Dnes je 22.11. – svátek slaví Cecílie

Setkání s těžkou váhou v lomu Mokrá. Cat 990H & Cat 775G

Zveřejněno: 4. 11. 2019

Často si čtenáři píšou o článek s velkými stroji. Rádi jim v tomto vyhovíme a na mušku si rovnou vezmeme to největší, co se dá v českých lomech a pískovnách vidět. Konkrétně čelní kolový nakladač Cat 990H z roku 2010, který pracuje ve vápencovém lomu Mokrá-Horákov u Brna. A když už tu jsme, podíváme se také na jeho dalšího kolegu, pevný dampr Cat 775G. Nahlédneme také prostřednictvím fotograifí do historie těžkých strojů v tomto lomu.

Sestava nakladače Cat 990H a dampru Cat 775G

Jak se těží vápenec

Bezmála 80tunový čelní kolový nakladač Cat 990H je pořádný kus železa. V lomu Mokrá je osazen lopatou o objemu 9,2 m3. Stroj unese až 15 tun. Ve vápencovém lomu nakládá rozval na pevné dampry ( Komatsu HD465-7, Komatsu HD605-7, Cat 775G), které odvážejí horninu do drtičů. Pracuje ve dvousměnném provozu. Nakladač během návštěvy najdeme v tzv. západním lomu, který má pět etáží a je největším těžebním prostorem v Mokré. V tomto lomu se nachází vysokoprocentní vápenec, který se pomocí damprů vyváží k násypce kuželového drtiče, odtud putuje ke zpracování do vápenky. K drcení ostatních vápenců se pak používá jiný typ drtiče – tzv. kladivo-odrazový. Materiál z něj se používá k výrobě slínku (pojivo v cementu). Těžba a zpracování vápence je poměrně složitý proces, vyžadující kvalifikované znalosti stejně jako spolehlivou techniku. Důležité je dodržet správné poměry při míchaní materiálu. V lomu Mokrá pracují se třemi základními typy surovin, lišící se chemickými vlastnostmi. Kromě obsluhy drtičů musejí nakladače (Cat 990H a menší Cat 988K) zvládat rychlé přesuny k místům, kde dochází k míchání materiálu.

Technika v lomu Morká-Horákov

Kolové nakladače: Cat 990 Series II, Cat 990H, Cat 988K, Komatsu WA600-6
Dampry: TATRA T180 (tahač s damprem), Belaz 540A, Cat 775B, Cat 775G, Komatsu HD465-7, Komatsu HD605-7

Na výkonost největšího nakladače Cat 990H se ptáme vedoucího provozu v lomu Mokrá-Horákov, Ing. Dušana Čejky. „Dosáhnout plného zatížení největšího nakladače znamená kyvadlově nakládat čtyři dampry a plnit oba drtiče. Kapacita jednoho drtiče se pohybuje mezi 450 až 500 tunami za hodinu,” říká Dušan Čejka. K naložení pevného dampru Cat 775G jsou potřeba čtyři lopaty a nakládací cyklus trvá kolem tří minut.

Parametry nakladačů v lomu Mokrá-Horákov
Parametry nakladačů v lomu Mokrá-Horákov

Dost teorie a čísel, pojďme na dojmy. Ve stroji usedám na sedačku instruktora, která je po levé straně strojníka. Všemi směry je perfektní výhled, kabina je prostorná a proniká sem překvapivě málo hluku. Čelním oknem je dobře vidět na lopatu, stroj pozvolna zajíždí do hromady vápence. Každým pórem těla cítím, jak obrovská síla pode mnou pracuje. Lopata s přesností chirurgického skalpelu proniká do hromady horniny a mám pocit, že kdyby strojník nepustil joystick, projeli bychom snad skrz. S naloženou lopatou se nepatrně zhoupneme, ale ani na chvíli není přítomna nějaká nejistota. Spíše mi to připomíná nějakou počítačovou hru. Když ale slézám po robustních schůdcích ze stroje na zem a v dáli vidím vzdalující se dampr, uvědomím si, že tohle žádná virtuální realita není. To jen zkrátka v Caterpillaru vyrobili další stroj, do kterého se prostě budete před každou směnou těšit...

Zajímavý poznatek na konec. Éra těžkých nakladačů ve vápencových lomech se ale možná chýlí ke konci. Nebo alespoň tady. „Do budoucna počítáme spíše s nakladači nižších hmotnostních kategoriích. I když bude muset při nakládce udělat více cyklů, provozní náklady nám vycházejí s menším strojem lépe. Je to dané i častými přesuny mezi jednotlivými lomy, třeba z důvodu už zmíněného míchání surovin,” uzavírá na závěr naší návštěvy Dušan Čejka.

