Profibagr.cz - Náhradní díly pro stavební a zemědělskou techniku
Dnes je 19.4. – svátek slaví Rostislav

Hybridní rýpadlo Komatsu HB215LC-1 snižuje spotřebu a šetří životní prostředí

Zveřejněno: 24. 1. 2014

Více než 2 200 hybridních rýpadel dodala za posledních pět let na světový trh společnost Komatsu. Vůbec první hybridní stavební stroj, pásové hydraulické rýpadlo Komatsu PC200-8 Hybrid, sjel z výrobního pásu v roce 2008. Díky neustálým inovacím Komatsu vyvinula již druhou generaci těchto strojů, konkrétně to jsou modely HB205-1 a především HB215LC-1. Tato hybridní rýpadla nabízí svým zákazníkům samozřejmě také společnost KUHN-BOHEMIA, výhradní prodejce stavebních strojů značky Komatsu v České republice.

Podnětem k vývoji hybridního stroje byl zhoršující se stav životního prostředí. Společnost Komatsu hledala cesty, jak nabídnout svým zákazníkům stroje šetrné k životnímu prostředí s vynikajícími výkonovými parametry při současném výrazném snížení provozních nákladů.

Vývoj a postupné prodeje hybridních rýpadel

Vývoj hybridního rýpadla byl zahájen kolem roku 1998. V květnu 2003 byl postaven první prototyp a v roce 2008 byla zahájena sériová výroba modelu PC200-8 Hybrid. Nejprve se hybridní rýpadla začala prodávat v Číně a Japonsku, kde dodnes funguje jedno z těchto nejstarších rýpadel, bez jakýchkoliv problémů má odpracováno přes 16 000 hodin. Poté přišly na řadu USA a od roku 2011 jsou hybridní rýpadla Komatsu k dispozici také v Evropě. Společnost Komatsu neustále rozvíjí svoji hybridní technologii a potvrzuje tak pozici světové jedničky v inovacích a pokrokových technologiích v oboru stavebních strojů.

Více o rýpadlu Komatsu HB215LC-1

Rýpadlo HB215LC-1 se svou provozní hmotností 21.220 kg a lopatami o objemu 0,8–1,1 m3 řadí do nejrozšířenější kategorie hydraulických rýpadel o hmotnosti 21 tun, přitom nabízí o 25 % nižší spotřebu paliva a také o 25 % menší množství emisí CO2. Nabízí zákazníkům vlastnosti, které činí z rýpadel Komatsu světovou špičku – prvotřídní pohodlí posádky, vysokou bezpečnost, velkou spolehlivost a nízké provozní náklady. Kabina, výložník a násada, podvozek a otočná nástavba jsou v podstatě stejné jako u rýpadla PC210-8. Standardně dodávané přídavné hydraulické okruhy umožňují využití hydraulicky poháněné příslušenství jako jsou hydraulická kladiva, drapáky, demoliční čelisti a podobně.

Rýpadlo HB215LC-1 je poháněné hybridním systémem Komatsu, sestávajícím se z elektromotoru otoče, superkondenzátoru s měničem a ze vznětového motoru o výkonu 104 kW, který je vybaven generátorem elektrické energie. Systém zároveň rekuperuje pohybovou energii otoče. Pohybová energie otočné nástavby je při brzdění přeměněna na elektrickou energii a uložena v superkondenzátorech. Odtud je využívána při opětném otáčení otočné nástavby nebo, pokud není pro otáčení potřeba, pomáhá vznětovému motoru pohánět hydraulická čerpadla a tím zmenšit špičkovou potřebu výkonu. Řízení celého systému zajišťuje elektronická řídící jednotka. Hybridní systém rýpadla HB215LC-1 zajišťuje úsporu paliva ve výší 25 % a odpovídající snížení emisí CO2 ve srovnání se ”standardním” hydraulickým rýpadlem stejné velikosti při typickém pracovním cyklu rýpadla. Rýpadlo je dodáváno se systémem bezdrátového přenosu informací KOMTRAXTM, který posílá informace o nasazení stroje na zabezpečenou internetovou stránku. Data jako počet odpracovaných hodin, upozornění na blížící se údržbu, výstrahy a upozornění jsou zákazníkům k dispozici pro další analýzu. Po dvou letech od uvedení modelu HB215LC-1 na evropský trh se potvrzují informace o úsporách dosažených ve srovnání se „standardními” rýpadly a současně i o spolehlivosti systému.

