Takeuchi TB 257 FR je ojedinělý kousek v portfoliu tradičního výrobce ze země vycházejícího slunce. Jde o šestitunový kompaktní pásový bagr, který má do stran natáčecí výložník, tzv. „ofset“. Absence klasického kozlíku dovoluje strojníkovi zachovat při otáčení nulový přesah jak vzadu, tak v přední části stroje a bagr s lžicí či jiným příslušenstvím má naprosto jiné možnosti a dosahy než stroje s konvenčním uchycením výložníku. V kombinaci s ultra rychlou hydraulikou, na jakou jsme u Takeuchi zvyklí, se má provozovatel stroje na co těšit. Uvidíme však, co nám k tomu řekne sám majitel.
Poklad se skrývá uvnitř stroje. V jeho schopnostech
„Tento stroj mi doporučil známý. Po pravdě řečeno, když jsem Takeuchi uviděl poprvé, říkal jsem si, jak ošklivý je to bagr,“ začíná s úsměvem své vyprávění sympatický majitel jihlavské stavební firmy a dodává: „Ale dostal jsem na něj ty nejlepší reference, takže jsem do něj sedl a pořádně si ho vyzkoušel. Když mi pak známý volal, jak to vypadá, řekl jsem jednoznačně: Beru ho!“
Design TB 257 FR je sice poněkud specifický (malá záď, velké zkosení boční kapotáže), a stroj tak při práci působí poněkud „nahrbeně“, ale nejsme v soutěži krásy – v této branži se na to zkrátka nehraje. To, co tento model umí, a na jakou práci ho lze použít, vyrazilo Martinovi Nemsillovi dech. „Když jsem bagr vyzkoušel, hned jsem zjistil, jak moc toho v sobě skrývá. Je to šestitunový stroj, ale hravě s ním zvládnete stejnou práci jako s ,osmitunkou‘. Je neuvěřitelné, jak je obratný a jak dobře se s ním pracuje na malém prostoru,“ říká Martin Nemsilla a s nadhledem sobě vlastním dodává: „První den, kdy mi ho přivezli, jsem ani nešel spát. Pořád jsem kolem něj jen chodil, otevíral kapoty, nahlížel dovnitř a nepřestávalo mě udivovat, jak to mají Japonci skvěle vymyšlené.“
Na zmíněné obratnosti má největší zásluhu řešení s offsetovým uložením výložníku. Ten je navíc velmi dobře vyvážen, je umístěn do středu, takže obsluha si snadno zvládne přitáhnout rameno s naloženou lžicí až ke kabině. Jak nám vzápětí předvádí hrdý majitel, bagr má ve své přední části senzory, které zabraňují tomu, aby při tom méně zdatný strojník zavadil lžicí o přední sklo.
GLEN stav, s. r. o.
Stavební firma Martina Nemsilly se sídlem v Brtnici na Jihlavsku se zabývá zemním a pozemním stavitelstvím, údržbou a správou areálů a správou pozemních komunikací. Společnost v současnosti zaměstnává na dvě desítky lidí. V zimním období se zabývá údržbou cest a chodníků – pro tyto účely firma vlastní traktory se speciálně upravenou radlicí po vzoru sněhových pluhů v USA. Společnost má stovky úspěšných referencí; z posledních zajímavých zakázek stojí za zmínku čisticí práce na propadlé štole na šachtě sv. Jiří v Jihlavě. Tady do práce nasadili speciální zapůjčené 44tunové rýpadlo s prodlouženým dosahem. Během vyklízecích prací byla objevena unikátní zachovalá historická strojovna, která zde kdysi sloužila při těžbě stříbra.
Na místě, kde se nacházíme, rovněž vyniká další výhoda stroje. Na úzké vozovce podél zdi rodinného domu rozkopal strojník pomocí kladiva krajnici a materiál je potřeba naložit a odvézt. Rubanina se pomocí radlice naloží do lžíce a rameno se i s naloženou lžicí přesune do pravé krajní polohy a zakloní dozadu, takže téměř kopíruje skloněnou boční kapotáž. S takto sbaleným ramenem se bagr snadno otočí, aniž by musel poodjet ode zdi. „Pokud bych tady měl bagr s klasickým kozlíkem, musel bych si rameno natočit jinak a bylo by to náročnější,“ vysvětluje přes vyklopené přední okno Martin. Protože je jeho rýpadlo od dealera VLW vybaveno hydraulickým rychloupínačem s naklápěcí hlavou (HUPPTilt 65), potenciál stroje se ještě znásobuje. Není tak problém vyhloubit třeba jámu okolo sloupu, a to z jednoho bodu – aniž by bylo nutné přejíždět se strojem z místa na místo. U VLW je navíc možné dokoupit k těmto naklápěcím hlavám přídavnou sadu pro rotaci (pokud už tedy zájemce rovnou nesáhne po některém z nabízených tiltrotátorů), čímž se dosah TB 257 FR dostane ještě na vyšší úroveň.
