Dnes je 17.6. – svátek slaví Adolf

Nový Actros konečně v praxi. Velký krok na cestě k autonomní jízdě

Zveřejněno: 1. 6. 2019

Nový Mercedes-Benz Actros sice nedostal ani nový podvozek, motor či převodovku, zato elektronické systémy nové jsou. Jak fungují? To jsme zjišťovali na zkušebních jízdách v Katalánsku a zde přinášíme postřehy. Jezdilo se při tom na dálnicích i na silnicích nižších tříd.

Nový Actros už sjíždí z výrobní linky a míří k zákazníkům. Přináší zdokonalené bezpečnostní systémy nebo částečně automatizovanou jízdu

Nový Actros míří na špici ve svém segmentu v dálkové dopravě a přináší odpovědi na nové výzvy v oblastech bezpečnosti, hospodárnosti a disponibility v podobě mnoha novinek, mezi něž patří multimediální přístrojová deska Multimedia Cockpit, MirrorCam místo vnějších zpětných zrcátek, zdokonalené bezpečnostní systémy nebo částečně automatizovaná jízda.

Milníkem nový Active Drive Assist

Milníkem v nabídce nákladních vozidel je nový Active Drive Assist. Systém se orientuje pomocí kamery, která sleduje podélná značení na vozovce, a za určitých podmínek zajišťuje řízení nákladního vozidla v podélném i příčném směru bez zásahu řidiče. Active Drive Assist dokáže při splnění určitých předpokladů samočinně řídit, brzdit, zrychlovat a díky automatizované převodovce PowerShift i řadit. Systém tak poprvé v sériově vyráběném nákladním vozidle umožňuje částečně automatizovanou jízdu v celém rozsahu provozních rychlostí a představuje první velký krok na cestě k autonomní jízdě. Active Drive Assist je však i nadále asistenčním systémem, který řidiče podporuje, avšak nezbavuje jej trvalé odpovědnosti za řízení vozidla.

Hlavní a širokoúhlá vnější zpětná zrcátka jsou u nového modelu Actros nahrazena standardně dodávaným systémem MirrorCam. MirrorCam přináší enormní zlepšení aerodynamiky, bezpečnosti a ovladatelnosti vozidla. Systém je tvořen dvěma kamerami, které směřují dozadu. Jejich obrazy jsou zobrazovány na dvou displejích, umístěných v kabině na sloupcích A. Výhodou je mimo jiné i výhled z místa řidiče šikmo vpravo, díky nepřítomnosti běžných velkoplošných zrcátek.

Nové dodávaný optimalizovaný asistent pro odbočování používá také displeje systému MirrorCam. Asistent pro odbočování je k dispozici již od roku 2016 a v současnosti je jediným systémem svého druhu, který je kompletně integrován do konstrukce vozidla. Asistent pro odbočování minimalizuje pravděpodobnost nebezpečných nehod na straně spolujezdce při odbočování vpravo, resp. při přejezdu do pravého jízdního pruhu. Výstražný systém byl nyní znovu vylepšen. MirrorCam a asistent pro odbočování pracují v novém modelu Actros ruku v ruce – všechna relevantní upozornění se zobrazují na jednom místě na displejích ­MirrorCam.

Hlavní novinka – Active Brake Assist 5

Tou hlavní novinkou uvedenou do sériové produkce je Active Brake Assist 5. Zdokonalený systém dokáže nyní díky kombinaci radarových a kamerových systémů ještě lépe reagovat např. na chodce náhle vstoupivšího do vozovky. Osvědčené funkce předchůdce zůstaly zachovány. Active Brake Assist 5 podporuje řidiče, hrozí-li čelní kolize, lhostejno, zda se stojícím nebo vpředu jedoucím vozidlem či s chodcem. V případě nouze aktivuje systém automaticky maximální brzdění. Zdokonalen byl i standardně montovaný tempomat o prediktivní funkci se systémem Interurban pro jízdu mimo hlavní silnici. Tím byla i spotřeba paliva nového modelu Actros v porovnání s předchůdcem znovu výrazně snížena. Zásadní podíl na tom má rozšířený systém řízení tempomatu a převodovky Predictive Powertrain Control (PPC). Novinkou je mimo jiné možnost používat PPC i na běžných silnicích mimo město. Ke snižování spotřeby paliva nového modelu Actros přispívají také aerodynamická vylepšení v podobě systému MirrorCam a nových spoilerů na rozích kabiny. U některých verzí jsou kromě toho použity také nové stálé převody na zadní nápravě pro ještě hospodárnější provoz.