Vzácná fotografie z archivu lomu Mokrá-Horákov. Dampr T180, vyráběný ve Stavostroji Nové Město na Metují. Poháněn motory LIAZ o výkonu až 340 kW
Vzácná fotografie z archivu lomu Mokrá-Horákov. Dampr T180, vyráběný ve Stavostroji Nové Město na Metují. Poháněn motory LIAZ o výkonu až 340 kW

Silná kovadlina s chytrou elektronikou

Nakladač Cat 990H patří už k prověřenému inventáři amerického výrobce. V současnosti už je k mání modernější řada (s označením K), nicméně se nedá říci, že by modelová řada H nějak výrazně zaostávala. Rozdíl je samozřejmě v motoru a v emisních limitech; nová „káčková” řada už má hnací agregát přizpůsobení emisní normě Tier IV Final (H má III). V provedení se standardním zdvihem byl Cat 990H nabízen zejména pro sestavu s pevnými dampry v nosnostech od 45 do 64 tun, nicméně výrobce dodával i modely se zvýšeným zdvihem, které zvládaly nakládat i 90tunové dampry. Kolos uvádí do pohybu dvanáctiválcový motor Cat®C 27 o zdvihovém objemu 27 l s uspořádáním válců do „V”. Motor, disponující čistým výkonem 636 koní (ISO 9249), má mechanicko-elektronické vstřikovací jednotky a elektronickou řídicí jednotku. Chytrá elektronika pomáhá chránit motor i hydrauliku proti nesprávnému zacházení a dohlíží také na hospodárnost provozu. Z celé řady funkcí stojí za zmínku například automatické přizpůsobení provozu pro různé nadmořské výšky nebo speciální režim pro tzv. „studené starty” (motor nelze za studena vytočit do vysokých otáček). Motor a měnič momentu je přichycen přímo k rámu stroje, a to pomocí izolačních úchytů. Toto řešení má pozitivní dopad na hluk a vibrace. Nakladač je vybaven měničem točivého momentu se spojkou pro oběžné kolo. Pomocí levého brzdového pedálu mění obsluha tah na obvodu kol, přičemž k aktivaci brzd dochází až při snížení tahu na 20 % (sešlápnutí asi 25 mm). Výsledkem je plynulejší pracovní cyklus a postupný nástup brzd. Tah na kolech lze nastavit (výrobce nabízí 4 stupně), pro každý stupeň je definován maximální tlak ve spojce oběžného kola. Ovládáním tahu lze nakladač přizpůsobit aktuálním pracovním podmínkám; snižuje se tak prokluz kol a s tím spojené náklady. Blokovací spojka měniče momentu, která je aktivována elektronicky při zařazeném 2. a 3. stupni (jízda vpřed) umožňuje „přímý náhon" a při jízdě s naloženou lopatou tak nedochází k prokluzům. Planetová převodovka s řazením pod zátěží byla převzata z kolového nakladače Cat 992G; ovládá se elektronicky pomocí tlačítek na sdruženém joysticku STIC (ovládání řízení i převodovky je integrováno do jedné páky; jednoduchým pohybem páky do stran stroj zatáčí, ukazováčkem se přepíná pojezd v režimech vpřed-neutrál-vzad, pomocí palce se řadí rychlostní stupně).

Stroj je od výroby vybaven systémem Cat Product Link, který sbírá provozní data a odesílá je na speciální server. Z naměřených dat se pak pravidelně vygeneruje souhrnný report, ve kterém provozovatel vidí, co se s daným strojem ve sledovaném časovém intervalu dělo. K dispozici jsou údaje jako například vytížení stroje (provoz pod zátěží vs. naprázdno), počet pracovních cyklů, spotřeba paliva nebo poloha stroje v čase. „Je to určitě užitečná věc,” říká Dušan Čejka a dodává: „Na základě reportu třeba vidíme, jak který strojník pracuje a můžeme je tak na některé věci upozornit. Cílem je optimalizovat ten provoz strojů tak, abychom měli co nejmenší náklady.

Autor: Jan Rybář
Foto: Jan Rybář

Oborové členění

Nové

Zrod legendárních amerických automobilů Walter. Výrobce cukrovinek učarovala motorová vozidla

Zveřejněno 21.11. Vše začalo v roce 1883, kdy do New Yorku připlul lodí přes oceán z Evropy švýcarský emigrant Ing. William Walter. Zpočátku stavěl auta pro své vlastní potěšení. Prakticky bez plánů a díky neustálým úpravám bylo každé další auto lepší než předchozí. jít na článek

Do Autoservisu Petr Rada v Soběslavi nyní můžete i s hydraulikou

Zveřejněno 20.11. Od letošního roku mají všichni uživatelé stavebních strojů možnost nechat si odservisovat hydrauliku na přístroji přímo od výrobce hydraulických systémů Bosch Rexroth. Autoservis Petr Rada s.r.o. z jihočeské Soběslavi v letošním roce pořídil stanici… jít na článek

Tiše a bez emisí. Ostrá premiéra první vrtné soupravy na baterie

Zveřejněno 19.11. Souprava LB 16 unplugged nemá při srovnání s běžným dieselovým modelem z hlediska výkonu ani použití žádná omezení. Její baterie je navržena tak, aby vydržela jednu 10hodinovou směnu. Dobíjení probíhá přes noc běžnou staveništní elektrickou… jít na článek