Motto „Hands on the future“ vystihuje tvůrčí a partnerský přístup, který Liebherr uplatňuje již více než 75 let. Společně se zákazníky vyvíjí Liebherr řešení přesně na míru potřebám stavebnictví s maximálním praktickým přínosem. V praxi to na veletrhu znamenalo, že na výstavní ploše větší než 15 000 m² – tedy více než dvě fotbalová hřiště – bylo návštěvníkům prezentováno přes 100 exponátů z oborů zemních prací, manipulace s materiálem, těžby, mobilních a pásových jeřábů, věžových jeřábů, speciálního zakládání, betonářské techniky a komponent.
Návštěvníky lákal kromě vystavených strojů také bohatý program s živými ukázkami na náměstí Liebherr-Platz (centrální část stánku, poznámka redakce), inovační laboratoř – InovationLab, tematické pavilony a kariérní lounge.
Napříč všemi segmenty produktů zdůrazňoval Liebherr témata jako: digitalizace, odpovědnost a partnerství & zákaznické zaměření, v nichž inovace nastavují nové standardy. „Aktivně spoluutváříme budoucnost staveniště a vytváříme řešení, která našim zákazníkům dlouhodobě přinášejí přidanou hodnotu,“ shrnul Stephen Albrecht, ředitel pro technologii a digitalizaci ve společnosti Liebherr-International AG, vystoupení skupiny na veletrhu Bauma 2025.
Showtime: budoucí technologie v akci
Na Liebherr-Platz se představila řada inovativních řešení. Některé z nich si blíže představíme.
Plně bateriový autonomní dumper T 264 s nosností 240 tun zaujal návštěvníky nejen svým výkonem, ale především nulovými emisemi. Vybaven je bateriovým systémem vyvinutým ve spolupráci s australskou společností Fortescue. Nabíjení probíhá staticky pomocí robotického ramene, nebo dynamicky během jízdy prostřednictvím sběrače z napájecího vedení (trolejí) Liebherr Power Rail. Tato kombinace zajišťuje vysokou provozní efektivitu i nepřetržitý provoz.

Elektrické pásové rypadlo R 9400 E o hmotnosti 350 tun vzniklo přestavbou původní dieselové varianty R 9400. Stroj je určen pro práci v těžebním průmyslu, například v povrchových dolech při nakládce nadrozměrného materiálu na těžká nákladní vozidla atd. Je výkonově srovnatelný s dieselovou verzí (kolem 1 250 kW), vybaven plně elektrickým pohonem s napájením prostřednictvím kabelu. První nově vyrobené elektrické rypadlo tohoto typu bylo uvedeno do provozu na železnorudném dole Cloudbreak společnosti Fortescue v oblasti Pilbara v Západní Austrálii. Stroj je napájen z 6,6kV rozvodny prostřednictvím více než dvoukilometrového „pevného“ vysokonapěťového vedení následovaného kabelem na navíječi (až 300 m).
Zajímavostí je, že společnost Fortescue ve spolupráci s Liebherr též testuje jedno z na elektrický pohon přestavěných rypadel R 9400 s vodíkovou jednotkou Offboard Power Unit (OPU).

Bezobslužné stroje v sekci Zemní práce
V oblasti zemních prací byly představeny bezobslužné stroje, které ukazují nové možnosti v oblasti automatizace. Konkrétně se jednalo o autonomní kolový nakladač L 550 XPower Autonomous. Tento nakladač provádí své pracovní úkoly samostatně na základě předchozího naprogramování ve webové aplikaci „Autonomous Job Planner“. Po zadání úloh systém zajistí jejich provedení bez zásahu obsluhy.
Další technika byla již dálkově řízena, konkrétně se jednalo o buldozer PR 726 a pásové rypadlo R 926. Ty byly na veletrhu řízeny na dálku z vývojového centra Liebherr InnovationLab pomocí technologie „Liebherr Remote Control (LiReCon)“, což ukazuje potenciál pro bezpečnou práci na rizikových stavbách. O samotné technologii LiReCon jsme letos psali v článku Dva nové dálkově ovládané buldozery Liebherr s LiReCon pro rakouskou armádu, který si můžete přečíst na našem webu. Ve stručnosti: systém využívá soustavy kamer a mikrofonů, přičemž vše přenáší k obsluze, která pohodlně sedí ve speciálním pracovišti mimo stroj.
Světové, evropské a veletržní premiéry
- T 38-7s: 6. generace teleskopických manipulátorů s nově dostupnými asistenčními systémy rozšiřují možnosti využití a zvyšují bezpečnost obsluhy.
- T 48-8s: první osmimetrový teleskopický manipulátor Liebherr pro průmyslová nasazení.
- R 920 G8-E: světová novinka mezi bateriovými pásovými rypadly se stejným výkonem jako klasický diesel, ideální pro městské stavby a tunely.
- A 918 E: elektrické kolové rypadlo s nízkou hlučností, vibracemi, nižší spotřebou energie a sníženými provozními náklady.
- HS 8100.2 Dual Power: lokálně bezemisní lanové rypadlo s volitelným čistě elektrickým nebo hybridním provozem.
- L 566 H: první velký kolový nakladač s vodíkovým motorem, testovaný se společností STRABAG v lomu Kanzelsteinbruch (Gratkorn, Rakousko).
- LTM 1150-5.4 E: mobilní jeřáb s 111kW elektromotorem, čtyřhodinovým provozem na baterii a minimálními požadavky na připojení.
- LR 1300.2 SX unplugged: 300tunový pásový jeřáb bez kabelu, fungující na baterie.
- Nové rychlestavitelné jeřáby 43 K, 61 K a 91 K: s asistenčními systémy „Vertical Line Finder“ pro optimální vycentrování háku nad středem nákladu a „Guided Hook“, který umožňuje obsluhu háku přímo ze země, což výrazně zvýšilo bezpečnost a komfort.
- Mobilmix 4.0: betonárenské centrum s modulárním systémem a 4 m3 dvouhřídelovým míchačem.
Věžové jeřáby
Divize věžových jeřábů představila pět nových asistenčních systémů. Například Positioning Pilot umožňuje jeřábu poloautomaticky a bez výkyvů přesně dosáhnout až tří uložených pozic háku a projet dvě individuálně naprogramované trasy. Všechny pohyby jsou koordinovány tak, aby probíhaly hladce a bezpečně, což zvyšuje efektivitu a snižuje riziko nehod na staveništi.
Positioning Pilot je obzvláště užitečný při opakujících se a monotónních zdvihacích úkolech, jako jsou betonářské práce nebo vykládání nákladních vozidel, kde je potřeba přesně a opakovaně přemísťovat břemena mezi pevně danými body. Díky tomuto systému je práce jeřábníka méně náročná, protože eliminuje potřebu manuálního ovládání jednotlivých pohonů jeřábu.

Systém je integrován do nových modelů rychlestavitelných jeřábů řady K a L a je ovládán prostřednictvím bezdrátového dálkového ovládání. Jeho vývoj trval téměř deset let a byl realizován ve spolupráci s Univerzitou ve Stuttgartu. Za svůj přínos v oblasti strojní techniky byl Positioning Pilot nominován, mimo jiné, na inovační cenu veletrhu Bauma 2025.
O dalších novinkách, viz samostatný box, vás budeme informovat v dalších číslech Stavební techniky.