Dnes je 13.11. – svátek slaví Tibor

Arocs – specialista pro stavebnictví

Zveřejněno: 5. 3. 2018

Mercedes-Benz vstupuje do roku 2018 s mírně modernizovanou řadou modelu Arocs. Pravdou je, že u každého modelu, od Sprintera, Atega, Antose i Actrose až po speciály Zetros a Unimog, najdete vždy nějakou verzi mířící na stavební sektor, ale pouze řada Arocs je primárně určena pro těžkou práci ve stavebnictví.

AROCS 1846 LS 4x2 HAD

Nyní je k dispozici mnohem více variant, než když byla zahájena výroba, a průběžně se vozidlo vylepšuje, takže se dá říci, že Arocs 2018 nabízí vyšší komfort a ještě vyšší bezpečnost. Upraveny byly i motory resp. celý hnací řetězec. Zákazníci mají nyní na výběr rozmanité nové prvky výbavy: střechy s nižší výškou, nový paket sklápěcí hydrauliky přímo z výroby, systém pro sledování tlaku v pneumatikách, rozmanitá řešení Fleetboardu, 4 modernizované motory, 18 výkonových stupňů a převodovky s 8, 12 nebo 16převodovými stupni. V nabídce příplatkové výbavy najdete systémy Hydraulic Auxiliary Drive (HAD) a turbo-retardér-spojka (TRK), nyní připravené i pro další varianty podvozků. Stejně tak jsou na výběr tři systémy pohonu všech kol pro nejrůznější provozní podmínky.

AROCS 3245 LK 8×4
AROCS 3245 LK 8×4

Modernizace podvozku, pohonu a další novinky

Modernizace vozidel Arocs se týká také podvozku a pohonu. Řízení s elektrickým posilovačem Servotwin se nyní dodává rovněž pro čtyřnápravová vozidla Arocs 8×4 i pro verze s dalšími variantami rozvorů. Připojitelný hydraulický pohon pro rozjezd HAD (Hydraulic Auxiliary Drive) lze navíc využívat ve variantách tahačů návěsů s rozvorem 3 300 mm a pro přepravu nebezpečného nákladu. Novinkou pro vozidla Arocs se systémem HAD je motorový tunel s výškou 320 mm v kabině L a kryt, chránící před sypkými materiály u kabiny M.

Zákazníci, kteří se musejí citlivě rozjíždět nebo manévrovat v nejnižších rychlostech, si vybírají turbo-retardér-spojku (TRK), kterou lze u všech podvozků Arocs 6×4 se vzduchovým odpružením a spodním ochranným panelem vpředu kombinovat s adaptivním tempomatem a asistentem pro nouzové brzdění Active Brake Assist. Společně s motorem OM 471 lze v kombinaci s TRK realizovat dodatečný výstupní hnací hřídel z motoru pro pohon přídavných agregátů s výkonem až 80 kW a točivým momentem 350 Nm.

Pro dvounápravové tahače Arocs 4×2 a Arocs 4×4 bude od dubna 2018 k dispozici přímo z výroby nový paket sklápěcí hydrauliky. Hydraulické zařízení má v závislosti na účelu využití podobu jednookruhového nebo dvouokruhového systému.

AROCS 2648 K 6×4 TRK
AROCS 2648 K 6×4 TRK

Oblast bezpečnosti

Arocs je příkladný také v oblasti bezpečnosti. Mercedes-Benz nyní nabízí pro tato vozidla na přání systém sledování tlaku v pneumatikách s novým konceptem zobrazování. Hodnota tlaku v pneumatikách je zobrazována precizně v závislosti na venkovní teplotě. Především je však pro Arocs se dvěma nebo třemi nápravami a homologací pro silniční provoz (N3) na přání k dispozici nový systém Active Brake Assist 4, asistent pro nouzové brzdění s rozpoznáváním chodců. Pro stavební vozidla se zaměřením na silniční dopravu vyvinul Mercedes-Benz jako doplnění nabídky modelové řady Arocs navíc tahač návěsů Actros 4×2 LS. Specializací tahače sklápěcích návěsů je možnost přepravy sypkých materiálů s nejvyšší přípustnou celkovou hmotností soupravy až 44 t.

Modernizace motorů

Modernizována byla i celá řada motorů. Velmi moderní řadové šestiválce se zdvihovým objemem 7,7 litru, 10,7 litru, 12,8 litru a 15,6 litru pokrývají všechny potřeby dopravy. Celkem je na výběr 18 výkonových stupňů v těsném odstupňování od 175 kW (238 k) do 460 kW (625 k) a od 1 000 Nm do 3 000 Nm.

