Renomag.cz - Díly náhradní pro stavební stroje
Dnes je 7.10. – svátek slaví Justýna

Představujeme novinky Komatsu v kategorii kompaktních kolových rýpadel

Zveřejněno: 29. 7. 2024

V hmotnostní třídě kolových rýpadel s krátkou zádí 16–20 tun uvedl japonský výrobce Komatsu aktuálně na trh dvě novinky. Jsou jimi rýpadla PW 168-11 a PW 198-11, které dobře zaplňují prostor v nabídce kompaktních dvacetitunových kolovek. Podle prvních oficiálních informací se stavaři mohou těšit na výkonné stroje s všestranným využitím, spolehlivostí a odolností, typickou pro tuto značku. To vše bylo úhledně zabaleno do kompaktních rozměrů, díky kterým se rýpadla jednak dobře převáží na větší vzdálenosti a jednak mohou pracovat i v podmínkách, kde možnosti klasických konvenčních bagrů končí. Díky spolupráci s tuzemským dealerem těchto strojů, společnosti KUHN – BOHEMIA a.s. vám přinášíme první informace z tiskových materiálů.

Agilní a „všehoschopný“ bagr Komatsu PW 198-11 už je k objednání i na českém trhu.

Jedním z trendů posledních let je zkracování rýpadel při současném zachování klíčových parametrů jako je rypná síla na lžíci nebo síla zdvihu. Komatsu na to šlo chytře a na základě vlastního průzkumu trhu zjišťovali jejich konstruktéři u uživatelů, jaké provozní parametry jsou pro ně z hlediska zachování nízkých provozních nákladů důležité. U obou novinek je hlavním argumentem nízká přepravní výška (3,1 m), díky které nemusejí být stroje při transportu dopravovány na nízkopodlažních přívěsech, ale bohatě stačí standardní přívěsy s ložnou výškou do čtyř metrů. Dalším požadavkem bylo, aby mohly být rýpadla nasazována i v členitých zástavbách s omezenými prostorovými podmínkami. Stroje se tak mohou pochlubit opravdu krátkým zadním převisem (1,85–1,9 m), který je předurčuje pro tato staveniště.

Mimořádné jízdní zážitky a pohodlí

Pro zachování vysokého zvedacího výkonu, potřebného při přesunech velkého objemu materiálu nebo při manipulaci s těžkými břemeny, umístil výrobce nové motory úplně dozadu a optimalizoval výložník, který je na několika místech speciálně zesílen. Vznětové čtyřválce, kterými jsou novinky osazeny, disponují výkony 110 kW (PW 168-11) a 129 kW (PW198-11) a jsou připraveny na emisní normu EU Stage V. Ve standardní konfiguraci (bez úprav) mohou spalovat i novou generaci biopaliv, známou pod označením HVO1) . Komatsu se tak po boku dalších několika světových výrobců připravuje na dobu, kdy budou o úspěchu či neúspěchu rozhodovat hlavně ekologická kritéria. Jak dokumentují první záběry z testovacích provozů, nová rýpadla slibují i mimořádné zážitky v oblasti jízdních vlastností. Nízké celkové těžiště stroje dopřeje obsluze skvělý pocit stability a to jak při jízdě na komunikaci, tak třeba při nakládce materiálu na stavbě.

Malý, ale silný. Posílená hydraulika a výložník se podepisují na mimořádné zvedací síle obou novinek od Komatsu.
Malý, ale silný. Posílená hydraulika a výložník se podepisují na mimořádné zvedací síle obou novinek od Komatsu.

V kabině obou novinek vládne pohodlí. Ergonomicky dobře rozmístěné ovládací prvky, kdy jsou všechny důležité ovládací funkce integrovány do joysticků, spolu s novou prémiovou sedačkou, vybavenou vícestupňovou ventilací a vyhříváním, vykouzlí úsměv na tváři i toho nejnáročnějšího strojníka. Dobře postaráno je i o bezpečnost: výhled všemi směry má obsluha díky velkým proskleným plochám a obrazu, který je do kabiny přenášený hned ze čtyř kamer (k dispozici je tzv Bird View – ptačí pohled pro sledování dění kolem celého stroje). Aby dostali stroje homologaci pro provoz na pozemních komunikacích, nechybí v jejich výbavě rychloměr.