Nová přístrojová deska, Multimedia Cockpit, nabízí řidiči zcela nové možnosti ovládání se zvýšeným komfortem. Apple CarPlay i Android Auto, vše je k dispozici. Součástí multimediální přístrojové desky Multimedia Cockpit jsou dva velké displeje. Primární displej nahrazuje konvenční panel sdružených přístrojů. Na něm jsou zobrazována například veškerá upozornění a pokyny asistenčních systémů a nového systému pro rozpoznávání dopravních značek. Druhý dotykový displej v prostřední části přístrojové desky slouží k ovládání vybraných aplikací portálu „Mercedes-Benz Truck App Portal“, virtuálních ovládacích prvků a k zobrazování mapových podkladů i pokynů nového navigačního systému. Podnikatelé bezesporu ocení kontrolu nákladního vozidla v reálném čase prostřednictvím Fleetboardu a službu Mercedes-Benz Uptime díky datovému modulu Truck Data Center.

Bezpečnostní asistent uhlídá i cyklistu, který se na křižovatce postaví těsně vpravo vedle vozidla
Bezpečnostní asistent uhlídá i cyklistu, který se na křižovatce postaví těsně vpravo vedle vozidla

Postřehy z praxe

Všechny tyto systémy jsme si mohli v praxi vyzkoušet za jízdy na dálnicích a silnicích nižších tříd ve Španělsku, lépe řečeno v Katalánsku nedaleko Barcelony. Potvrzuji, fungují a jsou již v sériové výrobě. První tuzemští zákazníci, kteří si v předstihu nový Actros objednali, usednou za volant v červnu 2019.

Ale něco za něco. Nové systémy mimo přínosu ve zvýšení bezpečnosti a snížení spotřeby mají také podpořit méně zkušené řidiče, kterých je za volanty kamionů čím dál tím více. Obávám se, že vozidlo vybavené kompletem výše uvedených systémů by měl dostat do ruky naopak zkušený a spolehlivý řidič, kterému pomůže citelně snížit provozní náklady. Ti méně zkušení budou náchylní k tomu, ještě méně se věnovat řízení vozidla, spoléhat se na asistenční systémy a díky velké konektivitě ­Multimedia Cockpitu se budou za jízdy věnovat v lepším případě „úředničině“ v horším případě budou sledovat televizi apod.

Tou druhou otázkou je, „za kolik“. Systém MirrorCam je součástí sériové výbavy Actrose s dlouhými kabinami L Classic/Strean/Big GigaSpace. Jako výbava na přání je systém určen pro Arocs a pro Actros s kratšími kabinami S a M, cena je cca 950 EUR. Systém nelze zatím dodat do vozidel v provedení ADR. Zákazník, který systém nechce, dostane standardní zpětná zrcátka, cenový odpočet je asi 550 EUR.

Digitální palubní deska Multimedia Cockpit (MC) je v sérii u všech modelů Actros s dlouho kabinou. Za příplatek lze objednat vyšší verzi systému s dvanáctipalcovým displejem za 650 EUR. U Actrose s kratšími kabinami je dodávám systém MC za příplatek cca 770 EUR. Za příplatek je také dodáván Active Drive Assist a to za cca 2150 EUR. Takže jediným sériově dodávaným systémem pro všechna běžná provedení modelu Actros a Arocs je prediktivní tempomat PPC.

Autor: Jiří Krenar
Foto: Mercedes-Benz

Oborové členění

Nové

Licenční výroba, speciály v závodě 500 mil Indianopolis i jednotky pro těžké stroje. Motory Cummins slaví 100 let

Zveřejněno 8.6. Letos slaví stoleté výročí tradiční světový výrobce motorů Cummins. Vše začalo v roce 1919 zahájením licenční produkce, kdy bylo vyrobeno 28 motorů HVID. Následovaly pohonné jednotky vlastní výroby určené pro průmyslová zařízení, nákladní automobily… jít na článek

Pohled do zákulisí. Kloubový dampr skládá maturitu

Zveřejněno 5.6. Naše redakce získala exkluzivní fotoreportáž, mapující proces schválení kloubového dampru pro provoz na pozemních komunikacích. Fotografie a informace o tom, jak takové schvalování probíhá, nám dodala Státní zkušebna strojů a.s., které tímto za… jít na článek

Nový Actros konečně v praxi. Velký krok na cestě k autonomní jízdě

Zveřejněno 1.6. Nový Mercedes-Benz Actros sice nedostal ani nový podvozek, motor či převodovku, zato elektronické systémy nové jsou. Jak fungují? To jsme zjišťovali na zkušebních jízdách v Katalánsku a zde přinášíme postřehy. Jezdilo se při tom na dálnicích i na… jít na článek