Renomag.cz - Díly náhradní pro stavební stroje
Dnes je 7.10. – svátek slaví Justýna

Strojník Milan Hanuš prověřil nové rýpadlo CASE CX300E. Spotřeba i výkony berou dech

Zveřejněno: 20. 9. 2022

Dlouho očekávanou novinku, 30tunové rýpadlo CASE CX300E, jsme po technické stránce představili v minulém čísle Stavební techniky. Nyní nadešel čas otestovat tento stroj přímo v terénu. V rámci zkušebního programu českého dovozce, společnosti AGROTEC servis s.r.o., bylo nové rýpadlo zapůjčeno na týden do společnosti ROP-STAV s.r.o., ke které jsme se na jednu ze zakázek vypravili.

Milan Hanuš (v kabině) připravuje rýpadlo CASE CX300E na další směnu v areálu bývalého ČKD v Hradci Králové.

Nacházíme se v areálu bývalého ČKD v Hradci Králové, kde ROP-STAV staví základy pro skladovou halu sléváren. Rýpadlo prověřil strojník Milan Hanuš, který má se stavebními stroji více než dvacetiletou praxi. Jeho rukama prošly desítky mašin, od historických jako je například Broyt, až po současnou nejmodernější techniku.

Na co přesně tady v Hradci Králové nové rýpadlo CASE používáte?

Máme ho tu zapůjčené na týden na otestování. Bude tu stát velká skladovací hala, takže připravujeme terén pro stabilizaci a stavbu základové desky. Vykopávám zhruba půl metrů tvrdé zeminy, po mně tu pak nastoupí fréza.

Jaké máte předchozí zkušenosti s rýpadly CASE? Máte ve firmě ještě nějaké další stroje této značky?

Osobní zkušenost nemám. Ve firmě máme od nich grejdr, takže přes jejich obchodního zástupce bylo domluveno, že si otestujeme tuto novinku.

ROP-STAV s.r.o. je stavební společnost, specializující se na zemní práce, spodní stavby silničních těles, stabilizace zemin a recyklace vozovek. Přidruženou činností jsou demolice budov, přeprava sypkých hmot a projekční práce. Více na www.rop-stav.cz.

Jaké jsou vaše první pocity z rýpadla CASE CX300E?

No, je to dobrý švihadlo (směje se). Překvapilo mě, jak je stroj rychlý a tichý, kolik udělá práce a za jakou spotřebu paliva. Ta se pohybuje někde kolem 10,9 litrů. To je hodnota, na kterou se normálně nedostanu ani s pětadvacetitunovým bagrem. A to tady děláme v těžbě, s poměrně tvrdým materiálem.

Spotřeba nafty se pohybuje někde kolem 10,9 litrů, ukazuje Milan Hanuš.
Spotřeba nafty se pohybuje někde kolem 10,9 litrů, ukazuje Milan Hanuš.

Co ovládání a jízdní vlastnosti?

Člověk si tu ani nepřipadá, že sedí ve třicetitunovým bagru. Většinou jsou stroje v této kategorii takové těžkopádné, tady vůbec. Připadá mi, jako bych seděl v mnohem menším bagru. Motor je opravdu silný, možná až moc, hydraulika parádní. Za léta praxe jsem zvyklý dělat při práci všechny tři pohyby najednou (pojezd, otoč, rameno – pozn.redakce) a tento stroj s tím nemá sebemenší problém. Žádná prodleva ani cukání. Ještě bych zmínil nízkou hlučnost motoru. Dokonce jsem si jednou musel otevřít okno, protože jsem vůbec neslyšel otáčky motoru. Je to tichý, i když stojíte venku pět metrů od toho.

CASE CX300E – Technické parametry.
CASE CX300E – Technické parametry.

Zkoušel jste v menu nastavovat hydraulické tlaky? Jak to šlo?

Zrovna teď jsem na displeji stahoval průtoky na svahovku. Je to rychlý, celé je to v češtině a není s tím sebemenší problém. Dokonce to v pohodě zvládne i méně zkušený kolega. Má to deset provozních režimů (ECO 1–10 / Power 1–10 – pozn.) plus režim SP (SuperPower). Běžně dělám na režim ECO 10 a v něm se dostanu na tu zmiňovanou spotřebu pod jedenáct litrů.

Ovládací kolečko, kterým se mění provozní režimy, rychle reaguje. Zvolený režim je vidět na displeji.
Ovládací kolečko, kterým se mění provozní režimy, rychle reaguje. Zvolený režim je vidět na displeji.

Dá se říci, že vás nějaká funkce u této novinky vyloženě překvapila?

Tak například se mi líbí, že to má hydraulický přepouštěcí ventil. Když si méně zkušený strojník špatně nastaví tlaky do příslušenství, nepustí mu to tam plný výkon, protože část kapaliny se vrátí zpět do nádrže. Nepoškodí se tak hadice ani hydraulika. Také se mi líbí funkce Start / Stop. Vylezete z bagru a on se po čase sám vypne.

