Elektrické autodomíchávače od společnosti SANY jsou vybaveny devítikubíkovým bubnem značky Putzmeister a na jedno nabití ujedou až 200 kilometrů. Jejich provoz je bezemisní a tichý, což přináší významné výhody zejména v městském prostředí. Spotřeba energie činí 1,6 kWh na jeden kilometr jízdy.
„Elektrické autodomíchávače jsou nedílnou součástí strategie společnosti Cemex směřující k uhlíkové neutralitě, kterou definuje náš program Future in Action. Ten zahrnuje nejen modernizaci dopravních a logistických řešení, ale také iniciativy jako efektivní využívání odpadů, snižování slínkového faktoru, cirkulární ekonomiku, rekultivaci těžebních ploch a inovativní produkty se sníženou uhlíkovou stopou, jako je řada betonů Vertua. Nasazení elektrických autodomíchávačů je dalším krokem k udržitelnějšímu stavebnictví a odpovědnému přístupu k životnímu prostředí,“ uvedl Luboš Merunka, ředitel divize Materiály, Cemex.
V pražských Malešicích začaly nové stroje rozvážet nejen beton mimo areál, ale také zásobovat haly společnosti PREFA PRAHA. Samotné nabíjení trvá přibližně 4 až 6 hodin a probíhá během nočních hodin. Kapacita těchto vozidel je plně srovnatelná s běžnými domíchávači, přičemž pojmou až 8,4 m3 betonu, aniž by překročily největší technicky přípustnou hmotnost 34 tun. To je možné i díky zákonné výjimce pro alternativní a bezemisní pohony. Všechny tři nové stroje jsou vybaveny moderními bezpečnostními prvky a jejich obsluhu proškolil odborník z Německa. Tento krok je dalším významným milníkem v rámci strategie Cemex na snižování emisí a zvyšování efektivity provozu.
Zkušenosti s elektrické autodomíchávače má Cemex od roku 2023
Elektrické domíchávače Cemex poprvé nasadil v roce 2023 v německých provozech a ve Spojených arabských emirátech. Šlo o domíchávače na platformě Volvo FMX, vyvinuté ve spolupráci švédské automobilky s Cemex, které dokázaly na jedno dobití fungovat celý den. Postupně se začaly objevovat i stroje dalších značek a po počátečním úspěchu byly elektrické domíchávače nasazeny ve Francii, Polsku, České republice a Španělsku, přičemž Německo dále rozšiřuje vlastní flotilu elektrických vozů a v únoru 2025 získalo sedm nových vozů. Tyto stroje nejen snižují emise uhlíku až o 100 %, ale především mají tichý provoz, což prospívá městskému prostředí.
Společnost Cemex dlouhodobě podporuje rozšíření elektromobility v oblasti stavebnictví a dekarbonizaci globální ekonomiky a patří k zakládajícím členům globální iniciativy First Movers Coalition, která se zaměřuje na podporu průlomových technologií s nízkými emisemi uhlíku v klíčových průmyslových odvětvích.