Dnes je 17.1. – svátek slaví Drahoslav

Představujeme novinky Komatsu v kategorii kompaktních kolových rýpadel

Zveřejněno: 29. 7. 2024

V hmotnostní třídě kolových rýpadel s krátkou zádí 16–20 tun uvedl japonský výrobce Komatsu aktuálně na trh dvě novinky. Jsou jimi rýpadla PW 168-11 a PW 198-11, které dobře zaplňují prostor v nabídce kompaktních dvacetitunových kolovek. Podle prvních oficiálních informací se stavaři mohou těšit na výkonné stroje s všestranným využitím, spolehlivostí a odolností, typickou pro tuto značku. To vše bylo úhledně zabaleno do kompaktních rozměrů, díky kterým se rýpadla jednak dobře převáží na větší vzdálenosti a jednak mohou pracovat i v podmínkách, kde možnosti klasických konvenčních bagrů končí. Díky spolupráci s tuzemským dealerem těchto strojů, společnosti KUHN – BOHEMIA a.s. vám přinášíme první informace z tiskových materiálů.

Agilní a „všehoschopný“ bagr Komatsu PW 198-11 už je k objednání i na českém trhu.

Jedním z trendů posledních let je zkracování rýpadel při současném zachování klíčových parametrů jako je rypná síla na lžíci nebo síla zdvihu. Komatsu na to šlo chytře a na základě vlastního průzkumu trhu zjišťovali jejich konstruktéři u uživatelů, jaké provozní parametry jsou pro ně z hlediska zachování nízkých provozních nákladů důležité. U obou novinek je hlavním argumentem nízká přepravní výška (3,1 m), díky které nemusejí být stroje při transportu dopravovány na nízkopodlažních přívěsech, ale bohatě stačí standardní přívěsy s ložnou výškou do čtyř metrů. Dalším požadavkem bylo, aby mohly být rýpadla nasazována i v členitých zástavbách s omezenými prostorovými podmínkami. Stroje se tak mohou pochlubit opravdu krátkým zadním převisem (1,85–1,9 m), který je předurčuje pro tato staveniště.

Mimořádné jízdní zážitky a pohodlí

Pro zachování vysokého zvedacího výkonu, potřebného při přesunech velkého objemu materiálu nebo při manipulaci s těžkými břemeny, umístil výrobce nové motory úplně dozadu a optimalizoval výložník, který je na několika místech speciálně zesílen. Vznětové čtyřválce, kterými jsou novinky osazeny, disponují výkony 110 kW (PW 168-11) a 129 kW (PW198-11) a jsou připraveny na emisní normu EU Stage V. Ve standardní konfiguraci (bez úprav) mohou spalovat i novou generaci biopaliv, známou pod označením HVO1) . Komatsu se tak po boku dalších několika světových výrobců připravuje na dobu, kdy budou o úspěchu či neúspěchu rozhodovat hlavně ekologická kritéria. Jak dokumentují první záběry z testovacích provozů, nová rýpadla slibují i mimořádné zážitky v oblasti jízdních vlastností. Nízké celkové těžiště stroje dopřeje obsluze skvělý pocit stability a to jak při jízdě na komunikaci, tak třeba při nakládce materiálu na stavbě.

Malý, ale silný. Posílená hydraulika a výložník se podepisují na mimořádné zvedací síle obou novinek od Komatsu.
Malý, ale silný. Posílená hydraulika a výložník se podepisují na mimořádné zvedací síle obou novinek od Komatsu.

V kabině obou novinek vládne pohodlí. Ergonomicky dobře rozmístěné ovládací prvky, kdy jsou všechny důležité ovládací funkce integrovány do joysticků, spolu s novou prémiovou sedačkou, vybavenou vícestupňovou ventilací a vyhříváním, vykouzlí úsměv na tváři i toho nejnáročnějšího strojníka. Dobře postaráno je i o bezpečnost: výhled všemi směry má obsluha díky velkým proskleným plochám a obrazu, který je do kabiny přenášený hned ze čtyř kamer (k dispozici je tzv Bird View – ptačí pohled pro sledování dění kolem celého stroje). Aby dostali stroje homologaci pro provoz na pozemních komunikacích, nechybí v jejich výbavě rychloměr.

