Dnes je 13.5. – svátek slaví Servác

Aktuální pohled na trh s užitkovými vozy a tahači ve válkou zmítané Ukrajině

Zveřejněno: 27. 5. 2023

Už je to více než rok, co se Ukrajina ocitla ve válečném konfliktu s Ruskem. Zajímavý článek byl nedávno publikovaný tamějším institutem pro výzkum automobilového trhu (Auto Market Research Institute), připravený ve spolupráci s import–exportní společností West Auto Hub. Text pojednává o aktuálních trendech v prodejích a dovozech tahačů, užitkových vozidel, návěsů a nástaveb na Ukrajinu. Jako první tuzemská redakce přinášíme ucelený přehled.

Nejprodávanějším nákladním vozidlem pořízeným na domácím trhu byl bazarový Mercedes-Benz T1/T2. Ilustrační foto. (foto Thiemo Schuff, Wikimedia, CC BY-SA 3.0)

Užitková vozidla, tahače i speciální nástavby jsou na Ukrajině důležité při obnově infrastruktury, zásobování a v každodenní běžné logistice. Obecným trendem, který asi nikoho nepřekvapí, je poptávka po levnějších vozidlech starších pěti let. Domácí trh s „ojetinami” poptávku neuspokojí, proto zesiluje dovoz použité techniky ze zahraničí, který v prodejích dominuje.

Nákladní a užitkových vozy

Co se týče nákladních a užitkových vozidel nad 3,5 tuny, v roce 2022 jich bylo Ukrajinci zakoupeno celkem 19 900. To je o 40,8 % méně než v roce 2021. Většina vozidel (74,4 %) byla pořízena jako bazarová na domácím trhu, dalších 18,2 % starších bylo dovezeno ze zahraničí. Zajímavý je nízký podíl nové techniky (pouze 7,4 %; tedy 1,5 tis.), z čehož zhruba polovina byla smontována přímo na Ukrajině z dovezených setů a podvozků.

Nejoblíbenějším nákladním vozidlem pořízeným na domácím trhu byl Mercedes-Benz T1/T2 (905 kusů). Druhé místo obsadil Mercedes-Benz Atego (672 kusů) a třetí KamAZ 5320 (625 kusů). Následoval Mercedes-Benz Sprinter (614 kusů) a první pětku uzavřel další KamAZ, tentokráte model 5511 (456 kusů).

Z importovaných použitých vozů je první MAN TGL, v těsném závěsu za ním se umístil Mercedes-Benz Atego. Třetí příčku obsadil na východních trzích oblíbený Mercedes-Benz Sprinter. V první desítce je nejvíce zastoupena značka MAN (4×), dále Mercedes-Benz (3×), DAF (2×); jednoho zástupce má Iveco (model Daily).

Dovozům vévodil použitý MAN TGL. Ilustrační foto. (foto Graham Richardson,Wikimedia, CC BY 2.0)
Dovozům vévodil použitý MAN TGL. Ilustrační foto. (foto Graham Richardson,Wikimedia, CC BY 2.0)

Čísla u tahačů

Segment těžkých tahačů je jedním z mála sektorů, který na konci roku vykázal meziroční nárůst (19,3 %). Celkem bylo na Ukrajině v roce 2022 prodáno 33 600 kusů této techniky. Pouze 4,7 % tvořily nové stroje, celých 52,7 % připadá na použité tahače zakoupené v zahraničí. Tento segment začal růst již v červnu a prodeje vrcholily v září 2022. Důvodem bylo omezení kolejové dopravy a v celková změna logistických tras. V důsledku dočasného uzavření námořních přístavů došlo k velkému nárůstu objemu zboží dopravovaného po silnici. Autodopravci byli nuceni rychle rozšiřovat svoje vozové parky, což vedlo ke zvýšenému nákupu tahačů z různých zdrojů.

První příčku u dovezených starších tahačů obsadil model DAF XF (8 793 ks), na druhém místě se umístil MAN TGX (6 605 ks) a třetí bylo Volvo FH (3 891 ks). V celkové desítce nejprodávanějších modelů byla 3× zastoupena značka MAN, dále Renault a DAF (2×). Další místa si rozebrali výrobci Scania, Volvo a Mercedes-Benz.

V segmentu tahačů byl na Ukrajině v roce 2022 nejprodávanější použitý DAF XF. A to jak v rámci vnitřního trhu, tak i z dovozu. Ilustrační foto. (foto Homoatrox, Wikimedia, CC BY-SA 3.0)
V segmentu tahačů byl na Ukrajině v roce 2022 nejprodávanější použitý DAF XF. A to jak v rámci vnitřního trhu, tak i z dovozu. Ilustrační foto. (foto Homoatrox, Wikimedia, CC BY-SA 3.0)

V rámci tuzemského trhu se stal v roce 2022 nejoblíbenějším DAF XF, kdy počet prodaných vozů tohoto modelu (4,1 tis.) je téměř 2,5× vyšší než u druhého v pořadí (Volvo FH, 1,7 tis). Na třetím místě je Renault Magnum (1,7 tisíce), čtvrtý MAN TGX (1,6 tisíce) a první pětici uzavírá Renault Premium (1,1 tisíce).

Situace u návěsů

Během roku 2022 se na Ukrajině prodalo 35 700 návěsů. To je o 29,7 % více než v roce 2021. Většina z nich jsou použité návěsy (91,6 %), pouze 8,4 % připadá na nové (z toho cca 17 % bylo smontováno přímo na Ukrajině). Podíl použitých návěsů pořízených z domácích zdrojů a ze zahraničí je téměř vyrovnaný. Vrchol prodeje návěsů kopíruje křivku prodeje tahačů s maximem v září 2022. Co se týče zahraničního dovozu použité techniky, nejvíce bylo importováno sklápěcích návěsů (28 %), následovaných plachtovými (26,5 %) a s odstupem cisternovými (16 %). Mezi použitými návěsy z hlediska výrobců dominovali ti němečtí, první tři místa obsadili sestupně Schmitz, Krone a KÖGEL.

 

Nové

Nové demoliční rýpadlo Cat 330 UHD klade důraz na všestrannost a bezpečnost

Zveřejněno 12.5. Společnost Caterpillar oznamuje uvedení nové generace demoličního rypadla Cat 330 UHD s vysokým dosahem. Tento univerzální stroj s řadou funkcí poskytuje zvýšenou bezpečnost pro zásahy při mimořádných událostech či při práci v městských aglomeracích… celý příspěvek

Ruční 3D skener RS10 pro přesná měření venku na stavbách i uvnitř budov

Zveřejněno 9.5. Nové předpisy a vyhlášky nařizují mít vše na stavbách měřené v časové ose a s co největší mírou přesnosti. Řešení pro takové případy nabízí nový ruční 3D skener RS10 dodávající společnost geoobchod, s.r.o. Přístroj, určený k velmi přesnému měření na… celý příspěvek

Inovace v podání METSO: Speciální sklápěcí korba pro vozidla v lomech

Zveřejněno 5.5. Podíváme se do německé společnosti Röhrig Granit, která se dlouhodobě zabývá těžbou a zušlechťováním přírodního kamene a minerálů. Společnost řešila, jak optimalizovat náklady v lomech při odvozu odstřelené horniny na korbách dumperů a rozhodla se… celý příspěvek