elektronický modul APECS v průběhu práce navíc neustále vyhodnocuje aktuální zátěž a stroj je tak schopen řadit též plně automaticky. Při požadavku na nízkou spotřebu paliva lze využít nový ECO režim. Ten se aktivuje stiskem tlačítka v kabině a při jeho zapnutí si otáčky motoru řídí nezávisle na obsluze počítač. Celkem je k dispozici 7 rychlostních stupňů – 4 vpřed a 3 vzad. K efektivnějšímu provozu dále přispívá blokovací spojka měniče točivého momentu, která eliminuje zbytečné tepelné ztráty.

Hydraulický systém

Klíčovým faktorem z hlediska produktivity nakladače je hydraulický systém, který využívá patentovanou technologii „Positive Flow Control”. Díky ní se, za pomoci sériově uspořádaných ventilů, dle potřeby priorizují jednotlivé hydraulické okruhy tak, aby byl i při souběhu více činností vždy k dispozici požadovaný výkon. Takto „sdílený” průtok nejenom snižuje spotřebu pohonných hmot, nýbrž i zrychluje pracovní cykly a obsluze poskytuje prostřednictvím zvýšené hydraulické odezvy lepší kontrolu lopaty.

Kabina a řízení

Veškeré ovládací prvky jsou uspořádány tak, aby byly strojníkovi pohodlně dostupné z pneumaticky odpružené sedačky. Ovládání je intuitivní, většina klíčových informací je zobrazována na LCD monitoru uvnitř kabiny, prostřednictvím kterého lze zároveň provádět celou řadu nastavení. Uvnitř nakladače není volant. Pojezd i výložník s lopatou jsou ovládány pomocí dvojice joysticků s navolitelnou citlivostí odezvy. Výhodou je také fakt, že jednotlivé přepínače jsou nejenom podsvícené, nýbrž i označeny symboly ISO pro rychlou identifikaci funkcí a vybaveny LED indikací aktivace.

Kabina poskytuje pohodlné pracoviště i v prašném a horkém prostředí. Její tlaková konstrukce spolu s přívodem vzduchu přes filtry nejenom zajišťuje čisté pracovní prostřední, nýbrž i významně snižuje hladinu hluku. Samozřejmostí je klimatizace s automatickým řízením teploty.

Další výbava

Jelikož bude nakladač v Jakubčovicích pracovat v náročném prostředí, byl vybaven skalní lopatou o objemu 6,4 m3 s trapézovým břitem, která je osazena patentovaným zubovým systémem Advansys. Kvůli správnému mazání čepů namáhaných komponent je nakladač zároveň vybaven automatickým centrálním mazáním.

Za zmínku také stojí integrovaný vážicí systém, který pohlídá, aby nedocházelo k přetížení damprů, a zároveň má díky němu majitel přehled o tom, kolik materiálu nakladač ve sledovaném období naložil.

Krátce o společnosti HÁJEK a SYNOVÉ

Rodinná firma se zabývá zejména službami pro potřeby kamenoprůmyslu a zajišťováním servisu a oprav těžké lomové techniky. Většina strojních kapacit firmy je umístěna v kamenolomu v Jakubčovicích nad Odrou, kde pro potřeby Jakubčovického kamenolomu zajišťuje nakládku a navážku kameniva.

Autor: Jiří Hejhálek
Foto: Věra Machková
 

Nové

Doosan uvádí na trh nové kolové nakladače DL220-7 a DL250-7

Zveřejněno 25.9. Společnost Doosan Infracore Europe představila nové kolové nakladače DL220-7 a DL250-7. Modely jsou dalšími přírůstky do oceňované řady kolových nakladačů „DL-7“ a navazují na uvedení sedmi větších strojů DL-7 koncem loňského roku. celý příspěvek

Věrnost jedné značce se vyplácí. Firma spoléhá na osvědčené japonské stroje

Zveřejněno 20.9. Do redakce jsme dostali tip na zajímavou stavební firmu, která svou flotilu strojů poskládala téměř výhradně z červeno-bílých Japonců Takeuchi od VLW. Jak se umí na stavbě otáčet, jak je s nimi obsluha spokojená a které vychytávky tyto mašiny mají,… celý příspěvek

Jejich barvu předurčil starý Wartburg. Zelené stroje Cat zamířily do firmy z Kostelce nad Labem

Zveřejněno 16.9. Čtyři nové stroje vyvedené v netradičním barevném provedení budou určeny především pro práce spojené s pokládkou dlažby. Kromě vzhledu však zaujmou i nadstandardní výbavou, jako je třeba 3D nivelace nebo centrální mazání. celý příspěvek