Aktuálně je středem pozornosti nejnovější generace řadového šestiválce OM 470, která nabízí maximální hospodárnost při minimálních emisích a výjimečných výkonových parametrech. Stručný přehled konstrukčních novinek u modernizovaných motorů: vyšší maximální tlak ve společném palivovém potrubí a maximální vstřikovací tlak 2 700 barů, nové vstřikovací trysky se sedmi otvory a vyšším průtokem, asymetrické vstřikování mezi válci jedna až tři a čtyři až šest, nový tvar spalovacích prostorů s vybráním ve dně pístu ve tvaru písmene omega, vyšší kompresní poměr, patentovaná recirkulace výfukových plynů (AGR) s plynulou regulací a nižší mírou zpětného vedení výfukových plynů. Nové turbodmychadlo pochází z vlastní výroby. Řízení pracovních procesů motoru probíhá předvídavě. Motor se dokonce obejde bez obtokového ventilu, regulace plnicího tlaku, senzoru AGR a regulace AGR.

AROCS Grounder 415 K 8×8
AROCS Grounder 415 K 8×8

Zákazníci tak mají na výběr mezi dvěma rovnocennými motory různého charakteru. Na jedné straně stojí OM 471 s mimořádně silnou charakteristikou při nízkých otáčkách, na druhé straně je k dispozici kompaktní motor OM 470 s mírně zvýšeným výkonem ve středních a vysokých otáčkách a o 150 kg nižší hmotností v porovnání s motorem s větším zdvihovým objemem.

Jak motory Mercedes-Benz OM 470 se zdvihovým objemem 10,7 litru, tak i větší řadové šestiválce OM 471 se zdvihovým objemem 12,8 litru a OM 473 se zdvihovým objemem 15,6 litru profitují z dalších opatření pro hospodárnější provoz. Mezi ně patří nové motorové oleje s nižší viskozitou, zdokonalené převodovky a nápravy i optimalizovaná jízdní strategie předvídavého tempomatu Predictive Powertrain Control (PPC).

U motoru OM 473 je kromě toho středem pozornosti zdokonalená vstřikovací soustava X-Pulse. I v tomto případě byl zvýšen maximální tlak ve společném potrubí z 900 barů na 1 160 barů. Zároveň s tím vzrostl maximální vstřikovací tlak rovněž na 2 700 barů. Nabídka výkonových variant motoru OM 473 zůstala beze změn, což platí i pro přeplňování a recirkulaci výfukových plynů.

AROCS 4148 AK 8×6
AROCS 4148 AK 8×6

Dokonalé sladění

Motory, převodovky a nápravy modelů Arocs jsou dokonale vzájemně sladěny. Přenos hnací síly standardně zajišťují zcela automatizované převodovky řady Mercedes PowerShift 3 s 8, 12 nebo na přání s 16převodovými stupni. Rychlé manévrování umožňuje přímé řazení z prvního převodového stupně na zpětný chod. Jízdní programy „Offroad” nebo „Power”, vždy s několika jízdními režimy, se přizpůsobují individuálním provozním podmínkám. Doplňkové funkce podporují řidiče, například připojitelný režim pro „vyhoupání” vozidla při problémech s trakcí v terénu. Na přání se dodávají rovněž převodovky s manuálním řazením. Pro přepravu těžkých nákladů s požadavkem na mimořádně citlivý rozjezd je ideální volbou turbo-retardér-spojka (TRK), která kombinuje hydraulickou spojku pro rozjezd, u níž nedochází k opotřebení, a retardér v jednom komponentu.

Mercedes-Benz nabízí pro terénní provoz různé varianty pohonu všech kol. Stojí-li v popředí užitečná hmotnost a spotřeba paliva, je správnou volbou připojitelný pohon všech kol. Je-li požadována maximální trakce, představuje nejvhodnější řešení trvalý pohon všech kol s terénním redukčním převodem. Třetí variantu nabízí hydraulický pohon „Hydraulic Auxiliary Drive” (HAD) pro snadný rozjezd. HAD s připojitelnými motory v nábojích kol na přední nápravě je ideální pro silniční provoz s příležitostnými požadavky na vyšší trakci. Arocs se systémem HAD je skutečně všestranným vozidlem.

Autor: Mgr. Jiří Krenar
Foto: Archiv autora

Oborové členění

Nové

Výkonná hydraulická kladiva Renomag pro všechny nosiče a druhy prací

Zveřejněno 12.11. Hydraulické kladivo značky Renomag využijete nejen při všech lehčích i náročných stavebních pracích spojených s výstavbou silnic, bouráním, recyklacemi, ale i v lomech při těžbě a rozbíjení velkých kamenných bloků. Pro tyto práce potřebujete nástroj… jít na článek

Unikátní dopravník TELESTACK TS 242. První svého druhu ...

Zveřejněno 11.11. Teleskopické dopravníky jsou nesmírně technicky zajímavým produktem, který navíc ušetří mnoho času, peněz a poskytne možnosti, jaké Vám žádný klasický haldovací pás prostě nemůže nabídnout. Unikátní dopravník TELESTACK TS 242 totiž umí měnit nejenom… jít na článek

Metso uvádí na trh nový efektivnější Lokotrack LT200HP

Zveřejněno 10.11. Mobilní kuželový drtič Metso Lokotrack® LT200HP™ je určen pro sekundární případně terciální stupeň drcení. Využití nalezne při výrobě kameniva pro drážní stavby, silniční stavby, asfaltové směsi a uplatní se též při drcení betonových frakcí. jít na článek