Renomag.cz - Díly náhradní pro stavební stroje
Dnes je 5.10. – svátek slaví Eliška

První plně elektrický rýpadlo-nakladač. Vavříny za design již posbíral, rozšíří se ale na staveništích?

Zveřejněno: 6. 2. 2021

Nulové emise, levnější údržba a moderní „eco-friendly“ koncept – to je výčet atributů, které jsou připisovány vůbec prvnímu elektrickému rýpadlo-nakladači na trhu, modelu CASE 580 EV „ZEUS“. Výkonem je stroj srovnatelný s naftovými typy traktor-bagrů v této třídě, vyniká nízkou hladinou hluku. Již po pěti letech používání se navíc provozovatelům mají vrátit vyšší pořizovací náklady.

Plně elektrický rýpadlo-nakladač CASE 580 EV se prodává zatím výhradně na severoamerickém trhu.

CASE 580 EV je revolučním počinem v oblasti stavebních strojů, a proto si zaslouží věnovat mu alespoň pár řádků. Nulové emise a tichý chod – vítané při zakázkách v historických centrech měst nebo tam, kde jsou kvůli zástavbě přísnější akustické limity – nemají být totiž jediným důvodem k pořízení.

Budoucnost je v elektřině

Připomeňme, že 580EV je už druhý koncept od CASE, který využívá alternativní pohon. V roce 2019 představil výrobce na veletrhu Bauma Projekt TETRA (kolový nakladač, poháněný bioplynem). Elektrifikace modelu ZEUS byla provedena ve spolupráci se společnostmi Green machine, Inc. a Moog, Inc., které se specializují na projekty s tématem trvalé udržitelnosti. Dalším spolupracujícím partnerem (podobně jako v projektu ­TETRA) je známý výrobce pneumatik MICHELIN, který novu 580EV vybavil pneumatikami Cross Grip.

Přestože nasazení stroje bude v praxi různé, výrobce uvádí, že rýpadlo-nakladač zvládne bez problému „odmakat“ osmihodinové pracovní směny.
Přestože nasazení stroje bude v praxi různé, výrobce uvádí, že rýpadlo-nakladač zvládne bez problému „odmakat“ osmihodinové pracovní směny.

Stroj je napájen sestavou lithium-iontových baterií o výsledném napětí 480 voltů a kapacitě 90 kilowatthodin. Akumulátor vážící 590 kg lze nabíjet jak z běžné sítě, tak pomocí nabíjecí stanice. Přestože nasazení rýpadlo-nakladače bude v praxi různé, výrobce zaručuje, že stroj zvládne bez problému „odmakat“ osmihodinové pracovní směny. Pohon hydromotorů a hnacího ústrojí je realizován každý zvlášť, takže vylamovací síla stroje je totožná jako u naftové verze, zatímco při souběhu pojezdu a nakládky nedochází k „dělení“ výkonu. Kromě jednodušší konstrukce a „bezúdržbovosti“ má elektromotor ještě další praktické plus, a tím je schopnost okamžitě poskytnout obsluze maximální krouticí moment. To je další rozdíl oproti konvenčním dieselovým motorům, které potřebují k dosažení špičkového výkonu nějaký čas.

Ocenění GOOD DESIGN AWARD pro CASE 580 EV

GOOD DESIGN AWARD je prestižní celosvětové ocenění, udělované za moderní a inovativní průmyslový nebo produktový design. Cenu uděluje Athénské muzeum architektury, designu a metropolitního umění v Chicagu.

Elektrický rýpadlo-nakladač CASE 580 EV, nazvaný výrobcem mnohoznačně jako „Projekt Zeus“, porotce zaujal především kombinací robustnosti a čistotou křivek, dále inovativním designem osvětlení a podsvícení nebo moderním uživatelským prostředím s citlivě zakomponovanými prvky, připomínajícími nejmodernější interiéry současných elektromobilů.

Dva v jednom. Ušetří přírodu i provozní náklady

Při uvedení modelu na severoamerický trh přišel výrobce CASE Construction se smělým odhadem, podle kterého by nový model 580 EV mohl ušetřit provozovatelům až 90 % ročních provozních nákladů. V tomto odhadu je započítána nafta, motorové oleje, AdBlue kapaliny, ale také náklady řekněme nepřímé, jako je preventivní údržba, servis a s ním spojené prostoje. Přestože bude pořizovací cena elektrického stroje vyšší než u naftového typu, rozdíl by se majitelům podle těchto propočtů měl vrátit už po pěti letech provozu.

Akumulátor v rýpadlo-nakladači disponuje kapacitou 90 kWh.
Akumulátor v rýpadlo-nakladači disponuje kapacitou 90 kWh.

Dobré věci zůstávají

Přes celou řadu výjimečných řešení aplikoval CASE u nového traktor-bagru už osvědčené prvky, jakými je například funkce ProControl pro extrémně přesný pohyb výložníku. Další z funkcí, ComfortSteer, pro změnu usnadňuje strojníkovi práci v uzavřených a úzkých prostorech. Nadčasový design stroje charakterizují ostré dynamické křivky, které jsou ve spojení s bohatě prosklenými plochami kabiny oku lahodící a nabízejí navíc praktické využití v podobě lepšího výhledu ze stroje. Výrobce dále inovoval například joysticky, otočné sedadlo a některé další komponenty v kabině.

Partnerství s MICHELINEM

Víceúčelová pneumatika CrossGrip se 4letým životním cyklem, určená pro provoz na asfaltu, trávě a ve sněhu, je skvělým doplňkem pro nový 580 EV. Je vyrobena ze speciální gumové směsi a výborně se hodí pro víceúčelové pracovní stroje s vyšší nosností jako jsou nakladače, teleskopické manipulátory nebo traktory. Pneumatiky mají dobrou přilnavost na ledu a poskytují díky asymetrickému bočnímu designu mimořádný záběr ve sněhu. Dostat se s těmito pneumatikami z bahna, nebude pro ZEUS žádný problém. CrossGrip má také ochranné prvky proti proražení a propíchnutí a představuje současnou špičku v oblasti pneumatik pro pracovní stroje.

Autor: Jan Rybář
Foto: CASE Construction
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

Velké jeřáby Peiner v Československu, díl II

Zveřejněno 30.9. V našem putování za jeřáby na stavbách někdejšího Československa si tentokrát představíme modely Peiner SN 500-08, Peiner MK 630 a Peiner MK 900. První z nich se objevil například při výstavbě papíren Štětí nebo petrochemičky v Litvínově, zbylé dva… celý příspěvek

S čistotou provozu pomáhá v lomu Budislav myčka MobyDick

Zveřejněno 27.9. Už dlouho jsme v redakci zamýšleli zpracovat reportáž z provozu myčky nákladních vozidel švýcarského výrobce Frutiger AG, který má hlavní výrobní závod v Týništi nad Orlicí. Od zástupců firmy Frutiger CZ, s.r.o. jsme nedávno dostali tip na jednu… celý příspěvek

Seznamte se s tiltrotátory a příslušenstvím značky MRT

Zveřejněno 25.9. Nějak jsme si v posledních letech zvykli, že se na českém trhu v oblasti příslušenství objevuje záplava neznámých značek. Často mají společné to, že jsou podezřele levné, podezřele vypadají, nemají žádné reference a nikdo k nim nechce poskytovat… celý příspěvek