Pojďme se podívat do kabiny. Jak byste to zhodnotil tady?

Skvěle rozmístěné jsou ovládací prvky. Nikam se nemusím naklánět a nic hledat. Když se potřebuji rozjet, tlačítko pro pojezd mám hned pod joystickem a ne někde pod displejem. To samé rádio, je hned po pravé ruce a nemusím se zvedat někam ke stropu. Monitor je dobře čitelný a navíc kompletně v češtině. Oceňuji také ovládací kolečko (controller – pozn.), kterým měním jízdní režimy. Je to rychlé, na displeji hned vidím zvolený režim. Pokud potřebuji okamžitou sílu, stačí kolečko zmáčknout a zapne se SP mód pro maximální výkon. Jinak je tu hodně místa, dám si sem jak velkou láhev na pití, tak třeba plechovku. Za sedačkou je chladnička. Samozřejmě mám tu pár drobných výhrad. Nožní pedály jsou prohnuté směrem ven, takže je sešlápnu v podstatě jen špičkou. Jsem zvyklý pracovat bos, takže po delší směně to docela bolí. Joysticky jsou dobře vytočené dovnitř, ale jsou poměrně vysoké, takže si úplně neopřu zápěstí, ale musím ho mít ve vzduchu. Místo zatmaveného plexi stínítka bych dal přednost stahovací roletce do půlky předního okna a stěrač by mohl být umístěný dole. Drobnou výtku dávám také pisklavému zvuku klaksonu. Nějak mi nesedí k tak velké krásné mašině (směje se).

V kabině je hodně místa i odkládacích ploch včetně klimatizované schránky (ledničky).
V kabině je hodně místa i odkládacích ploch včetně klimatizované schránky (ledničky).

Co ostatní součásti stroje? Můžeme je spolu projít?

Pod kapotou vpravo od dveří je vzduchový a kabinový filtr. Je tu hodně místa, můžete si sem dát rukavice nebo i kompresor pro vyfoukání kabiny. Pod bočním krytem na levé straně je přístup k baterii a motoru. Baterie je chytře schovaná pod víkem, všechno je jednoduše řešené pomocí pár šroubů a přitom masivní. Hadice jsou vedené po segmentech, takže další plus při jejich případné výměně. Dobře přístupný je vypouštěcí ventil na motorový olej, nádobu dáte zespoda, kde je kryt na pár šroubů. Po cestě nahoru na hrobku (kapota motoru – pozn.) se dostanete k močovině a tankovacímu palivovému čerpadlu. Obojí je schované pod jedním ze schodů.

Hadice jsou vedené po segmentech, takže další plus při jejich případné výměně. Dobře přístupný je vypouštěcí ventil na motorový olej, nádobu dáte zespoda, kde je kryt na pár šroubů.
Hadice jsou vedené po segmentech, takže další plus při jejich případné výměně. Dobře přístupný je vypouštěcí ventil na motorový olej, nádobu dáte zespoda, kde je kryt na pár šroubů.

Celkové vysvědčení pro nový CASE CX300E tedy zní?

Za mě parádní stroj a vůbec bych se nezlobil, kdyby mi ho do firmy pořídili. Teď prý k němu dávají i prodlouženou záruku, takže o důvod více. Musím říci, že za těch pár dní, co ho tu mám, už jsem se každé ráno do něj těšil.

Autor: Jan Rybář
Foto: Martin Křižka
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.

Přečtěte si také

 

Nové

Velké jeřáby Peiner v Československu, díl II

Zveřejněno 30.9. V našem putování za jeřáby na stavbách někdejšího Československa si tentokrát představíme modely Peiner SN 500-08, Peiner MK 630 a Peiner MK 900. První z nich se objevil například při výstavbě papíren Štětí nebo petrochemičky v Litvínově, zbylé dva… celý příspěvek

S čistotou provozu pomáhá v lomu Budislav myčka MobyDick

Zveřejněno 27.9. Už dlouho jsme v redakci zamýšleli zpracovat reportáž z provozu myčky nákladních vozidel švýcarského výrobce Frutiger AG, který má hlavní výrobní závod v Týništi nad Orlicí. Od zástupců firmy Frutiger CZ, s.r.o. jsme nedávno dostali tip na jednu… celý příspěvek

Seznamte se s tiltrotátory a příslušenstvím značky MRT

Zveřejněno 25.9. Nějak jsme si v posledních letech zvykli, že se na českém trhu v oblasti příslušenství objevuje záplava neznámých značek. Často mají společné to, že jsou podezřele levné, podezřele vypadají, nemají žádné reference a nikdo k nim nechce poskytovat… celý příspěvek