Renomag.cz - Díly náhradní pro stavební stroje
Dnes je 5.10. – svátek slaví Eliška

Spojení sil: Unikátní Mercedes-Benz s vrtací soupravou umí zpevňovat skály na vzdálenost až 34 metrů

Zveřejněno: 16. 10. 2019

U Labské přehrady ve Špindlerově Mlýně měla premiéru jedinečná souprava na podvozku vozidla Mercedes-Benz Arocs 8×6. Unikátní na zakázku postavené speciální vozidlo se zpevněným podvozkem, dálkově ovládanou hydraulickou rukou a s vrtací soupravou Sandvik se stalo zbrusu novým přírůstkem do flotily speciální techniky firmy Swietelsky stavební. Důvodem vývoje této unikátní soupravy je stále se zvyšující poptávka po zpevňování skalních bloků u veřejných komunikací.

Mercedes-Benz Arocs 8×6 (EURO 6) s mobilní vrtací soupravou Sandvik

Právě stěna u Labské přehrady byla prvním testovacím „polygonem”, kde se Mercedes předvedl. Jeho velkou devizou není jen multifunkčnost, ale také schopnost manipulovat s těžkými břemeny, a zejména pak dosah až 34 metrů. Vlastní speciál (tj. podvozek včetně nástavby) dodala společnost Milan Král. Jako subdodavatelé se na zakázce podílely firmy Mercedes-Benz Trucks Česká republika (dodavatel podvozku), KUHN - MT (dodavatel jeřábů a manipulačních systémů; dodavatel hydraulického jeřábu PALFINGER) a Rocktech (dodavatel mobilní vrtací soupravy Sandvik). Cena vozidla včetně vrtací soupravy Sandvik vyšplhala na 14 milionů korun, přičemž skoro polovina připadá na nástavbu.

Mercedes čeká pořádná práce – už nyní je nasmlouvána řada zakázek v Česku i na Slovensku. Díky extrémnímu dosahu hydraulické ruky lze vozidlo zaparkovat mimo vozovku. Tím pak nedochází k omezení dopravy v místě prací. Přesné joystickové ovládání pak umožňuje obsluze provádět práci rychleji, efektivněji a také bezpečně. Pojďme ale k jednotlivým komponentům vozidla.

Labská přehrada je vodní dílo vybudované na Labi na jižním okraji Špindlerova Mlýna. Byla postavena mezi lety 1910 až 1916
Labská přehrada je vodní dílo vybudované na Labi na jižním okraji Špindlerova Mlýna. Byla postavena mezi lety 1910 až 1916

Na pevných základech

Čtyřnápravový sklápěč Mercedes-Benz Arocs (8×6) s emisní normou EURO 6 v silničním provedení má celkovou hmotnost 44 tun a motor o výkonu 390 kW, který spolupracuje s automatickou převodovkou Mercedes PowerShift 3. Rozsáhlá standardní výbava je v tomto případě doplněna o dalších více než 80 položek volitelné výbavy, například o zesílenou přední nápravu (nosnost 9 tun), uzávěrku diferenciálu na přední nápravě, přídavnou elektroinstalaci, ale také například o přídavné topení či kožený volant. Valníková korba je opatřena bočnicemi, po obvodu je speciální perforovaný lem. Podlahový rošt je ze zinkované oceli, zpevněn ocelovými příčníky a podélníky.

Rameno hydraulického jeřábu předvádělo své limity na skalním masivu u Labské přehrady
Rameno hydraulického jeřábu předvádělo své limity na skalním masivu u Labské přehrady

Nástavba s hydraulickým jeřábem

Poté, co bylo vozidlo z továrny připraveno v požadované výbavě, nastoupili technici firem Milan Král a KUHN-MT, aby připravili podvozek pro instalaci dodatečných hydraulických komponentů. Za kabinou vozu tak své místo našel hydraulický nakládací jeřáb PALFINGER PK92 002 (High Performance) s jeřábovým navijákem SHEK (3,5 t). Jedná se o jeden ze špičkových modelů výrobce, čemuž odpovídají i parametry: na maximální vzdálenost při plném vysunutí je nosnost jeřábu 860 kg, při manipulaci se zasunutým ramenem se nosnost posouvá až na 11 tun nákladu. Vysoké manévrovací schopnosti ještě zvyšuje nekonečná otoč s dvojitým pohonem (hydromotorem).

