Profibagr.cz - Náhradní díly pro stavební a zemědělskou techniku
Dnes je 28.11. – svátek slaví René

Tatra Phoenix Euro 6. Jako doma nejen v lomech, štěrkovnách a pískovnách

Zveřejněno: 27. 5. 2020

Modelová řada Phoenix patří do portfolia automobilky Tatra Trucks od roku 2011. Zákazníky napříč různými odvětvími získává nejen díky léty prověřenému tatrováckému podvozku, ale také různým možnostem konfigurace a šetrnými motory PACCAR, plnící emisní normy Euro 6.

Jedinečný podvozek má lví podíl na skvělé ovladatelnosti i v rozbahněném terénu. Na fotografii provedení Tatra Phoenix 10×10
Přidat na Seznam.cz Přidat na Google News

Současný model Tatra Phoenix Euro 6 přišel na trh v roce 2014. Vozidlo může být vybaveno nejrůznějšími konstrukčními skupinami a prvky, které jsou přizpůsobeny potřebám jednotlivých uživatelů. Podvozky jsou v provedeních 4×4, 6×6, 8×8, 8×6, 10×10 či 10×8. V loňském roce byly vyrobeny také dva speciální jeřáby na podvozcích 12×10 a 14×12. Vozidla Tatra Phoenix jsou ideálními prostředky pro přepravu nákladů na krátké a střední vzdálenosti, v těžkém terénu i po silnici, na poli i lesních cestách. Výhodou pro zákazníky je jednoduchá montáž nejrůznějších nástaveb, která se díky unikátní konstrukci podvozku obejde bez kompenzačních montážních dílů.

Vozidla Tatra obchodní řady Phoenix využívají unifikované podvozky typové řady I s výhradně pneumatickým odpružením předních náprav a s novou generací systému řízení. Z přibližně 2 tisíc vyrobených Phoenixů kopřivnická Tatra Trucks dodala nejvíce vozů s plněpohonným podvozkem v konfiguraci 6×6, druhá nejpočetnější je konfigurace 8×8 a na desítky se počítají zbylá provedení.

Sklápěč Tatra Phoenix Euro 6 na podvozku 8×8 při práci v pískovně
Sklápěč Tatra Phoenix Euro 6 na podvozku 8×8 při práci v pískovně

Vysoká produktivita díky podvozku

Tatrovácká koncepce podvozku poskytuje vozidlu, a zejména jeho hnacímu traktu, zvýšenou odolnost proti vlivům okolního prostředí. Prach, bláto či ostré kameny nepoškodí hnací hřídele a díky ochraně centrální nosnou rourou je tak údržba hnacího traktu velmi jednoduchá a nákladově přijatelná. Pro jistý a bezpečný pohyb v terénu je vozidlo vybaveno uzávěrkami všech osových i mezinápravového diferenciálu. S připojitelným pohonem přední nápravy lze využít výhod plněpohonného vozidla kdykoliv, kdy to okolní podmínky vyžadují. Při jízdě na silnicích či zpevněných komunikacích pak jízda bez pohonu předních kol zefektivní provoz vozidla. Vzduchová soustava na podvozku je řízena pomocí elektroniky, která optimalizuje spotřebu vzduchu a provoz kompresoru a přispívá ke snížení spotřeby paliva.

Výrobci TATRA se dlouhodobě osvědčila spolupráce s předními závodními týmy, které se účastní náročných dálkových závodů, včetně toho nejtěžšího – Rallye Dakar. Díky tomu se daří zavádět do výroby četná konstrukční vylepšení, jako vzduchové odpružení všech náprav, nové přední tlumiče či řízení předních náprav. Navíc je možné si podvozek nechat upravit dle specifických potřeb, například řiditelnými zadními nápravami se zatížením až 16 t, kolovými redukcemi nebo speciálním nátěrem se zvýšenou odolností proti abrazivním materiálům.

Tatra Phoenix 6×6 Euro 6 v sestavě s kolovým nakladačem
Tatra Phoenix 6×6 Euro 6 v sestavě s kolovým nakladačem

Prověřené motory DAF jsou úsporné a tiché

Nově vyvinuté motory, vyráběné společností DAF TRUCKS N.V., jejichž technologie je prověřena ve Spojených státech amerických při plnění emisních limitů EPA 10, vynikají vysokým výkonem, plochou křivkou točivého momentu, skvělými jízdními charakteristikami a především nízkou spotřebou paliva. Nejvýraznějšími charakteristickými rysy je použití vstřikování Common Rail, integrované přímo do bloku motoru, a turbodmychadla s proměnnou geometrií lopatek, což zásadním způsobem zlepšuje odezvu motoru při různých otáčkách a snižuje spotřebu paliva a produkci škodlivých emisí. Zplodiny jsou upravovány tak, aby vyhovovaly přísným emisním limitům podle normy Euro 6. Použité systémy – EGR, filtr pevných částic a systém pro redukci NOX na bázi SCR – navíc přísně respektují pravidla pro hospodárnost a efektivní provoz. Té jsou podřízena také další vylepšení jako lehčí, z kompozitních materiálů vyrobená, olejová vana, kombinace palivového filtru a vyhřívaného odlučovače vody nebo použití pouze jednoho řemenu pro pohon pomocných zařízení u motoru MX-13. U všech verzí motorů je volitelně k dispozici motorová brzda MX Brake s vynikajícím výkonem dosahujícím 75% max. výkonu motoru již při otáčkách 1 500 ot./min.

