TECHBUD - Generální zástupce John Deere Power Systems
Dnes je 14.11. – svátek slaví Sáva

Giganti ve stavební technice: Obří rýpadlo Bagger 293 vytěží až 220 tisíc tun uhlí denně

Zveřejněno: 24. 10. 2021

Za řadou velkých strojů se musíme většinou vydat do hodně vzdálených latinskoamerických či australských povrchový dolů. Jeden opravdový unikát, kolesové rýpadlo Bagger 293, však máme hned za humny. V německé spolkové zemi Severní Porýní-Vestfálsko.

Bagger 293 v hnědouhelném dole Hambach, 2008. (foto Elsdorf-blog.de , Wikipedia)

Kolesové rýpadlo (též velkorýpadlo) nesoucí název Bagger 293 bylo vyrobeno v roce 1995 pod označením MAN Takraf RB293. Za jeho vznikem stojí německá průmyslová společnost TAKRAF, součást koncernu MAN, zabývající se zařízeními pro povrchovou těžbu, jeřáby a dopravní technikou. Počáteční písmena „RB” odkazují na hnědouhelnou společnost Rheinbraun, ve které je rýpadlo nasazeno.

Bagger 293 vážicí 14 200 tun je vysoký 96 metrů a dlouhý 225 metrů. Díky svým impozantním rozměrům figuruje v Guinessově knize rekordů jako největší stroj schopný pohybu vlastní silou. O žádnou rychlou jízdu se však nejedná, posun probíhá rychlostí od 2 do 10 m za minutu, tedy cca 0,1–0,6 km/h. Spalovací motor v rýpadle nenajdeme, protože k provozu využívá externí přípojku elektrické energie. A i ta není ledajaká, hrubý výkon tohoto obra totiž činí 16,56 MW (pro představu elektrárna Prunéřov II má instalovaný výkon 3 × 250 MW, poznámka redakce).

Důl Hambach, ve kterém rýpadlo pracuje. (foto Jopami, Wikipedia)
Důl Hambach, ve kterém rýpadlo pracuje. (foto Jopami, Wikipedia)

Těžba lignitu

Rýpadlo je určeno pro těžbu hnědého uhlí a skrývku nadložních vrstev horniny. Princip práce je takový, že pomocí kola s korečky (lopatami) je nejprve materiál odtěžen, dále putuje na dopravní pás a následně dálkovou pásovou dopravou na místo určení. Samotné lopatové kolo o průměru 21 metrů je osazeno 18 korečky, z nichž každý pojme 15 tun respektive 15 m3 materiálu. Jakmile se stroj dostane k ložisku lignitu, je schopen vytěžit až 220 000 tun denně.

Ačkoli navenek působí Bagger 293 jako těžkopádný stroj, ve skutečnosti jde o sofistikované zařízení. Rýpadlo využívá ke své práci GPS, řadu senzorů a množství elektroniky. Zodpovědný pracovník navíc může sledovat důležitá provozní data v reálném čase přes internet.

Ocelové monstrum obsluhuje celkem pět osob. Dva lidé jsou uvnitř, zbývající tři pak dozorují provoz rýpadla „zvenčí” pomocí již zmíněného systému vzdáleného dohledu. Jejich hlavním úkolem je sledovat kritické systémy rýpadla a optimalizovat jednotlivá nastavení s cílem zajistit co nejvyšší výkon.

 

Nové

GIANT G2200E: Elektrický nakladač s širokou škálou využití

Zveřejněno 14.11. Elektrifikace proniká do stále širší škály pracovních strojů a u kompaktních nakladačů to platí dvojnásob. Modely GIANT G2200E představují moderní pojetí kompaktní techniky, spojující robustní konstrukci, vysoký výkon a přitom naprosto tichý a… celý příspěvek

Úspěšná demonstrace bezpečnosti nového rypadla Develon řady 9

Zveřejněno 31.10. DEVELON, dříve Doosan Construction Equipment, oznámil úspěšnou praktickou ukázku svého nového pásového rypadla DX230LC-9 o hmotnosti 23 tun. Stroj byl představen na testovacím polygonu v Compiègne ve Francii, kde prokázal nejen vysoký výkon, ale… celý příspěvek

Ascendum in the Iron: Jak vypadala největší show se stroji Volvo v Česku?

Zveřejněno 29.10. V pískovně v Bratčicích u Brna se ve dnech 23.–25. září uskutečnila dosud největší předváděcí akce stavebních strojů Volvo v České republice – Ascendum in the Iron. Společnost ASCENDUM Stavební stroje Czech zde přivítala bezmála 400 zákazníků a… celý příspěvek