Profibagr.cz - Náhradní díly pro stavební a zemědělskou techniku
Dnes je 20.5. – svátek slaví Zbyšek

Jak se na trhu prosadí nová kolová rýpadla CASE řady E? Mají slušně našlápnuto

Zveřejněno: 9. 5. 2023

Výrobce stavebních, těžebních a silničních strojů CASE uvedl na trh sérii nových kolových rýpadel řady E. Stává se tak nedlouho po příchodu „éčkové“ modelové řady pasových rýpadel, o které jsme v našem časopise již psali. Čtyři modely nových kolových rýpadel doplní později ještě pátý. Další oznámenou novinkou je nové elektro–hydraulické joystickové ovládání u populárních grejderů řady C. O obou těchto novinkách bude v tomto vydání řeč.

U nových kolových rýpadel CASE jsme opět mile překvapeni jejich designem.

Nová modelová řada u nás stále oblíbenějších „kolovek” obsahuje dva modely se standardní zádí WX140E a WX160E plus dva kompaktní modely WX155E SR a WX175E SR. Největší konvenční typ (WX210E) bude na trh uveden dodatečně. Co se týče provozních hmotností, pak u modelu WX140E je to v závislosti na typu výložníku (mono, dvoudílný) od 14,9 do 15,9 tun (varianta bez zadních stabilizačních patek); u typu WX160E se bavíme o kategorii od 17,6 do 18,4 tuny.

Vysoká užitná hodnota

A na co se u těchto nových rýpadel můžeme těšit? Předně je to vysoká užitná hodnota, která je jednak dána celkovou koncepcí stroje (dobře nakonfigurovaná kolová rýpadla jsou multifunkčními stroji par excellence), za druhé také kvalitními „vnitřnostmi” (mám na mysli klíčové hydraulické a motorové komponenty) a v neposlední řadě i nadčasovým oku lahodícím designem, který byl dobře viditelný už na zmíněných pasových rýpadlech řady E.

Multifunkční využití nových kolových rýpadel CASE řady E bude jedním z hlavních prodejních argumentů.
Multifunkční využití nových kolových rýpadel CASE řady E bude jedním z hlavních prodejních argumentů.

Nová rýpadla, která budou vyráběna ve spolupráci s jihokorejským výrobcem Hyundai Construction Equipment, slibují posun jak z hlediska výkonu, tak výbavy. Mimořádně vyladěná má být hydraulika s inteligentním systémem řízení, přičemž hlavními dodavateli jsou v tomto případě „těžké váhy” jako je Bosch Rexroth nebo Kawasaki. Hladký průběh prací a bezeztrátový provoz si vezme na starost speciální software (Load Independent FlowSharing). Ke zmíněné vysoké užitné hodnotě počítáme i životnost stroje. Zde padla sázka též na osvědčené dodavatele – těžké nápravy řady ZF umožní bezpečnou práci jak ve ztížených terénních podmínkách, tak rychlý pojezd po zpevněných komunikacích. K dobré průchodnosti terénem vybavil výrobce nové kolovky výkyvnou přední nápravou, přičemž hydraulické stabilizátory nápravy jsou ovládány buď automaticky, nebo manuálně z kabiny. Převodovka je klasický dvourychlostní hydrostat.

Nadčasový motor do nové „zelené” doby

Co se týče vybraných provozních režimů, v automatickém pojezdovém módu je maximální rychlost 35 / 38 / 40 km/h, v režimu nízké cestovní rychlosti 10 km/h a v nabídce nechybí ani plazivý pojezd (například pro práci s asfaltovou frézou). V tomto případě nerozjedete stroj vyšší rychlosti než 3 km/h. Poměrně zajímavá je uváděná stoupavost 70 %. Řeč musíme stočit samozřejmě také k motorům, u kterých padla volba na moderní nízkoemisní jednotku Cummins B4.5, což je přeplňovaný vzduchem chlazený čtyřválec s elektronicky řízeným vysokotlakým vstřikem Common-Rail. Co se týče emisí, aby stroj vyhověl čím dál náročnějším požadavkům úředníků v Bruselu, je vybaven dnes už svatou trojicí DOC + DPF + SCR, tedy systémem oxidační katalytické redukce, DPF filtry a tzv. „močovinou”.