Hydraulické lopatové rýpadlo na podvozku Tatra Phoenix 6x6 jako další možná konfigurace prostavebnictví
Hydraulické lopatové rýpadlo na podvozku Tatra Phoenix 6x6 jako další možná konfigurace prostavebnictví

Široký výběr převodovek

K vozidlům Tatra Phoenix Euro 6 je možné vybírat z několika převodovek. S výkonnými a úspornými motory PACCAR skvěle spolupracují převodovky renomovaných značek ZF a Allison. Manuální převodovky společnosti ZF jsou zastoupeny řadou EcoSplit – pro řadu vozidel Tatra Phoenix výhradně 16stupňovými. Kdo preferuje jednodušší ovládání vozidla, má k dispozici 16stupňovou automatizovanou převodovku AsTronic, která je vhodná do všech provozů, kde dochází ke střídání řidičů za volantem vozidla. Přispívá nejen k nižší spotřebě paliva, ale chrání spojku i samotný motor před poškozením vlivem chyb řidičů. Zákazníci, kteří vyžadují nepřerušený přenos točivého momentu do celého hnacího traktu, mohou využít 6- a 7stupňových automatických převodovek Allison, u kterých je klasická spojka nahrazena hydrodynamickým měničem. Také u těchto robustních a odolných převodovek s dlouhou životností je software a celá strategie řazení přizpůsobena terénnímu provozu vozidel Tatra Phoenix. Převodovky ZF i Allison mohou být dodány i ve verzi s integrovaným retardérem. Převodovky jsou doplněny jedno- nebo dvou rychlostní přídavnou převodovkou Tatra. U jedno rychlostní převodovky je na výběr ze tří základních převodových poměrů, dvou rychlostní převodovka nabízí dvě verze převodů řaditelných za klidu.

Tatra Phoenix Euro 6 v provedení beton – mix
Tatra Phoenix Euro 6 v provedení beton – mix

Ideální volba do lomů i na stavbu

Precizní konstrukce podvozku, moderní a úsporné motory předurčují vozidla Tatra Euro 6 do celé řady stavebních a těžebních aplikací. Na vozidlo lze namontovat bezpočet nástaveb, od klasických sklápěček, přes beton mixy až po valníky s hydraulickou rukou. Uživatelům je k dispozici také široká síť autorizovaných prodejních a servisních dealerů. Tatra nabízí široký komplex služeb, ať už je to při návštěvě servisního místa nebo při výjezdu servisních pracovníků k vozidlu. K dispozici je také asistenční non-stop služba TATRA Service Assistance. Velmi se osvědčilo také nabízené školení řidičů, ať už se jedná o základní ovládání vozidla nebo o zdokonalování schopností a stylu jízdy v terénních podmínkách tak, aby bylo využití provozních prostředků co nejefektivnější a zároveň aby se minimalizovalo riziko poškození techniky nesprávným ovládáním. Více informací o vozidlech Tatra Phoenix, stejně jako o všech nabízených službách, vám rádi poskytnou na níže uvedených kontaktech.

Foto: TATRA TRUCKS
 

Nové

Nejmodernější návěsy s termoizolovanou korbou budou jezdit v České republice

Zveřejněno 19.10. Společnosti Schwarzmüller s.r.o. se podařilo uspět ve velmi náročném výběrovém řízení u jedné z největší ryze české stavební společnosti IMOS Brno a.s., působící již dlouhodobě na českém stavebním trhu, které se týkalo dodávky sklápěcích tříosých… jít na článek

Nový kolový nakladač Doosan DL420-7 na trhu

Zveřejněno 16.10. Společnost Doosan Infracore Europe uvedla na trh nový kolový nakladač DL420-7 Stage V. Ten ve srovnání s předchozí generací Stage IV přináší zcela nový design, poskytuje vyšší výkon, vyšší palivovou účinnost a vylepšené prostředí pro obsluhu. jít na článek

Stroje na stavbě metra D: Upoutá rýpadlo na ražbu tunelů nebo speciální nakladač

Zveřejněno 13.10. Práce na lince D pražského metra se zatím točí především kolem geologického průzkumu, papírování a výběrových řízení. I tak ale na staveništích najde fanoušek techniky množství zajímavých strojů, které upoutají již z fotografií. Pojďme si některé z… jít na článek