Renomag.cz - Díly náhradní pro stavební stroje
Dnes je 7.10. – svátek slaví Justýna

Mercedes nabízí elektrický pohon pro těžkou logistiku. Testovací eActros dorazil do Prahy

Zveřejněno: 25. 7. 2022

V minulém vydání Stavební techniky jsme v souvislosti se společností Mercedes-Benz Trucks ČR zmínili, že toto seskupení drží již po dvacáté v řadě prvenství v prodeji nákladních automobilů nad 6 tun. Mercedes patří, a to plně v souladu s požadavky Evropské unie, i k nejprogresivnějším výrobcům v oblasti produkce elektricky poháněných vozidel. Následující řádky jsou toho důkazem.

Do Prahy přijel eActros z Lipska po vlastní ose.

Výrobci motorových vozidel jsou Evropskou unií nemilosrdně tlačeni k povinné výrobě stanoveného podílu elektromobilů v rámci celkové produkce, což se týká i těžkých nákladních vozidel. Co se zdálo ještě před několika málo lety utopií a „snovou představou” šéfů EU, je dnes tvrdou skutečností. Mercedes-Benz, jako jedna z předních značek, se na příští dekádu důkladně připravuje. Dokázala to odborným novinářům na sklonku měsíce dubna, kdy ve svém novém sídle v Praze-Stodůlkách předvedla nejnovější eActros pro „těžkou městskou logistiku”. Vozidlo přijelo z Lipska do Prahy po vlastní ose. I to bylo předmětem zkoušky, přestože je elektromobil určen především pro městskou rozvážku s akčním rádiem kolem 250 km za den. Posádka absolvovala trasu v úsporném režimu, s prázdným vozidlem a většinu cesty se zapojeným tempomatem nastaveným na rychlost 80 km/h.

Z Lipska do Prahy bez dobíjení

Nákladní elektromobil byl pro tento účel konfigurován jako dvounápravové vozidlo s aerodynamickou skříňovou nástavbou firmy SPIER. Vozidlo s přípustnou celkovou hmotností 19 tun sjelo z montážní linky na konci loňského roku.

Při odjezdu z Lipska byly akumulátory nabity na 100 % a po příjezdu do Stodůlek, tedy po ujetí 270 km, zbývalo v akumulátorech ještě 43 % z celkové kapacity cca 300 kWh. To odpovídá průměrné spotřebě přibližně 60 kWh/100 km.

Výrazný vliv na spotřebu elektrické energie bude mít pochopitelně hmotnost nákladu. Při jízdě se zatíženým vozidlem bude jízdní dosah kratší, ale i tak je uvedený výsledek celkové spotřeby optimistický. Kromě toho je nutné vzít v úvahu rekuperaci – každé brzdění nebo sjíždění klesání vrací energii do akumulátorů a prodlužuje zbývající jízdní dosah. Pro jízdu s nákladem to platí o to více.

Testovaný vůz u nabíjecího stojanu Siemens Sicharge D ve Stodůlkách.
Testovaný vůz u nabíjecího stojanu Siemens Sicharge D ve Stodůlkách.

První zkušenosti

Vozidlo bylo předáno zákazníkovi ve Wörthu po schválení dotace z německého federálního financování. Elektromobil je určen k přepravě paletizovaných zásilek v oblasti Lipska. Nutno poznamenat, že DB Schenker již získal rozsáhlé zkušenosti s dalšími nákladními elektromobily společnosti Daimler Truck AG, i s prototypem eActros, jedním z vozidel inovační flotily. Díky nízké hlučnosti jsou rozvážkové elektromobily vhodné i pro noční rozvozy zboží v hustě osídlených oblastech. Oproti nákladnímu vozu se spalovacím motorem nabízí elektromobil klidnější jízdu bez vibrací.

V komfortním interiéru jsme zaznamenali úpravy přístrojového štítu.
V komfortním interiéru jsme zaznamenali úpravy přístrojového štítu.