Potěší absence EGR ventilu a pak také fakt, že podobné systémy jsou u CASE téměř bezporuchové a bezúdržbové, tedy do každodenního života strojníka zasáhnou dopady eko-regulí pouze minimálně. Rovněž zajímavá je i možnost upravit použitý motor Cummins tak, aby zvládal spalovat kromě konvenční nafty také celou řadu druhů bionafty, HVO (hydrogenovaný rostlinný olej) a další syntetické druhy paliv. Rozumné řešení vzhledem k faktu, že emisní normy a nařízení (a s tím spojené dotační tituly) se rok do roku mění jak aprílové počasí.

Top výbava a funkce

Kabina je klasická, dobře posazená k nástavbě, se kterou opticky tvoří jeden dokonalý celek. Uvnitř najdeme vše, co v současnosti pokládáme u značek vyšší střední třídy za standard. Docela nás potěšilo, že dle prvních obrázků bude barevný displej ve spodní řadě vybaven klasickými tlačítky (přeci jen, 100% ovládání dotykem není v případě klíčových funkcí úplně praktické). Ovládací panely vypadají stejně jako třeba sedačky Grammer, volant nebo joysticky „prémiově”. Myslíme si, že strojník nových „éček” bude na svůj stroj náležitě hrdý. Co se týče bezpečnosti, vybavil výrobce nová rýpadla 360° kamerovým systémem (Maximum View Monitor ) a volitelným zadním radarem. Nechybí tempomat nebo chytrá provozní palubní automatika CASE RideControl (za příplatek).

Tři „pé“ uvnitř: Kabinu nových kolovek charakterizuje prostor, pohodlí a příjemně zpracované materiály.
Tři „pé“ uvnitř: Kabinu nových kolovek charakterizuje prostor, pohodlí a příjemně zpracované materiály.

V rámci základní konfigurace může uživatel volit z několika provedení, odlišujících se mezi sebou uspořádáním předních a zadních radlic a předních a zadních stabilizačních podpěr. Vyjma modelu WX175E SR, který bude dodáván pouze s dvoudílným kloubovým výložníkem, jsou všechny modely k dispozici buď s mono nebo dvoudílným výložníkem. Bližší provozní údaje, stejně jako informace o cenách a dostupnosti, poskytnou zástupci společnosti AGROTEC servis na níže uvedeném kontaktu.

Autor: Jan Rybář
Foto: CASE
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.

Přečtěte si také

 

Nové

Inspirujících 30 let společnosti NorWit. Z garážové firmy k respektovanému dodavateli stavební techniky

Zveřejněno 17.5. Společnost NorWit, s.r.o., která patří k zavedeným tuzemským dodavatelům stavební techniky, oslaví brzy 30 let na trhu. Její historie je příběhem o tom, jak se z garážové firmy založené na počátku devadesátých let postupně stala respektovaná… celý příspěvek

Za novinkami JCB do předváděcího centra v Anglii

Zveřejněno 15.5. Světoznámý výrobce stavebních strojů JCB letos ohlásil uvedení hned několika produktových novinek na trh. Jejich premiéru pro média pojal ve slavnostním stylu, když do svého továrního předváděcího centra v Anglii pozval novináře z celého světa. Ve… celý příspěvek

Přivítejme řadu F-LINE. Černý kůň v segmentu nákladních vozidel pro stavebnictví vstupuje na trh

Zveřejněno 13.5. V České republice prostřednictvím oficiálního importéra značky Ford Trucks, společnosti F TRUCKS a.s., začíná prodávat dlouho očekávaná řada nákladních vozidel F-LINE. Nové modely budou dostupné jako silniční nákladní vozidla, vozidla pro… celý příspěvek