Zjisti výhody drtících a třídících lopat, drapáků a fréz MB Crusher
Dnes je 11.5. – svátek slaví Svatava

Tisíce větrných turbín v Německu čeká demontáž. Problémem je likvidace kompozitových listů rotoru

Zveřejněno: 21. 4. 2021

Německo čeká v nadcházejících letech pořádná výzva. Tisíce větrných turbín jsou u konce své životnosti a tamní firmy řeší, jak je co nejefektivněji zrecyklovat. Podle německé asociace pro větrnou energii se k 1. lednu 2021 jedná o elektrárny s instalovaným výkonem 4000 MW, do roku 2025 toto číslo naroste na 16 000 MW. Velkou otázkou ale zůstává ekologická likvidace zastaralých zařízení.

Rozřezat list rotoru na transportní velikost je v podání manipulátoru Cat a pily KEMROCK dílem okamžiku

Platí, že většinu částí elektrárny lze zrecyklovat poměrně snadno a postupy už jsou všeobecně známy. Například betonové základy nebo štěrk se dá znovu využít při stavbě silnic; ocel, neželezné nebo elektronické součástky jsou přetříděny a část se zrecykluje a část ekologicky zlikviduje. Největším oříškem je však zpracovat velké listy rotoru, které jsou vyrobeny z plastu a jsou vyztuženy skleněnými vlákny. Specialisté v Německu rozřezávají tyto listy přímo na místě, následně jsou jednotlivé kusy přepraveny do recyklačního centra, kde jsou rozdrceny na průmyslově hodnotný GRP granulát.

Vyladěná souhra

K dělení demontovaných listů rotoru tamní firma EURECUM používá nové kolové rýpadlo Cat řady MH s typovým označením MH3024 (24 tun). Stroj je už z továrny osazen speciálním příslušenstvím – hydraulicky poháněnou diamantovou pilou KEMROC KDS50 s výkonem 150 kW a diamantovým kotoučem o průměru 1200 mm nebo 1000 mm. Tato kombinace nosiče a příslušenství už za poměrně krátkou dobu prokázala svou účinnost a také trvanlivost. Její vývoj ale vyžadoval spoustu hodin v dílně, aby se vyladily všechny „mouchy” – bylo potřeba zajistit nejen dostatečně účinné chlazení pily, ale také nastavit optimální rychlost řezání, aby nedocházelo k přílišnému opotřebení drahého diamantového kotouče. Samozřejmě se testovala i hladina hluku a prašnost při rozřezávání velkých listů rotorů.

Diamantové pily KDS od KEMROCu

Pojďme se ale podívat podrobněji také na pilu KDS od KEMROCKu, která je pro úspěšnou recyklaci rotorů základem. Tento prémiový výrobce má v portfoliu ultraodolné příslušenství; jeho rysem je maximální specializace a také důraz na to, že všechny výrobky vyrábí výhradně v Německu. Pokud se podíváte na jejich webové stránky, pravděpodobně najdete takové „speciálky”, které jste na tuzemských stavbách ještě neviděli. Zpátky ale k řadě KDS. Tyto diamantové pily – původně navržené k řezání betonu, oceli, železobetonu přírodního kamene nebo hliníku – jsou obzvláště výkonné při řezání kompozitů; tedy materiálu, ze kterého se vyrábí rotory turbín. Typické pro pily je vysoká rychlost otáčení a nízký hluk. Na výběr má zákazník z nepřeberné řady řezacích kotoučů.

V praxi zvládne strojník kolového rýpadla pro manipulaci MH, vybaveného KDS pilou, za jeden den rozřezat tři listy rotoru o jednotlivé délce 40 metrů (typická délka pro 20MW turbíny), přičemž každý takový list váží 8 tun. Rozřezání jednoho listu na délku vhodnou pro přepravu trvá zhruba hodinu a půl. U diamantového kotouče jsou zabudovány speciální trysky, které jej během řezání ochlazují a odvádějí prach do speciálních fleecových rohoží, kde se zachytává a odtud pak putuje na ekologickou likvidaci.

V rámci vývoje bylo potřeba zajistit například dostatečně účinné chlazení pily
V rámci vývoje bylo potřeba zajistit například dostatečně účinné chlazení pily

High-tech recyklace do posledního smítka

Rozřezáním listů na tři nebo čtyři kusy vhodné k převozu je dopad na životní prostředí minimalizován. Pomocí manipulátoru s drapákem jsou jednotlivé části naloženy na nákladní automobily s přívěsy s posuvnou podlahou a dále se přepravují do zpracovatelského závodu EURECUM nebo do jiných partnerských recyklačních závodů. Tyto díly jsou pak dále děleny na menší kusy vhodné ke skartaci a ve dvouhřídelovém drtiči jsou skartovány až na velikost běžného listu papíru. Poté je vzniklý materiál veden přes jednohřídelový nožový rotor se sekundárním tříděním, kde je redukován na volně sypký materiál o velikosti zrna 18 mm. Na závěr se ještě oddělí veškeré železo, barevné kovy a celý proces recyklace je ukončen.

 

Nové

Tahače T 180 A od 60. let do roku 1989 pohledem Radoslava Kolomého

Zveřejněno 10.5. V minulém článku jsme se zabývali prototypem jednonápravovým tahače T 180, který byl na konci šedesátých let nahrazen vylepšeným prototypem T 180 A. Jak ale dokumentují historické snímky, první tahač T 180 A byl vyroben už kolem roku 1959. celý příspěvek

Nevyhovuje vám výkon staršího stavebního stroje? Enginecopower má řešení

Zveřejněno 9.5. Možná, že tu situaci znáte. Máte ve své flotile stavební stroj, který už výkonově neodpovídá záměrům, pro který byl původně pořízen. Například kolový nakladač, se kterým jste dosud nakládali písek, potřebujete nyní přesunout do lomu na nakládku… celý příspěvek

EXPO Lesní lom 2021 opět na scéně

Zveřejněno 8.5. Veletrh EXPO, pořádaný Těžební unií, je mezinárodní demonstrační veletrh strojů a zařízení pro těžební průmysl, úpravnický průmysl a stavebnictví a je naprosto unikátní akcí svého druhu v České republice. Veletrh EXPO se uskuteční tentokrát v… celý příspěvek