Zkušenosti zákazníků s rýpadlem Komatsu HB215LC-1

Také osobní zkušenosti zákazníků, kteří v rámci skupiny KUHN, kam patří i společnost KUHN-BOHEMIA, potvrzují vysoce pozitivní hodnocení těchto strojů. Například v západním Rakousku pracuje od září 2011 rýpadlo HB215LC-1 na protipovodňových opatřeních na řece Rýn. Podle majitele stavební firmy Landesflussbauhoff Vorlarlberg, která má práce na starost, rýpadlo nasazené na úpravě břehů vyniká nízkou spotřebou paliva a velmi rychlými pracovními cykly. Podobné zkušenosti potvrzují i zástupci stavební Bernegger z rakouského Mollnu, která provozuje od září 2011 jedno z prvních rýpadel HB215LC-1 dodaných do Evropy. Rýpadlo odpracovalo již 1 800 hodin a zaznamenané údaje potvrzují průměrnou spotřebu paliva nižší o 5 l/h při stejném nasazení ve srovnání s předešlým typem rýpadla. To v tomto konkrétním případě představuje za celou dobu činnosti, při ceně nafty 1,2 EUR/l, úsporu ve výši 10 800 EUR.

Také v jiných částech Evropy se rýpadla HB215LC-1 osvědčují. Například v Norsku u společnosti Morten Gultvedt Entreprenor AS pracuje rýpadlo při demolicích, na stavbě komunikací a při nakládce. Posádka stroje kladně hodnotí především vysoký výkon rýpadla, velmi rychlé cykly (díky elektrickému pohonu otoče), nízkou hlučnost a spotřebu. I přesto, že volnoběh tvoří pouze 15 % doby práce rýpadla, protože posádka motor při volnoběhu vypíná (průměr je mezi 25–30 %), je spotřeba paliva velmi nízká a dosahuje v průměru 11 l/h (o 35 % nižší než měl předchozí stroj stejné kategorie).

Dalším spokojeným zákazníkem je společnost VERHELS Group z Belgie. HB215LC-1 nasazené při recyklacích stavebního materiálu vykazuje úsporu paliva ve výši 30 % ve srovnání s předchozím strojem, což představuje za několik měsíců nasazení úsporu ve výši 5 800 EUR. Posledním z příkladů úspěšného nasazení je HB215LC-1 působící na projektu Crossrail v Londýně. Rýpadlo, jedno z pěti HB215LC-1 dodaných společnosti Ridgway Rentals, nakládá materiál vytěžený razícími štíty na nákladní auta. Optimální cyklus pro využití všech výhod hybridního systému Komatsu (časté otáčení vrchní nástavby) umožnil dosažení úspory paliva o 28,6 % ve srovnání s předchozím rýpadlem, nasazeným na stejné práci a při zachování stejného výkonu.

Všichni výše uvedení uživatelé vedle úspor paliva oceňují i nižší emise CO2 a vysokou technologickou úroveň rýpadla, která jim poskytuje významnou konkurenční výhodu při získávání zakázek na dnešním náročném trhu.

Rozšíření technologie na další stroje

Na základě vynikajícího ohlasu zákazníků z dosavadního nasazení hybridních rýpadel plánuje společnost Komatsu rozšíření této technologie na větší modely rýpadel a také na další typy stavebních strojů. Jako vedoucí firma v oboru stavebních strojů bude společnost Komatsu nadále uvádět na trh stavební stroje s co nejnižším negativním vlivem na životní prostředí při zachování jejich vysoké výkonnosti. Společnost Komatsu hodlá nadále rozvíjet svoji hybridní technologii a potvrzovat tak pozici světové jedničky v inovacích a pokrokových technologiích v oboru stavebních strojů. A tuto svoji vedoucí roli chce posilovat také a především pro zajištění úspěchu svých zákazníků.

Foto: Archiv firmy
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

Variantné modulárne riešenia kompaktného nakladača Valet 150 a jeho prídavných zariadení

Zveřejněno 3.4. Kompaktný nakladač Valet 150 vznikol v rámci vývojového projektu na Ústave automobilového inžinierstva a konštruovania Strojníckej fakulty Slovenskej Technickej Univerzity v Bratislave. Postupne vznikali variantné riešenia tohto mobilného pracovného… celý příspěvek

Těžba v arizonských dolech bude automatizovaná

Zveřejněno 1.4. Ve významné arizonské těžební lokalitě Bagdád bude předán celý proces těžby dálkově řízeným strojům. Klíčovým prvkem inovace je systém Cat MineStar Command for Hauling, který přináší zásadní změny v oblasti bezpečnosti, produktivity i efektivity. celý příspěvek

Hutnicí techniku Bomag nyní pořídíte s extra slevou a rozšířenou výbavou

Zveřejněno 29.3. Společnost NorWit, oficiální distributor ručně vedené hutnicí techniky Bomag, připravila pro letošní stavební sezonu cenovou akci na vybrané stroje tohoto výrobce. celý příspěvek