Najít limity hydrauliky je obtížné
Samostatnou kapitolou u TB 257 FR je pohonná jednotka a hydraulický systém. Základem je přeplňovaný motor Kubota V2403-CR-TE5B se vstřikováním Common Rail o maximálním výkonu 39 kW. Hydraulický systém stroje nabízí v základu čtveřici hydraulických okruhů; o pořádný výkonnostní doping se postarají dvě axiální pístová a dvě zubová čerpadla. A jak to celé funguje v praxi? Možná bychom ty superlativy, kterými nás majitel stroje zahrnul, měli o něco zredukovat, nicméně hydraulika opravdu dostává na konci dvou let provozu podtrženou jedničku. „Měl jsem dříve tři jiné bagry v této tonáži, ale nikdy jsem se nesetkal s takto dokonale vyladěnou hydraulikou. Odezva, rychlost, citlivost – všechno perfektní,“ hodnotí Martin pracovní potenciál TB 257 FR. Jak jemně se dá stroj ovládat nám následně demonstruje při úklidu materiálu z komunikace. Práce je svižná, bez prostojů, a než si na fotoaparátu stačím vyměnit objektiv, je zhruba desetimetrový úsek kompletně vyčištěn. „S takeuchi můžete ovládat několik funkcí najednou, aniž by se to jakkoli projevilo na výkonu. To se vám s jiným bagrem stane jen těžko. Když dělám na silnicích, pak třeba současně stahuji rameno, zavírám lžíci a ještě přesouvám výložník dle potřeby ze strany na stranu,“ vysvětluje. Hydraulický systém Japonci zkrátka umějí a v rukách zkušeného strojníka je stroj při práci neskutečný.
TB 257 FR je bohatou nevěstou
V mezičase mám možnost si na vlastní kůži vyzkoušet, jak se obsluha v kabině skutečně cítí. Pohltí mě pevná sedačka se skvělým vzduchovým odpružením. Přes svých 192 centimetrů necítím uvnitř žádné omezení. Prostor pro nohy, lokty, uchopení joysticků, viditelnost a dosažitelnost displeje – vše na jedničku. Všímám si také mřížování levého bočního okna. Logika je jasná – mříže jsou tu od toho, aby strojníka ochránily v případě, že si rameno se lžicí s vyčnívajícím nákladem sbalí na pravou část nástavby, jak bylo popsáno v předchozích odstavcích. Podle Martina Nemsilly je kabina lépe zpracována než v řadě jiných, o mnoho těžších strojů. Nad rámec standardní výbavy tak objednal pouze prémiovou sedačku, jinak je tento bagr od výrobce, co se výbavy týče, „bohatou nevěstou“. Podívám-li se do aktuálního konfiguračního listu na stránkách firmy VLW, je v základu vedle již zmíněných čtyř okruhů třeba tankovací čerpadlo, LED osvětlení, příprava pro GPS modul, vyhřívaná sedačka, multifunkční LCD displej nebo speciální provozní ECO režim.
„Co říci závěrem? Je to dokonalý bagr. Ve svém okolí neznám nikoho, kdo by řekl, že je na něm něco špatně. Také jsem ho již pár lidem doporučil. Jak říkám, určitě to není můj poslední takeuchi, protože v této hmotnostní třídě nemají konkurenci,“ uzavírá své hodnocení Martin Nemsilla.
Názor a hodnocení dealera
Rýpadlo Takeuchi TB 257 FR v současné podobě bylo na trh uvedeno v roce 2021. Jde přitom už o třetí generaci strojů FR s patentovaným ofset výložníkem. Jak nám prozradil obchodní ředitel společnosti VLW Daniel Vogel, každá další generace přijde s nějakými inovacemi nebo alespoň s rozšířenou výbavou. Z konstrukčního hlediska už není příliš co vylepšovat, protože jak jsme na vlastní oči viděli v Horní Cerekvi, použitelnost a funkčnost bagru jako celku je neuvěřitelná. Dokumentují to i obchodní úspěchy, které společnost VLW s tímto typem rýpadla má. „Zákazníci si reference na tento bagr předávají v podstatě mezi sebou, a pokud si ho vyzkouší, většinou se pak k tomuto typu s ofsetem časem vrátí a koupí si od nás další model, třeba už v novější generaci,“ vysvětluje Daniel Vogel. „Co se povedlo, je celková geometrie stroje – rozložení hmotnosti, uložení výložníku na střed a samozřejmě patentovaný boční posuv. Je dobré mít v nabídce stroje, jako je tento, protože na něm nejlépe ukážete vysokou technologickou úroveň výrobce,“ dodává obchodní ředitel společnosti VLW.
Stroj, co vyčnívá z davu
Takeuchi TB 257 FR není tuctový stroj a možná že to není ani stroj pro každého. Jeho limity leží poněkud dál, než je v této kategorii zvykem. Pokud strojník o práci přemýšlí, rychle se naučí využívat jeho potenciál a pak s ním zvládne opravdu velký objem práce. Díky silné hydraulice může navíc bagr nahradit i těžší stroje a samozřejmě se vyplatí si ho náležitě dovybavit. Pokud by vás zajímalo více informací, není nic jednoduššího než se obrátit přímo na zástupce společnosti VLW. Jsou ochotni poradit, případně vám domluví i referenční návštěvu, a samozřejmě je možné se za nimi zastavit na pobočce ve Zlíně.
— kontakty —
VLW, spol. s r. o.
Žleby 95, 763 02 Zlín 4
E: vogel@vlw.cz T: +420 577 112 450 WWW: http://www.bagrytakeuchi.cz/