Renomag.cz - Díly náhradní pro stavební stroje
Dnes je 5.10. – svátek slaví Eliška

Mercedes-Benz pro svoz komunálního odpadu

Zveřejněno: 8. 10. 2020

Ve vozovém parku předváděcích vozidel společnosti Mercedes-Benz Česká republika přibyla dvě zajímavá vozidla. Obě míří do oblasti komunálního hospodářství. Jde o známý speciál Econic a o čerstvou novinku českém trhu – Actros NGT.

Mercedes-Benz Econic s nástavou Faun Rotopress

V tomto článku se více dozvíte o speciálu Econic, který se používá nejčastěji v segmentu komunálního hospodářství pro svoz domovního odpadu.

Mercedes-Benz Econic

Ačkoliv Mercedes-Benz model Econic již začíná prezentovat hlavně s čistě elektrickým pohonem (sériová výroba se zvolna rozbíhá, uvidíme, jak ji ovlivní současná hluboká ekonomická krize), zákazníci i nadále žádají verze s klasickým vznětovým motorem, případně s agregátem spalujícím stlačený zemní plyn (firemní označení NGT). Současná generace Econicu v provedení Euro VI navazuje na dlouholetou tradici výroby tohoto mimořádného šasi, vytvořeného právě pro použití v hustém městském provozu. Díky nízko uložené bohatě prosklené kabině má řidič i posádka nejen skvělý výhled dopředu i do stran, ale i velmi pohodlný nízký nástup. Na straně spolujezdců je kabina osazena tzv. skládacími dveřmi, které umožňují bezproblémový nástup plným profilem bez toho, aby otevřené dveře vyčnívaly ven. Unikátní je i možnost osadit kabinu čtyřmi sedadly vedle sebe.

Vozidla Econic jsou poháněna osvědčenými hospodárnými řadovými šestiválci OM 936 LA se zdvihovým objemem 7,7 litru. V nabídce jsou tři výkonové verze tohoto motoru: 200 kW/272 k, 220 kW/299 k, 260 kW/354 k. K motorům je standardně připojena samočinná 6stupňová převodovka Allison, kterou výrobce preferuje pro použití s častými rozjezdy v těžkém městském komunálním provozu. Na přání lze vozidlo osadit automatizovanou převodovkou PowerShift 3, která je vhodná pro použití vozu pro běžný rozvážkový provoz. Alternativně lze vozidlo vybavit motorem M 936 G v zážehovém provedení na stlačený zemní plyn s výkonem 222 kW/301 k. Plynový motor má přibližně o 20 % nižší emise CO2 než naftový, nemluvě o skoro nulovém množství pevných částic. Ačkoliv je model Econic ve výrobním programu už docela dlouho, průběžně je modernizován a to i s ohledem na zvýšení bezpečnosti.

V Londýně byl Econic adaptován na provoz s běžnými stavebními nástavbami. Jde především o sklápěče, nosiče kontejnerů, valníkové nástavby s hydraulickou rukou nebo domíchávače betonu
V Londýně byl Econic adaptován na provoz s běžnými stavebními nástavbami. Jde především o sklápěče, nosiče kontejnerů, valníkové nástavby s hydraulickou rukou nebo domíchávače betonu

Nejbezpečnější městský nákladní vůz současnosti

Možnost využití všech nejmodernějších asistenčních systémů, které Mercedes-Benz vyvinul a nabízí je ve svých nákladních vozidlech, dělá spolu s vynikajícím výhledem z vozidla z Econicu nejbezpečnější městský nákladní vůz současnosti.

Jde o tyto asistenční systémy a zařízení, která najdou ve velkém uplatnění např. při svozu komunálního odpadu:

Kamerový systém pro výhled 360° okolo vozidla. Pohled čtyř kamer se promítá do obrazovky na přístrojové desce v zorném poli řidiče a řidič si může pohled podle potřeby přepínat.

Active Brake Assist 4 – aktivní brzdový asistent 4. generace dokáže automaticky zabrzdit nebo zastavit vozidlo, které směřuje na pevnou nebo pohybující se překážku, a dovede reagovat bržděním i na chodce ve vozovce.

Sideguard Assist – asistent bočního odstupu hlídá pravou stranu vozidla a varuje řidiče, že se vedle vozidla nachází překážka, ať už se jedná o cyklistu, vozidlo nebo třeba sloup semaforu.

Lane Keeping Assist – asistent jízdy v pruzích signalizuje vybočení z jízdního pruhu.

Adaptivní tempomat – aktivně udržuje vzdálenost od vozidla jedoucího vpředu.

Pracovní světlomety na šasi – osvětlují pracovní prostor na konci nástavby a po stranách.

Omezovač rychlosti pro couvání, zamezení couvání s osobami na stupačkách a zajištění vozidla proti couvnutí.

Automatické spínání varovných blikačů – automaticky spíná funkci varovných směrových světel při zastavení

Dešťový a světelný senzor – automaticky zapíná a vypíná stěrače a světla vozidla podle povětrnostních a světelných podmínek.

Příprava pro couvací asistent (např. Wabco TailGuard) – příprava umožňuje jednoduchou montáž cizího asistenčního systému, který může být jednoduše na vozidlo namontován bez složitého natahování další kabeláže. Asistent hlídá prostor za vozidlem, zobrazuje vzdálenost konce vozidla od překážky na přístrojové desce a pokud se za couvajícím vozidlem objeví osoba nebo překážka, vysílá varovný signál a v případě hrozící kolize je vozidlo automaticky zabržděno.

Nový Econic, který má importér ve svých garážích, je osazen nástavbou Faun Rotopress 520 s násypným zařízením Zoeller 301, které umožňuje vyprazdňování všech běžných typů odpadových nádob na domovní odpad. Užitečná hmotnost tohoto třínápravového vozidla je cca 12 500 kg.

Autor: Mgr. Jiří Krenar
Foto: archiv autora a Mercedes-Benz
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.

Přečtěte si také

 

Nové

Velké jeřáby Peiner v Československu, díl II

Zveřejněno 30.9. V našem putování za jeřáby na stavbách někdejšího Československa si tentokrát představíme modely Peiner SN 500-08, Peiner MK 630 a Peiner MK 900. První z nich se objevil například při výstavbě papíren Štětí nebo petrochemičky v Litvínově, zbylé dva… celý příspěvek

S čistotou provozu pomáhá v lomu Budislav myčka MobyDick

Zveřejněno 27.9. Už dlouho jsme v redakci zamýšleli zpracovat reportáž z provozu myčky nákladních vozidel švýcarského výrobce Frutiger AG, který má hlavní výrobní závod v Týništi nad Orlicí. Od zástupců firmy Frutiger CZ, s.r.o. jsme nedávno dostali tip na jednu… celý příspěvek

Seznamte se s tiltrotátory a příslušenstvím značky MRT

Zveřejněno 25.9. Nějak jsme si v posledních letech zvykli, že se na českém trhu v oblasti příslušenství objevuje záplava neznámých značek. Často mají společné to, že jsou podezřele levné, podezřele vypadají, nemají žádné reference a nikdo k nim nechce poskytovat… celý příspěvek