Dnes je 19.3. – svátek slaví Josef

Několik světových premiér aneb Liebherr na veletrhu Bauma 2022

Zveřejněno: 6. 2. 2023

Na fanoušky značky Liebherr na mnichovském veletrhu Bauma čekala v říjnu velkorysá podívaná. Německý výrobce obsadil plochu o rozloze 15 000 m² a divákům ukázal přibližně 100 exponátů. Bylo mezi nimi několik úplně nových stavebních strojů, jeřábů, ale mezi vystavenou technikou nechyběly ani speciální stroje pro zakládání staveb, autojeřáby, mobilní věžové jeřáby, příslušenství a celá řada inovativních komponentů. V článku si přiblížíme to nejzajímavější, co bylo na stánku Liebherr k vidění.

Rýpadlo Liebherr R9XX H2 získalo ocenění The 2022 Bauma Innovation Award.

V souladu s celosvětovým ekologickým trendem představil Liebherr několik řešení přispívajících ke snížení emisí oxidu uhlíku. Alternativy k čistě spalovacím motorům ukázal například na konceptu teleskopického manipulátoru, který může být vybaven třemi různými způsoby pohonu. Jako „palivo” lze využít buď hydrogenovaný rostlinný olej1) , elektrickou energii z baterie, nebo kombinaci obou variant.

První rýpadlo Liebherr na vodík

V segmentu těžkých pasových rýpadel zaujal příchozí Liebherr R9XX H2; první model výrobce, vybavený vodíkovým pohonem. Stroj byl vystaven spolu s čerpací vodíkovou stanicí. Podle dostupných parametrů dosahuje rýpadlo stejných pracovních výkonů jako obdobný model s konvenčním pohonem, tankování vodíku je navíc pohodlné, rychlé a samozřejmě produkce emisí CO2 je v tomto případě rapidně snížena. Stroj získal dokonce ocenění The 2022 Bauma Innovation Award, udělované za nejvíce inovativní počiny.

Hned vedle vodíkového rýpadla byl vystaven další unikát ze „stáje“ Liebherr: Elektrické tunelové rýpadlo 950 E, vybavené frézou značky Kemroc. Baterie (volitelná výbava) umožňující 30 minut jízdy rychlostí 2 km/h.
Hned vedle vodíkového rýpadla byl vystaven další unikát ze „stáje“ Liebherr: Elektrické tunelové rýpadlo 950 E, vybavené frézou značky Kemroc. Baterie (volitelná výbava) umožňující 30 minut jízdy rychlostí 2 km/h.

Obr pod trolejemi

O tom, jak bude vypadat elektrifikace těch největších těžebních obrů, se diváci mohli přesvědčit u vystaveného pevného dumperu Liebherr T274. Stroj s provozní hmotností 305 tun a výkonem 2 720 kW je napájen elektřinou, která je dodávaná pomocí dvojice sběračů z trolejového vedení. Dumper nabízí v porovnání s naftovým motorem větší produktivitu a nižší provozní náklady. Například rychlost v 10% svahu činí 27 km/h, což je o 12 km/h více než u modelu s konvenčním pohonem.

Novinky v segmentu těžkých strojů

V oblasti stavebních strojů byl vůbec poprvé naživo k vidění pasový dozer Liebherr PR 766 G8. Stroj je vybaven vysoce účinným hydrostatickým pohonem „High Drive” a navíc, v kategorii padesátitunových pasových dozerů, se jedná o jediný stroj s tímto typem pohonu. V těžším segmentu pásových rýpadel s hmotností 70–100 tun byly na veletrhu představeny čtyři zbrusu nové modely (R 972, R 978 SME, R 992 a R 998 SME). Tyto stroje se mohou pochlubit nižší spotřebou paliva a také novým elektronickým asistenčním systémem pro plnění lžíce (Liebherr Bucket Fill Assist). Rýpadla by se měla začít sériově vyrábět od dubna 2023.

Dozer Liebherr PR 766 G8 je vybaven vysoce účinným hydrostatickým pohonem „High Drive“.
Dozer Liebherr PR 766 G8 je vybaven vysoce účinným hydrostatickým pohonem „High Drive“.

Vysokopevnostní vláknové lano a nejvyšší jeřáb

Mezi pásovými jeřáby vyčníval nový model Liebherr LX 1400 SX, mimochodem se svými 116 metry výšky bezkonkurenčně nejvyšší stroj na stánku. Multifunkční jeřáb doplňuje prodejní stálici výrobce – model LR 1300 – nicméně posunuje jeho nosnost ještě o 100 tun výše (celkově tedy 400 tun). Jeřáb je přibližně stejně vysoký jako fotbalové hřiště na délku, tedy vyšší než Socha svobody i s podstavcem. Variabilní výložník může po rozložení vyzvedávat břemeno dokonce až do výšky 170 metrů.

Zajímavá byla rovněž ukázka nového typu lana jeřábu. Lano, vyrobené ze syntetických vláken, bylo poprvé představeno na minulé Baumě a od té doby se stalo nedílnou součástí výbavy několika jeřábů na světě. Lano vyniká vysokou pevností a přitom v porovnání s ocelovým lanem je zrhuba pětkrát lehčí.

Kompozitní lano vyniká vysokou pevností. V porovnání se svým ocelovým pretějškem je zrhuba pětkrát lehčí.
Kompozitní lano vyniká vysokou pevností. V porovnání se svým ocelovým pretějškem je zrhuba pětkrát lehčí.

Video magazín Bauma

Výrobce Liebherr byl na veletrh skutečně výborně připraven. Spousta demo ukázek, komentovaných show, řada novinek a zábavy – to vše si diváci z této expozice odnášeli. Liebherr dokonce pro ně připravil speciální mobilní aplikaci, ve které se mohli dozvědět vše o vystavených novinkách, ale rovněž si tu mohli listovat programem nebo přehrávat nejrůznější videa. Na speciální webové stránce www.liebherr-bauma.com se můžete dozvědět vše o této velkolepé show. Dokonce jsou tu připravená reportážní videa z jednotlivých dnů veletrhu.

Autor: Jan Rybář
Foto: Jiří Hejhálek

1) Hydrogenovaný rostlinný olej (HVO = Hydrotreated Vegetable Oil) je, jak název napovídá, vyrobený z olejů a odpadních tuků rostlinného původu.

Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.

Přečtěte si také

 

Nové

Neúnavný pracant Rokbak a první 50tunové rýpadlo LiuGong v Čechách

Zveřejněno 18.3. Sezonu předváděcích akcí pod širým nebem zpravidla na začátku roku zahajuje DEMO TOUR – velká předváděčka v lomu Kalcit v Brně Líšni, kterou společně se svými partnery pořádá prodejce stavebních strojů, společnost Austro Baumaschinen. Mezi letošními… celý příspěvek

Trimble úspěšně dokončil test plně autonomního zemního válce!

Zveřejněno 15.3. Společnost Trimble poprvé přímo na stavbě otestovala plně autonomní zemní válec, čímž učinila další důležitý krok k naplnění vize autonomní mobility. Standardní platforma Trimble Earthworks, určená i pro autonomní řízení instalovaná na zemním válci… celý příspěvek

Tatra ukázala vozidlo Force e-Drive poháněné vodíkovými palivovými články

Zveřejněno 13.3. V říjnu loňského roku měl v rámci konference H2 Fórum 2023 premiéru vůz na podvozku Tatra Force třetí generace s pohonným systémem využívajícím vodíkové palivové články. Vývoj vozidla probíhá v rámci pětičlenného konsorcia, vedeného společností ÚJV… celý příspěvek