Prodej, pronájem a servis stavební techniky - NorWit, s.r.o.
Dnes je 2.2. – svátek slaví Nela

Firmě KERACLAY se nové stroje Komatsu vyplácejí. Produktivita šla nahoru

Zveřejněno: 26. 8. 2022

S redakcí jsme se vypravili do sídla společnosti KERACLAY, a.s., která v Nehvizdech nedaleko Prahy vlastní a provozuje dva lomy. Těží zde speciální žáruvzdorné jíly, použitelné ve stavebnictví. Pro těžbu využívá společnost velký počet strojů Komatsu; v Nehvizdech pracují dva kolové nakladače (Komatsu WA470, WA250), pásový dozer Komatsu D61 a šest nových kloubových damprů Komatsu HM300, na které jsme se sem zajeli podívat.

Celkem šest kloubových damprů Komatsu HM300 pracuje v lomech společnosti KERACLAY v Nehvizdech u Prahy.

Nejen o zkušenostech s technikou Komatsu jsme hovořili s ředitelem společnosti KERACLAY, Milanem Topolančinem. Před začátkem samotného rozhovoru, ještě doplňme, že KERACLAY provozuje další stroje tohoto japonského výrobce také ve svém provozu na severu Čech. Konkrétně pasové rýpadlo HB365LC-3, dvojici pasových dozerů D61EX-24, lomový dampr HM400-5 a dvojici nakladačů WA250PZ-6 a WA270-7. Všech 13 strojů dodal do firmy výhradní dealer značky Komatsu v ČR, společnost KUHN-BOHEMIA a.s.

Čím se vaše společnost zabývá?

Firma KERACLAY vznikla v roce 2013. V současnosti zajišťujeme kompletní hornickou činnost a tady v Nehvizdech provozujeme dva vlastní lomy na těžbu žáruvzdorných jílů. Tento materiál se zde historicky těží někdy od roku 1975.

Pohled do kabiny dampru Komatsu HM300. Modernizace flotily znamenala také výrazné zvýšení komfortu pro posádky strojů.
Pohled do kabiny dampru Komatsu HM300. Modernizace flotily znamenala také výrazné zvýšení komfortu pro posádky strojů.

V Nehvizdech máte početnou flotilu damprů od Komatsu. Jak se osvědčily?

Máme tady šest damprů, z toho tři jsou v našem majetku a tři máme v pronájmu od KUHN-BOHEMIA. Co se týče zkušeností, řeknu to stručně: když jsem tu před 20 lety začínal, jezdilo tu 25 tatrovek, 4 bagry a měli jsme tu 30 lidí. Dnes tu máme 6 dumprů, 2 bagry a 8 lidí a máme ještě o 30 % větší výkon. Je to jen díky tomu, že technika od Komatsu je spolehlivá. Když chlapi ráno v šest nastartují, jezdí v pohodě do půl páté odpoledne. Dříve vyjeli sklápěčky v sedm ráno a odpoledne už byly často odstavovány. Samozřejmě i ten komfort pro obsluhu je dnes úplně jinde.

Další zástupce z početné „rodiny“ Komatsu u firmy KERACLAY – kolový nakladač WA470. V pozadí WA250PZ-6.
Další zástupce z početné „rodiny“ Komatsu u firmy KERACLAY – kolový nakladač WA470. V pozadí WA250PZ-6.

Vypadá to na samá pozitiva. Takže z toho ve finále profitují i vaši zákazníci?

Ano, samozřejmě. Udělali jsme si u našich zákazníků dobré renomé. Když jim řekneme, že budou mít k danému termínu vytěženo, tak to prostě k tomuto termínu bude. Bez spolehlivé techniky by toto nebylo možné. Produktivita šla nahoru, stejně tak komfort a bezpečnost. Nemusíme nic řešit, stroje splňují všechny potřebné normy a my máme klid na naši práci.

Historie těžby v Nehvizdech

Závod Brník byl v roce 1982 začleněn do státního podniku Severočeské keramické závody Most z tehdejších Moravských šamotových a lupkových závodů Velké Opatovice. Jeho cílem byla a je těžba a úprava celé řady jílů z oblasti Středočeské křídové tabule. K závodu patří i provozovna Nehvizdy, torzo někdejšího gigantického záměru (jak již zmíněného podniku MŠLZ Velké Opatovice, tak jeho tehdejšího nadřízeného orgánu tj. Generálního ředitelství Československých keramických závodů) postavit kombinát na zpracování žárovzdorných jílů pro další použití především v keramice.

Jak byste zhodnotil vaši dosavadní spolupráci s dealerem Komatsu, společností KUHN-BOHEMIA?

S Komatsu, respektive s KUHN-BOHEMIA, spolupracujeme nějakých 8 let. Řeknu to otevřeně, dnes jsou po technické stránce téměř všechny stoje zavedených světových značek na podobné úrovni. Ale pokud si vybudujete s dodavatelem dlouhodobý vztah, všechno je jednodušší. U KUHN-BOHEMIA mají perfektně zvládnutý servis: jeden den zavoláte, druhý den přijedou. A nemusím asi vysvětlovat, o jakých penězích se tady bavíme, pokud vám mašiny stojí a nepracují. Měl jsem případ, kdy mi jiný stroj 12 dní stál kvůli tomu, že prodejce nebyl schopný dodat klínový řemen. Po takové zkušenosti se pochopitelně s takovou značkou rozloučíte.

Je podle vás výhodou mít flotilu postavenou víceméně na jedné značce?

