Profibagr.cz - Náhradní díly pro stavební a zemědělskou techniku
Dnes je 29.3. – svátek slaví Taťána

Aktuální pohled na trh s užitkovými vozy a tahači ve válkou zmítané Ukrajině

Zveřejněno: 27. 5. 2023

Už je to více než rok, co se Ukrajina ocitla ve válečném konfliktu s Ruskem. Zajímavý článek byl nedávno publikovaný tamějším institutem pro výzkum automobilového trhu (Auto Market Research Institute), připravený ve spolupráci s import–exportní společností West Auto Hub. Text pojednává o aktuálních trendech v prodejích a dovozech tahačů, užitkových vozidel, návěsů a nástaveb na Ukrajinu. Jako první tuzemská redakce přinášíme ucelený přehled.

Nejprodávanějším nákladním vozidlem pořízeným na domácím trhu byl bazarový Mercedes-Benz T1/T2. Ilustrační foto. (foto Thiemo Schuff, Wikimedia, CC BY-SA 3.0)

Užitková vozidla, tahače i speciální nástavby jsou na Ukrajině důležité při obnově infrastruktury, zásobování a v každodenní běžné logistice. Obecným trendem, který asi nikoho nepřekvapí, je poptávka po levnějších vozidlech starších pěti let. Domácí trh s „ojetinami” poptávku neuspokojí, proto zesiluje dovoz použité techniky ze zahraničí, který v prodejích dominuje.

Nákladní a užitkových vozy

Co se týče nákladních a užitkových vozidel nad 3,5 tuny, v roce 2022 jich bylo Ukrajinci zakoupeno celkem 19 900. To je o 40,8 % méně než v roce 2021. Většina vozidel (74,4 %) byla pořízena jako bazarová na domácím trhu, dalších 18,2 % starších bylo dovezeno ze zahraničí. Zajímavý je nízký podíl nové techniky (pouze 7,4 %; tedy 1,5 tis.), z čehož zhruba polovina byla smontována přímo na Ukrajině z dovezených setů a podvozků.

Nejoblíbenějším nákladním vozidlem pořízeným na domácím trhu byl Mercedes-Benz T1/T2 (905 kusů). Druhé místo obsadil Mercedes-Benz Atego (672 kusů) a třetí KamAZ 5320 (625 kusů). Následoval Mercedes-Benz Sprinter (614 kusů) a první pětku uzavřel další KamAZ, tentokráte model 5511 (456 kusů).

Z importovaných použitých vozů je první MAN TGL, v těsném závěsu za ním se umístil Mercedes-Benz Atego. Třetí příčku obsadil na východních trzích oblíbený Mercedes-Benz Sprinter. V první desítce je nejvíce zastoupena značka MAN (4×), dále Mercedes-Benz (3×), DAF (2×); jednoho zástupce má Iveco (model Daily).

Dovozům vévodil použitý MAN TGL. Ilustrační foto. (foto Graham Richardson,Wikimedia, CC BY 2.0)
Dovozům vévodil použitý MAN TGL. Ilustrační foto. (foto Graham Richardson,Wikimedia, CC BY 2.0)

Čísla u tahačů

Segment těžkých tahačů je jedním z mála sektorů, který na konci roku vykázal meziroční nárůst (19,3 %). Celkem bylo na Ukrajině v roce 2022 prodáno 33 600 kusů této techniky. Pouze 4,7 % tvořily nové stroje, celých 52,7 % připadá na použité tahače zakoupené v zahraničí. Tento segment začal růst již v červnu a prodeje vrcholily v září 2022. Důvodem bylo omezení kolejové dopravy a v celková změna logistických tras. V důsledku dočasného uzavření námořních přístavů došlo k velkému nárůstu objemu zboží dopravovaného po silnici. Autodopravci byli nuceni rychle rozšiřovat svoje vozové parky, což vedlo ke zvýšenému nákupu tahačů z různých zdrojů.

První příčku u dovezených starších tahačů obsadil model DAF XF (8 793 ks), na druhém místě se umístil MAN TGX (6 605 ks) a třetí bylo Volvo FH (3 891 ks). V celkové desítce nejprodávanějších modelů byla 3× zastoupena značka MAN, dále Renault a DAF (2×). Další místa si rozebrali výrobci Scania, Volvo a Mercedes-Benz.

V segmentu tahačů byl na Ukrajině v roce 2022 nejprodávanější použitý DAF XF. A to jak v rámci vnitřního trhu, tak i z dovozu. Ilustrační foto. (foto Homoatrox, Wikimedia, CC BY-SA 3.0)
V segmentu tahačů byl na Ukrajině v roce 2022 nejprodávanější použitý DAF XF. A to jak v rámci vnitřního trhu, tak i z dovozu. Ilustrační foto. (foto Homoatrox, Wikimedia, CC BY-SA 3.0)

V rámci tuzemského trhu se stal v roce 2022 nejoblíbenějším DAF XF, kdy počet prodaných vozů tohoto modelu (4,1 tis.) je téměř 2,5× vyšší než u druhého v pořadí (Volvo FH, 1,7 tis). Na třetím místě je Renault Magnum (1,7 tisíce), čtvrtý MAN TGX (1,6 tisíce) a první pětici uzavírá Renault Premium (1,1 tisíce).

Situace u návěsů

Během roku 2022 se na Ukrajině prodalo 35 700 návěsů. To je o 29,7 % více než v roce 2021. Většina z nich jsou použité návěsy (91,6 %), pouze 8,4 % připadá na nové (z toho cca 17 % bylo smontováno přímo na Ukrajině). Podíl použitých návěsů pořízených z domácích zdrojů a ze zahraničí je téměř vyrovnaný. Vrchol prodeje návěsů kopíruje křivku prodeje tahačů s maximem v září 2022. Co se týče zahraničního dovozu použité techniky, nejvíce bylo importováno sklápěcích návěsů (28 %), následovaných plachtovými (26,5 %) a s odstupem cisternovými (16 %). Mezi použitými návěsy z hlediska výrobců dominovali ti němečtí, první tři místa obsadili sestupně Schmitz, Krone a KÖGEL.

Autor: Jan Rybář1)
Foto: viz popisky

1) Přeloženo ze zprávy Automotive market research institute.

Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.

Přečtěte si také

 

Nové

Hutnicí techniku Bomag nyní pořídíte s extra slevou a rozšířenou výbavou

Zveřejněno 29.3. Společnost NorWit, oficiální distributor ručně vedené hutnicí techniky Bomag, připravila pro letošní stavební sezonu cenovou akci na vybrané stroje tohoto výrobce. celý příspěvek

Pojízdné pístové kompresory z Chrástu. Nechyběly na žádné československé stavbě

Zveřejněno 27.3. Většinu své služby stály mimo pozornost jakýchkoliv nadšenců. Často zastrčené stranou někde v rohu staveniště. Je to pochopitelné – nejednalo se o působivé pohybující se siláky, kteří by zvedali těžká břemena či rozrývali nepoddajnou zeminu. Pokud… celý příspěvek

S-DEUTZ jste vždy o krok napřed. Ucelená nabídka služeb pro maximální péči o motor

Zveřejněno 25.3. Společnost DEUTZ AG, významný výrobce motorů přináší pro své stávající i potenciální zákazníky nové služby nesoucí název S-DEUTZ. Proč písmeno S na začátku? Protože jsou v něm zahrnuta hned tři anglická slova začínající na „S“ vystihující služby –… celý příspěvek