Variabilní sestava akumulátorů

U nejnovější verze, která je v provozu od letošního roku, mohou být zdroje energie vytvořeny třemi (eActros 300) nebo čtyřmi akumulátorovými bateriemi (eActros 400). Každá má instalovanou kapacitu 112 kWh, z čehož je využitelných přibližně 97 kWh. Typ eActros 400 má dojezd až 400 kilometrů.

Podvozek vybavený čtyřmi sadami akumulátorových baterií.
Podvozek vybavený čtyřmi sadami akumulátorových baterií.

Srdcem elektrického nákladního vozu je jeho pohonný řetězec nesený na standardním rámu. Tuhá „elektrická” hnací náprava je opatřena dvěma integrovanými elektromotory a dvoustupňovou převodovkou. Dva kapalinou chlazené motory poskytují trvalý výkon 330 kW a špičkový výkon 400 kW. V případě „našeho” vozidla šlo o verzi se třemi akumulátory. Zkušební jízda prokázala dostatečnou rezervu energie i s výbavou třemi sadami baterií.

Vozidlo lze nabíjet stejnosměrným proudem s příkonem až 180 kW. U konvenční stejnosměrné rychlonabíjecí stanice s nabíjecím proudem 400 A trvá nabití z 20 % kapacity na 80 % tří akumulátorových sad o něco déle než jednu hodinu.

Za volantem

První dojem, který si řidič odnese při usednutí za volant a po „nastartování” motoru, je nezvyklé ticho. Protože bezhlučnou jízdou se vozidlo vyznačuje i zvenku vůči svému okolí, je vybaveno generátory zvuků, které u přechodů pro chodce upozorní na přítomnost vozidla.

Dva integrované elektromotory mají vysokou účinnost a poskytují výkon s vysokým rozběhovým momentem. Pohonný řetězec zajišťuje nečekané zrychlení, působivý jízdní komfort a jízdní dynamiku, která umožňuje uvolněnou jízdu. „Hudebně založení milovníci klasiky” budou zřejmě postrádat zvuk spalovacího motoru, ale zejména při delším pobytu za volantem tichý interiér přijde vhod i staromilcům. Nízké těžiště navíc zlepší průjezd zatáčkou.

Závěrem

Mercedes-Benz tímto projektem, spolu s ostatními renomovanými výrobci těžkých nákladních vozidel, ukázal jednu z reálných cest k ekologické logistice (dne 2. května oznámilo zahájení prodeje těžké řady elektrických nákladních vozidel kupř. Volvo). Nutno ovšem mít na paměti, že pořízení vysoce výkonného těžkého elektromobilu se zatím pojí s vyššími náklady na jeho pořízení a se sníženou užitečnou hmotností. Další výdaje se mohou pojit s případnou výměnou lithiových baterií.

 

Nové

Velké jeřáby Peiner v Československu, díl II

Zveřejněno 30.9. V našem putování za jeřáby na stavbách někdejšího Československa si tentokrát představíme modely Peiner SN 500-08, Peiner MK 630 a Peiner MK 900. První z nich se objevil například při výstavbě papíren Štětí nebo petrochemičky v Litvínově, zbylé dva… celý příspěvek

S čistotou provozu pomáhá v lomu Budislav myčka MobyDick

Zveřejněno 27.9. Už dlouho jsme v redakci zamýšleli zpracovat reportáž z provozu myčky nákladních vozidel švýcarského výrobce Frutiger AG, který má hlavní výrobní závod v Týništi nad Orlicí. Od zástupců firmy Frutiger CZ, s.r.o. jsme nedávno dostali tip na jednu… celý příspěvek

Seznamte se s tiltrotátory a příslušenstvím značky MRT

Zveřejněno 25.9. Nějak jsme si v posledních letech zvykli, že se na českém trhu v oblasti příslušenství objevuje záplava neznámých značek. Často mají společné to, že jsou podezřele levné, podezřele vypadají, nemají žádné reference a nikdo k nim nechce poskytovat… celý příspěvek