Technické parametry nových rýpadel Komatsu.
Technické parametry nových rýpadel Komatsu.

Dokonalá příprava na současnost a budoucnost

Tak jako v případě možnosti spalování alternativních paliv i v případě dodatečné výbavy strojů je patrné, jak racionálně a dopředu konstruktéři v Komatsu mysleli. Oba stroje jsou v základu vybaveny přípravou na instalaci nejmodernějších 3D nivelačních systémů (rozvody pro kabeláže, úchyty na senzory, držáky na přídavné apod.) a tiltrotátorů, pro které jsou speciálně uzpůsobeny joysticky. Samozřejmostí je pokročilý řídicí software pro volbu konkrétního typu příslušenství včetně programovatelných módů s uživatelsky přívětivým ovládáním. Co se bude líbit, je robustní závěs pro zapojení tažených přívěsů, na které si obsluha může naložit například příslušenství, nebo si v něm odvézt materiál. Rýpadlo se tak na každé stavbě stává samostatnou „údernou“ jednotkou, která v rukou jednoho šikovného strojníka zvládne široké penzum práce.

Další výhody? Snadná údržba

Odstávky stroje zdržují a nikoho nebaví. Nová rýpadla jsou proto vyrobena tak, aby údržba nekladla na provozovatele zvýšené nároky. Z tohoto důvodu tu proto najdeme například nové filtry pevných částic s prodlouženým intervalem výměny 8 000 motohodin, nebo systém následné úpravy výfukových plynů (DOC), jenž se aktivuje automaticky a při práci, tudíž není vyžadováno odstavení stroje. Údržbové a servisní body jsou plně dosažitelné ze země – stačí pouze otevřít příslušnou kapotu. Všechny servisní informace se sbírají v řídicí jednotce stroje, jsou přehledně zobrazovány na monitoru v kabině a samozřejmě také v rámci vzdálené správy prostřednictvím továrního systému KOMTRAX™.

Více informací o nových kolových rýpadlech, možnostech jejich konfigurace nebo financování vám rádi podají obchodní zástupci dealera, společnosti KUHN-BOHEMIA.

Autor: Jan Rybář
Foto: Komatsu

1) Syntetická nafta z obnovitelných surovin. Nejčastěji se vyrábí z rostlinných olejů pomocí hydrogenačního procesu. Tento proces odstraňuje nečistoty a nežádoucí sloučeniny, čímž vzniká vysoce kvalitní syntetický produkt s nízkým obsahem síry.

Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.

Přečtěte si také

 

Nové

Velké jeřáby Peiner v Československu, díl II

Zveřejněno 30.9. V našem putování za jeřáby na stavbách někdejšího Československa si tentokrát představíme modely Peiner SN 500-08, Peiner MK 630 a Peiner MK 900. První z nich se objevil například při výstavbě papíren Štětí nebo petrochemičky v Litvínově, zbylé dva… celý příspěvek

S čistotou provozu pomáhá v lomu Budislav myčka MobyDick

Zveřejněno 27.9. Už dlouho jsme v redakci zamýšleli zpracovat reportáž z provozu myčky nákladních vozidel švýcarského výrobce Frutiger AG, který má hlavní výrobní závod v Týništi nad Orlicí. Od zástupců firmy Frutiger CZ, s.r.o. jsme nedávno dostali tip na jednu… celý příspěvek

Seznamte se s tiltrotátory a příslušenstvím značky MRT

Zveřejněno 25.9. Nějak jsme si v posledních letech zvykli, že se na českém trhu v oblasti příslušenství objevuje záplava neznámých značek. Často mají společné to, že jsou podezřele levné, podezřele vypadají, nemají žádné reference a nikdo k nim nechce poskytovat… celý příspěvek