Profibagr.cz - Náhradní díly pro stavební a zemědělskou techniku
Dnes je 26.4. – svátek slaví Oto

Stavba vysokohorské silnice v Indii narážela na překážky s kamenivem. Řešením byly drticí lžice MB Crusher

Zveřejněno: 31. 1. 2022

O italském výrobci přídavného zařízení, společnosti MB Crusher, jste už u nás v časopise četli. Nejčastěji v souvislosti s drticími a třídicími lžicemi, které tvoří základ jejich výrobního portfolia. Společnost má kladné reference po celém světě a, jak si ukážeme na příběhu ze vzdálené Indie, v některých případech představují její produkty v podstatě jediné možné řešení.

Dvojice pásových rýpadel Komatsu s drticími lopatami MB Crusher v průsmyku Shingo La.

Nadmořská výška až 5 000 metrů, řídký vzduch, málo kyslíku, neprostupný hornatý terén – to jsou kulisy, za kterých se na severu Indie odehrává budování části úseku silnice vedoucího mimo jiné přes sedlo Shingo La. Stavba je součástí 297 km dlouhé strategické trasy Darcha–Shinkula–Padum–Nimmu. Důvodem pro její realizaci je reakce na posilování pohraniční infrastruktury ze strany sousední Číny a Pákistánu, po dokončení má být cesta alternativou ke strategicky důležité dálnici Manali–Leh. Z vojenských důvodů v regionu vznikají kromě silnic i přistávací plochy pro helikoptéry (tzv. helipady).

Stavbu má na starosti vládní organizace Border Roads Organisation a jak už to u podobných projektů bývá, jedná se o vládní armádní subjekt. Vojenská disciplína je ovšem i v těchto geografických podmínkách málo. Na místech, kde po většinu roku bývá sněhová pokrývka, je velmi obtížné zpracovávat podkladovou surovinu pomocí klasického stacionárního drtiče. Pro spuštění drtiče musí být totiž v běhu přídavný dieselgenerátor (elektřina ze sítě je tady samozřejmě nedostupná), který ovšem ve velkých nadmořských výškách dodává kvůli nedostatku kyslíku jen zlomek výkonu. Pro vytřídění menších kamenů se počítalo s nasazením lidské síly, ale i tady naráželi dodavatelé stavby na překážku: vzhledem k drsným klimatickým podmínkám byla produktivita práce velmi nízká a tento způsob se ukázal jako neúčinný.

Sedlo Shingo La se nachází mezi regionem Ladák (nebo Ladákh, součást většího regionu Kašmír) a státem Himáčalpradéš. Ladák je přitom se zbytkem Indie kromě sedla Shingo La spojen pouze několika dalšími vysokohorskými průsmyky (nejvyšší z nich je Taglang La, 5 340 m). Jelikož jsou ale v zimě po několik měsíců všechny přístupové cesty uzavřené, zbývá jen letecká doprava. Ale i malé letiště v Léhu je za špatného počasí často mimo provoz, takže oblast zůstává odříznuta.

Pomohla drticí lopata na rýpadle

Pro získání surovin pro granulární podkladovou vrstvu (materiál GSB – štěrk velikosti 30 mm až 60 mm), která je klíčovým stavebním prvkem pro základy nové komunikace, se nakonec ukázala vhodná drticí lopata MB Crusher BF90.3 S4. Ta při své práci využívá hydraulického systému bagru, takže není potřeba řešit zvlášť pohon.

Výstavba úseku Padum–Darcha v blízkosti Zanskar Sumdo. (foto Timothy A. Gonsalves, Wikipedia)
Výstavba úseku Padum–Darcha v blízkosti Zanskar Sumdo. (foto Timothy A. Gonsalves, Wikipedia)

Výhodou tohoto řešení je úspora prostředků za dopravu, nízké nároky na údržbu a vysoká produktivita, která výrazně eliminuje potřebu manuální pracovní síly. Nikoho asi nepřekvapí, že si zadavatel lopatu nejprve vyzkoušel na několika menších projektech, a teprve po tom, co se osvědčila, ji do akce povolal i tady, ve vysokých horách. Když se i v těchto náročných podmínkách ukázalo, jakých výkonů dosahuje rýpadlo s nasazenou lopatou MB Cruhser, rozhodla se společnost pořídit do své flotily ještě další tři kusy.

Tunel pod horským masivem

Silnice Darcha–Shinkula–Padum–Nimmu se má stát první přístupovou cestou do regionu Ladák, která bude průjezdná po celý rok. Na rozdíl od trasy Manali–Leh (sjízdná od poloviny května do října) totiž vede pouze přes jediný průsmyk, a to zmíněný Shingo La. Dle posledních informací se v květnu 2021 přes tento jediný problematický úsek indické ministerstvo obrany rozhodlo vybudovat 4,2 km dlouhý tunel (na původně zamýšlenou variantu o délce 13,5 km nedojde).

Autor: Jakub Tutsch1)
Foto: MB Crusher

1) Čerpáno z podkladů MB Crusher, Wikipedie a stránek Border Roads Organization.

Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.

Přečtěte si také

 

Nové

Profesionální světlo pro profesionální práci

Zveřejněno 25.4. Investice do kvalitních přídavných světlometů se v podobě zvýšené produktivity a efektivity práce mnohonásobně vrátí. Při setmění se práce nemusí nutně zastavit a v klidu lze dodržovat termíny 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. celý příspěvek

Variantné modulárne riešenia kompaktného nakladača Valet 150 a jeho prídavných zariadení

Zveřejněno 3.4. Kompaktný nakladač Valet 150 vznikol v rámci vývojového projektu na Ústave automobilového inžinierstva a konštruovania Strojníckej fakulty Slovenskej Technickej Univerzity v Bratislave. Postupne vznikali variantné riešenia tohto mobilného pracovného… celý příspěvek

Těžba v arizonských dolech bude automatizovaná

Zveřejněno 1.4. Ve významné arizonské těžební lokalitě Bagdád bude předán celý proces těžby dálkově řízeným strojům. Klíčovým prvkem inovace je systém Cat MineStar Command for Hauling, který přináší zásadní změny v oblasti bezpečnosti, produktivity i efektivity. celý příspěvek