Technické parametry nových rýpadel Komatsu.
Technické parametry nových rýpadel Komatsu.

Dokonalá příprava na současnost a budoucnost

Tak jako v případě možnosti spalování alternativních paliv i v případě dodatečné výbavy strojů je patrné, jak racionálně a dopředu konstruktéři v Komatsu mysleli. Oba stroje jsou v základu vybaveny přípravou na instalaci nejmodernějších 3D nivelačních systémů (rozvody pro kabeláže, úchyty na senzory, držáky na přídavné apod.) a tiltrotátorů, pro které jsou speciálně uzpůsobeny joysticky. Samozřejmostí je pokročilý řídicí software pro volbu konkrétního typu příslušenství včetně programovatelných módů s uživatelsky přívětivým ovládáním. Co se bude líbit, je robustní závěs pro zapojení tažených přívěsů, na které si obsluha může naložit například příslušenství, nebo si v něm odvézt materiál. Rýpadlo se tak na každé stavbě stává samostatnou „údernou“ jednotkou, která v rukou jednoho šikovného strojníka zvládne široké penzum práce.

Další výhody? Snadná údržba

Odstávky stroje zdržují a nikoho nebaví. Nová rýpadla jsou proto vyrobena tak, aby údržba nekladla na provozovatele zvýšené nároky. Z tohoto důvodu tu proto najdeme například nové filtry pevných částic s prodlouženým intervalem výměny 8 000 motohodin, nebo systém následné úpravy výfukových plynů (DOC), jenž se aktivuje automaticky a při práci, tudíž není vyžadováno odstavení stroje. Údržbové a servisní body jsou plně dosažitelné ze země – stačí pouze otevřít příslušnou kapotu. Všechny servisní informace se sbírají v řídicí jednotce stroje, jsou přehledně zobrazovány na monitoru v kabině a samozřejmě také v rámci vzdálené správy prostřednictvím továrního systému KOMTRAX™.

Více informací o nových kolových rýpadlech, možnostech jejich konfigurace nebo financování vám rádi podají obchodní zástupci dealera, společnosti KUHN-BOHEMIA.

Autor: Jan Rybář
Foto: Komatsu

1) Syntetická nafta z obnovitelných surovin. Nejčastěji se vyrábí z rostlinných olejů pomocí hydrogenačního procesu. Tento proces odstraňuje nečistoty a nežádoucí sloučeniny, čímž vzniká vysoce kvalitní syntetický produkt s nízkým obsahem síry.

Přečtěte si také

 

Nové

Zubové systémy ESCO pomáhají zvyšovat ziskovost firem

Zveřejněno 15.1. Jak zvýšit svou konkurenceschopnost na trhu, minimalizovat provozní náklady, a přitom dodržet všechny platné normy a ustanovení? Jak být trvale udržitelný? To jsou otázky, které si klade každý zodpovědný podnikatel v oblasti stavebnictví a těžby.… celý příspěvek

CARACAL MACHINES vstupuje na trh s nakladači weycor

Zveřejněno 13.1. Byť nebyly těmi největšími stroji, patřily na dnech otevřených dveří společnosti CARACAL MACHINES k hlavním tahákům. Řeč je o kloubových nakladačích weycor, které měly nedávno v Loděnici u Berouna svou premiéru. Firma CARACAL MACHINES se totiž stala… celý příspěvek

Střední škola stavební Třebíč investuje do moderní techniky pro vzdělávání budoucích odborníků

Zveřejněno 9.1. Připravit své studenty na náročné požadavky trhu práce není lehká záležitost. Aby se teorii propojila poutavě s praxí, zakoupila Střední škola stavební Třebíč multifunkční rypadlonakladač Venieri VF 1.33C. Tento kompaktní stroj dodaný společností… celý příspěvek