Ano, jednoznačně. My máme nějakých 90 % techniky od Komatsu a výhodou kromě výše řečeného je také to, že naši chlapi tu techniku znají a když je problém, dokážou si vzájemně pomoci, protože mají všichni mašinu od jednoho výrobce.

Firmy KERACLAY má ve své flotile též hybridní pasové rýpadlo HB 365LC.
Firmy KERACLAY má ve své flotile též hybridní pasové rýpadlo HB 365LC.

Vaši lidé jsou tedy s technikou od Komatsu také spokojeni?

Ano, myslím, že ano. Fluktuace lidí je u nás nulová, každý strojník tu má vlastní stroj a až na nějaké nutné výjimky se v nich nestřídají, takže se o ně starají jako o vlastní. Což je samozřejmě také plus.

Mohl byste popsat čtenářům, jak vypadá běžný pracovní den na dampru tady v Nehvizdech?

Ve dvou lomech tu těžíme speciální žáruvzdorné jíly. Horninu těžíme odstřelem, větší kusy se rozbíjejí pomocí rýpadel s kladivy. Pak se hornina nakládá pomocí nakladačů do damprů, které ji odvážejí do vnitřní výsypky. Na korbu se vejde přibližně 6 plně naložených lžic materiálu. Dampry HM300 jsou homologované pro provoz na silnicích, takže mají SPZky a mohou na trase z lomu bez obav přejet krátký úsek po veřejné komunikaci.

Současnost společnosti KERACLAY a.s.

Dnešní nabídka výrobků obsahuje řadu kvalitních a ojedinělých jílů, dostupných v různém stupni zpracování. V souladu s trendem přizpůsobovat se různým technologickým požadavkům zákazníka společnost sestavuje komplexní licí a nebo točírenské hmoty. Výhodou této filosofie je, že odběratel nemusí pořizovat a udržovat úpravárenské části výrobní technologie a tato praxe má i více další výhod. Více informací na www.keramost.cz

Máte v damprech nějakou speciální výbavu?

Ani ne. Ty dampry jsou ve standardu dobře vybavené. Klimatizace, vyhřívaná korba a spousta dalšího. Co jsme si ale nechali domontovat, byly zpětné kamery. Zrcátka jsou sice velmi přesná a je jich tam nepočítaně, ale přeci jen, kamera vám dá přesnější obraz, když se třeba blížíte k nějaké hraně. U kolových nakladačů máme vážicí systém. Strojník zvedne lopatu a přesně ví, kolik v ní má a kolik materiálu už na auto naložil. Auta proto nejezdí přetížená a řidiči tu nemusí odsypávat, jako se to občas v minulosti stávalo.

Můžete ze zkušenosti říci, kolik takový dampr může najet motohodin, aniž by docházelo ke ztrátě jízdních kvalit?

To je rozdílné kus od kusu, přibližně většinu 15 až 18 tisíc motohodin. U starší techniky, kterou jsme tu měli, se pak při těchto nájezdech zvyšovala poruchovost, což samozřejmě ovlivňuje efektivitu firmy.

Dampry Komatsu HM300 se vyznačují provozní spolehlivostí, zaručující vysokou produktivitu.
Dampry Komatsu HM300 se vyznačují provozní spolehlivostí, zaručující vysokou produktivitu.

A jak byste zhodnotil spotřebu PHM nových damprů HM300?

Měli jsme tu na zkoušku dampry jiných značek, takže mohu srovnávat. Obecně, jak jsem řekl, stroje jsou dnes dost podobné a rozdíly ve spotřebách se stírají. Při porovnávání navíc musíte brát v potaz různé podmínky: jiná spotřeba je v zimě, když jsou komunikace hůře sjízdné, jiná bude v případech, kdy děláte povrchovou skrývku, a úplně jiná bude, když jezdíte do jámy a musíte překonávat značná výšková převýšení. Dampry Komatsu mají telematiku, provozní data se sbírají u referenta dopravy, který s nimi dále pracuje, dělá reporty a vyhodnocuje. Když to shrnu v jedné větě: chceme co nejlevnější a co nejkvalitnější stroj s perfektním servisem.

 

Nové

Zelená roura na hladině? Pozor, může to být komín od podvodního buldozeru

Zveřejněno 1.2. Je tomu již téměř rok, co bylo v Praze u Štvanického ostrova rušno. Na probíhající stavbě Štvanické lávky (viz naše reportáž o manipulátoru JCB) tu byl na nesplavné části Vltavy nasazen speciální podvodní buldozer Komatsu D 155 W. Tento úctyhodný… celý příspěvek

Tunelová rýpadla Volvo s příslušenstvím Epiroc stavějí v Praze novou linku metra

Zveřejněno 30.1. Málokomu se poštěstí vidět ražbu tunelů na vlastní oči. My jsme tuto možnost měli. U příležitosti realizace nové linky metra D v Praze jsme se zajeli podívat na speciální tunelová rýpadla Volvo, která hrají při stavbě podzemní infrastruktury… celý příspěvek

V Hydraulikservis I vracejí do kondice nakladač Caterpillar 972G

Zveřejněno 26.1. Dílny specializované servisní firmy Hydraulikservis I v Bohuňovicích na Olomoucku zažívají jednu z největších zakázek poslední doby. Unikátní přestavbu zde podstupuje čelní kolový nakladač Caterpillar 972G. Stroj, který byl vyrobený v roce 2001, byl… celý příspěvek