Jeřáb je vybaven chytrou elektronikou, která ohlídá například vzdálenost břemene od výložníku, nebo je schopna si automaticky pohlídat složení jeřábu do transportní polohy. Pomocí radiového ovládání lze na dálku řídit nejen výsuv ramene a naviják, ale i hydraulické sklápění zadních opěr. Dálkový rádiový ovladač PALFINGER – DANFOS je vybaven joystickem s proporcionálem a voličem rychlosti pohybu (k dispozici je pět rychlostních modů). Na barevném digitálním LED displeji ovladače se obsluze zobrazují důležité údaje včetně okamžitého zatížení a stability; nechybí ani ovládání chytrých funkcí jako je automatické zvýšení výkonu v případě potřeby (+ 10 %), systému „Stop-Start” nebo funkce pro nastavování otáček motoru. Garance provozu ovladače s plně nabitou NiMH baterií je minimálně 8 hodin; dosah dálkového ovládání je ve volném prostoru 200 m (v zástavbě 80 m). Pohon hydraulického jeřábu má na starost pístové čerpadlo REXROT s proměnlivým průtokem hydraulického oleje (0–100 l/min. při 800 ot.). Udržet takto vysoce sofistikovaný jeřáb v dlouhodobě provozuschopném stavu pomáhá vlastní řídicí a bezpečnostní jednotka, která je vybavena záznamovým zařízením pro sběr provozních dat a s funkcí automatizovaného zápisu chybových hlášení a poruch (zákazníkovi jsou data pravidelně zasílána).

Osvědčená vrtací souprava Sandvik

Součástí vozu je na korbě uložená mobilní vrtací souprava SANDVIK DC 130 Ri. Jedná se o hydraulický samohybný vrtací vůz s pohonem všech kol (každé kolo má svůj vlastní hydromotor), s kompresorem a hloubkovým dosahem 6 metrů. Stroj je vybaven hydraulickým vrtacím kladivem s výkonem 5,5 kW. Pohon hydraulických čerpadel a kompresoru zajišťuje motor Cat® C 2.2 o výkonu 37 kW. Všechny funkce stroje jako je pojezd, vrtání a pohyb ramene jsou ovládány dálkově. Nejčastější využití DC 130 Ri je na vrty při zakládání dopravních staveb, na liniové vrty, svorníkování nebo na vrty pro sekundární odstřely.

Autor: Jan Rybář
Foto: Helena Hejhálková
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

Velké jeřáby Peiner v Československu, díl II

Zveřejněno 30.9. V našem putování za jeřáby na stavbách někdejšího Československa si tentokrát představíme modely Peiner SN 500-08, Peiner MK 630 a Peiner MK 900. První z nich se objevil například při výstavbě papíren Štětí nebo petrochemičky v Litvínově, zbylé dva… celý příspěvek

S čistotou provozu pomáhá v lomu Budislav myčka MobyDick

Zveřejněno 27.9. Už dlouho jsme v redakci zamýšleli zpracovat reportáž z provozu myčky nákladních vozidel švýcarského výrobce Frutiger AG, který má hlavní výrobní závod v Týništi nad Orlicí. Od zástupců firmy Frutiger CZ, s.r.o. jsme nedávno dostali tip na jednu… celý příspěvek

Seznamte se s tiltrotátory a příslušenstvím značky MRT

Zveřejněno 25.9. Nějak jsme si v posledních letech zvykli, že se na českém trhu v oblasti příslušenství objevuje záplava neznámých značek. Často mají společné to, že jsou podezřele levné, podezřele vypadají, nemají žádné reference a nikdo k nim nechce poskytovat… celý příspěvek